Miten brändiä rakennetaan?

Brändisi ei ole sitä, mitä sinä sanot sen olevan. Brändisi on sitä, mitä muut ajattelevat sen olevan.

Miksi asiakas valitsisi juuri sinun tuotteesi tai palvelusi?

Monet yritykset tarjoavat samankaltaisia tuotteita ja toimivat samanlaisilla liiketoimintamalleilla. Avainasemassa ei siis ole valittavana oleva tuote vaan se, mihin brändiin asiakas on sitoutunut enemmän. Miksi sinun brändisi on parempi kuin naapurin?

Vaikka mainontasi olisi huikeaa ja näkyvyyttä avaruuteen asti, pelkkä ahkera mainonta ei yksinään toimi, jos brändisi ei ole houkutteleva eikä tuote vastaa lupauksiaan. Houkutteleva brändi saa ihmiset tulemaan luokse ja laadukkaat tuotteet palaamaan yhä uudelleen. Mainonta on toki yksi tärkeä osa markkinoinnin kokonaispalettia muiden toimenpiteiden ohella, mutta brändin tulisi vähintään lunastaa lupauksensa, ja jopa ylittää asiakkaan odotukset.

Katso vinkit: Näillä keinoilla voit erottautua kilpailijoistasi

Kirkasta brändilupauksesi

Brändinrakennuksen alkutekijöiksi voit kirkastaa brändilupauksesi pohtimalla MITÄ, MIKSI ja MITEN.

Miksi yritykseni on olemassa? Miksi tämä brändi on olemassa? Miksi yritykseni valmistaa näitä tuotteita tai palveluita? Miksi yritykseni valmistaa niitä juuri sillä tavalla, miten se niitä valmistaa? Miksi asiakas valitsisi juuri tämän tuotteen tai palvelun?

Miten yritykseni toimii? Miten tuotteet valmistetaan? Miten yritykseni huomioi ympäristön ja muun yhteiskuntavastuun? Miten yritykseni erottuu kilpailijoista?

Mitä yritykseni tekee? Mitä sen tuotteet ja palvelut tekevät? Mitä ne ratkaisevat? Mitä ne helpottavat? Mitä hyötyä yritykseni voi tuoda tähän maailmaan, kulttuuriin tai yksilölle?

Vastausten avulla voit saada tukea brändipositiosi määrittämiseen sekä suuntaviivoja, kuinka konkretisoida brändiviestisi markkinointiin ja mainontaan: sloganiin, väreihin, äänensävyyn ja kuvamaailmaan.

Ydinkysymyksenä kannattaa myös miettiä, kenelle brändisi on suunnattu.

Kohderyhmän määrittäminen auttaa jo pitkälle rakentamaan brändiä, kun pitää kaikessa toiminnassaan mielessä kenelle brändi puhuu, kenelle tuote on tarkoitettu ja kuka siitä hyötyy. Näin voit tehdä vaikuttavia tarinoita, kun tiedät, mikä kohderyhmää puhuttelee.

Tämä kannattaa lukea: Tarinankerronta vie sinut asiakkaiden top of mindiin

Brändinrakennus on jatkuvaa kehitystyötä

Brändi ei synny hetkessä eikä se ole kerralla valmis. Brändinrakennus on pitkäjänteistä kehitystyötä, jossa tulokset eivät näy heti. Brändimainonnalla ihmiset altistetaan brändin viesteille ja sanomalle kärsivällisesti ja usein, jotta brändi jää mieleen ja saadaan toivottua tunnettuutta.

Kaikki kohtaamispisteet rakentavat tai heikentävät mielikuvaa brändistä: kohtaaminen asiakaspalvelun, toimituksen, laskutuksen, työntekijöiden, ostokokemuksen sekä itse tuotteen tai palvelun kanssa, joten markkinointia rakennetaan kaikkialla.

Lue myös: Brändin rakentaminen ja kehittäminen

Brändinrakennuksen tueksi:

Keinoja, miten rakentaa brändiä: Sisältömarkkinointi – tarinankerronnalla top of mindiin

Millaiseen tarpeeseen etsit ratkaisua?

