Matkailun pulssi 2023

Kysely paljastaa: suomalainen valitsee lomansa hinta edellä

Loppuvuodesta 2023 kuluttajille tehdyn kyselyn mukaan noin 50 % aikoo matkustaa seuraavan 6 kuukauden aikana ulkomaille lentäen. Taktinen tarjousmainonta voi olla monelle ratkaiseva tekijä, kun matkakohteita valitaan. Lomahaaveilijat ovat ehkä parhaillaan sormi näppäimellä suunnittelemassa matkojaan, joten mainostaja: nyt on aika tavoittaa heidät.

Tällainen on suomalaisten matkustusinto juuri nyt

Lokakuussa 2023 tehdyn kyselyn mukaan noin 50 % aikoo matkustaa ulkomaille lentäen seuraavan 6 kk aikana. Kohta käsillä olevan talviloman ja tulevan kevään matkoja siis suunnitellaan taloudellisesta tilanteesta huolimatta mukavasti.

Yleisesti matkailutottumuksista kysyttäessä jopa 44 % vastaajista sanoo matkustavansa ulkomaille lomalle kerran tai useammin vuodessa.

Miten suomalaiset matkustavat vuonna 2024?

Matkustushalukkuuteen vaikuttaa oma taloudellinen tilanne

Matkailun pulssikyselystä selviää, että suomalaisilta löytyy lomasuunnitelmia laidasta laitaan. Lomaa aiotaan viettää kotona, mökkeillen, auringossa palmujen alla ja talviaktiviteeteissä sekä Suomessa että ulkomaan kohteissa.

Vastaajat, jotka eivät aio matkustaa ulkomaille seuraavan 6 kuukauden aikana, sanovat oman taloudellisen tilanteen suurimmaksi syyksi olla matkustamatta.

Omatoimimatka vai pakettimatka?

Kukapa ei helppoutta arvostaisi. Nykypäivänä matkojen etsiminen, retkien ja aktiviteettien suunnittelu, hintojen vertaileminen ja matkan omatoiminen ostaminen on helppoa, mikä varmasti näkyy omatoimimatkailijoiden määrässä. Hinnalla on suuri merkitys, kun suomalainen suunnittelee lomamatkaa.

  • Noin 39 % sanoo olevansa omatoimimatkalaisia eli ostavat lennon ja majoituksen itse.
  • Noin 23 % vastaajista luottaa valmismatkaan, sillä paketin valinnassa haetaan myös suunnittelun vaivattomuutta ja ajan säästöä sekä edullisia pakettitarjouksia.
  • Jopa 68 % vastaajista voisi harkita omatoimimatkan vaihtoehtona pakettimatkaa (lento+hotelli), mikäli kiinnostavaan matkakohteeseen hinta olisi edullisempi kuin erikseen ostettaessa.
Ovatko suomalaiset omatoimimatkailijoita vai pakettimatkailijoita?

Vinkit matkailumainontaan

Hienoinen positiivinen vire suomalaisten matkusteluinnossa näkyy taloudellisesta tilanteesta ja maailmantilanteen epävarmuudesta huolimatta. Kuluttajien ostopäätökseen vaikuttaa matkan hinnan lisäksi moni asia, kuten kohdemaan hintataso ja tarjolla olevat aktiviteetit.

Matkailumainonnassa kannattaa tuoda hinta esiin selkeästi ja tarjota rohkeasti vaihtoehtoja erilaisten kohteiden, aktiviteettien ja elämysten etsijöille.

Haluatko kuulla Matkailun pulssikyselyn tulokset kokonaisuudessaan?

Matkailun pulssikysely antaa arvokasta tietoa muun muassa siitä, kuinka paljon rahaa matkustamiseen ollaan valmiita panostamaan, mitkä ovat suomalaisten suosikkilomakohteet sekä suurimmat ostopäätökseen vaikuttavat tekijät. Jos haluat vinkkejä, miten sinä voit hyödyntää tuloksia mainontasi suunnittelussa, tuloksia käy kanssasi läpi asiakkuusjohtaja Petra Vilhunen puh. 010 665 3011. Tai voit jättää yhteystietosi alla olevalla lomakkeella niin me olemme yhteydessä sinuun.

