Jatkuvan mainonnan hyödyt


Menestyjät vetoavat tunteisiin. Jatkuvasti.

Alma Media selvitti yhdessä Kuulas Helsingin kanssa jatkuvan digimainonnan hyötyjä mainostajan liiketoiminnalle.

Selvitys vastaa mainostajien tarpeeseen ymmärtää jatkuvan tekemisen etuja, sekä korostaa emootioihin vetoavan mainonnan tärkeyttä osana jatkuvaa näkyvyyttä. Se tarkastelee erilaisia tutkimuksia ja syventää näkemystä tosielämän casella Autoliike Nystedin kokemuksista jatkuvan mainonnan hyödyntämisestä.

Poissa näkyvistä, poissa lompakosta.

Moni yritys rakentaa markkinointikalenteriaan lyhytaikaisten kampanjoiden varaan vanhan ja perinteisen mediamaailman mallien mukaisesti. Myynnin kampanjamainen aktivointi lisää myyntiä – mutta vain hetkellisesti.

Yksittäisten kampanjalähtöjen vaikutus on rajallinen ja loppuu ekonometristen mallinnusten mukaan jo muutaman viikon jälkeen.

Digitaalisissa medioissa tämä aika on vielä lyhyempi. Pahimmassa tapauksessa asiakkaasi ovat viikon päästä unohtaneet pitkään valmistelemasi digikampanjan.

Kun satsaat sinne missä asiakkaasi ovat – eli digissä – pelkkä kampanjamainen lähestymistapa ei enää riitä.

Markkinoinnista menestyksensä moottorin rakentaneet yritykset näkevät mainonnan jatkuvana kosketuspintana asiakkaisiinsa. Ilman taukoja.


Myynnin aktivoinnin ja brändin rakentamisen vaikutus myyntiin pitkällä aikavälillä (Binet & Field, 2013)



Online display-kampanjan vaikutus (Mediabrands, 2019)



Kun haluat tuloksia, vetoa tunteisiin.

Kuten yksittäiset digikampanjat pelkät tarjoukset menettävät tehonsa nopeasti.

Tarjouksilla, tuote-esittelyillä ja suoraan kauppaan tähtäävällä digimainonnalla on paikkansa yrityksen markkinoinnissa – mutta kuten yksittäisten kampanjoiden, niiden vaikutus liiketoiminnalle pienenee nopeasti ja vaatii loputonta hintasotaa kilpailijoiden kanssa.

Jos haluat jatkuvasta digistä irti enemmän kuin tarjousten kilpailujuoksun, satsaa myös emootioon. Tutkimusten mukaan 95 % ihmisen toiminnasta tapahtuu tunteiden ohjaamana.

Emotionaalisen, jatkuvan näkyvyyden merkitys liiketoiminnalle kasvaa entisestään pidemmällä aikavälillä ja on lähes kaksinkertainen rationaalisiin kampanjoihin verrattuna, kun tarkastelun aikajänteenä on yli kolme vuotta. Emotionaaliset sisällöt rakentavat myös vahvimmin brändin kaupallista menestystä ennustavia ominaisuuksia.

Tunteisiin vetoava, asiakassuhdetta rakentava markkinointi yhdistettynä pidempiaikaiseen näkyvyyteen, toimii pidemmällä aikavälillä kaksi kertaa paremmin kaupallisten tavoitteiden saavuttamisessa kuin puhtaasti rationaalinen markkinointi – myös digissä.

Rationaalisten ja emotionaalistenkampanjoidenvaikutustuloksiin, aikajännetarkastelu  (Binet & Field, 2013)


Rationaalisten ja emotionaalistenkampanjoidenvaikutusbrändimittareihin  (Binet & Field, 2013)


Case jatkuva mainonta: Nysted & Maakunnan Auto

Alma Media sai mahdollisuuden kysellä tosielämän mainostajan kokemuksista jatkuvan mainonnan tekijänä ja heidän näkemyksistään Almasta mediakumppanina. Tässä kuvaus asiakkaan Markkinointivastaava Johan Aspegrenin suusta:

Autoliike Nystedin liiketoiminta koostuu monista osa-alueista, joille kullekin on tärkeää löytää sopiva tapa mainostaa. Esimerkiksi automyynti on usein kampanjavetoista, kun taas huoltopalvelut, korjaamopalvelut, varaosat ja rengasmyynti ovat jatkuvasti ajankohtaisia, jolloin näitä on luonnollista mainostaa jatkuvana.

Kun kuluttajien hintamielikuvaa ja brändin tunnettuutta halutaan muokata ja parantaa, vaatii se aikaa. Tästäkin lähtökohdasta on siis loogista tehdä pitkäjänteistä, jatkuvaa mainontaa esimerkiksi Alman digikanavissa.

Kun tavoitteet mainonnan eri elementeille on tarkasti määritelty, on myös tuloksia mahdollista saada aikaan, kuten Autoliike Nystedin rengasmyynnin kasvu osoittaa.

Jotta jatkuvasta mainonnasta saadaan paras teho irti, on Alma Media yhdessä asiakkaan kanssa määritellyt tietyt digimainonnan datakohdennukset, joita hyödynnetään laaja-alaisesti. Autoliike Nysted ja Maakunnan Auto toimivat useilla paikkakunnilla, jolloin on tärkeää kohdentaa mainonta näille alueille geo-kohdennuksin.

Alueellisen kohdentamisen lisäksi mainonnassa hyödynnetään erilaisia autoilun ja liikkumisen datasegmenttejä, joita Almalla on kattavasti tarjolla mm. Autotalli.com:n ja Nettiauto.com:n käyttäjädatan pohjalta.

