Näin Suomi Bidaa: Evästeettömyyskeskustelu hiipuu, tuudittuuko markkina virheellisesti kolmannen osapuolen evästeiden riittävyyteen?

Suuri osa digimainonnasta ostetaan kanavista ja selaimista, joita kolmannen osapuolen evästeet eivät tue. Googlen Chrome-selain on ns. viimeinen pystyssä huojuva linnake evästepohjaiselle mainonnalle, mutta Chromeenkin on jonain päivänä tulossa muutoksia evästekäytäntöihin (milloin, sen ainoastaan Google, jos hekään, tietää).


Näitä evästeettömiä ratkaisuja on kokeiltu

Alman juuri julkaistu Näin Suomi Bidaa -kyselytutkimus avaa suomalaisen ohjelmallisen mainonnan tämän hetken tilannetta evästeettömien ratkaisujen suhteen. Kysely osoittaa, että evästeettömien ratkaisujen testaus on ehkä yllättäenkin viime vuoden tasolla – merkittävää muutosta markkinalla ei ole tapahtunut.

Suurin osa vastaajista on kokeillut julkaisijan tarjoamaa kontekstuaalista kohdentamista – kuluneena vuonna vielä muutama vastaaja enemmän kuin edellisenä. Kolmannen osapuolen tarjoama kontekstuaalinen kohdentaminen sen sijaan ei ole kasvattanut kokeilijamääräänsä, vaan edelleen noin puolet on kokeillut sitä. Julkaisijan ensimmäisen osapuolen ID-ratkaisua ja julkaisijan cleanroom-ratkaisuja on kokeillut harvempi kuin viime vuonna. Myös eri ID:itä yhdistelevät ratkaisut ovat lähellä viime vuoden tasoa.


Mitä evästeettömiä ratkaisuja olet testannut kampanjoissasi?
(osa vaihtoehdoista voi olla päällekkäisiä).

Pyysimme kyselyyn vastaajia myös ennustamaan, tuleeko Google todella julkaisemaan 2025 Chromessa muutoksen, joka johtaa kolmannen osapuolen evästeiden määrän selvään laskuun. Pessimistit (tai realistit) olivat liikkeellä – 58 % vastaajista ei uskonut tähän.


Google julkaisee Chromessa muutoksen, joka johtaa kolmannen osapuolen evästeiden määrän selvään laskuun



Uudet puheenaiheet nousseet keskiöön

Edellisessä Näin Suomi Bidaa -kyselyssä ostajat nostivat evästeettömyyden ohjelmallisen mainonnan kuumimmaksi puheenaiheeksi. Nyt teema on kuitenkin tippunut sijalle 5, ja ohi ovat kiilanneet attention, AI, retail media ja vastuullisuus.


TOP 5 2025 teemat, vertaus vuoteen 2024, %osuus vastaajista


Kyselyn tulosten perusteella evästeettömyyskeskustelu osoittaa suoranaisia hiipumisen merkkejä. Tämä heijastelee varmasti eräänlaista turnausväsymystä, ja toisaalta markkinan helpoimmin testattavat ratkaisut on jo testattu ja otettu osaksi omaa keinovalikkoa.

Totuuden nimissä markkinalla olevat ratkaisut voivat myös vaikuttaa ostajan näkökulmasta riittämättömiltä tai vähintäänkin hajanaisilta, esimerkiksi Suomessa markkinalle ei ole syntynyt julkaisijoiden yhteistä ID:tä. Myös mainostajien omien yleisöjen ratkaisut saattavat esimerkiksi privacyn näkökulmasta olla joskus raskaita prosesseja.

Tuntuu, kuin evästeettömyydestä olisi puhuttu jo vuosia, mutta koska Googlen lupaamaa ”isoa pamausta” ei ole tapahtunut, eivät ostajat ole pakotettuja muuttamaan ostostrategiaansa. Koska Googlen suunnitelmat muuttuivat jälleen vuonna 2024 eikä Google asettanut deadlinea muutoksille, loi se jonkinlaisen illuusion tyytyväisyydestä nykytilaan, vaikka todellisuudessa evästeettömyys on jo täällä ja suuri osa yleisöä jää saavuttamatta evästeisiin nojaavilla ostostrategioilla.

