Programmatic Guaranteed tarjoaa uusia mahdollisuuksia ohjelmalliseen mainontaan

Ohjelmallinen mainonta kasvattaa suosiotaan, kun sen hyödyntämisen laajat mahdollisuudet tulevat yhä tutummiksi digimarkkinoinnin kentän toimijoille. Kysyntä kannustaakin alan toimijoita jatkuvaan kehitystyöhön, ja näin toimimme myös Almalla.

Aiemmin keväällä otimme jälleen uuden askeleen kohti entistä laajempaa ohjelmallisen mainonnan tarjontaa, kun lanseerasimme Programmatic Guaranteed-ostotavan myös Almalla. Vaan milloin sitä kannattaa käyttää ja mitkä ovat parhaat sen tarjoamat hyödyt?

Takuuinventaaria ohjelmallisesti

Lyhyesti ilmaistuna Programmatic Guaranteed on digimainonnan takuuinventaarin ostamista ohjelmallisesti. IAB Finland käyttääkin siitä lokakuussa 2020 julkaistussa Ohjelmallisen ostamisen oppaassaan suomenkielistä nimeä Volyymiperusteinen kiinteähintainen.

Programmatic Guaranteed siis mahdollistaa ohjelmallisesti ostetun mainonnan uusilla tavoilla, aiempaa tehokkaammin. Ostotavan tarjoamat hyödyt ovatkin monet:

  • Kampanjoiden kohdentamisessa vähennetään evästekatoa, kun käytetään julkaisijan ensimmäisen osapuolen dataa tai muita julkaisijan omia kohdennusmahdollisuuksia. Näin päästään vähentämään sitä eri järjestelmien välistä hävikkiä, jota muuten syntyisi kohdeyleisöjen tavoittamisessa. 
  • Hinnoittelu on kiinteää. CPM-pohjaisessa hinnoittelumallissa ei ole kilpailua huutokaupassa muiden kanssa. Hinnoittelu huomioi myös kampanjahallinnan ostajan päässä.
  • Ostat takuuinventaaria, mutta hyödynnät ohjelmallisen työkaluja. Kampanjoiden seuranta, raportointi ja laskutus ovat yhteismitallisia muiden ohjelmallisesti ostettujen kampanjoiden kanssa.
  • Varmistat kampanjan toteutumisen halutulla näyttömäärällä, valituissa kanavissa, määriteltynä ajankohtana.

Almalla Programmatic Guaranteed on käytettävissä kaikissa ohjelmallisen mainosmuodoissa ja medioissa.

Suosittelemme sitä erityisesti näyttäviä mainosformaatteja hyödyntäviin, suuren volyymin kampanjalähtöihin. Kun haluat puhutella erityisen haluttua, rajattua kohderyhmää, PG:n avulla tavoitat esimerkiksi Alman asumisen ja autoilun palveluiden yleisöt.

Jos taas haluat kohdentaa viestisi päättäjien ja vaikuttajien kohderyhmille, yhdistä kampanjaasi data- ja kontekstikohdennus – tavoitat Alma Businessmedian yleisöt, joita et pääse muuten profiloimaan.

Tuote soveltuukin erinomaisesti sellaisten kansainvälisten mainostajien kampanjoihin, joissa halutaan näkyä isosti, valikoidusti ja tarkasti kohdentaen – ja samalla hyödyntää ohjelmallisen tarjoamat automaation ja datan hyödyntämisen parhaat puolet!

Miten Programmatic Guaranteed -kampanja hoituu käytännössä? Helposti!

Programmatic Guaranteed -kampanjan varaaminen on hyvin yksinkertaista:

Ennen kampanjan alkua määritellään sen keskeisimmät reunaehdot, kuten kampanja-aika, budjetti ja haluttu näyttömäärä, sekä käytettävät mediat, kohdennukset ja mainosformaatit.

