Tavoita suomalaiset kesällä

Ajankohtaiset yleisöt: Näin tavoitat suomalaisen kesäkansan

Tässä vinkkejä kaikille mainostajille, miten tehdä ajankohtaista mainontaa. Erityisesti nämä neljä yleisöryhmää tavoitat juuri nyt.


Nappaa vinkit markkinoinnin vuosikelloosi, millaisten sisältöjen parista tavoitat yleisön keväällä ja kesän korvilla. Jos oma toimialasi tai sesonkisi ei osu juuri tähän hetkeen, tiedät kuitenkin, mitkä asiat tällä hetkellä suomalaisten mielessä pyörivät ja miten voit tavoittaa samanhenkisen yleisön.

1. Lomailijat ja matkailuyleisö

Kevät on parasta aikaa haaveiluun ja loman suunnitteluun! Jotkut suunnittelevat matkareittinsä ja -kohteensa hyvinkin tarkasti etukäteen, ja toiset menevät fiiliksen mukaan ja saattavat tehdä reissun ex tempore. Mainostajalle tämä tarkoittaa herkullista sesonkiaikaa koko kevään ja kesän ajaksi. Nyt on siis kysyntää matkailukohteiden, majoitusten, erilaisten kesätapahtumien, nähtävyyksien ja torimarkkinoiden mainonnalle.

Kun haluat tavoittaa lomailevan yleisön:

Mainontaa voi kohdentaa verkkokäyttäjän sijainnin perusteella kaupunki- tai maakuntatasolla. Tämä sopii mainiosti esimerkiksi paikallisten tapahtumien ja muiden kesäkohteiden mainostamiseen. Sää on monelle lomalaiselle tai muuten kesäänsä viettävälle asia, jonka perusteella matkakohteita pohditaan. Sääkohdennusta voi hyödyntää mainonnan personoinnissa monin tavoin. 

2. Sisustajat ja puutarhurit

Kotipuutarhurit, viherpeukalot sekä kodinsisustajat ja -remontoijat aloittavat omia projektejaan, jotka jatkuvat pitkälle syksyyn. Kohdennetulla mainonnalla voit tarjota heille uusia ideoita ja ohjata suoraan tuotteidesi ja palveluidesi pariin. 

Kun haluat tavoittaa yleisön sisustajista sekä pihan ja kodin laittajista:

Mainontaa voi kohdentaa verkkokävijälle, joka kuluttaa tai selailee puutarha-aiheisia sisältöjä tai laajemmin asumiseen, kotiin ja puutarhaan liittyviä sisältöjä Alman medioissa

3. Penkkiurheilijat

Maan suosituin urheilulaji kerää ääreensä isoja yleisöjä. Varsinkin jääkiekon MM-kisat ovat suuri ja kiinnostava ilmiö, jota lähes koko Suomi seuraa ja elää mukana. Lätkähuumassa etsitään kisakatsomoita ja -eväitä, ehkä teemaan sopivaa vaatetusta ja rekvisiittaa, ja jopa matkustetaan paikan päälle seuraamaan otteluita.

Kun haluat tavoittaa lätkähuumaisen yleisön:

Mainontaa voi kohdentaa verkkokävijöille, jotka kuluttavat jääkiekkoaiheisia sisältöjä Alman medioissa, kuten Iltalehden Jääkiekko-osiossa.

4. Juhlakansa

Kesäaikana juhlitaan monia mukavia tapahtumia, kuten vappua, juhannusta, koulujen päättäjäisiä ja valmistujaisia sekä erilaisia perhejuhlia. Juhliin etsitään esimerkiksi tarjottavia, lahjoja, juhlavaatteita sekä juhlissa tarvittavia palveluita, kuten juhlapaikkaa, ohjelmaa tai siivouspalveluita.  

Kun haluat tavoittaa juhlivan yleisön:

Mainontaa voi kohdentaa verkkokävijän kiinnostuksen mukaan, esimerkiksi ruoka- ja juomasisällöistä sekä tyylistä ja muodista kiinnostuneelle yleisölle Alman verkostossa. Lisäksi mainontaa voi tehdä myös sopivaan mediaan kohdentamalla.

Kontekstuaalinen kohdentaminen = Mainontaa kohdennetaan sisällöltään samantyyppisten aiheiden mukaan. Kontekstikohdentaminen toimii myös ilman kolmannen osapuolen evästeitä ja kohdentaminen tapahtuu aina reaaliaikaisesti perustuen verkkokävijän senhetkisen kiinnostuksen kohteeseen.