Haluan lisätä yritykseni tunnettuutta potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa >>
Haluan vaikuttaa mielikuvaan yrityksestäni ja erottua sitä kautta kilpailijoista >>
Haluan kertoa yritykseni ajankohtaisista asioista, kuten tuotteista tai tapahtumista >>
Haluan yritykseni löytyvän helposti verkosta ja verkkopalvelun tuottavan minulle lisää myyntiä >>

Lue seuraavaksi:

May I have your attention, please!

Huomion saaminen on oleellinen asia missä tahansa kontekstissa, kun halutaan saada jokin viesti läpi. Huomion […]

Brand Talk 2025: Tässä ovat Suomen arvostetuimmat brändit

Brand Talk  2025 järjestettiin 28.8. Alma-talolla, jossa yli sata brändeistä kiinnostunutta ammattilaista kerääntyi kuulemaan kiinnostavia […]

B2B Pulssi kertoo: Näin suomalaisissa yrityksissä ajatellaan tekoälystä  

Suomalaisyritysten IT- ja digivastuulliset päättäjät näkevät tekoälyssä valtavan liiketoimintapotentiaalin, mutta sen hyödyntäminen on monilla vasta […]

Talous koskettaa kaikkia – Siksi vastuullisen median on kerrottava siitä ymmärrettävästi

Kun maailma muuttuu nopeasti ja taloudellinen epävarmuus kasvaa, luotettavan taloustiedon merkitys korostuu. Kauppalehden päätoimittaja Riina […]

Kotimainen media näyttää suuntaa vastuullisuudessa ja tarjoaa yrityksille alustan viestiä omista arvoistaan

Alma Media rakentaa vastuullisuutta aktiivisesti osana liiketoimintaansa. Alma News Median johtaja Juha-Petri Loimovuoren mukaan vastuullisuus […]

Vapaa media kantaa kriisien yli – Kotimaisessa mediassa mainostavat yritykset tärkeä mahdollistaja

Kun maailma ympärillä muuttuu nopeasti ja epävarmuus kasvaa, luotettavan tiedon merkitys korostuu. Alma Median toimitusjohtaja […]

Hei hei evästeet, tervetuloa tekoäly – viisi oppia Programmatic Pioneersista

Saimme kesäkuun alussa mahdollisuuden vierailla Lontoossa ohjelmallisen mainonnan lippulaivatapahtumassa, Programmatic Pioneersissa. Tässä tiivistetyt havainnot ja […]

Alma Spotlight – Janne Tuominen, Digital Growth Director s360: Haastan kaikkia asiantuntijoita miettimään digimainonnan metriikoita kriittisesti

Alma Spotlight -podcastin kevään viimeisen jakson asiantuntijahaastattelussa on s360:n tuore digitaalisen kasvun johtaja Janne Tuominen. […]

Luotettavuus, tuloksellisuus ja yhteiskunnallinen merkitys – Kotimainen media on vastuullisen mainostajan valinta 

Mainostaminen kotimaisessa mediassa on paitsi tuloksellista, myös strateginen ja vastuullinen valinta, joka tukee brändiä, demokratiaa […]

Mitkä autot myyvät loppuvuonna ja mitä markkinasta on nyt syytä tietää? Katso Ajankohtaista autokaupasta -webinaari!

Autokauppa elää murrosta, jossa yhä useampi valitsee auton käyttövoimaksi sähkön samalla kun kuluttajien ostopolut nopeutuvat. […]

Mitä tämän päivän sijoittaja kaipaa? Selkeyttä, vinkkejä ja luotettavia brändejä

Minkälainen on tämän päivän sijoittaja? Miten sijoituspäätöksiä tehdään ja mistä haetaan inspiraatiota? Näihin kysymyksiin haettiin […]

Alma Spotlight – Näin Suomi Bidaa -kyselyn jälkipuinti – Miika Luoma, Agency Lead: ”Miksi digimainonnalta odotetaan välitöntä reaktiota verrattuna muihin kanaviin?” 

Alma Spotlight -podcastin uusimmassa jaksossa puidaan läpi tuoreen ohjelmallisen mainonnan Näin Suomi bidaa – kyselyn […]