Suorat lennot ja sopivat hinnat kiinnostavat suomalaisia matkailijoita – Katso, mitä matkailun pulssikysely paljasti

Marraskuussa 2024 kuluttajille tehdyn kyselyn mukaan yli puolet vastaajista suunnittelee matkustamista seuraavan 6 kuukauden aikana ulkomaille lentäen. Matkailumainostajan kannattaakin satsata nyt taktiseen mainontaan tai herättää haaveilua sisältömarkkinoinnilla.


Tältä näyttää suomalaisten matkustusinto juuri nyt

Marraskuussa 2024 tehdyn kyselyn mukaan lähes puolet vastaajista matkustaa ainakin kerran vuodessa ulkomaille lomamatkalle lentäen. 58 % vastaajista suunnittelee matkustavansa seuraavan 6 kuukauden aikana.

Suomalaiset varaavat matkansa hyvissä ajoin ennen itse reissua. Yleisimmin (64 %) matka varataan 3–6 kuukautta ennen matkaa. Kevään ja kesän tulevat matkat ovat siis jo suunnitteilla. Vain 3 % varaa matkansa jo vuotta ennen matkaa.

Matkan suunnittelujänteeseen vaikuttavat eniten taloudellinen tilanne ja käytettävissä olevat lomapäivät. Myös hyvät tarjoukset ja oma elämäntilanne vaikuttavat.

Suurimpia ulkomaan lomamatkan ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä ovat kohteeseen saatavilla olevat suorat lennot, edullinen hinta ja kohteen ravintola- ja kulttuuritarjonta.

Yleisimmin matkustetaan puolison kanssa kaksin tai yhdessä perheen kanssa. Lasten kanssa matkustavissa korostuvat hieman vanhemmat lapset.

Yli puolet (53 %) vastaajista ovat kuitenkin myös sitä mieltä, että lähilomat ja risteilyt ovat tämän hetken vallitsevassa talous- ja maailmantilanteessa tavallista todennäköisempi vaihtoehto matkaa suunnitellessa.


Taloudellinen tilanne vaikuttaa matkustushalukkuuteen

Vastaajat, jotka eivät aio matkustaa ulkomaille seuraavan 6 kuukauden aikana, sanovat oman taloudellisen tilanteen suurimmaksi syyksi olla matkustamatta. Taloudellinen tilanne on heikentynyt verrattuna viime vuoteen. Ulkomaan matkat koetaan myös kalliimpina kuin edellisenä vuonna.

Tässä ryhmässä kotimaan matkailu kiinnostaa viime vuotta enemmän, vaikka sen suosio tipahtanut normaaleihin uomiinsa koronapandemian kotimaanmatkailuboomin jälkeen. Kotimaan matkailu koetaan edukkaampana, helpompana ja ympäristöystävällisempänä kuin matkustaminen ulkomaille.  

Muita syitä, miksi ulkomaille ei aiota matkustaa, ovat haasteet loma-aikojen kanssa sekä oma elämäntilanne.


Omatoimimatka, pakettimatka, vai teemamatka?

Kysely käsitteli tänä vuonna ensimmäistä kertaa myös teemamatkoja – ja suurinta osaa vastaajista ne myös kiinnostivat.

Teemalomaa harkitsevat ovat eniten kiinnostuneita hyvinvointi-, kulttuuri- tai ruoka- ja viinilomasta. Myös opastetut kiertomatkat ja harrastuksiin liittyvät lomamatkat kiinnostavat. Lähes kolmasosa vastaajista ei kuitenkaan ollut kiinnostunut teemalomasta.

Suomalaiset vertailevat selkeästi eri tapoja matkustaa:

  • 41 % sanoo olevansa omatoimimatkalaisia eli ostavat lennon ja majoituksen itse.
  • 19 % vastaajista luottaa valmismatkaan, sillä paketin valinnassa haetaan myös suunnittelun vaivattomuutta ja ajan säästöä sekä edullisia pakettitarjouksia.
  • Jopa 67 % vastaajista voisi harkita omatoimimatkan vaihtoehtona pakettimatkaa (lento+hotelli), mikäli kiinnostavaan matkakohteeseen hinta olisi edullisempi kuin erikseen ostettaessa. Aikaa ja vaivaa arvostetaan, sillä kohtuuhintaisiin paketteihin tartutaan, jos hintaero omatoimireissuun on pieni.


Vinkit matkailumainontaan

Yksi osa matkustamista on eri kohteista haaveilu. Kuluttajalle kannattaakin tarjota laajasti tietoa eri maista, niiden hintatasoista ja kulttuuritarjonnasta. Tärkeintä on tuoda selkeästi esille ajankohtaiset tarjoukset ja hinnat – ne vaikuttavat matkustajan ostopäätökseen.

