Onko mainontasi kirjavaa kuin strösselisekoitus?

Vinkit onnistuneeseen mainontaan  

Onko mainontasi kirjavaa kuin strösselisekoitus? Nappaa tästä vinkkejä, miten pidät kokonaisuuden hallinnassa onnistuneesti.

1. Määritä mainonnalle tavoite
Haluatko luoda yrityksestäsi mielikuvia ja tehdä brändimainontaa, aiotko lanseerata uuden tuoteryhmän ja haluat paljon huomiota, vai haluatko saada aikaan nopeita tuloksia ja tähdätä suoraan myyntiin? Jo tavoitteen asettaminen määrittää pitkälti sen, millaista mainontaa kannattaa lähteä suunnittelemaan, missä kanavissa kannattaa mainostaa ja mikä mainosmuoto sopii tilanteeseen parhaiten.

Koko kakkua ei voi hotkia kerralla eikä myöskään yhdellä mainoksella saada aikaan kaikkea. Pilko laaja tavoite paloihin ja määritä kullekin kampanjalle oma tavoitteensa.

2. Valitse kohderyhmä ja puhuttele heitä kiinnostavasti
Kun tiedät kohderyhmän, tiedät jo kenet sinun pitää hurmata. Todennäköisesti tiedät myös missä kanavissa kohderyhmä liikkuu. Tunne asiakkaasi: puhutteleeko heitä enemmän tunteisiin vetoava vai faktoihin perustuva suora viesti?

3. Testaa mikä toimii ja mikä ei
Mainoskampanjaa voi ensin testata pienemmälle kohderyhmälle ennen suurelle yleisölle julkaisemista. Pienemmällä otoksella saat hieman osviittaa, miten valittu viesti puree yleisöön. Testin tulosten perusteella voit tehdä tarvittaessa korjauksia.

Joskus voi olla hyödyllistä kysyä suoraan asiakkailta, millaista mainontaa he haluaisivat nähdä ja mistä he pitävät. Näin opit tuntemaan kohderyhmäsi ja pystyt tarjoamaan parempaa ja kohdennetumpaa palvelua juuri heille.

4. Kohdenna sopivalle kohderyhmälle
Vaikka mainoksesi olisi kuinka houkutteleva, yleisö ei tartu siihen, ellei tuotetta tai palvelua koeta itselleen tarpeelliseksi. Niinpä on tärkeää hyödyntää saatavilla olevia mahdollisuuksia kohdentaa mainos sellaiselle kohderyhmälle, jota mainos – ja mainostettava tuote – oikeasti kiinnostaa. Tähän voimme hyödyntää kattavaa dataa, kunhan vain kerrot toiveesi, kenet haluat tavoittaa.

5. Herätä huomio ja yllätä
Miten mainoksesi erottuu joukosta? Hyödynnä esimerkiksi liikkuvaa kuvaa, nokkelaa otsikointia tai jännittävää värimaailmaa. Muista kuitenkin pitää brändisi tunnistettavissa ja viestisi lyhyenä ja selkeänä. Otsikoi napakasti ja kerro lisää laskeutumissivulla.

Huomioi myös, onko viestisi kiinnostava. Ei kannata tehdä tikusta asiaa vain huomiota saadakseen, vaan tarjoilla aidosti kiinnostavaa sisältöä, josta voi olla hyötyä.

6. Aktivoi toimimaan
Oli se sitten mielenkiintoinen artikkeli, kurkistus kulissien taakse, mieletön ostotarjous, uusi kuvasto, alennuskoodi tai jotain aivan muuta. Mikä houkuttelee klikkaamaan? Minkä lupauksen mainos antaa?

7. Seuraa dataa ja analysoi
Reaaliaikaisesti dataa seuraamalla pysyt koko ajan tilanteen tasalla eikä pitkä tai jatkuva kampanja tuo lopussa yllätyksiä. Dataa tutkimalla selviää muun muassa, millainen viesti kohderyhmää puhuttelee ja mitkä kanavat ovat otollisinta mainonnalle.

8. Optimoi ja tehosta
Edellä mainittujen keinojen avulla voit esimerkiksi ohjata mainoskampanjaa näkymään enemmän sellaisille kohderyhmille, joille mainos toimii hyvin ja sulkea mainontaa pois sieltä, missä se ei saa toivottua tulosta. Koko ajan dataa seuraamalla ja optimoimalla saat tehostettua mainontaan käytetyn panostuksen.