  • Käsittelemme tietojasi vastuullisesti. Tietosuojaseloste.

Lue seuraavaksi:

Kotimainen media näyttää suuntaa vastuullisuudessa ja tarjoaa yrityksille alustan viestiä omista arvoistaan

Alma Media rakentaa vastuullisuutta aktiivisesti osana liiketoimintaansa. Alma News Median johtaja Juha-Petri Loimovuoren mukaan vastuullisuus […]

Vapaa media kantaa kriisien yli – Kotimaisessa mediassa mainostavat yritykset tärkeä mahdollistaja

Kun maailma ympärillä muuttuu nopeasti ja epävarmuus kasvaa, luotettavan tiedon merkitys korostuu. Alma Median toimitusjohtaja […]

Hei hei evästeet, tervetuloa tekoäly – viisi oppia Programmatic Pioneersista

Saimme kesäkuun alussa mahdollisuuden vierailla Lontoossa ohjelmallisen mainonnan lippulaivatapahtumassa, Programmatic Pioneersissa. Tässä tiivistetyt havainnot ja […]

Alma Spotlight – Janne Tuominen, Digital Growth Director s360: Haastan kaikkia asiantuntijoita miettimään digimainonnan metriikoita kriittisesti

Alma Spotlight -podcastin kevään viimeisen jakson asiantuntijahaastattelussa on s360:n tuore digitaalisen kasvun johtaja Janne Tuominen. […]

Luotettavuus, tuloksellisuus ja yhteiskunnallinen merkitys – Kotimainen media on vastuullisen mainostajan valinta 

Mainostaminen kotimaisessa mediassa on paitsi tuloksellista, myös strateginen ja vastuullinen valinta, joka tukee brändiä, demokratiaa […]

Mitkä autot myyvät loppuvuonna ja mitä markkinasta on nyt syytä tietää? Katso Ajankohtaista autokaupasta -webinaari!

Autokauppa elää murrosta, jossa yhä useampi valitsee auton käyttövoimaksi sähkön samalla kun kuluttajien ostopolut nopeutuvat. […]

Mitä tämän päivän sijoittaja kaipaa? Selkeyttä, vinkkejä ja luotettavia brändejä

Minkälainen on tämän päivän sijoittaja? Miten sijoituspäätöksiä tehdään ja mistä haetaan inspiraatiota? Näihin kysymyksiin haettiin […]

Alma Spotlight – Näin Suomi Bidaa -kyselyn jälkipuinti – Miika Luoma, Agency Lead: ”Miksi digimainonnalta odotetaan välitöntä reaktiota verrattuna muihin kanaviin?” 

Alma Spotlight -podcastin uusimmassa jaksossa puidaan läpi tuoreen ohjelmallisen mainonnan Näin Suomi bidaa – kyselyn […]

Suomalaisten kesäsuunnitelmat 2025

Miten suomalaiset viettävät kesälomaansa? Entä miten luottavaisesti suomalaiset suhtautuvat omaan taloudelliseen tilanteeseensa? Muun muassa näitä […]

Alman kesäedut 2025

Kesällä on loistava tilaisuus tavoittaa sekä kuluttajat että päättäjät! Suomalaiset viettävät aikaa Alman medioiden ja […]

Suorat lennot ja sopivat hinnat kiinnostavat suomalaisia matkailijoita – Katso, mitä matkailun pulssikysely paljasti

Marraskuussa 2024 kuluttajille tehdyn kyselyn mukaan yli puolet vastaajista suunnittelee matkustamista seuraavan 6 kuukauden aikana […]

Näin rakennat menestyneen brändin – Katso Alma Talk -seminaarin tallenne!

Miksi brändinrakentamiseen kannattaa nyt satsata, vaikka taktinen mainonta tuntuisi houkuttelevammalta? Tuore Alma Talk -seminaari pureutui […]