Alma Spotlight – Jonne Salovaara, Dagmar: Evästeetön tulevaisuus on jo nykyisyyttä

Vieläkö voidaan puhua evästeettömästä tulevaisuudesta, vai onko evästeettömyys jo vahvasti nykyisyyttä? Keskustelemme evästeettömyydestä, ohjelmallisen mainonnan muutostrendeistä ja Näin Suomi bidaa -kyselytutkimuksen löydöksistä Markkinointitoimisto Dagmarin ohjelmallisesta mainonnasta vastaavan Jonne Salovaaran kanssa.


Näin evästeettömyys vaikuttaa ohjelmalliseen mainontaan

Näin Suomi bidaa -kyselyn mukaan evästeettömiä ratkaisuja on testattu ja käytettykin jo yleisesti, vaikka evästeettömät ympäristöt vielä alikorostuvat mainospanostuksissa. Myös mainonnan tehokkuuden todentaminen ja mittaaminen ilman evästeitä aiheuttaa jonkin verran haasteita.

Toisaalta evästeiden poistuminen monipuolistaa mainonnan kohdentamista, sillä vaihtoehtoja kolmannen osapuolen evästeisiin perustavalle kohdentamiselle löytyy jo nyt, ja niitä käytetään aktiivisesti. Esimerkiksi datakumppanuudet ja oman datan hyödyntäminen, kontekstikohdentaminen ja mediavalinnat tarjoavat monipuolisia ja toimiva ratkaisuja kohdentamiseen nyt ja tulevaisuudessa.

”Ilman evästeitä ihan DSP-tasolla kampanjasuunnittelu ja ostaminen on monipuolistunut. Nykyisin hyödynnetään erilaisia keinoja tavoittaa oikea kohderyhmä ja saavuttaa haluttu lopputulos. Kun aiemmin on menty yksinkertaisemmalla kampanjamekaniikalla ja luotettu järjestelmän toimivuuteen. Nyt ja evästeettömässä tulevaisuudessa kampanjamekaniikka pitääkin rakentaa monipuolisemmaksi.” Jonne Salovaara – Markkinointitoimisto Dagmar

Kuuntele uudesta Alma Spotlight -podcastista, miten evästeettömyys ja muut muutostrendit näkyvät ohjelmallista mainontaa ostavan ja suunnittelevan ammattilaisen arjessa. Nyt mennään ohjelmallisen ostotavan syvään päätyyn ja raotetaan hieman ohjelmallisen mainonnan ”mystisyyden verhoa”. Tervetuloa mukaan!


Kuuntele podcast alta:


Tällainen on Näin Suomi bidaa -kyselytutkimus

Podcastissa keskustellaan alkuvuodesta 2024 toteutetun Näin Suomi bidaa -kyselytutkimuksen tuloksista. Kyselyn tavoite on selvittää ohjelmallisen mainonnan tilaa Suomen markkinassa ja läpi koko ostajakentän.

Kolmatta kertaa toteutettuun kyselyyn vastasi jopa 101 ohjelmallisesti ostoja tekevää ammattilaista niin mediatoimistoissa kuin mainostajan trading deskeissä. Tuloksissa nousi esiin kolme isoa teemaa: evästeettömyys, standardien, mittareiden ja teknologian puute sekä mediavalinnan merkitys.

Lataa kyselytutkimuksen raportti tästä >>

Lue seuraavaksi:

Kotimainen media näyttää suuntaa vastuullisuudessa ja tarjoaa yrityksille alustan viestiä omista arvoistaan

Alma Media rakentaa vastuullisuutta aktiivisesti osana liiketoimintaansa. Alma News Median johtaja Juha-Petri Loimovuoren mukaan vastuullisuus […]

Vapaa media kantaa kriisien yli – Kotimaisessa mediassa mainostavat yritykset tärkeä mahdollistaja

Kun maailma ympärillä muuttuu nopeasti ja epävarmuus kasvaa, luotettavan tiedon merkitys korostuu. Alma Median toimitusjohtaja […]

Hei hei evästeet, tervetuloa tekoäly – viisi oppia Programmatic Pioneersista

Saimme kesäkuun alussa mahdollisuuden vierailla Lontoossa ohjelmallisen mainonnan lippulaivatapahtumassa, Programmatic Pioneersissa. Tässä tiivistetyt havainnot ja […]

Alma Spotlight – Janne Tuominen, Digital Growth Director s360: Haastan kaikkia asiantuntijoita miettimään digimainonnan metriikoita kriittisesti

Alma Spotlight -podcastin kevään viimeisen jakson asiantuntijahaastattelussa on s360:n tuore digitaalisen kasvun johtaja Janne Tuominen. […]

Luotettavuus, tuloksellisuus ja yhteiskunnallinen merkitys – Kotimainen media on vastuullisen mainostajan valinta 

Mainostaminen kotimaisessa mediassa on paitsi tuloksellista, myös strateginen ja vastuullinen valinta, joka tukee brändiä, demokratiaa […]

Mitkä autot myyvät loppuvuonna ja mitä markkinasta on nyt syytä tietää? Katso Ajankohtaista autokaupasta -webinaari!

Autokauppa elää murrosta, jossa yhä useampi valitsee auton käyttövoimaksi sähkön samalla kun kuluttajien ostopolut nopeutuvat. […]

Mitä tämän päivän sijoittaja kaipaa? Selkeyttä, vinkkejä ja luotettavia brändejä

Minkälainen on tämän päivän sijoittaja? Miten sijoituspäätöksiä tehdään ja mistä haetaan inspiraatiota? Näihin kysymyksiin haettiin […]

Alma Spotlight – Näin Suomi Bidaa -kyselyn jälkipuinti – Miika Luoma, Agency Lead: ”Miksi digimainonnalta odotetaan välitöntä reaktiota verrattuna muihin kanaviin?” 

Alma Spotlight -podcastin uusimmassa jaksossa puidaan läpi tuoreen ohjelmallisen mainonnan Näin Suomi bidaa – kyselyn […]

Suomalaisten kesäsuunnitelmat 2025

Miten suomalaiset viettävät kesälomaansa? Entä miten luottavaisesti suomalaiset suhtautuvat omaan taloudelliseen tilanteeseensa? Muun muassa näitä […]

Alman kesäedut 2025

Kesällä on loistava tilaisuus tavoittaa sekä kuluttajat että päättäjät! Suomalaiset viettävät aikaa Alman medioiden ja […]

Suorat lennot ja sopivat hinnat kiinnostavat suomalaisia matkailijoita – Katso, mitä matkailun pulssikysely paljasti

Marraskuussa 2024 kuluttajille tehdyn kyselyn mukaan yli puolet vastaajista suunnittelee matkustamista seuraavan 6 kuukauden aikana […]

Näin rakennat menestyneen brändin – Katso Alma Talk -seminaarin tallenne!

Miksi brändinrakentamiseen kannattaa nyt satsata, vaikka taktinen mainonta tuntuisi houkuttelevammalta? Tuore Alma Talk -seminaari pureutui […]