Usein kysyttyjä kysymyksiä evästeettömästä maailmasta

Googlen ilmoitus estää kolmannen osapuolen evästeet Chrome-selaimessa on herättänyt paljon kysymyksiä mediamarkkinassa. Muutos tehdään tämän hetken tiedon mukaan vuoden 2023 aikana, joten markkinoijilla on aikaa varautua uuteen tilanteeseen. Chrome-selaimen suuren markkinaosuuden takia kyseessä on merkittävä muutos, joka vaikuttaa lähes kaikkien mainostajien arkeen. Mutta mitä tämä käytännössä tarkoittaa?

Mitä muutosvoimia taustalla on?

Muutos kumpuaa monesta lähteestä. Osittain kyseessä on kilpailutilanne – verkkomainonnan markkinaosuuksiin pyritään vaikuttamaan monella tavalla. Toisaalta ns. datafikaatio, datan määrän ja sen merkityksen kasvaminen yhteiskunnassa, on johtanut keskusteluihin yksityisyydestä, datan arvosta ja sen käsittelystä. Lisäksi lainsäädäntö reagoi käynnissä oleviin muutoksiin ja pyrkii peilaamaan yhteiskunnan arvoja muun muassa yksityisyyden osalta. Muutoksessa on kyse isommasta trendistä, jonka muita ilmentymiä ovat mm. GDPR ja CCPA -säädökset.

Miksi yhden toimijan muutos vaikuttaa niin paljon?

Chrome-selaimen markkinaosuus on globaalisti yli 50% ja Suomessa yli 60%. Muutos vaikuttaa merkittävään osaan verkonkäytöstä.

Miksi kolmannen osapuolen evästeiden poistuminen on niin merkittävä muutos?

Iso osa digimainonnan osa-alueista on riippuvaista kolmannen osapuolen evästeistä. 3p evästeiden poistumiselle on merkittäviä vaikutuksia niin datan keräämiseen, kohdentamiseen, mainonnan jakeluun kuin mittaamiseenkin.

Miten markkinoijan elämä muuttuu?

Dataorientoituneen markkinoijan elämä muuttuu, ainakin hetkellisesti, vaikeammaksi. Profilointi on jatkossa hankalampaa. Mainonnan frekvenssin määrittäminen on hankalampaa. Retargeting vähenee ainakin hetkellisesti. Mainonnan mittaaminen vaikeutuu.

Muuttuuko mainonnan sisältö?

Retargetoinnin lisäksi ainakin personoitu mainonta vähenee 3p evästeiden mahdollistaman datan vähetessä.

Miten muutos vaikuttaa kohdentamiseen?

Miten muutokset näkyvät kampanja-optimoinnissa?

Miten muutos vaikuttaa kampanjaraportointiin?

Perinteiset digimainonnan mittarit, näyttö- ja klikkimäärät, sekä eCPM ja eCPC -arvot ovat edelleen käytettävissä. Kampanjoiden mediakohtaiset tiedot ovat myös jatkossa käytettävissä. Raportointitietojen yhdistäminen eri medioiden kesken vaikeutuu ja muuttuu osin mahdottomaksi. Sama kävijä (selain) voi olla useamman median raportissa.

Miten markkinoijan kannattaisi valmistautua muutokseen, kun entistä suurempi osa liikenteestä on tunnistamatonta?

Markkinoijan pitäisi kerätä myös omaa dataa omista kirjautuneista käyttäjistä. On hyvä myös ottaa käyttöön 3p -evästeistä riippumattomia kohdentamistapoja, kuten kontekstuaalinen kohdentaminen. Oikeat, riittävän isot, mediakumppanit mahdollistavat jatkossakin tehokkaan kohdentamisen oikeaan kohdeyleisöön.

Onko perinteinen offline-media tässä voittaja?

Ei – mediakäyttö digitalisoituu käsi kädessä mainostajien liiketoiminnan kanssa. Lisäksi mittaaminen ja kohdentaminen ovat jatkossakin verkossa tehokkaampaa ja tarkempaa.

Onko tulossa jotain uutta 3p evästeiden tilalle?

