Näin Alma Businessmedioiden yleisöt toimivat autokaupoilla – 6 vinkkiä tehokasta mainontaa varten

Alman Businessmedioiden autotutkimuksen mukaan suomalaiset kääntyvät useimmiten autojen markkinapaikkojen puoleen hakiessaan tietoa tai inspiraatiota auton ostamisen tueksi. Millaisen auton omistaminen kiinnostaa ja miten mainostaja voi vaikuttaa ostopäätökseen?


Alman Businessmedioiden autotutkimuksen mukaan auton ostopäätöksen tueksi haetaan tietoa monista eri paikoista.

Suurin inspiraation lähde kaikkien vastaajien kesken oli autojen markkinapaikkojen verkkosivut, eli esimerkiksi Autotalli.com ja Nettiauto.com. Toiseksi eniten tietoa haettiin automerkin tai maahantuojan verkkosivulta – ne olivat tärkeitä etenkin heille, jotka olivat ostamassa tai harkitsemassa uutta autoa.

Suurin osa käyttää uuden auton hankintaan noin 6–12 kuukautta, toiseksi suurimmalla vastaajaryhmällä auton ostossa kestää 3–6 kuukautta. Uuden auton ostaminen käynnistetään siis hyvissä ajoin ja hätiköityjä päätöksiä vältetään. Esimerkiksi eri käyttövoimien vertailu ja harkinta voivat vaikuttaa ostoprosessiaikaan.

Työsuhdeautoilijoiden näkökulmasta auton vaihtaminen on ajankohtaista vasta yli 2 vuoden päästä.  Suurin osa työsuhdeautoilijoista tekee kuitenkin ostopäätöksen nopeasti, noin 1–2 kuukaudessa.


Uuden auton ostoprosessi kestää noin 6–12 kuukautta.

Työsuhdeautoilijat tekevät päätöksen nopeasti, jopa 1–2 kuukaudessa.


Auton omistaminen kiinnostaa

Auton omistaminen kiinnostaa suomalaisia edelleen: 84 prosenttia kaikista vastaajista olivat joko erittäin tai melko kiinnostuneita tästä omistamisen vaihtoehdosta. Edellisen vuoden kyselyn vastaava luku oli 85 prosenttia.

Yksityisleasing on ollut pitkään kasvava trendi, mutta esimerkiksi Pohjoismaihin verrattuna kiinnostus on vielä pientä Suomessa: 42 prosenttia vastaajista on joko erittäin kiinnostunut tai melko kiinnostunut tästä omistusmuodosta.

Uuden auton hankkiminen tai leasaaminen kiinnostaa kokonaisuudessaan kuitenkin nyt viime vuotta vähemmän. Kaikista tutkimukseen vastanneista 6 prosenttia on tekemässä päätöstä auton ostosta ja 15 prosenttia harkitsee uuden auton hankkimista. Vuonna 2023 10 prosenttia vastaajista oli ostamassa autoa, 21 prosenttia harkitsi ostoksen tekemistä.


Autoalan mainostaja: ota nämä vinkit huomioon mainonnassa!

1. Satsaa digitaalisiin kanaviin

  • Mainonta on yksi tehokkaimmista keinoista vaikuttaa autoilijoiden ostokäyttäytymiseen, sillä 43 prosenttia tutkimukseen vastanneista koki mainonnan ja tarjouksen vaikuttavan automerkin valintaan.
  • Esimerkiksi brändimainonta, sisältömarkkinointi, taktiset aktivoinnit ja liikennettä ohjaavat toimenpiteet ovat tehokkaita keinoja mainostaa digitaalisesti.

2. Mainosta säännöllisesti ja pitkäjänteisesti

  • Moni suomalainen ei tee auton ostopäätöstä hetkessä, vaan autoa harkitaan jopa vuoden ajan. Tuo brändisi ja automallisi esille siis säännöllisesti ja pysy autoa harkitsevien top-of-mindissa jatkuvalla mainonnalla.

3. Tee liikennettä ohjaavaa mainontaa​

  • Ohjaa kävijöitä oikean tiedon ääreen tai vaikkapa koeajotapahtumaan.
  • Hyödynnä tunnetuimmat autoilun markkinapaikat mediana ja kohdentamisessa hyödynnettävä datan lähteenä.

4. Tee säännöllistä sisältömarkkinointia

  • 28 prosenttia tutkimukseen vastanneista sanoo harkintalistan muodostuvan sen perusteella, että on lukenut, nähnyt tai kuullut autoista kertovan jutun tai ohjelman.
  • Nämäkoetaan tärkeämmäksi tietolähteeksi kuin esimerkiksi keskustelupalstat tai sosiaalinen media​.
  • Kerro tuotteistasi ja palveluistasi ja ota keskustelu haltuun sisältömarkkinointiartikkelilla tai syvenny aiheeseen podcastin avulla. Hyödynnä myös vaikuttajien ja tavallisten kuluttajien kokemukset.

