Vaalimainonta haltuun

Vastuullisessa toimintaympäristössä julkaistu vaalimainos näyttäytyy äänestäjienkin mielestä suotuisassa valossa.

 

Ehdokkaan käytettävissä olevat resurssit vaikuttavat vaalikampanjan näkyvyyteen: mainontaa voi toteuttaa paitsi perinteisessä mediassa ja ulkomainontana, myös esimerkiksi sisältömarkkinoinnin keinoin ja sosiaalisessa mediassa.

Aamulehden yhteyspäällikkö Leena Tiitola kertoo, että ehdokkaan kannalta tärkeintä on pohtia ensin kampanjaa kokonaisuutena, joka sisältää esimerkiksi mainonnan kohderyhmät, sisältöstrategian sekä budjetin. Tämän kokonaisuuden hahmottamisen jälkeen on helppo määritellä kullekin ehdokkaalle parhaiten sopivat mediaratkaisut. 

”Toisin sanoen ennen mainostamista kannattaa miettiä, millaisia äänestäjiä tavoittelee, millaisilla viesteillä heitä kannattaa lähestyä, mistä heidät löytää ja millainen budjetti on”, Tiitola kertoo.

 ”Esimerkiksi pienellä paikkakunnalla ehdokas hyötyy mainonnasta, joka kohdennetaan maakuntalehtien kautta. Ehdokas voi esimerkiksi laittaa vaalimainoksen paikalliseen printtilehteen ja toteuttaa digitaalisen kampanjan maakuntalehden verkkosivuilla. Mainos voidaan kohdentaa suoraan sinne, missä ehdokkaan äänestäjätkin ovat”, Tiitola kertoo.

Perinteinen media kiinnostaa

Sosiaalinen media tarjoaa nykyisin paikan vaalikeskustelulle ja äänestäjien kohtaamiselle, mutta varsinainen vaalimainonta on muuttunut Tiitolan mukaan viime vuosien aikana melko vähän. Moni ehdokas kokee perinteisen median yhä kaikkein vastuullisimmaksi ja luotettavimmaksi mainosmediaksi. 

 ”Painetut sanomalehdet verkkosivuineen ovat tutkitusti ne mediat, joista äänestäjät hakevat eniten tukea äänestyspäätökseensä. Näitä medioita pidetään uskottavina, ja toisaalta niitä myös lukevat ne ihmiset, joita muutenkin kiinnostavat yhteiskunnalliset asiat”, Tiitola sanoo.

Myös sisältömarkkinointi, kuten blogikirjoitukset ja videot, ovat yleistyneet viime aikoina. Ne sopivat Tiitolan mukaan hyvin vaalikampanjointiin.

”Ehdokkaan kannattaisi kuitenkin jakaa sisältönsä omien kanaviensa lisäksi perinteisissä medioissa, jolloin hän saavuttaa viesteillään laajemman yleisön. Päämääränä on tavoittaa nekin, jotka eivät ehdokasta jo valmiiksi tunne.”

Etenkin sisältömarkkinoinnin kohdalla on tärkeää, että median kuluttajat tietävät, onko kyseessä journalismin sijaan maksettu sisältö. Medioissa tällainen sisältö eritellään kaupallinen yhteistyö- tai mainos-merkinnöillä.

Säännöt selville

Vaalimainonnan tapoihin ja sisältöihin sovelletaan lakia. Laki ohjeistaa muun muassa, että mainoksesta tulee käydä ilmi, kuka sen maksaa.

”Kun ehdokas maksaa vaalimainoksena itse, ei mainoksen maksajaa tarvitse erikseen mainita. Jos taas mainoksen rahoittajana toimii tukiryhmä, esimerkiksi puolue tai jokin muu taho, mainoksessa täytyy mainita sen maksaja. Tämä on puolueilla onneksi nykyisin melko hyvin tiedossa”, Tiitola kertoo.

Hän huomauttaa, että ehdokas on viime kädessä itse vastuussa vaalimainoksesta.