Datasegmentti = Dataan perustuva kohderyhmä, joka muodostuu verkkokävijöiden käyttäytymisen perusteella. Erilaisia datasegmenttejä on lukuisia, kuten tässä esitellyt matkailusta, sisustamisesta, jääkiekosta tai juhlapalveluista kiinnostuneet.

Lue lisää, miksi kannattaa kohdentaa: Kohdentaminen on digimainonnan A ja O

Kiinnostuitko, miten löydät ajankohtaisen yleisön?

Ota yhteyttä niin suunnitellaan sinullekin ajankohtainen kohdennettu kampanja.


Lue seuraavaksi:

Kun julkaisija kuratoi, mainostaja hyötyy: Tukholman Programmatic Summit korosti polkua kohti laadukkaampaa inventaaria

Syyskuussa 2025 järjestetty Stockholm Programmatic Summit kokosi yhteen ohjelmallisen mainonnan ekosysteemin keskeisiä toimijoita ensisijaisesti Ruotsin […]

Ohjelmallinen ostaminen Suomessa 2025: optimismia, tekoälyä ja uusia kasvun kanavia 

IAB Finlandin 12.11.2025 julkaistu Ohjelmallisen ostamisen nykytila ja trendit 2025 -tutkimus paljastaa, että vaikka ohjelmallisen […]

Suomalaisten mediankäyttö nyt – Olemme edelleen uutiskansaa, myös digissä

Uutismedian kulutus jatkaa digitalisoitumistaan ja suomalaiset ovat sitoutuneita journalistisiin uutissisältöihin. Suomalaisten mediankäyttö on muuttunut pysyvästi […]

Poliittinen mainonta – Mitä mainostajan tulee tietää? 

EU:n uusi poliittisen mainonnan avoimuusasetus (EU 2024/900), englanniksi Transparency and Targeting of Political Advertising Regulation (TTPA), tiukentaa poliittisen […]

Tekoäly on parhaimmillaan hyvä työkaveri – Näin sen käyttö toimitustyössä hyödyttää myös mainostajaa

Alma Media on kehittänyt yli 30 tekoälytyökalua, jotka tehostavat toimitustyötä ja parantavat journalismin laatua. Mainostajille […]

Näin hyödynnät dataa oikein: Vältä yleisimmät virheet ja onnistu digimarkkinoinnissa

Digitaalisen median kasvu on muuttanut markkinoinnin pelisääntöjä. Data ja sen hyödyntäminen ovat nousseet keskiöön, mutta […]

Käytetty auto kiinnostaa, kuluttajien hintatietoisuus korkealla 

Suomalaiset ovat jälleen aktiivisesti autokaupoilla, ja suurin kiinnostus kohdistuu käytettyihin autoihin. Hintatietoisuus ja talouden epävarmuus […]

Tulevaisuuden organisaatiot rakentuvat ihmisen ajattelun ja tekoälyn ekosysteemille 

Alma Median ja IAB:n tekoälyaiheisessa seminaarissa teknologiayrittäjä Maria Ritola haastoi ajattelemaan tekoälyä uudella tavalla: menestys […]

Koulutusvalinnat tehdään digissä – Oletko mukana vaikuttamassa? 

Nuorten ja aikuisten koulutusvalinnat tapahtuvat yhä vahvemmin verkossa. Päätöspolku on digitaalinen, ja oikea-aikainen näkyvyys ratkaisee. […]

State of Programmatic: Globaalit trendit ja kasvun ajurit ohjelmallisessa mainonnassa

Ohjelmallinen mainonta jatkaa vahvaa kasvuaan maailmalla, vaikka avoimen internetin kehitys on hidastunut. Uudet kanavat, laadun […]

B2B-markkinointi nyt – tekoäly, monimutkaistuvat ostoprosessit ja markkinoinnin uusi rooli 

B2B-markkinointi on monella tapaa murroksessa. Ostoprosessit ovat monimutkaistuneet, päätöksentekijöiden määrä kasvanut ja digitaaliset kanavat ovat […]

Näin mittaat lyhytvideomainonnan onnistumista – Kolme kriittistä mittaria

Videomainonta kasvaa vauhdilla, mutta miten voimme varmistua, että investointi tuottaa tulosta? Alma Median Miika Luoma […]