Ajankohtaiset yleisöt: Loppuvuosi on mainostajallekin juhlaa

Loppuvuosi on tapahtumia ja juhlia täynnä, joten ostohalua, menohalua ja kysyntää riittää. Monelle mainostajalle tämä tarkoittaa sesonkikautta, jolloin on hyvä hetki mainostaa ja tavoitella oikeita ja ostohaluisia yleisöjä. Tässä vinkit sopivaan mainonnan kohdentamiseen.

Ohjaa juhlakauden ostohaluinen yleisö ostoksille

Vuoden viimeisiin kuukausiin mahtuu paljon juhlia ja tapahtumia: syyslomat, halloween, isänpäivä, itsenäisyyspäivä sekä useammalle viikolle jakaantuva pikkujoulukausi, ja huipennuksena joulu sekä uudenvuodenjuhla.

Loppuvuosi onkin monelle mainostajalle sopivaa sesonkia, kun sekä kuluttajat että yritykset hankkivat juhlapaikkoja, juhliin sopivaa ruokaa ja juomaa sekä asut, puvut ja muistamiset. Kuluttajat tekevät myös muita hankintoja ja käyttävät aktiivisesti esimerkiksi ravintola- ja majoituspalveluita. Nyt on siis mainostajan paikka tavoittaa oikeat yleisöt oikeaan aikaan ja oikealla viestillä kohdentamalla.

Kolme tapaa kohdentaa mainontaa ja tavoittaa juhlakauden yleisö:

  • Hyödyntämällä erilaisiin datasegmentteihin liittyvää kohdentamista tavoitat muun muassa juhlista, ruoasta ja juomasta sekä muodista ja tyylistä kiinnostuneet kohderyhmät.
  • Demografioita hyödyntämällä tavoitat erilaisissa elämäntilanteissa olevia yleisöjä tai tietynikäisiä kohderyhmiä.
  • Kontekstiin kohdentamalla mainonta näkyy tiettyyn aiheeseen liittyvän sisällön yhteydessä, esimerkiksi ruoka-aiheisissa sisällöissä. Eikä pidä unohtaa Kotikokki-palvelua, jossa haetaan reseptejä ja ideoita myös juhlapöytään, ja siten tavoitat ruuasta ja juomasta kiinnostuneet yleisöt.

Pidä brändisi näkyvillä joulun ostossesongin alkaessa

      Black Friday tai jopa kokonainen Black Week viimeistään käynnistää joulun ostossesongin. Kuluttajat ovat aktiivisesti liikkeellä hyvien tarjousten perässä ja ostohalua löytyy.

      Joulun viettoon tehdään paljon erilaisia hankintoja lahjoista alkaen. Myös sesongin mukaiselle ruualle ja erilaisille palveluille riittää kysyntää.

      Joululoman aikaan moni haaveilee myös matkoista kotimaassa tai ulkomailla, ja monet etsivät joulunajan tapahtumia ja menoja.

      Tavoita joulunajan aktiiviset yleisöt ostopolun eri vaiheissa ja varmista brändisi näkyvyys. Nyt on aika myös taktisemmalle mainonnalle, sillä kysyntää erilaisille tarjouksille, tuotteille ja palveluille on paljon. Oikein kohdentamalla ja räätälöimällä viestiäsi kohderyhmän mukaan saavutat mainonnan erilaiset tavoitteet.

      Tavoita ostohaluiset yleisöt näin:

      • Kohdenna mainontaa jouluun liittyviin sisältöihin kontekstikohdentamisen perusteella. Tämän aihepiirin sisältöjen ja niiden lukijoiden määrä luontaisesti kasvaa mitä lähemmäksi juhlapyhää mennään, joten yleisöä on hyvin tavoitettavissa. 
      • Datasegmenttien avulla tavoitat esimerkiksi tarjouksista kiinnostuneet ”tarjoushaukat”, viihde-elektroniikasta kiinnostuneet tai erilaisten harrastusten parissa aikaa viettävät. Näille erityisille kohderyhmille voi viestiä sopivalla viestillä esimerkiksi hyvistä loppuvuoden tarjouksista ja uutuuksista.

