Poliittisen mainonnan pelisääntöihin päivitys – Mitä mainostajan on hyvä tietää?

EU:n uusi poliittisen mainonnan avoimuusasetus astuu voimaan lokakuussa. Poliittinen mainonta ei jatkossakaan ole kiellettyä, mutta sen yhteyteen tulee tiukemmat merkintä- ja avoimuusvaatimukset. Kokosimme yhteen tärkeimmät asiat, mitä mainostajan tulee tietää muutoksesta.

1) Mikä muuttuu ja milloin? 

EU:n poliittisen mainonnan avoimuusasetus (EU 2024/900) velvoittaa, että kansalaisen tulee nähdä selkeästi kuka mainoksen on rahoittanut ja miksi juuri hän näkee mainoksen. Asetuksen tavoitteena on avoimuuden lisääminen, reilujen vaalien turvaaminen ja väärinkäytösten ehkäisy. 

Keskeiset päivämäärät 

  • 10.10.2025: Asetuksen soveltaminen alkaa – kaikkien poliittisten mainosten on oltava vaatimusten mukaisia 
  • 10.1.2026: Jäsenvaltioiden on ilmoitettava kansalliset seuraamussäännöt 

2) Mikä on poliittista mainontaa? 

Poliittista mainontaa on kaikki korvausta vastaan levitettävä viestintä, joka toteutetaan poliittisen toimijan toimesta tai hyväksi (esim. puolue, ehdokas, tukiyhdistys), tai joka on suunniteltu vaikuttamaan vaalitulokseen, äänestyskäyttäytymiseen tai lainsäädäntö- tai sääntelyprosessiin  (EU, kansallinen, alueellinen, paikallinen). 

Esimerkkejä poliittisesta mainonnasta: 

  • Puolueiden ja ehdokkaiden kampanjat 
  • Ammattiliiton kampanja, joka ajaa lakimuutosta 
  • Yrityksen brändikampanja, joka ottaa kantaa uuteen sääntelyyn (esim. sokerivero, ilmastolain muutos) 

Ei katsota poliittiseksi mainonnaksi: 

  • Viranomaisten neutraali tiedotus vaaleista (esim. miten äänestetään) 
  • Ilmaiset esittelyt (kunnat, maksuton lähetysaika) 
  • Yksityishenkilön omasta aloitteesta esittämät mielipiteet ilman maksua 
  • Puhdas tuote- tai palvelumainonta ilman poliittista tarkoitusta 

3) Mitä poliittisessa mainonnassa tulee siis jatkossa huomioida? 

Poliittista mainontaa voi jatkossakin tehdä. Poliittisessa mainoksessa on kuitenkin oltava: 

  • Selkeä merkintä “Poliittinen mainos” 
  • Rahoittajan nimi ja tarvittaessa taho, joka tosiasiallisesti käyttää määräysvaltaa 
  • Mihin päätöksentekoon, vaaliin tai kansanäänestykseen mainos liittyy 
  • Maininta kohdentamisesta, jos käytetty profilointia tai muita näyttämistekniikoita 
  • Linkki avoimuusilmoitukseen, josta löytyvät: rahoittajan täydelliset tiedot, kampanjan kesto, varojen määrä ja alkuperä, käytetyt kohdentamis-/näyttämistekniikat, yhteys poliittiseen kampanjaan 

Ilman vaadittuja tietoja mainosta ei voida julkaista. 

4) Miten Alma tulkitsee uudistusta ja toimii sen myötä? 

  • Pyrimme jatkossakin jakelemaan poliittisia mainoksia omissa medioissamme (digi, printti, sisältömarkkinointi), ohjelmallinen ostaminen ei ole mahdollista. 
  • Vastuu poliittisen mainonnan ilmoittamisesta on mainostajalla: mainostaja ilmoittaa kampanjan poliittiseksi ja toimittaa avoimuusilmoituksen tiedot.
  • Alma huolehtii pakollisista merkinnöistä ja tietojen tallentamisesta avoimuusrekisteriin. 

5) Mitä tämä tarkoittaa sinulle mainostajana? 

Kun haluat ostaa poliittista mainontaa, huomioithan nämä: 

  • Varmista luokittelu: Liittyykö viesti vaaleihin, äänestämiseen tai lainsäädäntöön? 
  • Valmistele tiedot: rahoittaja, kampanjan kesto, budjetti/varojen alkuperä, kohdentamisen periaatteet 
  • Aikatauluta oikein: varaa aikaa avoimuuslomakkeen täyttämiseen ja merkintöjen lisäämiseen  
  • Hyödynnä sparraus: autamme sisällön ja formaatin suunnittelussa, jotta vaatimukset täyttyvät tehokkaasti 

6) Mikä on kansallisen lainsäädännön linja? 

