Miten brändiä rakennetaan?

Brändisi ei ole sitä, mitä sinä sanot sen olevan. Brändisi on sitä, mitä muut ajattelevat sen olevan.

Miksi asiakas valitsisi juuri sinun tuotteesi tai palvelusi?

Monet yritykset tarjoavat samankaltaisia tuotteita ja toimivat samanlaisilla liiketoimintamalleilla. Avainasemassa ei siis ole valittavana oleva tuote vaan se, mihin brändiin asiakas on sitoutunut enemmän. Miksi sinun brändisi on parempi kuin naapurin?

Vaikka mainontasi olisi huikeaa ja näkyvyyttä avaruuteen asti, pelkkä ahkera mainonta ei yksinään toimi, jos brändisi ei ole houkutteleva eikä tuote vastaa lupauksiaan. Houkutteleva brändi saa ihmiset tulemaan luokse ja laadukkaat tuotteet palaamaan yhä uudelleen. Mainonta on toki yksi tärkeä osa markkinoinnin kokonaispalettia muiden toimenpiteiden ohella, mutta brändin tulisi vähintään lunastaa lupauksensa, ja jopa ylittää asiakkaan odotukset.

Katso vinkit: Näillä keinoilla voit erottautua kilpailijoistasi

Kirkasta brändilupauksesi

Brändinrakennuksen alkutekijöiksi voit kirkastaa brändilupauksesi pohtimalla MITÄ, MIKSI ja MITEN.

Miksi yritykseni on olemassa? Miksi tämä brändi on olemassa? Miksi yritykseni valmistaa näitä tuotteita tai palveluita? Miksi yritykseni valmistaa niitä juuri sillä tavalla, miten se niitä valmistaa? Miksi asiakas valitsisi juuri tämän tuotteen tai palvelun?

Miten yritykseni toimii? Miten tuotteet valmistetaan? Miten yritykseni huomioi ympäristön ja muun yhteiskuntavastuun? Miten yritykseni erottuu kilpailijoista?

Mitä yritykseni tekee? Mitä sen tuotteet ja palvelut tekevät? Mitä ne ratkaisevat? Mitä ne helpottavat? Mitä hyötyä yritykseni voi tuoda tähän maailmaan, kulttuuriin tai yksilölle?

Vastausten avulla voit saada tukea brändipositiosi määrittämiseen sekä suuntaviivoja, kuinka konkretisoida brändiviestisi markkinointiin ja mainontaan: sloganiin, väreihin, äänensävyyn ja kuvamaailmaan.

Ydinkysymyksenä kannattaa myös miettiä, kenelle brändisi on suunnattu.

Kohderyhmän määrittäminen auttaa jo pitkälle rakentamaan brändiä, kun pitää kaikessa toiminnassaan mielessä kenelle brändi puhuu, kenelle tuote on tarkoitettu ja kuka siitä hyötyy. Näin voit tehdä vaikuttavia tarinoita, kun tiedät, mikä kohderyhmää puhuttelee.

Tämä kannattaa lukea: Tarinankerronta vie sinut asiakkaiden top of mindiin

Brändinrakennus on jatkuvaa kehitystyötä

Brändi ei synny hetkessä eikä se ole kerralla valmis. Brändinrakennus on pitkäjänteistä kehitystyötä, jossa tulokset eivät näy heti. Brändimainonnalla ihmiset altistetaan brändin viesteille ja sanomalle kärsivällisesti ja usein, jotta brändi jää mieleen ja saadaan toivottua tunnettuutta.

Kaikki kohtaamispisteet rakentavat tai heikentävät mielikuvaa brändistä: kohtaaminen asiakaspalvelun, toimituksen, laskutuksen, työntekijöiden, ostokokemuksen sekä itse tuotteen tai palvelun kanssa, joten markkinointia rakennetaan kaikkialla.

Lue myös: Brändin rakentaminen ja kehittäminen

Brändinrakennuksen tueksi:

Keinoja, miten rakentaa brändiä: Sisältömarkkinointi – tarinankerronnalla top of mindiin

Millaiseen tarpeeseen etsit ratkaisua?

