Hei hei evästeet, tervetuloa tekoäly – viisi oppia Programmatic Pioneersista

Saimme kesäkuun alussa mahdollisuuden vierailla Lontoossa ohjelmallisen mainonnan lippulaivatapahtumassa, Programmatic Pioneersissa. Tässä tiivistetyt havainnot ja suositukset mainostajille ja ostajille siitä, mihin kannattaa keskittyä juuri nyt ohjelmallisen mainonnan saralla.


1. Tekoäly muuttaa dramaattisesti suunnittelun ja ostamisen perusteet

  • Kampanjat korvautuvat automaatiolla. Paneelikeskustelut ennustivat kampanjakäsitteen häviämistä: jatkossa suunnittelu, ostaminen ja optimointi syntyvät reaaliajassa agenttien ja promptien avulla.
  • Luovuus erottautuu massasta. Kun koneet hoitavat optimoinnin, arvokkain erottautumistekijä on dataan pohjautuva luova toteutus.
  • Mediatoimistojen rooli muuttuu voimakkaasti. Lisäarvo syntyy yhä enemmän datan laadun varmistamisesta ja platform-ostamisen validoinnista, ei manuaalisesta ostamisesta.


2. Hei hei, evästekeskustelut

  • Markkina on tuhlannut liikaa energiaa keskittymällä Googlen tekemisiin ja tekemättä jättämisiin 3. osapuolen evästeiden suhteen. Esimerkiksi UK:ssa jo 45 % inventaarista on keksitöntä – teki Google mitä tahansa. Nyt on aika suunnata katseet ja energia muualle.
  • Cleanroomit sekä kontekstuaalinen kohdentaminen nousivat keskustelujen kärkiteemoiksi. Varsinkin cleanroom-ratkaisut olivat useampien mainostajien kärkihankkeita ensimmäisen osapuolen datan hyödyntämisen suhteen.
  • Retail‑data rikastaa yleisötietoja. Ostajat etsivät tapoja yhdistää transaktiodata mediasuunnitteluun, ja retail-data nähdään keinona vahvistaa yhä edelleen mainostajan 1. osapuolen dataa.


3. Ei keskustelua ilman omnichannelia

  • Jos jokin AI:n lisäksi oli seminaarin hype-sana, se oli omnichannel. Omnichannel‑mainonnan haaste on yhtenäisen asiakaskokemuksen rakentaminen useissa kanavissa. Tapahtumassa vallitsi konsensus, että toteutus on vaikeaa, mutta palkinto suuri: data‑ohjattu viesti siirtyy saumattomasti kanavasta toiseen.


4. Premium‑media vastaan globaalit platformit

  • Valtaosa digibudjeteista virtaa kouralliselle globaaleja alustoja. Premium‑julkaisijoiden tehtävä on tuoda markkinaan laatua ja luotettavuutta. Kun globaalit platformit tarjoavat mustia aukkoja, premium-julkaisijoiden tehtäväksi jää tuoda markkinaan läpinäkyvyyttä.

Kotimaisena mediana tarjoamme brändeille turvallisen, läpinäkyvän ja laadukkaan ympäristön, jossa kampanjadata ei katoa mustaan laatikkoon kansainvälisille jäteille. Voit lukea tästä artikkelistamme lisää mainoseurojen yhteiskunnallisestaroolista.


5. Brändiltä odotetaan tietoisia valintoja brand suitabilityn suhteen

  • Opt‑in korvaa opt‑outin. Mainostajien rooli on siirtynyt passiivisesta sisällön suodattamisesta aktiiviseen valintaan. Pelkkä “älä näytä” ei riitä – kuluttajat odottavat, että brändi näkyy sisältöjen yhteydessä, jotka tukevat sen arvoja ja osoittavat yhteiskunnallista vastuuta.


Programmatic Pioneers 2025 osoitti selvästi, että teemme Almalla juuri oikeita asioita ohjelmallisen ostamisen ja digimainonnan kehityksen suhteen. Eikä pelkästään Almalla, saamme olla myös koko Suomen markkinasta ylpeitä tekemisestämme.

