Nämä ovat Suomen arvostetuimmat brändit – Katso Brand Talk 2024!

Tänä vuonna arvostetuimpien brändien listalle nousi monta tuotteen alkuperästä, tuotantotavasta tai ravitsemuksellisesta laadusta kertovaa merkkiä. Ykkössijalle ponnisti viime vuoden toiselta sijalta Abloy. Hasan & Partnersin Riku Vassinen ja Abloyn Johanna Varis kertovat puheenvuoroissaan, miten tunnettuus vaikuttaa brändin arvostukseen ja kuinka luottamus voi olla brändin ytimessä.

Brändin kehittäminen ja mieleenpainuvuus ovat tärkeimpiä asioita, jotka yritysten on nyt hyvä pitää mielessä. Maailma muuttuu kiihtyvää vauhtia, ja samalla kuluttajien odotukset brändejä kohtaan ovat muutoksen pyörteissä. Brändeiltä odotetaan aitoutta, läpinäkyvyyttä ja vastuullisuutta. Brändien on myös sovittava kuluttajien omiin arvoihin.

Kuinka brändit voivat pysyä muutoksessa mukana ja vastata kuluttajien vaihtuviin tarpeisiin? Alma Median ja Taloustutkimuksen järjestämä Brand Talk 2024 -tilaisuus vastasi näihin kysymyksiin.

Tilaisuus avasi Taloustutkimuksen tuottaman Brändien arvostus 2024 -tutkimuksen tuloksia. Etenkin kotimaiset brändit korostuivat tänä vuonna arvostetuimpien brändien listalla. Kuluttajat selkeästi arvostavat yhä enemmän vastuullisuutta, sillä neljä kymmenestä arvostetuimmasta brändistä ovat merkkejä, jotka kertovat tuotteen alkuperästä, tuotantotavasta tai ravitsemuksellisesta laadusta.

Katso inspiroivat puheenvuorot ja arvostetuimpien brändien tulosjulkistus webinaaritallenteelta!


Brand Talk 2024 -ohjelma

Tervetuloa!
Susanna Virkkula, Head of Marketing, Alma Mediaratkaisut

Arvostettu brändi tunnetaan
Riku Vassinen, Toimitusjohtaja, Hasan & Partners

Luottamus brändin ytimessä
Johanna Varis, Head of Marketing and Segment Development, Abloy

Brändien arvostus 2024 -tutkimuksen tulosten julkistus
Katja Sipponen, Senior Insight Manager, Taloustutkimus Oy

Kenen käsissä on brändisi tulevaisuus?
Marko Perälahti, Senior Client Director, Taloustutkimus Oy


Vuoden 2024 arvostetuimmat brändit ovat:

  1. Abloy
  2. Joutsenmerkki
  3. Hyvää Suomesta (Joutsenlippu)
  4. S-Etukortti
  5. Avainlippu
  6. Yle Areena
  7. Valio
  8. Fiskars 
  9. Sydänmerkki
  10. Yle

Vertaa listaa viime vuoden Top-10 brändeihin!


Hasan & Partners

Hasan & Partnersin toimitusjohtaja Riku Vassinen kertoi puheenvuorossaan, mikä tekee brändistä arvostetun. Tiivistettynä: arvostettu brändi tunnetaan.

Vassinen jakaa tuntemisen kahtia: brändi tunnistetaan ja brändiä kohtaan tunnetaan jotakin. Menestyvä ja tunnettu brändi lisäksi tasapainottaa erottumisen ja erilaistumisen: sillä on tunnistettavat brändielementit ja se selkeästi erottuu kilpailijoista.   

”Etabloitunut brändi voi hetkellisesti luottaa enemmän erottumiseen, nousevan ja uuden brändin on pakko erilaistua ainakin alussa”, Vassinen sanoo.

Mitä brändien pitää tehdä, jotta ne ovat arvostettuja?

”Panosta ja uskalla!”

Riku Vassinen, Toimitusjohtaja, Hasan & Partners

Hälystä erottuminen vaatii Vassisen mukaan rahaa – markkinointibudjeteista ei siis kannata leikata nyt, kun tekoäly on räjäyttämässä keskinkertaisen mainonnan määrän. Budjetin lisäksi menestyvä brändi vaatiikin rohkeaa, luovaa ja pitkäjänteistä mainontaa.

