Milloin on oikea aika mainostaa? Lataa Kohdentamisen vuosikello

Milloin on oikea aika mainostaa? Katso vuosikellosta

Tiettyjä hankintoja tehdään tyypillisesti vuodenaikojen mukaan. Mainostajan kannattaa ennakoida ja suunnitella kampanjat niin, että mainos tavoittaa ostopäätöksiään tekevän yleisön juuri oikeaan aikaan. Mistä ja miten, katso vinkkimme Kohdentamisen vuosikellosta!

Kevät, kesä, syksy, talvi – tiedätkö, milloin sinun yleisösi aktivoituu?

Autokuume nousee usein viimeistään lumien sulaessa keväällä, jolloin myös kotipuutarhurit ja muut viherpeukalot ovat jo tovin puuhastelleet siemenkaupoilla. Opiskelijoille uusi lukuvuosi starttaa syksyllä, joten kevät ja kesä ovat aktiivista aikaa hankinnoille. Penkkiurheilijoille taas on tarjolla aktiviteetteja ja silmänruokaa läpi vuoden. Muun muassa tällaisia tyypillisiä sesonkeja ja yleisöjä voi havaita vuodenaikojen mukaan, mutta milloin sinun yrityksesi potentiaalinen asiakaskunta aktivoituu? Tiedätkö, miten ja mistä tavoitat heidät?

Katso vinkit aktiivisista yleisöistä Kohdentamisen vuosikellosta.

Vinkit, miten tavoitat yleisön

Kun pidät brändisi esillä usein ja jatkuvasti eli teet jatkuvaa mainontaa, pysyt kohderyhmän mielessä. Mitä enemmän toistoa, sitä vahvempi muistijälki brändistä jää.

Jos haluat varmistaa, että mainoskampanjasi tavoittaa halutun yleisön, kannattaa hyödyntää kohdentamisen mahdollisuuksia.

Mitä mainonnan kohdentaminen tarkoittaa?

Mainonnan kohdentaminen tarkoittaa sitä, että mainosta pyritään näyttämään vain tietylle kohderyhmälle, joka todennäköisimmin ostaisi mainonnan kohteena olevia tuotteita tai palveluita. Kohderyhmien tunnistamiseen käytetään dataa, jota esimerkiksi me Almalla saamme omista medioistamme, palveluistamme ja markkinapaikoiltamme. Näin voimme tunnistaa esimerkiksi usein matkailuaiheisia artikkeleita kuluttavat käyttäjät, ja näyttää heille matkailuun liittyvää mainontaa.

Erilaisia kohderyhmiä on lukuisia: voit tavoittaa mainonnalla vaikkapa matkailusta kiinnostuneet pariskunnat Keski-Suomessa, tai uutta asuntoa etsivät lapsiperheet Turun seudulla tai moottoripyöräharrastuksen parissa viihtyvät eläkeläiset pääkaupunkiseudulla. Kohderyhmän tunnistamiseen voi käyttää monenlaisia kriteerejä, kuten kiinnostuksen kohdetta, ikää ja asuinpaikkaa. Lue lisää Kohdentamisen vuosikellosta.

Tunnista paremmin liikkeellä olevat yleisöt

Milloin on oikea aika mainostaa? Kohdentamisen vuosikello auttaa sinua suunnittelemaan markkinointia koko vuodeksi ja ennakoimaan tulevia sesonkeja. Vuosikellossa esitetyt yleisöt ovat vain muutamia esimerkkejä. Näiden lisäksi on mahdollista tavoittaa lukuisia muitakin yleisöjä, kysy niistä lisää asiantuntijoiltamme!

Me tunnemme yleisömme ja palveluidemme käyttäjät

Myös sinun yrityksellesi potentiaalinen asiakasryhmä löytyy Alma-verkoston palveluista ja markkinapaikoista. Ota yhteyttä niin kuulet tarkemmin, miten voit kohdentaa mainontaasi juuri sille porukalle, joka on kiinnostunut tuotteistasi ja palveluistasi.