Ota yhteyttä tiimiimme ja keskustellaan, miten voimme yhdessä kasvattaa liiketoimintaasi ohjelmallisen mainonnan avulla!

Lue seuraavaksi:

Brand Talk 2025

Lämpimästi tervetuloa 28.8.2025 järjestettävään Brand Talk -tilaisuuteen, jossa Taloustutkimus julkistaa vuoden 2025 arvostetuimmat suomalaiset brändit ja nostaa […]

Kotimainen media näyttää suuntaa vastuullisuudessa ja tarjoaa yrityksille alustan viestiä omista arvoistaan

Alma Media rakentaa vastuullisuutta aktiivisesti osana liiketoimintaansa. Alma News Median johtaja Juha-Petri Loimovuoren mukaan vastuullisuus […]

Vapaa media kantaa kriisien yli – Kotimaisessa mediassa mainostavat yritykset tärkeä mahdollistaja

Kun maailma ympärillä muuttuu nopeasti ja epävarmuus kasvaa, luotettavan tiedon merkitys korostuu. Alma Median toimitusjohtaja […]

Alma Spotlight – Janne Tuominen, Digital Growth Director s360: Haastan kaikkia asiantuntijoita miettimään digimainonnan metriikoita kriittisesti

Alma Spotlight -podcastin kevään viimeisen jakson asiantuntijahaastattelussa on s360:n tuore digitaalisen kasvun johtaja Janne Tuominen. […]

Luotettavuus, tuloksellisuus ja yhteiskunnallinen merkitys – Kotimainen media on vastuullisen mainostajan valinta 

Mainostaminen kotimaisessa mediassa on paitsi tuloksellista, myös strateginen ja vastuullinen valinta, joka tukee brändiä, demokratiaa […]

Mitkä autot myyvät loppuvuonna ja mitä markkinasta on nyt syytä tietää? Katso Ajankohtaista autokaupasta -webinaari!

Autokauppa elää murrosta, jossa yhä useampi valitsee auton käyttövoimaksi sähkön samalla kun kuluttajien ostopolut nopeutuvat. […]

Mitä tämän päivän sijoittaja kaipaa? Selkeyttä, vinkkejä ja luotettavia brändejä

Minkälainen on tämän päivän sijoittaja? Miten sijoituspäätöksiä tehdään ja mistä haetaan inspiraatiota? Näihin kysymyksiin haettiin […]

Alma Spotlight – Näin Suomi Bidaa -kyselyn jälkipuinti – Miika Luoma, Agency Lead: ”Miksi digimainonnalta odotetaan välitöntä reaktiota verrattuna muihin kanaviin?” 

Alma Spotlight -podcastin uusimmassa jaksossa puidaan läpi tuoreen ohjelmallisen mainonnan Näin Suomi bidaa – kyselyn […]

Suomalaisten kesäsuunnitelmat 2025

Miten suomalaiset viettävät kesälomaansa? Entä miten luottavaisesti suomalaiset suhtautuvat omaan taloudelliseen tilanteeseensa? Muun muassa näitä […]

Alman kesäedut 2025

Kesällä on loistava tilaisuus tavoittaa sekä kuluttajat että päättäjät! Suomalaiset viettävät aikaa Alman medioiden ja […]

Suorat lennot ja sopivat hinnat kiinnostavat suomalaisia matkailijoita – Katso, mitä matkailun pulssikysely paljasti

Marraskuussa 2024 kuluttajille tehdyn kyselyn mukaan yli puolet vastaajista suunnittelee matkustamista seuraavan 6 kuukauden aikana […]

Näin rakennat menestyneen brändin – Katso Alma Talk -seminaarin tallenne!

Miksi brändinrakentamiseen kannattaa nyt satsata, vaikka taktinen mainonta tuntuisi houkuttelevammalta? Tuore Alma Talk -seminaari pureutui […]