Puhuvatko myynti ja markkinointi vieläkään keskenään?

Puhuvatko myynti ja markkinointi vieläkään keskenään?

Kun onnistutaan, myynti saa kiitosta. Kun tulee takkiin, syyttävä sormi osoittaa markkinointia. Näinkö se menee?

Myynti myy, markkinointi markkinoi

Kitka myynnin ja markkinoinnin välillä vaikuttaa asiakaskokemukseen, mikä taas voi vaikuttaa suoraan asiakkaan ostopäätökseen. Tämä iänikuinen vastakkainasettelu näkyy viivan alla, mikäli yhteistyötä ei saada sujumaan. Myynti ja markkinointi – mikä mättää?

Elämme 2020-lukua, asiakkaiden odotukset ovat muuttuneet ja vaatimukset koventuneet. Nykypäivän asiakkaat toivovat enemmän yhteistyötä ja odottavat, että heidän tarpeisiinsa mukaudutaan. Asiantuntijuutta kaivataan jokaisessa kohtaamisessa eli niin myynnin, markkinoinnin kuin minkä tahansa asiakaskohtaamisen tasolta odotetaan aitoa ongelmanratkaisua sekä lisäarvon tuottamista.

Mistä erilaiset näkemykset johtuvat?

Myynnillä ja markkinoinnilla on selkeästi erilaiset roolit ja vastuut. Myös onnistumisen mittarit ovat erilaiset. Mutta harmillisen usein puolin ja toisin puuttuu ymmärrys toisen roolista ja työstä.

Ymmärryksen puute on omiaan rakentamaan siltoja, joiden yli ei päästä sitten millään. Tarvitaanko myynnille markkinoinnin koulutusta ja markkinoinnille myyntikoulutusta? Ei varmasti huono ajatus sekään, mutta ihan villinä ajatuksena heitettäköön ilmoille: mitäs jos myynti ja markkinointi puhuisivat keskenään ja alkaisivat oikeasti tekemään työtä samaan pussiin? Se vaatii ponnisteluja, yhteensovittamista, kompromisseja, paljon keskustelua ja ymmärrystä, mutta lopputulos on varmasti sen arvoinen.

Olisiko aika alkaa tosissaan hitsaamaan myyntiä ja markkinointia yhteen?

Miten parempi yhteistyö rakennetaan?

Vinkit myynnin ja markkinoinnin yhteistyön kehittämiseen tarjoilee Henna Niiranen, Chief Business Officer, Vincit. Katso lokakuun Alma Talk -tilaisuus tallenteelta.

Alma Talk: B2B-markkinoinnin trendit

Tervetuloa Alma Talkiin
Sampo Koskinen, Markkinointijohtaja, Alma Mediaratkaisut

B2B-markkinoinnin trendit
Vesa Siitari, tutkimuspäällikkö, Alma Mediaratkaisut

Markkinoinnin ja bisneksen välinen yhteistyö
Henna Niiranen, Chief Business Officer, Vincit Oyj

Keskustelu
Sampo Koskinen, Markkinointijohtaja, Alma Media
Henna Niiranen, Chief Business Officer, Vincit
Kari Tervonen, Roadmap Director, Omnicom Media Group

Katso tallenne alta.

[jwp-video n=”1″]

Lue seuraavaksi:

Kotimainen media näyttää suuntaa vastuullisuudessa ja tarjoaa yrityksille alustan viestiä omista arvoistaan

Alma Media rakentaa vastuullisuutta aktiivisesti osana liiketoimintaansa. Alma News Median johtaja Juha-Petri Loimovuoren mukaan vastuullisuus […]

Vapaa media kantaa kriisien yli – Kotimaisessa mediassa mainostavat yritykset tärkeä mahdollistaja

Kun maailma ympärillä muuttuu nopeasti ja epävarmuus kasvaa, luotettavan tiedon merkitys korostuu. Alma Median toimitusjohtaja […]

Hei hei evästeet, tervetuloa tekoäly – viisi oppia Programmatic Pioneersista

Saimme kesäkuun alussa mahdollisuuden vierailla Lontoossa ohjelmallisen mainonnan lippulaivatapahtumassa, Programmatic Pioneersissa. Tässä tiivistetyt havainnot ja […]

Alma Spotlight – Janne Tuominen, Digital Growth Director s360: Haastan kaikkia asiantuntijoita miettimään digimainonnan metriikoita kriittisesti

Alma Spotlight -podcastin kevään viimeisen jakson asiantuntijahaastattelussa on s360:n tuore digitaalisen kasvun johtaja Janne Tuominen. […]

Luotettavuus, tuloksellisuus ja yhteiskunnallinen merkitys – Kotimainen media on vastuullisen mainostajan valinta 

Mainostaminen kotimaisessa mediassa on paitsi tuloksellista, myös strateginen ja vastuullinen valinta, joka tukee brändiä, demokratiaa […]

Mitkä autot myyvät loppuvuonna ja mitä markkinasta on nyt syytä tietää? Katso Ajankohtaista autokaupasta -webinaari!

Autokauppa elää murrosta, jossa yhä useampi valitsee auton käyttövoimaksi sähkön samalla kun kuluttajien ostopolut nopeutuvat. […]

Mitä tämän päivän sijoittaja kaipaa? Selkeyttä, vinkkejä ja luotettavia brändejä

Minkälainen on tämän päivän sijoittaja? Miten sijoituspäätöksiä tehdään ja mistä haetaan inspiraatiota? Näihin kysymyksiin haettiin […]

Alma Spotlight – Näin Suomi Bidaa -kyselyn jälkipuinti – Miika Luoma, Agency Lead: ”Miksi digimainonnalta odotetaan välitöntä reaktiota verrattuna muihin kanaviin?” 

Alma Spotlight -podcastin uusimmassa jaksossa puidaan läpi tuoreen ohjelmallisen mainonnan Näin Suomi bidaa – kyselyn […]

Suomalaisten kesäsuunnitelmat 2025

Miten suomalaiset viettävät kesälomaansa? Entä miten luottavaisesti suomalaiset suhtautuvat omaan taloudelliseen tilanteeseensa? Muun muassa näitä […]

Alman kesäedut 2025

Kesällä on loistava tilaisuus tavoittaa sekä kuluttajat että päättäjät! Suomalaiset viettävät aikaa Alman medioiden ja […]

Suorat lennot ja sopivat hinnat kiinnostavat suomalaisia matkailijoita – Katso, mitä matkailun pulssikysely paljasti

Marraskuussa 2024 kuluttajille tehdyn kyselyn mukaan yli puolet vastaajista suunnittelee matkustamista seuraavan 6 kuukauden aikana […]

Näin rakennat menestyneen brändin – Katso Alma Talk -seminaarin tallenne!

Miksi brändinrakentamiseen kannattaa nyt satsata, vaikka taktinen mainonta tuntuisi houkuttelevammalta? Tuore Alma Talk -seminaari pureutui […]