5. Tartu aiheisiin, jotka kiinnostavat yleisöjä

  • Tarjoa monipuolista, ajankohtaista ja luotettavaa tietoa kuluttajille. Satsaa myös omien kanavien sisältöihin ja ohjaa oikeat yleisöt niiden äärelle.
  • Yleisöjä kiinnostavat esimerkiksi
    • Käyttövoimat
    • Autojen saatavuus
    • Polttoaineiden hintojen vaihtelu
    • Omistamisen muodot

6. Hyödynnä omaa asiakasdataasi paremmin

  • Suoramainonnan merkitys on laskenut, joten hyödynnä omaa asiakasdataa paremmin esimerkiksi Alman Mainostajan Omat Yleisöt -palvelun avulla​.
    • Kohdenna mainontaa Alman verkostossa omille asiakkaille tai samankaltaisille yleisöille​.


Kysy lisää Alma Businessmedioiden autotutkimuksesta

Haluatko tietää, mitä automerkkejä tai minkä hintaluokan autoja suomalaiset harkitsevat? Entä millaiset käyttövoimat puhuttavat yleisöjä? Ota yhteyttä niin pääset tutkimaan tuloksia tarkemmin!

Lue, mitkä automerkit kiinnostavat kyselyyn vastaajia


Haluatko kuulla lisää automarkkinasta?

Ota yhteyttä mediamyyntiin >

Seuraa Autoilun datakatsaus -sivua >


Lähteet: Alma Businessmediat, Autotutkimus 9/2024

Lue seuraavaksi:

“Jos jokainen asiakas pitää hakea mainonnan kautta, brändiä ei ole vielä rakennettu” – Näin syntyy vahva brändi

Suomalaiset yritykset kilpailevat yhtä aikaa halpatuonnin ja globaalien premium‑brändien kanssa. Jos tuotteesi ei ole aidosti […]

Alma Spotlight videocast: Kontekstin voima ja algoritmien rajat – Suunnittelijan opit ostajalle

Alma Spotlight siirtyi videostudioon ja sai vieraaksi Kinesson Senior Addressable Planner Pekka Kotilaisen kertomaan, miten […]

Kuka osui oikeaan? Näin toteutuivat ohjelmallisen mainonnan ennusteet 2025

Vuoden 2025 alussa Näin Suomi Bidaa -tutkimuksessa esitettiin rohkeita väitteitä siitä, mitä ohjelmallisen mainonnan kentällä […]

Tältä digimarkkinointi näyttää vuonna 2026 – Trendit ja vinkit markkinointipäättäjälle

Vuosi 2026 jatkaa digimarkkinoinnin saralla jo käynnissä olevia muutoksia: tekoälystä tulee yhä vahvemmin osa arkea, […]

Ajankohtaista autokaupasta: Sähköautot valtaavat markkinaa, mutta pelot jarruttavat yhä kuluttajia

Sähköautojen suosio kasvaa vauhdilla, mutta osa suomalaisista suhtautuu yhä varauksella uuden käyttövoiman yleistymiseen, selviää Alman […]

Kun julkaisija kuratoi, mainostaja hyötyy: Tukholman Programmatic Summit korosti polkua kohti laadukkaampaa inventaaria

Syyskuussa 2025 järjestetty Stockholm Programmatic Summit kokosi yhteen ohjelmallisen mainonnan ekosysteemin keskeisiä toimijoita ensisijaisesti Ruotsin […]

Ohjelmallinen ostaminen Suomessa 2025: optimismia, tekoälyä ja uusia kasvun kanavia 

IAB Finlandin 12.11.2025 julkaistu Ohjelmallisen ostamisen nykytila ja trendit 2025 -tutkimus paljastaa, että vaikka ohjelmallisen […]

Suomalaisten mediankäyttö nyt – Olemme edelleen uutiskansaa, myös digissä

Uutismedian kulutus jatkaa digitalisoitumistaan ja suomalaiset ovat sitoutuneita journalistisiin uutissisältöihin. Suomalaisten mediankäyttö on muuttunut pysyvästi […]

Poliittinen mainonta – Mitä mainostajan tulee tietää? 

EU:n uusi poliittisen mainonnan avoimuusasetus (EU 2024/900), englanniksi Transparency and Targeting of Political Advertising Regulation (TTPA), tiukentaa poliittisen […]

Tekoäly on parhaimmillaan hyvä työkaveri – Näin sen käyttö toimitustyössä hyödyttää myös mainostajaa

Alma Media on kehittänyt yli 30 tekoälytyökalua, jotka tehostavat toimitustyötä ja parantavat journalismin laatua. Mainostajille […]

Näin hyödynnät dataa oikein: Vältä yleisimmät virheet ja onnistu digimarkkinoinnissa

Digitaalisen median kasvu on muuttanut markkinoinnin pelisääntöjä. Data ja sen hyödyntäminen ovat nousseet keskiöön, mutta […]

Käytetty auto kiinnostaa, kuluttajien hintatietoisuus korkealla 

Suomalaiset ovat jälleen aktiivisesti autokaupoilla, ja suurin kiinnostus kohdistuu käytettyihin autoihin. Hintatietoisuus ja talouden epävarmuus […]