Ensimmäisen osapuolen (1p) tunnisteet korvaavat osan 3p evästeistä ja mahdollistavat kohdentamisen, mittaamisen ja raportoinnin. Lisäksi selainvalmistajat ja globaalit teknologiatoimijat etsivät ratkaisuja evästeiden tilalle käyttäjien yksityisyyden suojan ja avoimen internetin liiketoimintamallien mahdollistamiseksi.

Mikä merkitys kontekstilla on jatkossa?

Datakohdennuksen vaikeutuessa kontekstin merkitys kohdentamisessa kasvaa. Isot julkaisijat voivat tarjota useita laajoja ja tarkkoja konteksteja mainonnalle, joiden avulla mainostajan viesti tavoittaa oikean yleisön.

Lue seuraavaksi:

Kotimainen media näyttää suuntaa vastuullisuudessa ja tarjoaa yrityksille alustan viestiä omista arvoistaan

Alma Media rakentaa vastuullisuutta aktiivisesti osana liiketoimintaansa. Alma News Median johtaja Juha-Petri Loimovuoren mukaan vastuullisuus […]

Vapaa media kantaa kriisien yli – Kotimaisessa mediassa mainostavat yritykset tärkeä mahdollistaja

Kun maailma ympärillä muuttuu nopeasti ja epävarmuus kasvaa, luotettavan tiedon merkitys korostuu. Alma Median toimitusjohtaja […]

Hei hei evästeet, tervetuloa tekoäly – viisi oppia Programmatic Pioneersista

Saimme kesäkuun alussa mahdollisuuden vierailla Lontoossa ohjelmallisen mainonnan lippulaivatapahtumassa, Programmatic Pioneersissa. Tässä tiivistetyt havainnot ja […]

Alma Spotlight – Janne Tuominen, Digital Growth Director s360: Haastan kaikkia asiantuntijoita miettimään digimainonnan metriikoita kriittisesti

Alma Spotlight -podcastin kevään viimeisen jakson asiantuntijahaastattelussa on s360:n tuore digitaalisen kasvun johtaja Janne Tuominen. […]

Luotettavuus, tuloksellisuus ja yhteiskunnallinen merkitys – Kotimainen media on vastuullisen mainostajan valinta 

Mainostaminen kotimaisessa mediassa on paitsi tuloksellista, myös strateginen ja vastuullinen valinta, joka tukee brändiä, demokratiaa […]

Mitkä autot myyvät loppuvuonna ja mitä markkinasta on nyt syytä tietää? Katso Ajankohtaista autokaupasta -webinaari!

Autokauppa elää murrosta, jossa yhä useampi valitsee auton käyttövoimaksi sähkön samalla kun kuluttajien ostopolut nopeutuvat. […]

Mitä tämän päivän sijoittaja kaipaa? Selkeyttä, vinkkejä ja luotettavia brändejä

Minkälainen on tämän päivän sijoittaja? Miten sijoituspäätöksiä tehdään ja mistä haetaan inspiraatiota? Näihin kysymyksiin haettiin […]

Alma Spotlight – Näin Suomi Bidaa -kyselyn jälkipuinti – Miika Luoma, Agency Lead: ”Miksi digimainonnalta odotetaan välitöntä reaktiota verrattuna muihin kanaviin?” 

Alma Spotlight -podcastin uusimmassa jaksossa puidaan läpi tuoreen ohjelmallisen mainonnan Näin Suomi bidaa – kyselyn […]

Suomalaisten kesäsuunnitelmat 2025

Miten suomalaiset viettävät kesälomaansa? Entä miten luottavaisesti suomalaiset suhtautuvat omaan taloudelliseen tilanteeseensa? Muun muassa näitä […]

Alman kesäedut 2025

Kesällä on loistava tilaisuus tavoittaa sekä kuluttajat että päättäjät! Suomalaiset viettävät aikaa Alman medioiden ja […]

Suorat lennot ja sopivat hinnat kiinnostavat suomalaisia matkailijoita – Katso, mitä matkailun pulssikysely paljasti

Marraskuussa 2024 kuluttajille tehdyn kyselyn mukaan yli puolet vastaajista suunnittelee matkustamista seuraavan 6 kuukauden aikana […]

Näin rakennat menestyneen brändin – Katso Alma Talk -seminaarin tallenne!

Miksi brändinrakentamiseen kannattaa nyt satsata, vaikka taktinen mainonta tuntuisi houkuttelevammalta? Tuore Alma Talk -seminaari pureutui […]