Toimitilatutkimus: Uusia toimitiloja harkitsee 39 % toimitilapäättäjistä

Toimitilatutkimus: päättäjistä 39 % harkitsee uusien tilojen hankkimista

Toimitilat Kauppalehti ja Alma Talentin mediamyynti toteuttivat yhteistyössä Norstat Finlandin kanssa toimitilatutkimuksen. Koko Suomen kattava tutkimus selvitti suomalaisten toimitilapäättäjien ajatuksia muun muassa nykyisten tilojen toimivuudesta ja riittävyydestä tämänhetkisiin tarpeisiin. Tutkimuksesta selviää myös mitkä toimitilabrändit nousivat esille tunnettuudessa.

Vaikka etätyö on tullut monelle alalle jäädäkseen, erilaisia toimitiloja toki tarvitaan tulevaisuudessakin, sillä jatkossakin työtä tehdään paikan päällä, tuotteille tarvitaan valmistus- ja varastointitiloja ja erilaiset huoltotyöt, harrasteet ja edustukset vaativat tietynlaisia tiloja. Vastaajista jopa 39 % on hankkimassa tai harkitsemassa uusia toimitiloja yritykselleen.

Avoimissa vastauksissa nousi esiin monenlaisia syitä, miksi uusia toimitiloja harkitaan: etätyön myötä tyhjillään olevat tilat, kustannussyyt, ympäristöasiat ja energiatehokkuus, sijainti, sisäilmaan liittyvät asiat sekä tilojen muunneltavuuden tarve.

Liiketoiminnan kasvu ja sitä myötä lisääntynyt tilantarve oli yksi tärkeimmistä syistä, miksi yrityksissä harkitaan uusia toimitiloja.

Tärkeä kriteeri uusia toimitiloja hankittaessa on vastuullisuus

Muuttuvat työskentelytavat ja nykyajan vaatimukset vaikuttavat myös toimitilatarpeisiin. Tiloilta halutaan muunneltavuutta ja joustavuutta, ja lisäksi vastauksissa nousee esiin energiatehokkuus. Erityisesti suuremmissa yrityksissä on keskitytty toimitiloja koskevaan vastuullisuussuunnitelmaan.

Kun yrityksissä mietitään toimitilojen hankkimista, vuokraamista tai rakennuttamista, jopa kaksi kolmasosa vastaajista pitää merkittävänä valintakriteerinä vastuullisuuteen liittyviä seikkoja, kuten toimitilojen ympäristökuormitusta ja energiaratkaisuja. Myös hyvät kierrätysmahdollisuudet ovat valintakriteerien listalla.

Vastuullinen toimitila on muutakin kuin energiatehokas. Vastuulliseen toimitilaan liittyvät muun muassa työntekijöiden hyvinvointi, sisäilma-asiat ja työmatkojen hiilijalanjälki eli toimitilan sijainti, jotka ovat osa kokonaisuutta.

Toimitilamarkkinoilla seurataan aktiivisesti uutis- ja taloussisältöjä

Suurin osa toimitilatutkimukseen vastanneista kuuluu ikähaarukkaan 40–59 vuotta. Juuri tämä ikäryhmä seuraa aktiivisesti muun muassa talouteen liittyviä sisältöjä eri medioista. Kun toimitilojen hankinta on ajankohtaista, 72 % vastaajista pitää tärkeänä seurata toimitilojen markkinapaikkoja. Tämä on tärkeä tieto mainostajalle, joka pohtii näkyvyyttä ja sopivia medioita toimitilamarkkinoilla.

Tutkimuksessa selvisi, että toimitila-alalla toimivia brändejä muistetaan spontaanisti heikosti. Olisikin olennaista, että oma brändi on ensimmäisten joukossa mielessä silloin, kun toimitiloihin liittyvät asiat ovat yrityksissä ajankohtaisia. Kannattaa siis varmistaa näkyvyys juuri niissä medioissa, joissa olennainen yleisö on tavoitettavissa.

Näin tavoitat Uudellamaalla jopa 69 % toimitilojen hankinnasta vastaavaa päättäjää kahden viikon kampanjalla:

Esimerkkikampanjan tavoittavuus

(Alma Businessmedioiden digiverkosto 2 viikkoa sekä Kauppalehti + Talouselämä 2 kpl.)
Lähde: Kantar, PäättäjäMind 2023

Ota yhteyttä, niin kuulet ensimmäisten joukossa tutkimuksen kohokohdat

Jätä yhteystietosi alla olevalla lomakkeella tai kysy lisää suoraan omalta yhteyshenkilöltäsi.