Sovittu kampanjakokonaisuus varataan PG-diilin avulla, ja Alma lähettää kyseisen, kampanjakohtaisen diilin ostajalle. Loppu sujuukin ohjelmallisen tavanomaisten toimintamallisen mukaan sillä kampanjan seuranta, raportointi ja laskutus tapahtuvat ohjelmallisen mainonnan järjestelmien kautta.

Yksinkertaista, eikö! Kannustamme ehdottomasti kokeilemaan tätä uutta ohjelmallisen mainonnan ostotapaa, ja mikäli kysymyksiä ilmenee, autamme mielellämme. 

Lue seuraavaksi:

State of Programmatic: Globaalit trendit ja kasvun ajurit ohjelmallisessa mainonnassa

Ohjelmallinen mainonta jatkaa vahvaa kasvuaan maailmalla, vaikka avoimen internetin kehitys on hidastunut. Uudet kanavat, laadun […]

B2B-markkinointi nyt – tekoäly, monimutkaistuvat ostoprosessit ja markkinoinnin uusi rooli 

B2B-markkinointi on monella tapaa murroksessa. Ostoprosessit ovat monimutkaistuneet, päätöksentekijöiden määrä kasvanut ja digitaaliset kanavat ovat […]

Poliittisen mainonnan pelisääntöihin päivitys – Mitä mainostajan on hyvä tietää?

EU:n uusi poliittisen mainonnan avoimuusasetus astuu voimaan lokakuussa. Poliittinen mainonta ei jatkossakaan ole kiellettyä, mutta sen […]

Näin mittaat lyhytvideomainonnan onnistumista – kolme kriittistä mittaria

Videomainonta kasvaa vauhdilla, mutta miten voimme varmistua, että investointi tuottaa tulosta? Alma Median Miika Luoma […]

May I have your attention, please!

Huomion saaminen on oleellinen asia missä tahansa kontekstissa, kun halutaan saada jokin viesti läpi. Huomion […]

Brand Talk 2025: Tässä ovat Suomen arvostetuimmat brändit

Brand Talk  2025 järjestettiin 28.8. Alma-talolla, jossa yli sata brändeistä kiinnostunutta ammattilaista kerääntyi kuulemaan kiinnostavia […]

B2B Pulssi kertoo: Näin suomalaisissa yrityksissä ajatellaan tekoälystä  

Suomalaisyritysten IT- ja digivastuulliset päättäjät näkevät tekoälyssä valtavan liiketoimintapotentiaalin, mutta sen hyödyntäminen on monilla vasta […]

Talous koskettaa kaikkia – Siksi vastuullisen median on kerrottava siitä ymmärrettävästi

Kun maailma muuttuu nopeasti ja taloudellinen epävarmuus kasvaa, luotettavan taloustiedon merkitys korostuu. Kauppalehden päätoimittaja Riina […]

Kotimainen media näyttää suuntaa vastuullisuudessa ja tarjoaa yrityksille alustan viestiä omista arvoistaan

Alma Media rakentaa vastuullisuutta aktiivisesti osana liiketoimintaansa. Alma News Median johtaja Juha-Petri Loimovuoren mukaan vastuullisuus […]

Vapaa media kantaa kriisien yli – Kotimaisessa mediassa mainostavat yritykset tärkeä mahdollistaja

Kun maailma ympärillä muuttuu nopeasti ja epävarmuus kasvaa, luotettavan tiedon merkitys korostuu. Alma Median toimitusjohtaja […]

Hei hei evästeet, tervetuloa tekoäly – viisi oppia Programmatic Pioneersista

Saimme kesäkuun alussa mahdollisuuden vierailla Lontoossa ohjelmallisen mainonnan lippulaivatapahtumassa, Programmatic Pioneersissa. Tässä tiivistetyt havainnot ja […]

Alma Spotlight – Janne Tuominen, Digital Growth Director s360: Haastan kaikkia asiantuntijoita miettimään digimainonnan metriikoita kriittisesti

Alma Spotlight -podcastin kevään viimeisen jakson asiantuntijahaastattelussa on s360:n tuore digitaalisen kasvun johtaja Janne Tuominen. […]