Digimainonnallakin on hiilijalanjälki

Isoja uutisia: Alma Media aloittaa digitaalisen mainonnan hiilijalanjäljen mittaamisen

Digitaalinen mainonta vaikuttaa myös sinun yrityksesi hiilijalanjälkeen. Tiedätkö kuinka paljon? Me aloitamme digitaalisen mainonnan hiilijalanjäljen mittaamisen ensimmäisenä mediatalona Suomessa.

Hiilijalanjälkiluvut ovat jatkossa osa kampanjaraporttia

Tavoitteenamme on auttaa asiakkaitamme tunnistamaan digimainonnan aiheuttaman hiilijalanjäljen syntyyn vaikuttavat tekijät ja rohkaista mainostajia valitsemaan vähemmän ympäristöä kuormittavia mainonnan ratkaisuja. Mainostajat pääsevät tarkastelemaan kampanjoidensa hiilijalanjälkilukuja kesäkuun 2023 alusta alkaen. Hiilijalanjälki raportoidaan jatkossa osana kampanjoiden tuloksia.

Digimainonnan kampanjoiden hiilijalanjäljen mittaaminen toteutetaan yhteistyössä kansainvälisen, mittaamiseen erikoistuneen Scope3:n kanssa.

Yhdessä kohti vähäpäästöisempää yhteiskuntaa

Kaikki liiketoiminta kuormittaa ympäristöä jollakin tavalla. Yhteiskunta ja yritykset ovat kuitenkin lähteneet kehittämään toimintaansa vastuullisempaan suuntaan, kohti hiilineutraaliutta ja pienempää kuormitusta. Osana liiketoimintaa myös mainonta kuormittaa omalta osaltaan ympäristöä.

Digimainonnan hiilijalanjäljen mittaaminen on luontevaa jatkoa Alman vahvalle ilmastoagendalle

”Alma Media on määrätietoisesti toteuttanut digitaaliseen transformaatioon perustuvaa strategiaa ja siten puolittanut oman toimintansa hiilijalanjäljen viimeisen viiden vuoden aikana”, kertoo Alman viestintä- ja brändijohtaja Elina Kukkonen

Keinoja pienentää digitaalisen mainonnan hiilijalanjälkeä on olemassa. Kaikki lähtee kuormittavien tekijöiden tunnistamisesta.

”Haluamme kulkea yhdessä kumppaniemme kanssa kohti vähäpäästöisempää yhteiskuntaa auttamalla heitä tunnistamaan digihiilijalanjäljen muodostumiseen vaikuttavia tekijöitä”, Kukkonen sanoo.

Mistä digimainonnan hiilijalanjälki koostuu?

Digimainonnan hiilijalanjälkeen vaikuttavat mainonnan ostamisen tapa ja teknologiat, luovan mainosaineiston jakelu, kulutetun median jakelu sekä käyttäjän laite.


”Kampanjoiden mittauksessa huomioidaan nämä kaikki osa-alueet. Ohjelmallisen mainonnan jakeluketju on monimutkainen, ja jokainen impressio kulkee koko ketjun läpi. Näin ollen ohjelmallisten kampanjoiden päästöt ovat huomattavasti suuremmat kuin suoraan medialta ostettujen kampanjoiden. Jos oman toiminnan tavoitteena on vähentää ympäristökuormitusta, helppo keino pienentää hiilijalanjälkeä on tarkastella kriittisesti mainonnan ostotapoja sekä ostettavia medioita”, opastaa Alman digimainonnan kehityksestä ja palveluista vastaava johtaja Johanna Vartiainen.

”Kampanjoiden ulkopuolelle kannattaakin jättää sivustot, jotka on suunniteltu ainoastaan mainonnalla rahastamiseksi. Esimerkiksi monissa kansainvälisissä mainosverkostoissa mainoskutsut kiertävät suuressa määrässä mainonnan järjestelmiä, minkä vuoksi hiilijalanjälki kasvaa niissä suureksi. Me Almalla valitsemme mainonnan teknologiakumppanimme tarkoin, mikä auttaa päästöjen hallitsemisessa”, Vartiainen kertoo.

Mittaukseen otetaan mukaan Alma Median omat päästöluvut, kuten yhtiön käyttämät energialähteet, henkilöstön koko, toimistotilojen synnyttämät ympäristövaikutukset, palvelimien ja datakeskusten energiankulutus, kolmannen osapuolen ohjelmistot, Alman sivustojen käytöstä sekä sisällöntuotannosta aiheutuva kuormitus.

Hiilijalanjälki lasketaan mainosnäyttöjen perusteella, huomioiden kampanjan ostotapa, kampanja-aineisto, median kuluttaminen sekä käyttäjän käytössä oleva laite ja kerrotaan grammana per 1000 mainosnäyttöä.

Sinullakin on mahdollisuus vastuullisiin valintoihin

Mainostajilla on mahdollisuus vaikuttaa mainonnan aiheuttamaan ympäristökuormitukseen suosimalla yhteistyötä aktiivisesti hiilidioksidipäästöjä vähentävien julkaisijoiden kanssa. Kansainvälisessä vertailussa Alman medioiden päästöt ovat hyvin pienet.