Haluan lisätä yritykseni tunnettuutta potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa >>
Haluan vaikuttaa mielikuvaan yrityksestäni ja erottua sitä kautta kilpailijoista >>
Haluan kertoa yritykseni ajankohtaisista asioista, kuten tuotteista tai tapahtumista >>
Haluan yritykseni löytyvän helposti verkosta ja verkkopalvelun tuottavan minulle lisää myyntiä >>

Lue seuraavaksi:

Ajankohtaista autokaupasta: Sähköautot valtaavat markkinaa, mutta pelot jarruttavat yhä kuluttajia

Sähköautojen suosio kasvaa vauhdilla, mutta osa suomalaisista suhtautuu yhä varauksella uuden käyttövoiman yleistymiseen, selviää Alman […]

Kun julkaisija kuratoi, mainostaja hyötyy: Tukholman Programmatic Summit korosti polkua kohti laadukkaampaa inventaaria

Syyskuussa 2025 järjestetty Stockholm Programmatic Summit kokosi yhteen ohjelmallisen mainonnan ekosysteemin keskeisiä toimijoita ensisijaisesti Ruotsin […]

Ohjelmallinen ostaminen Suomessa 2025: optimismia, tekoälyä ja uusia kasvun kanavia 

IAB Finlandin 12.11.2025 julkaistu Ohjelmallisen ostamisen nykytila ja trendit 2025 -tutkimus paljastaa, että vaikka ohjelmallisen […]

Suomalaisten mediankäyttö nyt – Olemme edelleen uutiskansaa, myös digissä

Uutismedian kulutus jatkaa digitalisoitumistaan ja suomalaiset ovat sitoutuneita journalistisiin uutissisältöihin. Suomalaisten mediankäyttö on muuttunut pysyvästi […]

Poliittinen mainonta – Mitä mainostajan tulee tietää? 

EU:n uusi poliittisen mainonnan avoimuusasetus (EU 2024/900), englanniksi Transparency and Targeting of Political Advertising Regulation (TTPA), tiukentaa poliittisen […]

Tekoäly on parhaimmillaan hyvä työkaveri – Näin sen käyttö toimitustyössä hyödyttää myös mainostajaa

Alma Media on kehittänyt yli 30 tekoälytyökalua, jotka tehostavat toimitustyötä ja parantavat journalismin laatua. Mainostajille […]

Näin hyödynnät dataa oikein: Vältä yleisimmät virheet ja onnistu digimarkkinoinnissa

Digitaalisen median kasvu on muuttanut markkinoinnin pelisääntöjä. Data ja sen hyödyntäminen ovat nousseet keskiöön, mutta […]

Käytetty auto kiinnostaa, kuluttajien hintatietoisuus korkealla 

Suomalaiset ovat jälleen aktiivisesti autokaupoilla, ja suurin kiinnostus kohdistuu käytettyihin autoihin. Hintatietoisuus ja talouden epävarmuus […]

Tulevaisuuden organisaatiot rakentuvat ihmisen ajattelun ja tekoälyn ekosysteemille 

Alma Median ja IAB:n tekoälyaiheisessa seminaarissa teknologiayrittäjä Maria Ritola haastoi ajattelemaan tekoälyä uudella tavalla: menestys […]

Koulutusvalinnat tehdään digissä – Oletko mukana vaikuttamassa? 

Nuorten ja aikuisten koulutusvalinnat tapahtuvat yhä vahvemmin verkossa. Päätöspolku on digitaalinen, ja oikea-aikainen näkyvyys ratkaisee. […]

State of Programmatic: Globaalit trendit ja kasvun ajurit ohjelmallisessa mainonnassa

Ohjelmallinen mainonta jatkaa vahvaa kasvuaan maailmalla, vaikka avoimen internetin kehitys on hidastunut. Uudet kanavat, laadun […]

B2B-markkinointi nyt – tekoäly, monimutkaistuvat ostoprosessit ja markkinoinnin uusi rooli 

B2B-markkinointi on monella tapaa murroksessa. Ostoprosessit ovat monimutkaistuneet, päätöksentekijöiden määrä kasvanut ja digitaaliset kanavat ovat […]