Mitkä autot myyvät loppuvuonna ja mitä markkinasta on nyt syytä tietää? Katso Ajankohtaista autokaupasta -webinaari!

Autokauppa elää murrosta, jossa yhä useampi valitsee auton käyttövoimaksi sähkön samalla kun kuluttajien ostopolut nopeutuvat. Alma Median Ajankohtaista autokaupasta -webinaarissa pureudutaan datan ja tutkimusten avulla siihen, mihin suuntaan markkina on nyt menossa ja miten pysyä kehityksen kärjessä. Webinaarin asiantuntijoina toimivat Alma Mobilityn Erno Kalalahti ja Eemil Hartikainen.

Monilla eri mittareilla katsottuna meneillään on sähköautojen vuosi. Käytettyjen sähköautojen myynti kasvaa hurjaa vauhtia, ja niiden tarjonta monipuolistuu sekä malleissa että hintaluokissa. Samalla kun hybridien suosio hiipuu, kasvaa sähköautojen myydyt kappalemäärät sekä liikevaihto kovaa vauhtia Suomen suosituimmassa autojen markkinapaikassa Nettiautossa.

Tilastojen mukaan sähköautot ovat nousseet suosituimmaksi vaihtoehdoksi myös uusien työsuhdeautojen joukossa. Lisäksi, kun tarkastelemme yritysten omistuksessa olevia autoja, peräti viisi kymmenestä suosituimmastaautomallista on täyssähköisiä.


Ostajan motiivit vaikuttavat käyttövoiman valintaan

Vaikka sähkö kasvattaa markkinaosuuttaan, Alma Median teettämän tuoreen tutkimuksen mukaan bensiini- ja dieselautoilla on edelleen omat tukijansa. Kuluttajat valitsevat käyttövoiman omien tarpeidensa mukaan.

Esimerkiksi bensiiniauton ostaneet mainitsevat valinnan tärkeimmiksi motiiveiksi halun nimenomaan ostaa polttomoottoriauto, sen hintatason sekä varmaksi koetun tekniikan vuoksi. Dieselautot puolestaan kiinnostavat edelleen vaikkapa mökkeilijöitä ja veneilijöitä esimerkiksi niiden pitkän toimintamatkan, varman tekniikan ja vetokyvyn vuoksi.

Sähköauton valinnassa painavat edulliset käyttökulut, latausmahdollisuudet ja ajomukavuus. Yllättäen ympäristöystävällisyys ei tutkimuksen mukaan ole enää keskeisin kriteeri sähköauton valinnassa.


Kuluttajakäyttäytyminen on digitalisoitunut ja nopeutunut

Yli 65 % ostajista tekee ostopäätöksen auton ostosta kahden kuukauden sisällä etsinnän aloittamisesta. Moni ostaa auton ilman koeajoa. Vertailua tehdään laajasti eri merkkien ja myyjien välillä, ja onnistunut ilmoitus digitaalisessa kanavassa ratkaisee, syntyykö kauppa. Myynti-ilmoituksessa korostuvat kuvien laatu, tiedon kattavuus ja hinnoittelu.

Katso webinaari, niin tiedät, mitkä sähköautomerkit kiinnostavat eniten kuluttajia ja miten esimerkiksi Tesla pärjää vertailussa. Kuulet myös, millainen on käytettyjen ja uusien sähköautojen jäännösarvo. Asiantuntijat kertovat loppuvuoden markkinanäkymästä ja siitä, millaisin keinoin autokauppias voi erottautua.


Katso Ajankohtaista autokaupasta -webinaari tästä:


Parhaat ratkaisut ajoneuvokaupan jokaiseen vaiheeseen.

Tutustu Alma Mobilityyn >>

Kiinnostuitko mainonnasta Suomen laajimmassa autoilun kokonaisuudessa?

Ota yhteyttä mediamyyntiimme >> 

Lue seuraavaksi:

“Jos jokainen asiakas pitää hakea mainonnan kautta, brändiä ei ole vielä rakennettu” – Näin syntyy vahva brändi

Suomalaiset yritykset kilpailevat yhtä aikaa halpatuonnin ja globaalien premium‑brändien kanssa. Jos tuotteesi ei ole aidosti […]

Alma Spotlight videocast: Kontekstin voima ja algoritmien rajat – Suunnittelijan opit ostajalle

Alma Spotlight siirtyi videostudioon ja sai vieraaksi Kinesson Senior Addressable Planner Pekka Kotilaisen kertomaan, miten […]

Kuka osui oikeaan? Näin toteutuivat ohjelmallisen mainonnan ennusteet 2025

Vuoden 2025 alussa Näin Suomi Bidaa -tutkimuksessa esitettiin rohkeita väitteitä siitä, mitä ohjelmallisen mainonnan kentällä […]

Tältä digimarkkinointi näyttää vuonna 2026 – Trendit ja vinkit markkinointipäättäjälle

Vuosi 2026 jatkaa digimarkkinoinnin saralla jo käynnissä olevia muutoksia: tekoälystä tulee yhä vahvemmin osa arkea, […]

Ajankohtaista autokaupasta: Sähköautot valtaavat markkinaa, mutta pelot jarruttavat yhä kuluttajia

Sähköautojen suosio kasvaa vauhdilla, mutta osa suomalaisista suhtautuu yhä varauksella uuden käyttövoiman yleistymiseen, selviää Alman […]

Kun julkaisija kuratoi, mainostaja hyötyy: Tukholman Programmatic Summit korosti polkua kohti laadukkaampaa inventaaria

Syyskuussa 2025 järjestetty Stockholm Programmatic Summit kokosi yhteen ohjelmallisen mainonnan ekosysteemin keskeisiä toimijoita ensisijaisesti Ruotsin […]

Ohjelmallinen ostaminen Suomessa 2025: optimismia, tekoälyä ja uusia kasvun kanavia 

IAB Finlandin 12.11.2025 julkaistu Ohjelmallisen ostamisen nykytila ja trendit 2025 -tutkimus paljastaa, että vaikka ohjelmallisen […]

Suomalaisten mediankäyttö nyt – Olemme edelleen uutiskansaa, myös digissä

Uutismedian kulutus jatkaa digitalisoitumistaan ja suomalaiset ovat sitoutuneita journalistisiin uutissisältöihin. Suomalaisten mediankäyttö on muuttunut pysyvästi […]

Poliittinen mainonta – Mitä mainostajan tulee tietää? 

EU:n uusi poliittisen mainonnan avoimuusasetus (EU 2024/900), englanniksi Transparency and Targeting of Political Advertising Regulation (TTPA), tiukentaa poliittisen […]

Tekoäly on parhaimmillaan hyvä työkaveri – Näin sen käyttö toimitustyössä hyödyttää myös mainostajaa

Alma Media on kehittänyt yli 30 tekoälytyökalua, jotka tehostavat toimitustyötä ja parantavat journalismin laatua. Mainostajille […]

Näin hyödynnät dataa oikein: Vältä yleisimmät virheet ja onnistu digimarkkinoinnissa

Digitaalisen median kasvu on muuttanut markkinoinnin pelisääntöjä. Data ja sen hyödyntäminen ovat nousseet keskiöön, mutta […]

Käytetty auto kiinnostaa, kuluttajien hintatietoisuus korkealla 

Suomalaiset ovat jälleen aktiivisesti autokaupoilla, ja suurin kiinnostus kohdistuu käytettyihin autoihin. Hintatietoisuus ja talouden epävarmuus […]