Kohti älykkäämpää kohdentamista: Julkaisijan ja mainostajan oma data paremmin käyttöön

Kolmannen osapuolen evästeiden merkitys vähenee ja tukeutuminen pelkästään niiden pohjalle rakennettuihin mainonnan kohdentamisen teknologioihin ei enää tänä päivänä riitä. Tarvitaan siis uusia keinoja kohdentaa sekä uusia datalähteitä kohdentamisen moottoriksi.

Niin mainostajat kuin mainonnan julkaisijat ovat valmistautuneet kolmannen osapuolen evästeiden poistumiseen jo hyvän aikaa. Se onkin hyvä, sillä vaikka tietty selainvalmistaja on lykännyt kolmannen osapuolen evästeiden poistamista useaan kertaan, niin jo nyt iso osa verkon käyttäjistä jää tavoittamatta pelkästään kolmannen osapuolen evästeitä hyödyntävillä teknologioilla.

Tämä johtuu muun muassa siitä, että sivulatauksia tehdään paljon sovelluksissa, ja niissä kolmannen osapuolen evästeiden hyödyntäminen on jo nyt haastavaa. Lisäksi merkittävä osa netin käyttäjistä käyttää selaimenaan sellaisia, joissa kolmannen osapuolen evästeitä ei voi nytkään hyödyntää kohdentamisen tukena.

Ja jossain kohtaa tulevaisuudessa elämme kolmannen osapuolen evästeiden jälkeisessä maailmassa. Viimeistään tällöin mainonnan julkaisijan ja itse mainostajan keräämä, analysoima ja jalostama data nousevat tärkeämmiksi keinoiksi tarjota verkkokävijälle relevanttia kohdennettua mainontaa.

Mainostaja oma data + julkaisijan data = kohdentamisen tulevaisuus

Mainostajan oma data sekä julkaisijan keräämä data ovat nousseet entistä tärkeämmäksi perustaksi kohdentamiselle, ja niiden merkitys tulee edelleen kasvamaan. Yhdistelemällä dataa ja niiden tarjoamia kohdentamisen keinoja älykkäästi tavoitetaan relevantit ja laadukkaat kohderyhmät jatkossakin. Ja ennen kaikkea, kun data on kerätty lähellä sen käyttöä, on sitä turvallista käyttää sekä helpompi hallinnoida.

Tällaista julkaisijan dataa voit hyödyntää mainonnan kohdentamisessa:

  • Verkkokävijän käyttäytymiseen perustuva data
    • Esimerkiksi sivulataukset tietyissä aiheissa, klikit sekä sitoutuminen relevanttiin aihepiiriin ja siitä tehtävä kohderyhmien analysointi.
  • Kontekstuaalinen data
    • Kontekstuaalista dataa käytetään, kun kohdennetaan mainontaa yleensä tekoälyn luokittelemia asiasanoja sisältävään sisältöön. Prediktiivinen kontekstuaalinen kohdentaminen perustuu reaaliaikaiseen ennustamiseen siitä, millaisia sisältöjä käyttäjä todennäköisimmin kuluttaa. Ennuste perustuu mm. tunnistettujen käyttäjien verkkokäyttäytymiseen ja kiinnostuksen kohteisiin.
    • Verkkokävijän itse antama data
      • Muun muassa sisäänkirjautumistiedoista saatava data, demografiatiedot, toimialatiedot sekä kyselyillä kerättävä data.

    Datakumppanuuksilla mainostajan oma data parempaan käyttöön:

    • Mainostajan omaa asiakasdataa voi hyödyntää kohdentamisessa esimerkiksi Alma Data Cleanroom avulla. Palvelun avulla kohdennat mainontaa omille asiakkaillesi tai löydät uusia asiakkaita samankaltaisista yleisöistä.

    Lue lisää Alma Data Cleanroomista >>

    Tutustu tulevaisuuden kohdentamiseen

    Haluatko kuulla lisää, miten me Almalla ratkomme tulevaisuuden kohdentamisen haasteita?

