Mihin asioihin auton valinnassa kiinnitetään huomiota? Katso suosituimmat hintaluokat ja käyttövoimat

Millä perusteella auto valitaan ja millaisia autoja suomalaiset harkitsevat? Alma Businessmedioiden yleisöille toteutettu autotutkimus valaisee näitä ja monia muita asioita autoilijoiden käytöksestä ja ostoaikeista.


Alma Businessmedioiden yleisöillä on keskimäärin yksi auto taloudessaan. 34 prosentilla tutkimukseen vastaajista on myös toinen auto taloudessaan.

Eniten automerkin valintaan vaikuttaa autoliikkeessä vieraileminen. Alman autotutkimuksen mukaan 45 prosenttia vastaajista koki, että autoliikkeessä käyminen todella vaikutti lopullisen automerkin valintaan.

Huomionarvoista on, että toiseksi eniten valintaan vaikuttaa uuden automallin tai kiinnostavan autotarjouksen näkeminen mainoksessa: 43 prosenttia vastaajista vaikuttui automerkistä niiden perusteella.


Korkeamman hintapisteen autot kiinnostavat

Lähes puolet uutta autoa ostamassa tai harkitsemassa olevat vastaajat ovat valitsemassa tai miettimässä yli 50 000 euron autoa. 21 prosenttia vastaajista on kiinnostunut yli 70 000 euron hintaluokan automalleista.

Uuden auton ostamista harkitsevat tai päätöksen tehneet harkitsevat eniten yli 50 000 euron hintaluokan autoa. Käytettyä autoa hankkimassa olevat pohtivat eniten noin 20 000–25 000 euron hintaluokan autoja.

Uutta autoa ostamassa olevat vastaajat pitävät harkintalistallaan keskimäärin yli neljä eri merkkistä autoa. He ovat kiinnostuneita koeajamaan keskimäärin lähes kolmea eri merkin autoa.


Kiinnostus hybridiautoiluun nousussa

Osittain sähköllä toimivien autojen suosio on nousussa. Uuden auton ostajissa hybridi- ja ladattava hybridiauto ovat nyt suosituimmat valinnat käyttövoimaksi, ja noin puolet voisi harkita ladattavaa hybridiautoa. 41 prosenttia vastaajista olisi kiinnostunut myös täyssähköautoista.

Uutta työsuhdeautoa harkitsevilla hybridi ja ladattava hybridi vievät myös voiton.

Auton käyttövoimaa pohdittaessa 27 prosenttia uuden auton ostajista koki valinnan vaikeaksi. Uuden auton ostavat ja sitä harkitsevat kaipaavat lisää tietoa muun muassa auton sähköisestä kantamasta ja olosuhteiden vaikutuksesta tähän. Myös auton jälleenmyyntiarvo ja käyttökustannukset mietityttivät.

Käyttövoiman valinnan hankalaksi kokevat haluavat lisää opastusta eniten auton jälleenmyyntiarvoon liittyen. Kuluttajat siis pohtivat, kuinka auton arvo säilyy tulevaisuudessa.


Tiesitkö, että meiltä löytyy dataa ja työkaluja autojen jälleenmyyntiarvon säilyttämiseen? Katso Ajankohtaista autokaupasta -webinaarin tallenne ja ota selvää, miten esimerkiksi eri käyttövoimaa hyödyntävät autot säilyttävät jälleenmyyntiarvonsa.
Katso tallenne tästä: Ajankohtaista autokaupasta: Tee parempaa liiketoimintaa datan avulla


Haluatko tietää lisää Alma Businessmedioiden autotutkimuksesta?

Haluatko tietää, mitä automerkkejä tai -malleja suomalaiset harkitsevat? Entä millaisia autoja työmatkailijat harkitsevat eniten? Ota yhteyttä niin pääset tutkimaan tuloksia tarkemmin!

