Saimme kesäkuun alussa mahdollisuuden vierailla Lontoossa ohjelmallisen mainonnan lippulaivatapahtumassa, Programmatic Pioneersissa. Tässä tiivistetyt havainnot ja suositukset mainostajille ja ostajille siitä, mihin kannattaa keskittyä juuri nyt ohjelmallisen mainonnan saralla.
1. Tekoäly muuttaa dramaattisesti suunnittelun ja ostamisen perusteet
- Kampanjat korvautuvat automaatiolla. Paneelikeskustelut ennustivat kampanjakäsitteen häviämistä: jatkossa suunnittelu, ostaminen ja optimointi syntyvät reaaliajassa agenttien ja promptien avulla.
- Luovuus erottautuu massasta. Kun koneet hoitavat optimoinnin, arvokkain erottautumistekijä on dataan pohjautuva luova toteutus.
- Mediatoimistojen rooli muuttuu voimakkaasti. Lisäarvo syntyy yhä enemmän datan laadun varmistamisesta ja platform-ostamisen validoinnista, ei manuaalisesta ostamisesta.
2. Hei hei, evästekeskustelut
- Markkina on tuhlannut liikaa energiaa keskittymällä Googlen tekemisiin ja tekemättä jättämisiin 3. osapuolen evästeiden suhteen. Esimerkiksi UK:ssa jo 45 % inventaarista on keksitöntä – teki Google mitä tahansa. Nyt on aika suunnata katseet ja energia muualle.
- Cleanroomit sekä kontekstuaalinen kohdentaminen nousivat keskustelujen kärkiteemoiksi. Varsinkin cleanroom-ratkaisut olivat useampien mainostajien kärkihankkeita ensimmäisen osapuolen datan hyödyntämisen suhteen.
- Retail‑data rikastaa yleisötietoja. Ostajat etsivät tapoja yhdistää transaktiodata mediasuunnitteluun, ja retail-data nähdään keinona vahvistaa yhä edelleen mainostajan 1. osapuolen dataa.
3. Ei keskustelua ilman omnichannelia
- Jos jokin AI:n lisäksi oli seminaarin hype-sana, se oli omnichannel. Omnichannel‑mainonnan haaste on yhtenäisen asiakaskokemuksen rakentaminen useissa kanavissa. Tapahtumassa vallitsi konsensus, että toteutus on vaikeaa, mutta palkinto suuri: data‑ohjattu viesti siirtyy saumattomasti kanavasta toiseen.
4. Premium‑media vastaan globaalit platformit
- Valtaosa digibudjeteista virtaa kouralliselle globaaleja alustoja. Premium‑julkaisijoiden tehtävä on tuoda markkinaan laatua ja luotettavuutta. Kun globaalit platformit tarjoavat mustia aukkoja, premium-julkaisijoiden tehtäväksi jää tuoda markkinaan läpinäkyvyyttä.
Kotimaisena mediana tarjoamme brändeille turvallisen, läpinäkyvän ja laadukkaan ympäristön, jossa kampanjadata ei katoa mustaan laatikkoon kansainvälisille jäteille. Voit lukea tästä artikkelistamme lisää mainoseurojen yhteiskunnallisestaroolista.
5. Brändiltä odotetaan tietoisia valintoja brand suitabilityn suhteen
- Opt‑in korvaa opt‑outin. Mainostajien rooli on siirtynyt passiivisesta sisällön suodattamisesta aktiiviseen valintaan. Pelkkä “älä näytä” ei riitä – kuluttajat odottavat, että brändi näkyy sisältöjen yhteydessä, jotka tukevat sen arvoja ja osoittavat yhteiskunnallista vastuuta.
Programmatic Pioneers 2025 osoitti selvästi, että teemme Almalla juuri oikeita asioita ohjelmallisen ostamisen ja digimainonnan kehityksen suhteen. Eikä pelkästään Almalla, saamme olla myös koko Suomen markkinasta ylpeitä tekemisestämme.
Ota yhteyttä tiimiimme ja keskustellaan, miten voimme yhdessä kasvattaa liiketoimintaasi ohjelmallisen mainonnan avulla!