Sinua saattaa kiinnostaa myös:

Missä asiakas luuraa? Näin löydät ostavia asiakkaita
Lataa ilmaiseksi: Joka yrityksen markkinointiopas
Asiakascase: Näin asiakkaat ohjataan paikalliselle ostosapajalle

Lue seuraavaksi:

Poliittisen mainonnan pelisääntöihin päivitys – Mitä mainostajan on hyvä tietää?

EU:n uusi poliittisen mainonnan avoimuusasetus astuu voimaan lokakuussa. Poliittinen mainonta ei jatkossakaan ole kiellettyä, mutta sen […]

Näin mittaat lyhytvideomainonnan onnistumista – kolme kriittistä mittaria

Videomainonta kasvaa vauhdilla, mutta miten voimme varmistua, että investointi tuottaa tulosta? Alma Median Miika Luoma […]

May I have your attention, please!

Huomion saaminen on oleellinen asia missä tahansa kontekstissa, kun halutaan saada jokin viesti läpi. Huomion […]

Brand Talk 2025: Tässä ovat Suomen arvostetuimmat brändit

Brand Talk  2025 järjestettiin 28.8. Alma-talolla, jossa yli sata brändeistä kiinnostunutta ammattilaista kerääntyi kuulemaan kiinnostavia […]

B2B Pulssi kertoo: Näin suomalaisissa yrityksissä ajatellaan tekoälystä  

Suomalaisyritysten IT- ja digivastuulliset päättäjät näkevät tekoälyssä valtavan liiketoimintapotentiaalin, mutta sen hyödyntäminen on monilla vasta […]

Talous koskettaa kaikkia – Siksi vastuullisen median on kerrottava siitä ymmärrettävästi

Kun maailma muuttuu nopeasti ja taloudellinen epävarmuus kasvaa, luotettavan taloustiedon merkitys korostuu. Kauppalehden päätoimittaja Riina […]

Kotimainen media näyttää suuntaa vastuullisuudessa ja tarjoaa yrityksille alustan viestiä omista arvoistaan

Alma Media rakentaa vastuullisuutta aktiivisesti osana liiketoimintaansa. Alma News Median johtaja Juha-Petri Loimovuoren mukaan vastuullisuus […]

Vapaa media kantaa kriisien yli – Kotimaisessa mediassa mainostavat yritykset tärkeä mahdollistaja

Kun maailma ympärillä muuttuu nopeasti ja epävarmuus kasvaa, luotettavan tiedon merkitys korostuu. Alma Median toimitusjohtaja […]

Hei hei evästeet, tervetuloa tekoäly – viisi oppia Programmatic Pioneersista

Saimme kesäkuun alussa mahdollisuuden vierailla Lontoossa ohjelmallisen mainonnan lippulaivatapahtumassa, Programmatic Pioneersissa. Tässä tiivistetyt havainnot ja […]

Alma Spotlight – Janne Tuominen, Digital Growth Director s360: Haastan kaikkia asiantuntijoita miettimään digimainonnan metriikoita kriittisesti

Alma Spotlight -podcastin kevään viimeisen jakson asiantuntijahaastattelussa on s360:n tuore digitaalisen kasvun johtaja Janne Tuominen. […]

Luotettavuus, tuloksellisuus ja yhteiskunnallinen merkitys – Kotimainen media on vastuullisen mainostajan valinta 

Mainostaminen kotimaisessa mediassa on paitsi tuloksellista, myös strateginen ja vastuullinen valinta, joka tukee brändiä, demokratiaa […]

Mitkä autot myyvät loppuvuonna ja mitä markkinasta on nyt syytä tietää? Katso Ajankohtaista autokaupasta -webinaari!

Autokauppa elää murrosta, jossa yhä useampi valitsee auton käyttövoimaksi sähkön samalla kun kuluttajien ostopolut nopeutuvat. […]