Lue, mitkä automerkit kiinnostavat kyselyyn vastaajia

Tutustu automainostajan vinkkeihin


Haluatko kuulla lisää automarkkinasta?

Ota yhteyttä mediamyyntiin >

Seuraa Autoilun datakatsaus -sivua >


Lähteet: Alma Businessmediat, Autotutkimus 9/2024

Lue seuraavaksi:

Poliittisen mainonnan pelisääntöihin päivitys – Mitä mainostajan on hyvä tietää?

EU:n uusi poliittisen mainonnan avoimuusasetus astuu voimaan lokakuussa. Poliittinen mainonta ei jatkossakaan ole kiellettyä, mutta sen […]

Näin mittaat lyhytvideomainonnan onnistumista – kolme kriittistä mittaria

Videomainonta kasvaa vauhdilla, mutta miten voimme varmistua, että investointi tuottaa tulosta? Alma Median Miika Luoma […]

May I have your attention, please!

Huomion saaminen on oleellinen asia missä tahansa kontekstissa, kun halutaan saada jokin viesti läpi. Huomion […]

Brand Talk 2025: Tässä ovat Suomen arvostetuimmat brändit

Brand Talk  2025 järjestettiin 28.8. Alma-talolla, jossa yli sata brändeistä kiinnostunutta ammattilaista kerääntyi kuulemaan kiinnostavia […]

B2B Pulssi kertoo: Näin suomalaisissa yrityksissä ajatellaan tekoälystä  

Suomalaisyritysten IT- ja digivastuulliset päättäjät näkevät tekoälyssä valtavan liiketoimintapotentiaalin, mutta sen hyödyntäminen on monilla vasta […]

Talous koskettaa kaikkia – Siksi vastuullisen median on kerrottava siitä ymmärrettävästi

Kun maailma muuttuu nopeasti ja taloudellinen epävarmuus kasvaa, luotettavan taloustiedon merkitys korostuu. Kauppalehden päätoimittaja Riina […]

Kotimainen media näyttää suuntaa vastuullisuudessa ja tarjoaa yrityksille alustan viestiä omista arvoistaan

Alma Media rakentaa vastuullisuutta aktiivisesti osana liiketoimintaansa. Alma News Median johtaja Juha-Petri Loimovuoren mukaan vastuullisuus […]

Vapaa media kantaa kriisien yli – Kotimaisessa mediassa mainostavat yritykset tärkeä mahdollistaja

Kun maailma ympärillä muuttuu nopeasti ja epävarmuus kasvaa, luotettavan tiedon merkitys korostuu. Alma Median toimitusjohtaja […]

Hei hei evästeet, tervetuloa tekoäly – viisi oppia Programmatic Pioneersista

Saimme kesäkuun alussa mahdollisuuden vierailla Lontoossa ohjelmallisen mainonnan lippulaivatapahtumassa, Programmatic Pioneersissa. Tässä tiivistetyt havainnot ja […]

Alma Spotlight – Janne Tuominen, Digital Growth Director s360: Haastan kaikkia asiantuntijoita miettimään digimainonnan metriikoita kriittisesti

Alma Spotlight -podcastin kevään viimeisen jakson asiantuntijahaastattelussa on s360:n tuore digitaalisen kasvun johtaja Janne Tuominen. […]

Luotettavuus, tuloksellisuus ja yhteiskunnallinen merkitys – Kotimainen media on vastuullisen mainostajan valinta 

Mainostaminen kotimaisessa mediassa on paitsi tuloksellista, myös strateginen ja vastuullinen valinta, joka tukee brändiä, demokratiaa […]

Mitkä autot myyvät loppuvuonna ja mitä markkinasta on nyt syytä tietää? Katso Ajankohtaista autokaupasta -webinaari!

Autokauppa elää murrosta, jossa yhä useampi valitsee auton käyttövoimaksi sähkön samalla kun kuluttajien ostopolut nopeutuvat. […]