Suomessa kansallinen lainsäädäntö ja viranomaislinjaukset ovat vielä kesken. Päivitämme käytäntöjä ja tiedotamme mainostaja-asiakkaitamme, kun yksityiskohdat täsmentyvät. Tavoitteemme on tehdä poliittisen mainonnan ostamisesta mahdollisimman selkeää ja sujuvaa. 

Tarvitsetko apua luokittelussa tai haluatko keskustella kampanjavaihtoehdoista? 
Ota yhteys asiantuntijaamme.

Lue seuraavaksi:

Näin mittaat lyhytvideomainonnan onnistumista – kolme kriittistä mittaria

Videomainonta kasvaa vauhdilla, mutta miten voimme varmistua, että investointi tuottaa tulosta? Alma Median Miika Luoma […]

May I have your attention, please!

Huomion saaminen on oleellinen asia missä tahansa kontekstissa, kun halutaan saada jokin viesti läpi. Huomion […]

Brand Talk 2025: Tässä ovat Suomen arvostetuimmat brändit

Brand Talk  2025 järjestettiin 28.8. Alma-talolla, jossa yli sata brändeistä kiinnostunutta ammattilaista kerääntyi kuulemaan kiinnostavia […]

B2B Pulssi kertoo: Näin suomalaisissa yrityksissä ajatellaan tekoälystä  

Suomalaisyritysten IT- ja digivastuulliset päättäjät näkevät tekoälyssä valtavan liiketoimintapotentiaalin, mutta sen hyödyntäminen on monilla vasta […]

Talous koskettaa kaikkia – Siksi vastuullisen median on kerrottava siitä ymmärrettävästi

Kun maailma muuttuu nopeasti ja taloudellinen epävarmuus kasvaa, luotettavan taloustiedon merkitys korostuu. Kauppalehden päätoimittaja Riina […]

Kotimainen media näyttää suuntaa vastuullisuudessa ja tarjoaa yrityksille alustan viestiä omista arvoistaan

Alma Media rakentaa vastuullisuutta aktiivisesti osana liiketoimintaansa. Alma News Median johtaja Juha-Petri Loimovuoren mukaan vastuullisuus […]

Vapaa media kantaa kriisien yli – Kotimaisessa mediassa mainostavat yritykset tärkeä mahdollistaja

Kun maailma ympärillä muuttuu nopeasti ja epävarmuus kasvaa, luotettavan tiedon merkitys korostuu. Alma Median toimitusjohtaja […]

Hei hei evästeet, tervetuloa tekoäly – viisi oppia Programmatic Pioneersista

Saimme kesäkuun alussa mahdollisuuden vierailla Lontoossa ohjelmallisen mainonnan lippulaivatapahtumassa, Programmatic Pioneersissa. Tässä tiivistetyt havainnot ja […]

Alma Spotlight – Janne Tuominen, Digital Growth Director s360: Haastan kaikkia asiantuntijoita miettimään digimainonnan metriikoita kriittisesti

Alma Spotlight -podcastin kevään viimeisen jakson asiantuntijahaastattelussa on s360:n tuore digitaalisen kasvun johtaja Janne Tuominen. […]

Luotettavuus, tuloksellisuus ja yhteiskunnallinen merkitys – Kotimainen media on vastuullisen mainostajan valinta 

Mainostaminen kotimaisessa mediassa on paitsi tuloksellista, myös strateginen ja vastuullinen valinta, joka tukee brändiä, demokratiaa […]

Mitkä autot myyvät loppuvuonna ja mitä markkinasta on nyt syytä tietää? Katso Ajankohtaista autokaupasta -webinaari!

Autokauppa elää murrosta, jossa yhä useampi valitsee auton käyttövoimaksi sähkön samalla kun kuluttajien ostopolut nopeutuvat. […]

Mitä tämän päivän sijoittaja kaipaa? Selkeyttä, vinkkejä ja luotettavia brändejä

Minkälainen on tämän päivän sijoittaja? Miten sijoituspäätöksiä tehdään ja mistä haetaan inspiraatiota? Näihin kysymyksiin haettiin […]