  • Käsittelemme tietojasi vastuullisesti. Tietosuojaseloste.

Täällä on lisää mielenkiintoisia tutkimuksia ja ajankohtaista luettavaa!

Katso kaikki mainostajan uutiset >

Lue seuraavaksi:

Kotimainen media näyttää suuntaa vastuullisuudessa ja tarjoaa yrityksille alustan viestiä omista arvoistaan

Alma Media rakentaa vastuullisuutta aktiivisesti osana liiketoimintaansa. Alma News Median johtaja Juha-Petri Loimovuoren mukaan vastuullisuus […]

Vapaa media kantaa kriisien yli – Kotimaisessa mediassa mainostavat yritykset tärkeä mahdollistaja

Kun maailma ympärillä muuttuu nopeasti ja epävarmuus kasvaa, luotettavan tiedon merkitys korostuu. Alma Median toimitusjohtaja […]

Hei hei evästeet, tervetuloa tekoäly – viisi oppia Programmatic Pioneersista

Saimme kesäkuun alussa mahdollisuuden vierailla Lontoossa ohjelmallisen mainonnan lippulaivatapahtumassa, Programmatic Pioneersissa. Tässä tiivistetyt havainnot ja […]

Alma Spotlight – Janne Tuominen, Digital Growth Director s360: Haastan kaikkia asiantuntijoita miettimään digimainonnan metriikoita kriittisesti

Alma Spotlight -podcastin kevään viimeisen jakson asiantuntijahaastattelussa on s360:n tuore digitaalisen kasvun johtaja Janne Tuominen. […]

Luotettavuus, tuloksellisuus ja yhteiskunnallinen merkitys – Kotimainen media on vastuullisen mainostajan valinta 

Mainostaminen kotimaisessa mediassa on paitsi tuloksellista, myös strateginen ja vastuullinen valinta, joka tukee brändiä, demokratiaa […]

Mitkä autot myyvät loppuvuonna ja mitä markkinasta on nyt syytä tietää? Katso Ajankohtaista autokaupasta -webinaari!

Autokauppa elää murrosta, jossa yhä useampi valitsee auton käyttövoimaksi sähkön samalla kun kuluttajien ostopolut nopeutuvat. […]

Mitä tämän päivän sijoittaja kaipaa? Selkeyttä, vinkkejä ja luotettavia brändejä

Minkälainen on tämän päivän sijoittaja? Miten sijoituspäätöksiä tehdään ja mistä haetaan inspiraatiota? Näihin kysymyksiin haettiin […]

Alma Spotlight – Näin Suomi Bidaa -kyselyn jälkipuinti – Miika Luoma, Agency Lead: ”Miksi digimainonnalta odotetaan välitöntä reaktiota verrattuna muihin kanaviin?” 

Alma Spotlight -podcastin uusimmassa jaksossa puidaan läpi tuoreen ohjelmallisen mainonnan Näin Suomi bidaa – kyselyn […]

Suomalaisten kesäsuunnitelmat 2025

Miten suomalaiset viettävät kesälomaansa? Entä miten luottavaisesti suomalaiset suhtautuvat omaan taloudelliseen tilanteeseensa? Muun muassa näitä […]

Alman kesäedut 2025

Kesällä on loistava tilaisuus tavoittaa sekä kuluttajat että päättäjät! Suomalaiset viettävät aikaa Alman medioiden ja […]

Suorat lennot ja sopivat hinnat kiinnostavat suomalaisia matkailijoita – Katso, mitä matkailun pulssikysely paljasti

Marraskuussa 2024 kuluttajille tehdyn kyselyn mukaan yli puolet vastaajista suunnittelee matkustamista seuraavan 6 kuukauden aikana […]

Näin rakennat menestyneen brändin – Katso Alma Talk -seminaarin tallenne!

Miksi brändinrakentamiseen kannattaa nyt satsata, vaikka taktinen mainonta tuntuisi houkuttelevammalta? Tuore Alma Talk -seminaari pureutui […]