Vieläkö voidaan puhua evästeettömästä tulevaisuudesta, vai onko evästeettömyys jo vahvasti nykyisyyttä? Keskustelemme evästeettömyydestä, ohjelmallisen mainonnan muutostrendeistä ja Näin Suomi bidaa -kyselytutkimuksen löydöksistä Markkinointitoimisto Dagmarin ohjelmallisesta mainonnasta vastaavan Jonne Salovaaran kanssa.
Näin evästeettömyys vaikuttaa ohjelmalliseen mainontaan
Näin Suomi bidaa -kyselyn mukaan evästeettömiä ratkaisuja on testattu ja käytettykin jo yleisesti, vaikka evästeettömät ympäristöt vielä alikorostuvat mainospanostuksissa. Myös mainonnan tehokkuuden todentaminen ja mittaaminen ilman evästeitä aiheuttaa jonkin verran haasteita.
Toisaalta evästeiden poistuminen monipuolistaa mainonnan kohdentamista, sillä vaihtoehtoja kolmannen osapuolen evästeisiin perustavalle kohdentamiselle löytyy jo nyt, ja niitä käytetään aktiivisesti. Esimerkiksi datakumppanuudet ja oman datan hyödyntäminen, kontekstikohdentaminen ja mediavalinnat tarjoavat monipuolisia ja toimiva ratkaisuja kohdentamiseen nyt ja tulevaisuudessa.
”Ilman evästeitä ihan DSP-tasolla kampanjasuunnittelu ja ostaminen on monipuolistunut. Nykyisin hyödynnetään erilaisia keinoja tavoittaa oikea kohderyhmä ja saavuttaa haluttu lopputulos. Kun aiemmin on menty yksinkertaisemmalla kampanjamekaniikalla ja luotettu järjestelmän toimivuuteen. Nyt ja evästeettömässä tulevaisuudessa kampanjamekaniikka pitääkin rakentaa monipuolisemmaksi.” Jonne Salovaara – Markkinointitoimisto Dagmar
Kuuntele uudesta Alma Spotlight -podcastista, miten evästeettömyys ja muut muutostrendit näkyvät ohjelmallista mainontaa ostavan ja suunnittelevan ammattilaisen arjessa. Nyt mennään ohjelmallisen ostotavan syvään päätyyn ja raotetaan hieman ohjelmallisen mainonnan ”mystisyyden verhoa”. Tervetuloa mukaan!
Kuuntele podcast alta:
Tällainen on Näin Suomi bidaa -kyselytutkimus
Podcastissa keskustellaan alkuvuodesta 2024 toteutetun Näin Suomi bidaa -kyselytutkimuksen tuloksista. Kyselyn tavoite on selvittää ohjelmallisen mainonnan tilaa Suomen markkinassa ja läpi koko ostajakentän.
Kolmatta kertaa toteutettuun kyselyyn vastasi jopa 101 ohjelmallisesti ostoja tekevää ammattilaista niin mediatoimistoissa kuin mainostajan trading deskeissä. Tuloksissa nousi esiin kolme isoa teemaa: evästeettömyys, standardien, mittareiden ja teknologian puute sekä mediavalinnan merkitys.
Lataa kyselytutkimuksen raportti tästä >>