Alma Spotlight – Dina Abdel-Hamid, Dentsu: Huomion pitäisi olla lähtökohta kaikentyyppisessä mainonnan tekemisessä ja mittaamisessa

Alma Spotlightin kolmannessa asiantuntijahaastattelussa aiheena on mainonnan huomio (attention) sekä sen mittaaminen ja optimointi ohjelmallisen mainonnan näkökulmasta. Alma Spotlight julkaistaan tällä kertaa podcastina. Kuuntele siis asiantuntijan mietteet ohessa.

Alman ohjelmallisen tiimin vieraana aiheesta kävi juttelemassa Dina Abdel-Hamid, joka vastaa ohjelmallisesta mainonnasta Dentsussa. Almasta mukana olivat ohjelmallisen mainonnan asiantuntijat Elias Hokkanen ja Tanja Jaatinen.



Huomion renessanssi

Huomio on ollut yksi mainonnan keskeisimmistä mittareista vuosikymmenien ajan, mutta nyt se on noussut taas ajankohtaiseksi teemaksi digitaalisessa mainonnassa ja erityisesti ohjelmallisesti ostetussa mainonnassa. Suuntausta on vauhdittanut muun muassa evästeiden poistuminen ja mainonnan määrän kasvaminen sekä samanaikainen mainonnan muistamisen laskeminen.


Dinan tärpit mainonnan huomion parantamiseksi

  1. Mainonnan luova toteutus vaikuttaa merkittävästi mainonnan huomaamiseen ja varsinkin liikkuvalla kuvalla voidaan parantaa sitä.
  2. Julkaisijan formaattitarjonnan on syytä olla monipuolinen, jotta erilaisille luoville toteutuksille on saatavilla formaatteja, joihin käyttäjän huomio voi entistä paremmin kiinnittyä.
  3. Huomion mittaamiseen ja sen optimoinnin ohjelmallisessa mainonnassa tulee olla osa ns. perustekemistä. Markkina vaatii standardeja ja ajatustavan muutosta kohti parempaa mainonnan huomaamista.


Mitä hyötyä mainonnan huomion optimoinnista on?

Kun mainonnalla saavutetaan mahdollisimman optimaalinen kohderyhmän huomio, mainoseurot tuottavat paremmin ja investointeja voidaan lisätä oikeisiin toimenpiteisiin ja kanaviin.

Dina Abdel-Hamid kertoo:

”Mainospanostuksien tuottosuhteen parantaminen ei koske pelkästään ohjelmallisesti ostettua mainontaa vaan mainontaa ylipäänsä. Huomion nostaminen ykköstavoitteeksi mahdollistaa mainostajien investointien maksimaalisen hyödyntämisen ja yleisesti vähentää digimainonnan ns. kohinaa.”


Muutosmatkalla kohti parempaa huomioarvoa

Monet teknologian tarjoajat panostavat tällä hetkellä tuotekehitykseen, jotta huomiota voisi mitata ja optimoida monipuolisemmin suoraan ostojärjestelmissä. Markkinalla on myös koko ajan enemmän mahdollisuuksia ottaa huomion optimointi suunnittelussa käyttöön, ja myös algoritmipohjaista optimointia on jo päästy kokeilemaan. Lisäksi esimerkiksi IAB Europe on myös aloittanut huomion mittaamisen standardisoinnin, joten muutos on jo alkanut.

Kuuntele Alma Spotlight podcastista, mikä saa Dinan hikikarpalot kirpoamaan tällä muutosmatkalla, ja mitkä ovat tähän mennessä parhaimmat opit ja näkemykset kohti parempaa huomiota. Entä milloin saadaan huomion optimointialgoritmit DSP:hin vai onko niitä siellä jo? Podin lopussa selviää, mitä Dina tekisi työkseen, jos ei olisi digimainonnan rautainen ammattilainen.  

Lue seuraavaksi:

Alma Spotlight – Janne Tuominen, Digital Growth Director s360: Haastan kaikkia asiantuntijoita miettimään digimainonnan metriikoita kriittisesti

Alma Spotlight -podcastin kevään viimeisen jakson asiantuntijahaastattelussa on s360:n tuore digitaalisen kasvun johtaja Janne Tuominen. […]

Luotettavuus, tuloksellisuus ja yhteiskunnallinen merkitys – Kotimainen media on vastuullisen mainostajan valinta 

Mainostaminen kotimaisessa mediassa on paitsi tuloksellista, myös strateginen ja vastuullinen valinta, joka tukee brändiä, demokratiaa […]

Mitkä autot myyvät loppuvuonna ja mitä markkinasta on nyt syytä tietää? Katso Ajankohtaista autokaupasta -webinaari!

Autokauppa elää murrosta, jossa yhä useampi valitsee auton käyttövoimaksi sähkön samalla kun kuluttajien ostopolut nopeutuvat. […]

Mitä tämän päivän sijoittaja kaipaa? Selkeyttä, vinkkejä ja luotettavia brändejä

Minkälainen on tämän päivän sijoittaja? Miten sijoituspäätöksiä tehdään ja mistä haetaan inspiraatiota? Näihin kysymyksiin haettiin […]

Alma Spotlight – Näin Suomi Bidaa -kyselyn jälkipuinti – Miika Luoma, Agency Lead: ”Miksi digimainonnalta odotetaan välitöntä reaktiota verrattuna muihin kanaviin?” 

Alma Spotlight -podcastin uusimmassa jaksossa puidaan läpi tuoreen ohjelmallisen mainonnan Näin Suomi bidaa – kyselyn […]

Suomalaisten kesäsuunnitelmat 2025

Miten suomalaiset viettävät kesälomaansa? Entä miten luottavaisesti suomalaiset suhtautuvat omaan taloudelliseen tilanteeseensa? Muun muassa näitä […]

Alman kesäedut 2025

Kesällä on loistava tilaisuus tavoittaa sekä kuluttajat että päättäjät! Suomalaiset viettävät aikaa Alman medioiden ja […]

Suorat lennot ja sopivat hinnat kiinnostavat suomalaisia matkailijoita – Katso, mitä matkailun pulssikysely paljasti

Marraskuussa 2024 kuluttajille tehdyn kyselyn mukaan yli puolet vastaajista suunnittelee matkustamista seuraavan 6 kuukauden aikana […]

Näin rakennat menestyneen brändin – Katso Alma Talk -seminaarin tallenne!

Miksi brändinrakentamiseen kannattaa nyt satsata, vaikka taktinen mainonta tuntuisi houkuttelevammalta? Tuore Alma Talk -seminaari pureutui […]

Outstream-video vakuuttaa numeroin: Alman ohjelmallisen VTR jopa 60 %

Videomainonta on tehokas tapa vangita yleisön huomio ja outstream-video on noussut vahvaksi vaihtoehdoksi mainostajan keinovalikoimassa […]

Näin Suomi Bidaa: Evästeettömyyskeskustelu hiipuu, tuudittuuko markkina virheellisesti kolmannen osapuolen evästeiden riittävyyteen?

Suuri osa digimainonnasta ostetaan kanavista ja selaimista, joita kolmannen osapuolen evästeet eivät tue. Googlen Chrome-selain […]

Näin Suomi Bidaa: Ostajien markkinapaikat jakavat ostajien mielipiteet, onko sittenkin kyseessä vain mediatoimistojen uusi ansaintalogiikka?

Yksi digimainonnan ja ohjelmallisen ostamisen suurimmista buzzwordeista 2024 ja edelleen 2025 on ollut ostajien omat […]