Kohdenna mainontaa lomalaisille

Ajankohtaiset yleisöt: Vinkit, miten kohdennat mainontaa juuri nyt

Millaiset yleisöt ovat aktiivisia vuoden ensimmäisellä neljänneksellä? Kenelle voi ja kannattaa kohdentaa mainontaa juuri nyt? Tarjoamme ideat ja vinkit mainostajille mainonnan personointiin ajankohtaisten tapahtumien ja sesonkien avulla. 

Alkuvuosi pitää sisällään muun muassa erilaisia messuja, hiihto- ja talvilomakauden aktiviteetteja sekä mielenkiintoisia aikoja lukiolaisille ja opiskelijoille.

Moottoripyöräilijät, veneilijät ja karavaanarit heräilevät talviuniltaan

Moottoripyöräilijät, veneilijät ja karavaanarit heräilevät talviuniltaan
Perinteisesti tammi-helmikuussa järjestettävät Caravan-, MP- ja Vene-messut ovat herätelleet karavaanarit, motoristit ja veneilijät uuteen tulevaan kesäkauteen. Varsinaisten menopelien lisäksi hankintalistalla on yleensä myös muun muassa huoltopalveluita, lisävarusteita ja muuta liikkuvaan harrastukseen liittyvää.

Vinkit yleisön tavoittamiseen

  • Tavoita liikkuvat kohderyhmät Suomen suurimmilta markkinapaikoilta. Muun muassa Nettimoto, Nettivene ja Nettikaravaanari kokoavat harrastajat, haaveilijat ja hankintamielessä liikkuvat yhteen.
  • Markkinapaikkojen hauista ja kohderyhmien käyttäytymisestä sivustoilla muodostuu ainutlaatuista dataa, jonka avulla muodostettuja kohderyhmiä voi käyttää kohdentamiseen koko Alma verkostossa. Tavoita ostovoimaiset ja -haluiset kuluttajat ostoputken jokaisessa vaiheessa.
  • Voit kohdentaa myös relevantteihin sisältöihin reaaliaikaisesti, eli käyttää kontekstikohdennusta. Tällöin kun käyttäjä selaa esimerkiksi moottoripyöräaiheisia sisältöjä, tunnistetaan oikea ympäristö ja näytetään käyttäjällä moottoripyöristä kiinnostuneille tarkoitettua mainontaa. Kontekstikohdennus perustuu käyttäjän juuri sen hetkiseen kiinnostukseen ja sen avulla tavoitetaan oikeat yleisöt myös ilman kolmannen osapuolen evästeitä.

Abit ja wanhat ikimuistoisten tapahtumien äärellä

Alkuvuodesta nuorten ihmisten elämässä tapahtuu isoja asioita. Penkkarit, vanhojen tanssit ja esimerkiksi jatkokoulutukseen tähtäävä yhteishaku ovat tärkeitä tapahtumia ja saa nuoret pohtimaan tulevaisuutta ja siihen kuuluvia ratkaisuja. Myös nuorten kesätöiden hakeminen on alkuvuodesta kiivaimmillaan.

Vinkit yleisön tavoittamiseen

  • Hyödynnä ikä mainonnan kohdentamisen ja personoinnin keinona. Voit kohdentaa mainontaa mm. 18–24-vuotiaisiin.
  • Myös koulutustasoa voi hyödyntää mainonnan kohdentamisessa datasegmenttien avulla.

Muista ystävää 14.2.

Ystävänpäivänä hemmotellaan ystäviä ja läheisiä vaikkapa ravintolaillallisella tai kukkasilla. Mainostajalle tämä tarkoittaa aktiivisia yleisöjä näiden tuotteiden ja palveluiden parissa. Ehkäpä ystävänpäivätarjous – kaksi yhden hinnalla – tai vastaava saa aikaan konkreettisia tuloksia taktisella kampanjalla.

Vinkit yleisön tavoittamiseen

  • Tavoita yleisöt kohdentamalla mainontaa esim. ruokaan ja juomaan liittyvillä datasegmenteillä tai kontekstikohdennuksen avulla.

Hiihtolomalaiset liikkeellä

Hiihtolomakausi alkaa helmikuun loppupuolella ja on jaksotettu kestämään aina maaliskuun puolelle saakka. Hiihto- ja talvilomalla matkaillaan, käytetään muun muassa ravintoloita, hotelleja ja muita palveluita. Aktiiviset lomalaiset kannattaa huomioida mainonnan kohdentamisessa ja tehdä esimerkiksi suoraan tavoitteisiin ja toimintaan tähtäävää taktista kampanjointia.