”Koskaan ennen ei oo ollut näin hyvää tilaisuutta saada markkinaosuutta.”

Miten brändi voi erottua ja erilaistua? Katso Vassisen 5 vinkkiä sekä esimerkkejä tunnetuista brändeistä tallenteelta!


Abloy

Sekä kotimaassa että kansainvälisesti toimivan Abloyn brändi on kokenut lukuisia muodonmuutoksia vuosien varrella. Abloyn Head of Marketing and Segment Development Johanna Varis kertoo, että lähes jokaisen suomalaisen tuntemaa brändiä on rakennettu systemaattisesti.

”Jokainen kohtaamispiste brändin käyttäjien kanssa rakentaa luottamusta ja brändiä. Meidän brändimme ytimeksi on muodostunut turvallisuus ja luottamus. Yhtenäisen brändin taustalla on johdonmukaiset toimenpiteet, jotta näytämme kaikille samalta”, Varis kertoo.

Abloyn brändi on kehittynyt ajan mukana, mutta muutokset on tehty harkiten. Vuonna 2019 julkistettiin uusi brändilupaus ja -ilme: Abloy – For Trust.

Johanna Varis, Head of Marketing and Segment Development, Abloy

”Halusimme viedä visuaalisen ilmeemme moderniin, luotettavaan, selkeään ja skandinaviseen muotoon. Brändimme kuvastaa suuntaamme mekaanisten ja digitaalisten ratkaisujen yhdistämiseen. Tämä on erottautumistekijämme.”

Lisää huomioarvoa Abloy on luonut erilaisilla bränditeoilla. Katso kaikki Abloyn vaikuttavat bränditeot tallenteelta!


Millaiset brändit menestyvät tulevaisuudessa?

Taloustutkimuksen Marko Perälahti päätti webinaarin avaamalla Brändien arvostus -tutkimusta tarkemmin. Hän kertoi, mitkä arvot korostuvat eri sukupolvissa sekä mitkä brändit menestyvät parhaiten ja minkä brändien arvo nousee.

Arvoilla tarkoitetaan yksilöiden käsitystä siitä, mikä on merkityksellistä, tärkeää ja tavoiteltavaa elämässä. Arvot motivoivat meitä toimimaan sekä ohjaavat valintojamme ja käyttäytymistämme. Tutkimuksen arvot pohjautuvat Schwartzin arvoteoriaan.

”Kun kohtaamme arvolatautuneen asian, arvot aktivoituvat ja siitä seuraa tunne. Brändin omistajille on tärkeää, onko tunne sellainen, joka vahvistaa suhdetta brändiin. Vai onko brändi ristiriidassa arvojemme kanssa, jolloin etäännymme brändistä?”

Miten Z-, Y-, X- ja Suuren murroksen sukupolvet arvottavat brändejä? Katso koko Marko Perälahden puheenvuoro tallenteelta!

Arvot ovat pysyviä läpi elämän. Tutkimustuloisten perusteella voimme olettaa, että perinteisyyttä ja yhdenmukaisuutta tärkeänä arvona pitävien kuluttajien osuus väestöstä tulee laskemaan. Vastaavasti universalismi, hedonimsi, suoriutuminen ja itseohjautuvuus arvoina väestötasolla vahvistuvat.

”Sen takia brändit, jotka kiinnittyvät näihin arvoihin, tulevat todennäköisesti tulevaisuudessa menestymään parhaiten”, Perälahti kiteyttää.


Mikä on Brändien arvostus -tutkimus?

  • Taloustutkimuksen tekemä tutkimus, joka julkaistaan vuosittain.
  • Tutkimuksessa mukana olevat brändit valitaan mukaan esitutkimuksen perusteella. Mukaan varsinaiseen Brändien arvostus -tutkimukseen pääsee vähintään 5 %:n spontaanilla tunnettuudella.
  • Tänä vuonna varsinaisessa tutkimuksessa oli mukana 80 tuoteryhmää ja 683 brändiä.
  • Vastaajina 15-79-vuotiaat suomalaiset valtakunnallisesti. Tiedonkeruu toteutettiin huhti-toukokuussa 2024 verkkolomakkeilla.
  • Kuluttajat antavat arvosanan tuntemilleen brändeille sen mukaan, kuinka paljon he kyseistä brändiä arvostavat. Samalla selvitetään, käyttävätkö he brändiä pääasiallisesti vai muiden ohella, sekä kuinka todennäköisesti he suosittelevat brändiä (NPS).
  • Tutkimus avaa myös brändien käyttöä, hintatasoa, brändimielikuvaa ja vastuullisuutta. Uusina mittareina tutkimuksessa oli mukana brändin houkuttelevuus ja Median käyttö -segmentointi.