        Lue seuraavaksi:

        Kotimainen media näyttää suuntaa vastuullisuudessa ja tarjoaa yrityksille alustan viestiä omista arvoistaan

        Alma Media rakentaa vastuullisuutta aktiivisesti osana liiketoimintaansa. Alma News Median johtaja Juha-Petri Loimovuoren mukaan vastuullisuus […]

        Vapaa media kantaa kriisien yli – Kotimaisessa mediassa mainostavat yritykset tärkeä mahdollistaja

        Kun maailma ympärillä muuttuu nopeasti ja epävarmuus kasvaa, luotettavan tiedon merkitys korostuu. Alma Median toimitusjohtaja […]

        Hei hei evästeet, tervetuloa tekoäly – viisi oppia Programmatic Pioneersista

        Saimme kesäkuun alussa mahdollisuuden vierailla Lontoossa ohjelmallisen mainonnan lippulaivatapahtumassa, Programmatic Pioneersissa. Tässä tiivistetyt havainnot ja […]

        Alma Spotlight – Janne Tuominen, Digital Growth Director s360: Haastan kaikkia asiantuntijoita miettimään digimainonnan metriikoita kriittisesti

        Alma Spotlight -podcastin kevään viimeisen jakson asiantuntijahaastattelussa on s360:n tuore digitaalisen kasvun johtaja Janne Tuominen. […]

        Luotettavuus, tuloksellisuus ja yhteiskunnallinen merkitys – Kotimainen media on vastuullisen mainostajan valinta 

        Mainostaminen kotimaisessa mediassa on paitsi tuloksellista, myös strateginen ja vastuullinen valinta, joka tukee brändiä, demokratiaa […]

        Mitkä autot myyvät loppuvuonna ja mitä markkinasta on nyt syytä tietää? Katso Ajankohtaista autokaupasta -webinaari!

        Autokauppa elää murrosta, jossa yhä useampi valitsee auton käyttövoimaksi sähkön samalla kun kuluttajien ostopolut nopeutuvat. […]

        Mitä tämän päivän sijoittaja kaipaa? Selkeyttä, vinkkejä ja luotettavia brändejä

        Minkälainen on tämän päivän sijoittaja? Miten sijoituspäätöksiä tehdään ja mistä haetaan inspiraatiota? Näihin kysymyksiin haettiin […]

        Alma Spotlight – Näin Suomi Bidaa -kyselyn jälkipuinti – Miika Luoma, Agency Lead: ”Miksi digimainonnalta odotetaan välitöntä reaktiota verrattuna muihin kanaviin?” 

        Alma Spotlight -podcastin uusimmassa jaksossa puidaan läpi tuoreen ohjelmallisen mainonnan Näin Suomi bidaa – kyselyn […]

        Suomalaisten kesäsuunnitelmat 2025

        Miten suomalaiset viettävät kesälomaansa? Entä miten luottavaisesti suomalaiset suhtautuvat omaan taloudelliseen tilanteeseensa? Muun muassa näitä […]

        Alman kesäedut 2025

        Kesällä on loistava tilaisuus tavoittaa sekä kuluttajat että päättäjät! Suomalaiset viettävät aikaa Alman medioiden ja […]

        Suorat lennot ja sopivat hinnat kiinnostavat suomalaisia matkailijoita – Katso, mitä matkailun pulssikysely paljasti

        Marraskuussa 2024 kuluttajille tehdyn kyselyn mukaan yli puolet vastaajista suunnittelee matkustamista seuraavan 6 kuukauden aikana […]

        Näin rakennat menestyneen brändin – Katso Alma Talk -seminaarin tallenne!

        Miksi brändinrakentamiseen kannattaa nyt satsata, vaikka taktinen mainonta tuntuisi houkuttelevammalta? Tuore Alma Talk -seminaari pureutui […]