Vinkit yleisön tavoittamiseen

  • Kohdenna mainontaa käyttäjän sijainnin perusteella kaupunki- tai maakuntatasolla.
  • Tavoita myös matkailusta kiinnostuneet yleisösegmentit ja hyödynnä matkailuaiheisten sisältöjen kontekstikohdennus

Naistenpäivä piristää maaliskuussa

Maaliskuun 8. päivä vietetään kansainvälistä naistenpäivää. Kohdentamisessa ei kannata unohtaa ihan perinteistä demografiadataa, esimerkiksi yleisön sukupuolta.               

Vinkit yleisön tavoittamiseen

  • Hyödynnä demografiatiedot – muun muassa sukupuoli – kohdentamisessa

Lue lisää kohdentamisen mahdollisuuksista >>

Ota yhteyttä myyntiin ja suunnitellaan tarpeisiisi sopiva kohdennettu kampanja >>

Lue seuraavaksi:

Mitkä autot myyvät loppuvuonna ja mitä markkinasta on nyt syytä tietää? Katso Ajankohtaista autokaupasta -webinaari!

Autokauppa elää murrosta, jossa yhä useampi valitsee auton käyttövoimaksi sähkön samalla kun kuluttajien ostopolut nopeutuvat. […]

Mitä tämän päivän sijoittaja kaipaa? Selkeyttä, vinkkejä ja luotettavia brändejä

Minkälainen on tämän päivän sijoittaja? Miten sijoituspäätöksiä tehdään ja mistä haetaan inspiraatiota? Näihin kysymyksiin haettiin […]

Alma Spotlight – Näin Suomi Bidaa -kyselyn jälkipuinti – Miika Luoma, Agency Lead: ”Miksi digimainonnalta odotetaan välitöntä reaktiota verrattuna muihin kanaviin?” 

Alma Spotlight -podcastin uusimmassa jaksossa puidaan läpi tuoreen ohjelmallisen mainonnan Näin Suomi bidaa – kyselyn […]

Suomalaisten kesäsuunnitelmat 2025

Miten suomalaiset viettävät kesälomaansa? Entä miten luottavaisesti suomalaiset suhtautuvat omaan taloudelliseen tilanteeseensa? Muun muassa näitä […]

Alman kesäedut 2025

Kesällä on loistava tilaisuus tavoittaa sekä kuluttajat että päättäjät! Suomalaiset viettävät aikaa Alman medioiden ja […]

Suorat lennot ja sopivat hinnat kiinnostavat suomalaisia matkailijoita – Katso, mitä matkailun pulssikysely paljasti

Marraskuussa 2024 kuluttajille tehdyn kyselyn mukaan yli puolet vastaajista suunnittelee matkustamista seuraavan 6 kuukauden aikana […]

Näin rakennat menestyneen brändin – Katso Alma Talk -seminaarin tallenne!

Miksi brändinrakentamiseen kannattaa nyt satsata, vaikka taktinen mainonta tuntuisi houkuttelevammalta? Tuore Alma Talk -seminaari pureutui […]

Outstream-video vakuuttaa numeroin: Alman ohjelmallisen VTR jopa 60 %

Videomainonta on tehokas tapa vangita yleisön huomio ja outstream-video on noussut vahvaksi vaihtoehdoksi mainostajan keinovalikoimassa […]

Näin Suomi Bidaa: Evästeettömyyskeskustelu hiipuu, tuudittuuko markkina virheellisesti kolmannen osapuolen evästeiden riittävyyteen?

Suuri osa digimainonnasta ostetaan kanavista ja selaimista, joita kolmannen osapuolen evästeet eivät tue. Googlen Chrome-selain […]

Näin Suomi Bidaa: Ostajien markkinapaikat jakavat ostajien mielipiteet, onko sittenkin kyseessä vain mediatoimistojen uusi ansaintalogiikka?

Yksi digimainonnan ja ohjelmallisen ostamisen suurimmista buzzwordeista 2024 ja edelleen 2025 on ollut ostajien omat […]

Alma Spotlight – Roni Harju, Omnicom Media Group: Kuratoidun markkinapaikan avulla pystymme jakamaan tarkempaa tietoa mainosinventaarin toimivuudesta niin mainostajille kuin julkaisijoille

Alma Spotlightin vuoden viimeiseen asiantuntijahaastatteluun saimme vieraaksi Roni Harjun OMG:ltä. Roni toimii Omnicom Media Groupilla […]

Mihin asioihin auton valinnassa kiinnitetään huomiota? Katso suosituimmat hintaluokat ja käyttövoimat

Millä perusteella auto valitaan ja millaisia autoja suomalaiset harkitsevat? Alma Businessmedioiden yleisöille toteutettu autotutkimus valaisee […]