Esimerkiksi taktinen mainonta on Almalla tutkitusti toimiva tapa kiinnittää matkaa suunnittelevien huomio. Sisältömarkkinoinnin avulla taas on helppo kiinnittää haaveilijoiden huomio ja viedä kertoa syvemmin matkakohteista tai -kokemuksista.

Kannattaa kertoa säännöllisesti myös kotimaan kohteista, sillä niihin matkustamisen suosio on kasvussa. Huoli ilmastosta, omasta elämäntilanteesta ja taloudesta vaikuttavat nyt matkustusintoon, mutta Suomi nähdään kiinnostavana ja helppona matkustuskohteena.


Haluatko kuulla Matkailun pulssikyselyn tulokset kokonaisuudessaan?

Matkailun pulssikysely antaa arvokasta tietoa muun muassa siitä, kuinka paljon rahaa matkustamiseen ollaan valmiita panostamaan, mitkä ovat suomalaisten suosikkilomakohteet sekä siitä, millä perusteella lomamatkan hotelli valitaan. Jos haluat vinkkejä, miten sinä voit hyödyntää tuloksia mainontasi suunnittelussa, jätä yhteystietosi alla olevalla lomakkeella ja me olemme yhteydessä sinuun!

Lue seuraavaksi:

Tekoäly on parhaimmillaan hyvä työkaveri – Näin sen käyttö toimitustyössä hyödyttää myös mainostajaa

Alma Media on kehittänyt yli 30 tekoälytyökalua, jotka tehostavat toimitustyötä ja parantavat journalismin laatua. Mainostajille […]

Näin hyödynnät dataa oikein: Vältä yleisimmät virheet ja onnistu digimarkkinoinnissa

Digitaalisen median kasvu on muuttanut markkinoinnin pelisääntöjä. Data ja sen hyödyntäminen ovat nousseet keskiöön, mutta […]

Käytetty auto kiinnostaa, kuluttajien hintatietoisuus korkealla 

Suomalaiset ovat jälleen aktiivisesti autokaupoilla, ja suurin kiinnostus kohdistuu käytettyihin autoihin. Hintatietoisuus ja talouden epävarmuus […]

Tulevaisuuden organisaatiot rakentuvat ihmisen ajattelun ja tekoälyn ekosysteemille 

Alma Median ja IAB:n tekoälyaiheisessa seminaarissa teknologiayrittäjä Maria Ritola haastoi ajattelemaan tekoälyä uudella tavalla: menestys […]

Koulutusvalinnat tehdään digissä – Oletko mukana vaikuttamassa? 

Nuorten ja aikuisten koulutusvalinnat tapahtuvat yhä vahvemmin verkossa. Päätöspolku on digitaalinen, ja oikea-aikainen näkyvyys ratkaisee. […]

State of Programmatic: Globaalit trendit ja kasvun ajurit ohjelmallisessa mainonnassa

Ohjelmallinen mainonta jatkaa vahvaa kasvuaan maailmalla, vaikka avoimen internetin kehitys on hidastunut. Uudet kanavat, laadun […]

B2B-markkinointi nyt – tekoäly, monimutkaistuvat ostoprosessit ja markkinoinnin uusi rooli 

B2B-markkinointi on monella tapaa murroksessa. Ostoprosessit ovat monimutkaistuneet, päätöksentekijöiden määrä kasvanut ja digitaaliset kanavat ovat […]

Poliittisen mainonnan pelisääntöihin päivitys – Mitä mainostajan on hyvä tietää?

EU:n uusi poliittisen mainonnan avoimuusasetus astuu voimaan lokakuussa. Poliittinen mainonta ei jatkossakaan ole kiellettyä, mutta sen […]

Näin mittaat lyhytvideomainonnan onnistumista – Kolme kriittistä mittaria

Videomainonta kasvaa vauhdilla, mutta miten voimme varmistua, että investointi tuottaa tulosta? Alma Median Miika Luoma […]

May I have your attention, please!

Huomion saaminen on oleellinen asia missä tahansa kontekstissa, kun halutaan saada jokin viesti läpi. Huomion […]

Brand Talk 2025: Tässä ovat Suomen arvostetuimmat brändit

Brand Talk  2025 järjestettiin 28.8. Alma-talolla, jossa yli sata brändeistä kiinnostunutta ammattilaista kerääntyi kuulemaan kiinnostavia […]

B2B Pulssi kertoo: Näin suomalaisissa yrityksissä ajatellaan tekoälystä  

Suomalaisyritysten IT- ja digivastuulliset päättäjät näkevät tekoälyssä valtavan liiketoimintapotentiaalin, mutta sen hyödyntäminen on monilla vasta […]