Toinen oleellinen elementti jatkuvan mainonnan tehokkuuden varmistamiseksi on Alman tarjoaman Celtra-työkalun käyttö mainosaineistojen luomisessa. Mainoksia on työkalun avulla muokattu mukautuviksi mm. sään mukaan, jolloin sade- ja poutasäällä näkyvät eri versiot mainoksista.

Kokonaisuudessaan Autoliike Nystedin esimerkki on hyvä osoitus siitä, kuinka pienet yksityiskohdat saadaan tukemaan toisiaan tavalla, joka mahdollistaa jatkuvan mainonnan toteuttamisen kustannustehokkaalla ja tuloksekkaalla tavalla.

Markkinoijan muistilista jatkuvan mainonnan strategiseen suunnitteluun:

  1. Jatkuva mainonta mahdollistaa monipuolisen keskeytyksettömän näkymisen ja vaikuttavuuden yli yksittäisen digikampanjoiden.
  2. Se tarjoaa myös heti kauppaa hakevalle taktiselle digimarkkinoinnille strategisen, pitkäjänteisen viitekehyksen ja emotionaalisen punaisen langan.
  3. Jatkuva tekeminen pitää sinut asiakkaidesi pulssilla – tasaisen jatkuvasti kertyvä data mahdollistaa toimenpiteiden tehostamisen, optimoinnin ja paremman kohdentamisen.
  4. Tämä on tapa rakentaa tarinaasi pitkäjänteisesti ja suunnitelmallisesti mediassa, johon asiakkaallasi on jo vahva suhde. Tästä esimerkkinä kotimaiset laatumediat, kuten Iltalehti ja Kauppalehti.


Jatkuva digitaalinen markkinointi avaimena brändi- ja asiakassuhteen rakentamiseen

Lue seuraavaksi:

Mitkä autot myyvät loppuvuonna ja mitä markkinasta on nyt syytä tietää? Katso Ajankohtaista autokaupasta -webinaari!

Autokauppa elää murrosta, jossa yhä useampi valitsee auton käyttövoimaksi sähkön samalla kun kuluttajien ostopolut nopeutuvat. […]

Mitä tämän päivän sijoittaja kaipaa? Selkeyttä, vinkkejä ja luotettavia brändejä

Minkälainen on tämän päivän sijoittaja? Miten sijoituspäätöksiä tehdään ja mistä haetaan inspiraatiota? Näihin kysymyksiin haettiin […]

Alma Spotlight – Näin Suomi Bidaa -kyselyn jälkipuinti – Miika Luoma, Agency Lead: ”Miksi digimainonnalta odotetaan välitöntä reaktiota verrattuna muihin kanaviin?” 

Alma Spotlight -podcastin uusimmassa jaksossa puidaan läpi tuoreen ohjelmallisen mainonnan Näin Suomi bidaa – kyselyn […]

Suomalaisten kesäsuunnitelmat 2025

Miten suomalaiset viettävät kesälomaansa? Entä miten luottavaisesti suomalaiset suhtautuvat omaan taloudelliseen tilanteeseensa? Muun muassa näitä […]

Alman kesäedut 2025

Kesällä on loistava tilaisuus tavoittaa sekä kuluttajat että päättäjät! Suomalaiset viettävät aikaa Alman medioiden ja […]

Suorat lennot ja sopivat hinnat kiinnostavat suomalaisia matkailijoita – Katso, mitä matkailun pulssikysely paljasti

Marraskuussa 2024 kuluttajille tehdyn kyselyn mukaan yli puolet vastaajista suunnittelee matkustamista seuraavan 6 kuukauden aikana […]

Näin rakennat menestyneen brändin – Katso Alma Talk -seminaarin tallenne!

Miksi brändinrakentamiseen kannattaa nyt satsata, vaikka taktinen mainonta tuntuisi houkuttelevammalta? Tuore Alma Talk -seminaari pureutui […]

Outstream-video vakuuttaa numeroin: Alman ohjelmallisen VTR jopa 60 %

Videomainonta on tehokas tapa vangita yleisön huomio ja outstream-video on noussut vahvaksi vaihtoehdoksi mainostajan keinovalikoimassa […]

Näin Suomi Bidaa: Evästeettömyyskeskustelu hiipuu, tuudittuuko markkina virheellisesti kolmannen osapuolen evästeiden riittävyyteen?

Suuri osa digimainonnasta ostetaan kanavista ja selaimista, joita kolmannen osapuolen evästeet eivät tue. Googlen Chrome-selain […]

Näin Suomi Bidaa: Ostajien markkinapaikat jakavat ostajien mielipiteet, onko sittenkin kyseessä vain mediatoimistojen uusi ansaintalogiikka?

Yksi digimainonnan ja ohjelmallisen ostamisen suurimmista buzzwordeista 2024 ja edelleen 2025 on ollut ostajien omat […]

Alma Spotlight – Roni Harju, Omnicom Media Group: Kuratoidun markkinapaikan avulla pystymme jakamaan tarkempaa tietoa mainosinventaarin toimivuudesta niin mainostajille kuin julkaisijoille

Alma Spotlightin vuoden viimeiseen asiantuntijahaastatteluun saimme vieraaksi Roni Harjun OMG:ltä. Roni toimii Omnicom Media Groupilla […]

Mihin asioihin auton valinnassa kiinnitetään huomiota? Katso suosituimmat hintaluokat ja käyttövoimat

Millä perusteella auto valitaan ja millaisia autoja suomalaiset harkitsevat? Alma Businessmedioiden yleisöille toteutettu autotutkimus valaisee […]