Me Alma Medialla haluamme tukea mainostajia vastuullisten digimainonnan keinojen valitsemisessa vaikuttavuudesta tinkimättä. Mainostaja voi vaikuttaa mainontansa hiilijalanjälkeen monella tapaa, esimerkiksi mainonnan kumppani- ja mediavalinnoilla, älykkäillä kohdennuksilla ja mainosformaateilla.

”Digimainonnan muodoista videoilla on suurin hiilijalanjälki. Videot tulisikin suunnitella huolellisesti. Esimerkiksi videoita lyhentämällä ja resoluutiota pienentämällä voidaan vaikuttaa päästöihin tuntuvasti. Alman uutisympäristössä videoiden autoplay-käynnistystä on vältetty jo pitkään”, Kukkonen mainitsee.

Visuaalisissa mainosmateriaaleissa taas väri- ja fonttivalinnoilla on vaikutusta.

Kukkonen kannustaa mainostajia myös suunnittelemaan harkitsevasti omat laskeutumissivunsa, joihin mainoskampanjoista ohjataan, etteivät ne turhaan kuormita ympäristöä.

”Jatkossa voimme yhteistyössä asiakkaan kanssa pohtia, millä keinoin kampanjoiden ympäristövaikutusta voidaan edelleen pienentää. Olemme nyt yhdessä oppipolulla digimainonnan hiilijalanjäljen vähentämisessä”, Kukkonen summaa.

Haluatko tietää, miten sinä voit vaikuttaa digimainontasi hiilijalanjälkeen?

Ota yhteyttä asiantuntijoihimme, niin jutellaan lisää!

Lue seuraavaksi:

Luotettavuus, tuloksellisuus ja yhteiskunnallinen merkitys – Kotimainen media on vastuullisen mainostajan valinta 

Mainostaminen kotimaisessa mediassa on paitsi tuloksellista, myös strateginen ja vastuullinen valinta, joka tukee brändiä, demokratiaa […]

Mitkä autot myyvät loppuvuonna ja mitä markkinasta on nyt syytä tietää? Katso Ajankohtaista autokaupasta -webinaari!

Autokauppa elää murrosta, jossa yhä useampi valitsee auton käyttövoimaksi sähkön samalla kun kuluttajien ostopolut nopeutuvat. […]

Mitä tämän päivän sijoittaja kaipaa? Selkeyttä, vinkkejä ja luotettavia brändejä

Minkälainen on tämän päivän sijoittaja? Miten sijoituspäätöksiä tehdään ja mistä haetaan inspiraatiota? Näihin kysymyksiin haettiin […]

Alma Spotlight – Näin Suomi Bidaa -kyselyn jälkipuinti – Miika Luoma, Agency Lead: ”Miksi digimainonnalta odotetaan välitöntä reaktiota verrattuna muihin kanaviin?” 

Alma Spotlight -podcastin uusimmassa jaksossa puidaan läpi tuoreen ohjelmallisen mainonnan Näin Suomi bidaa – kyselyn […]

Suomalaisten kesäsuunnitelmat 2025

Miten suomalaiset viettävät kesälomaansa? Entä miten luottavaisesti suomalaiset suhtautuvat omaan taloudelliseen tilanteeseensa? Muun muassa näitä […]

Alman kesäedut 2025

Kesällä on loistava tilaisuus tavoittaa sekä kuluttajat että päättäjät! Suomalaiset viettävät aikaa Alman medioiden ja […]

Suorat lennot ja sopivat hinnat kiinnostavat suomalaisia matkailijoita – Katso, mitä matkailun pulssikysely paljasti

Marraskuussa 2024 kuluttajille tehdyn kyselyn mukaan yli puolet vastaajista suunnittelee matkustamista seuraavan 6 kuukauden aikana […]

Näin rakennat menestyneen brändin – Katso Alma Talk -seminaarin tallenne!

Miksi brändinrakentamiseen kannattaa nyt satsata, vaikka taktinen mainonta tuntuisi houkuttelevammalta? Tuore Alma Talk -seminaari pureutui […]

Outstream-video vakuuttaa numeroin: Alman ohjelmallisen VTR jopa 60 %

Videomainonta on tehokas tapa vangita yleisön huomio ja outstream-video on noussut vahvaksi vaihtoehdoksi mainostajan keinovalikoimassa […]

Näin Suomi Bidaa: Evästeettömyyskeskustelu hiipuu, tuudittuuko markkina virheellisesti kolmannen osapuolen evästeiden riittävyyteen?

Suuri osa digimainonnasta ostetaan kanavista ja selaimista, joita kolmannen osapuolen evästeet eivät tue. Googlen Chrome-selain […]

Näin Suomi Bidaa: Ostajien markkinapaikat jakavat ostajien mielipiteet, onko sittenkin kyseessä vain mediatoimistojen uusi ansaintalogiikka?

Yksi digimainonnan ja ohjelmallisen ostamisen suurimmista buzzwordeista 2024 ja edelleen 2025 on ollut ostajien omat […]

Alma Spotlight – Roni Harju, Omnicom Media Group: Kuratoidun markkinapaikan avulla pystymme jakamaan tarkempaa tietoa mainosinventaarin toimivuudesta niin mainostajille kuin julkaisijoille

Alma Spotlightin vuoden viimeiseen asiantuntijahaastatteluun saimme vieraaksi Roni Harjun OMG:ltä. Roni toimii Omnicom Media Groupilla […]