Kun tavoitteena on imagon kirkastaminen | Case JVA

Millaiseen tarpeeseen etsit ratkaisua?

Haluan lisätä yritykseni tunnettuutta potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa >>
Haluan vaikuttaa mielikuvaan yrityksestäni ja erottua sitä kautta kilpailijoista >>
Haluan kertoa yritykseni ajankohtaisista asioista, kuten tuotteista tai tapahtumista >>
Haluan yritykseni löytyvän helposti verkosta ja verkkopalvelun tuottavan minulle lisää myyntiä >>

Lue seuraavaksi:

Näin mittaat lyhytvideomainonnan onnistumista – kolme kriittistä mittaria

Videomainonta kasvaa vauhdilla, mutta miten voimme varmistua, että investointi tuottaa tulosta? Alma Median Miika Luoma […]

May I have your attention, please!

Huomion saaminen on oleellinen asia missä tahansa kontekstissa, kun halutaan saada jokin viesti läpi. Huomion […]

Brand Talk 2025: Tässä ovat Suomen arvostetuimmat brändit

Brand Talk  2025 järjestettiin 28.8. Alma-talolla, jossa yli sata brändeistä kiinnostunutta ammattilaista kerääntyi kuulemaan kiinnostavia […]

B2B Pulssi kertoo: Näin suomalaisissa yrityksissä ajatellaan tekoälystä  

Suomalaisyritysten IT- ja digivastuulliset päättäjät näkevät tekoälyssä valtavan liiketoimintapotentiaalin, mutta sen hyödyntäminen on monilla vasta […]

Talous koskettaa kaikkia – Siksi vastuullisen median on kerrottava siitä ymmärrettävästi

Kun maailma muuttuu nopeasti ja taloudellinen epävarmuus kasvaa, luotettavan taloustiedon merkitys korostuu. Kauppalehden päätoimittaja Riina […]

Kotimainen media näyttää suuntaa vastuullisuudessa ja tarjoaa yrityksille alustan viestiä omista arvoistaan

Alma Media rakentaa vastuullisuutta aktiivisesti osana liiketoimintaansa. Alma News Median johtaja Juha-Petri Loimovuoren mukaan vastuullisuus […]

Vapaa media kantaa kriisien yli – Kotimaisessa mediassa mainostavat yritykset tärkeä mahdollistaja

Kun maailma ympärillä muuttuu nopeasti ja epävarmuus kasvaa, luotettavan tiedon merkitys korostuu. Alma Median toimitusjohtaja […]

Hei hei evästeet, tervetuloa tekoäly – viisi oppia Programmatic Pioneersista

Saimme kesäkuun alussa mahdollisuuden vierailla Lontoossa ohjelmallisen mainonnan lippulaivatapahtumassa, Programmatic Pioneersissa. Tässä tiivistetyt havainnot ja […]

Alma Spotlight – Janne Tuominen, Digital Growth Director s360: Haastan kaikkia asiantuntijoita miettimään digimainonnan metriikoita kriittisesti

Alma Spotlight -podcastin kevään viimeisen jakson asiantuntijahaastattelussa on s360:n tuore digitaalisen kasvun johtaja Janne Tuominen. […]

Luotettavuus, tuloksellisuus ja yhteiskunnallinen merkitys – Kotimainen media on vastuullisen mainostajan valinta 

Mainostaminen kotimaisessa mediassa on paitsi tuloksellista, myös strateginen ja vastuullinen valinta, joka tukee brändiä, demokratiaa […]

Mitkä autot myyvät loppuvuonna ja mitä markkinasta on nyt syytä tietää? Katso Ajankohtaista autokaupasta -webinaari!

Autokauppa elää murrosta, jossa yhä useampi valitsee auton käyttövoimaksi sähkön samalla kun kuluttajien ostopolut nopeutuvat. […]

Mitä tämän päivän sijoittaja kaipaa? Selkeyttä, vinkkejä ja luotettavia brändejä

Minkälainen on tämän päivän sijoittaja? Miten sijoituspäätöksiä tehdään ja mistä haetaan inspiraatiota? Näihin kysymyksiin haettiin […]