    Tutustu Alma Mediaratkaisujen digimainonnankehitystiimin kohdentamisesta vastaavan tuotepäällikkö Jenna Kärjen seminaaripuheenvuoroon IAB:n tapahtumassa.

    Katso IAB:n seminaaritallenne >>

    Lue seuraavaksi:

    Vapaa media kantaa kriisien yli – Kotimaisessa mediassa mainostavat yritykset tärkeä mahdollistaja

    Kun maailma ympärillä muuttuu nopeasti ja epävarmuus kasvaa, luotettavan tiedon merkitys korostuu. Alma Median toimitusjohtaja […]

    Hei hei evästeet, tervetuloa tekoäly – viisi oppia Programmatic Pioneersista

    Saimme kesäkuun alussa mahdollisuuden vierailla Lontoossa ohjelmallisen mainonnan lippulaivatapahtumassa, Programmatic Pioneersissa. Tässä tiivistetyt havainnot ja […]

    Alma Spotlight – Janne Tuominen, Digital Growth Director s360: Haastan kaikkia asiantuntijoita miettimään digimainonnan metriikoita kriittisesti

    Alma Spotlight -podcastin kevään viimeisen jakson asiantuntijahaastattelussa on s360:n tuore digitaalisen kasvun johtaja Janne Tuominen. […]

    Luotettavuus, tuloksellisuus ja yhteiskunnallinen merkitys – Kotimainen media on vastuullisen mainostajan valinta 

    Mainostaminen kotimaisessa mediassa on paitsi tuloksellista, myös strateginen ja vastuullinen valinta, joka tukee brändiä, demokratiaa […]

    Mitkä autot myyvät loppuvuonna ja mitä markkinasta on nyt syytä tietää? Katso Ajankohtaista autokaupasta -webinaari!

    Autokauppa elää murrosta, jossa yhä useampi valitsee auton käyttövoimaksi sähkön samalla kun kuluttajien ostopolut nopeutuvat. […]

    Mitä tämän päivän sijoittaja kaipaa? Selkeyttä, vinkkejä ja luotettavia brändejä

    Minkälainen on tämän päivän sijoittaja? Miten sijoituspäätöksiä tehdään ja mistä haetaan inspiraatiota? Näihin kysymyksiin haettiin […]

    Alma Spotlight – Näin Suomi Bidaa -kyselyn jälkipuinti – Miika Luoma, Agency Lead: ”Miksi digimainonnalta odotetaan välitöntä reaktiota verrattuna muihin kanaviin?” 

    Alma Spotlight -podcastin uusimmassa jaksossa puidaan läpi tuoreen ohjelmallisen mainonnan Näin Suomi bidaa – kyselyn […]

    Suomalaisten kesäsuunnitelmat 2025

    Miten suomalaiset viettävät kesälomaansa? Entä miten luottavaisesti suomalaiset suhtautuvat omaan taloudelliseen tilanteeseensa? Muun muassa näitä […]

    Alman kesäedut 2025

    Kesällä on loistava tilaisuus tavoittaa sekä kuluttajat että päättäjät! Suomalaiset viettävät aikaa Alman medioiden ja […]

    Suorat lennot ja sopivat hinnat kiinnostavat suomalaisia matkailijoita – Katso, mitä matkailun pulssikysely paljasti

    Marraskuussa 2024 kuluttajille tehdyn kyselyn mukaan yli puolet vastaajista suunnittelee matkustamista seuraavan 6 kuukauden aikana […]

    Näin rakennat menestyneen brändin – Katso Alma Talk -seminaarin tallenne!

    Miksi brändinrakentamiseen kannattaa nyt satsata, vaikka taktinen mainonta tuntuisi houkuttelevammalta? Tuore Alma Talk -seminaari pureutui […]

    Outstream-video vakuuttaa numeroin: Alman ohjelmallisen VTR jopa 60 %

    Videomainonta on tehokas tapa vangita yleisön huomio ja outstream-video on noussut vahvaksi vaihtoehdoksi mainostajan keinovalikoimassa […]