Lue lisää tutkimuksesta täältä!

Lue seuraavaksi:

Mitkä autot myyvät loppuvuonna ja mitä markkinasta on nyt syytä tietää? Katso Ajankohtaista autokaupasta -webinaari!

Autokauppa elää murrosta, jossa yhä useampi valitsee auton käyttövoimaksi sähkön samalla kun kuluttajien ostopolut nopeutuvat. […]

Mitä tämän päivän sijoittaja kaipaa? Selkeyttä, vinkkejä ja luotettavia brändejä

Minkälainen on tämän päivän sijoittaja? Miten sijoituspäätöksiä tehdään ja mistä haetaan inspiraatiota? Näihin kysymyksiin haettiin […]

Alma Spotlight – Näin Suomi Bidaa -kyselyn jälkipuinti – Miika Luoma, Agency Lead: ”Miksi digimainonnalta odotetaan välitöntä reaktiota verrattuna muihin kanaviin?” 

Alma Spotlight -podcastin uusimmassa jaksossa puidaan läpi tuoreen ohjelmallisen mainonnan Näin Suomi bidaa – kyselyn […]

Suomalaisten kesäsuunnitelmat 2025

Miten suomalaiset viettävät kesälomaansa? Entä miten luottavaisesti suomalaiset suhtautuvat omaan taloudelliseen tilanteeseensa? Muun muassa näitä […]

Alman kesäedut 2025

Kesällä on loistava tilaisuus tavoittaa sekä kuluttajat että päättäjät! Suomalaiset viettävät aikaa Alman medioiden ja […]

Suorat lennot ja sopivat hinnat kiinnostavat suomalaisia matkailijoita – Katso, mitä matkailun pulssikysely paljasti

Marraskuussa 2024 kuluttajille tehdyn kyselyn mukaan yli puolet vastaajista suunnittelee matkustamista seuraavan 6 kuukauden aikana […]

Näin rakennat menestyneen brändin – Katso Alma Talk -seminaarin tallenne!

Miksi brändinrakentamiseen kannattaa nyt satsata, vaikka taktinen mainonta tuntuisi houkuttelevammalta? Tuore Alma Talk -seminaari pureutui […]

Outstream-video vakuuttaa numeroin: Alman ohjelmallisen VTR jopa 60 %

Videomainonta on tehokas tapa vangita yleisön huomio ja outstream-video on noussut vahvaksi vaihtoehdoksi mainostajan keinovalikoimassa […]

Näin Suomi Bidaa: Evästeettömyyskeskustelu hiipuu, tuudittuuko markkina virheellisesti kolmannen osapuolen evästeiden riittävyyteen?

Suuri osa digimainonnasta ostetaan kanavista ja selaimista, joita kolmannen osapuolen evästeet eivät tue. Googlen Chrome-selain […]

Näin Suomi Bidaa: Ostajien markkinapaikat jakavat ostajien mielipiteet, onko sittenkin kyseessä vain mediatoimistojen uusi ansaintalogiikka?

Yksi digimainonnan ja ohjelmallisen ostamisen suurimmista buzzwordeista 2024 ja edelleen 2025 on ollut ostajien omat […]

Alma Spotlight – Roni Harju, Omnicom Media Group: Kuratoidun markkinapaikan avulla pystymme jakamaan tarkempaa tietoa mainosinventaarin toimivuudesta niin mainostajille kuin julkaisijoille

Alma Spotlightin vuoden viimeiseen asiantuntijahaastatteluun saimme vieraaksi Roni Harjun OMG:ltä. Roni toimii Omnicom Media Groupilla […]

Mihin asioihin auton valinnassa kiinnitetään huomiota? Katso suosituimmat hintaluokat ja käyttövoimat

Millä perusteella auto valitaan ja millaisia autoja suomalaiset harkitsevat? Alma Businessmedioiden yleisöille toteutettu autotutkimus valaisee […]