Mitä mieltä sinä olet, onko markkina valmis evästeettömyyteen vai ainoastaan tuudittunut valheelliseen ajatukseen kolmannen osapuolen evästeiden riittävyydestä? Tutustu Näin Suomi Bidaa -kyselyyn täältä!

Lue seuraavaksi:

Ajankohtaista autokaupasta: Sähköautot valtaavat markkinaa, mutta pelot jarruttavat yhä kuluttajia

Sähköautojen suosio kasvaa vauhdilla, mutta osa suomalaisista suhtautuu yhä varauksella uuden käyttövoiman yleistymiseen, selviää Alman […]

Kun julkaisija kuratoi, mainostaja hyötyy: Tukholman Programmatic Summit korosti polkua kohti laadukkaampaa inventaaria

Syyskuussa 2025 järjestetty Stockholm Programmatic Summit kokosi yhteen ohjelmallisen mainonnan ekosysteemin keskeisiä toimijoita ensisijaisesti Ruotsin […]

Ohjelmallinen ostaminen Suomessa 2025: optimismia, tekoälyä ja uusia kasvun kanavia 

IAB Finlandin 12.11.2025 julkaistu Ohjelmallisen ostamisen nykytila ja trendit 2025 -tutkimus paljastaa, että vaikka ohjelmallisen […]

Suomalaisten mediankäyttö nyt – Olemme edelleen uutiskansaa, myös digissä

Uutismedian kulutus jatkaa digitalisoitumistaan ja suomalaiset ovat sitoutuneita journalistisiin uutissisältöihin. Suomalaisten mediankäyttö on muuttunut pysyvästi […]

Poliittinen mainonta – Mitä mainostajan tulee tietää? 

EU:n uusi poliittisen mainonnan avoimuusasetus (EU 2024/900), englanniksi Transparency and Targeting of Political Advertising Regulation (TTPA), tiukentaa poliittisen […]

Tekoäly on parhaimmillaan hyvä työkaveri – Näin sen käyttö toimitustyössä hyödyttää myös mainostajaa

Alma Media on kehittänyt yli 30 tekoälytyökalua, jotka tehostavat toimitustyötä ja parantavat journalismin laatua. Mainostajille […]

Näin hyödynnät dataa oikein: Vältä yleisimmät virheet ja onnistu digimarkkinoinnissa

Digitaalisen median kasvu on muuttanut markkinoinnin pelisääntöjä. Data ja sen hyödyntäminen ovat nousseet keskiöön, mutta […]

Käytetty auto kiinnostaa, kuluttajien hintatietoisuus korkealla 

Suomalaiset ovat jälleen aktiivisesti autokaupoilla, ja suurin kiinnostus kohdistuu käytettyihin autoihin. Hintatietoisuus ja talouden epävarmuus […]

Tulevaisuuden organisaatiot rakentuvat ihmisen ajattelun ja tekoälyn ekosysteemille 

Alma Median ja IAB:n tekoälyaiheisessa seminaarissa teknologiayrittäjä Maria Ritola haastoi ajattelemaan tekoälyä uudella tavalla: menestys […]

Koulutusvalinnat tehdään digissä – Oletko mukana vaikuttamassa? 

Nuorten ja aikuisten koulutusvalinnat tapahtuvat yhä vahvemmin verkossa. Päätöspolku on digitaalinen, ja oikea-aikainen näkyvyys ratkaisee. […]

State of Programmatic: Globaalit trendit ja kasvun ajurit ohjelmallisessa mainonnassa

Ohjelmallinen mainonta jatkaa vahvaa kasvuaan maailmalla, vaikka avoimen internetin kehitys on hidastunut. Uudet kanavat, laadun […]

B2B-markkinointi nyt – tekoäly, monimutkaistuvat ostoprosessit ja markkinoinnin uusi rooli 

B2B-markkinointi on monella tapaa murroksessa. Ostoprosessit ovat monimutkaistuneet, päätöksentekijöiden määrä kasvanut ja digitaaliset kanavat ovat […]