”Me tarkistamme kyllä kaikki sisällöt ja tarvittaessa päätoimittaja katsoo, että sisältö on sellaista, että se voidaan julkaista.”

 

Lue seuraavaksi:

May I have your attention, please!

Huomion saaminen on oleellinen asia missä tahansa kontekstissa, kun halutaan saada jokin viesti läpi. Huomion […]

Brand Talk 2025: Tässä ovat Suomen arvostetuimmat brändit

Brand Talk  2025 järjestettiin 28.8. Alma-talolla, jossa yli sata brändeistä kiinnostunutta ammattilaista kerääntyi kuulemaan kiinnostavia […]

B2B Pulssi kertoo: Näin suomalaisissa yrityksissä ajatellaan tekoälystä  

Suomalaisyritysten IT- ja digivastuulliset päättäjät näkevät tekoälyssä valtavan liiketoimintapotentiaalin, mutta sen hyödyntäminen on monilla vasta […]

Talous koskettaa kaikkia – Siksi vastuullisen median on kerrottava siitä ymmärrettävästi

Kun maailma muuttuu nopeasti ja taloudellinen epävarmuus kasvaa, luotettavan taloustiedon merkitys korostuu. Kauppalehden päätoimittaja Riina […]

Kotimainen media näyttää suuntaa vastuullisuudessa ja tarjoaa yrityksille alustan viestiä omista arvoistaan

Alma Media rakentaa vastuullisuutta aktiivisesti osana liiketoimintaansa. Alma News Median johtaja Juha-Petri Loimovuoren mukaan vastuullisuus […]

Vapaa media kantaa kriisien yli – Kotimaisessa mediassa mainostavat yritykset tärkeä mahdollistaja

Kun maailma ympärillä muuttuu nopeasti ja epävarmuus kasvaa, luotettavan tiedon merkitys korostuu. Alma Median toimitusjohtaja […]

Hei hei evästeet, tervetuloa tekoäly – viisi oppia Programmatic Pioneersista

Saimme kesäkuun alussa mahdollisuuden vierailla Lontoossa ohjelmallisen mainonnan lippulaivatapahtumassa, Programmatic Pioneersissa. Tässä tiivistetyt havainnot ja […]

Alma Spotlight – Janne Tuominen, Digital Growth Director s360: Haastan kaikkia asiantuntijoita miettimään digimainonnan metriikoita kriittisesti

Alma Spotlight -podcastin kevään viimeisen jakson asiantuntijahaastattelussa on s360:n tuore digitaalisen kasvun johtaja Janne Tuominen. […]

Luotettavuus, tuloksellisuus ja yhteiskunnallinen merkitys – Kotimainen media on vastuullisen mainostajan valinta 

Mainostaminen kotimaisessa mediassa on paitsi tuloksellista, myös strateginen ja vastuullinen valinta, joka tukee brändiä, demokratiaa […]

Mitkä autot myyvät loppuvuonna ja mitä markkinasta on nyt syytä tietää? Katso Ajankohtaista autokaupasta -webinaari!

Autokauppa elää murrosta, jossa yhä useampi valitsee auton käyttövoimaksi sähkön samalla kun kuluttajien ostopolut nopeutuvat. […]

Mitä tämän päivän sijoittaja kaipaa? Selkeyttä, vinkkejä ja luotettavia brändejä

Minkälainen on tämän päivän sijoittaja? Miten sijoituspäätöksiä tehdään ja mistä haetaan inspiraatiota? Näihin kysymyksiin haettiin […]

Alma Spotlight – Näin Suomi Bidaa -kyselyn jälkipuinti – Miika Luoma, Agency Lead: ”Miksi digimainonnalta odotetaan välitöntä reaktiota verrattuna muihin kanaviin?” 

Alma Spotlight -podcastin uusimmassa jaksossa puidaan läpi tuoreen ohjelmallisen mainonnan Näin Suomi bidaa – kyselyn […]