Mitkä autot myyvät loppuvuonna ja mitä markkinasta on nyt syytä tietää? Katso Ajankohtaista autokaupasta -webinaari!

Autokauppa elää murrosta, jossa yhä useampi valitsee auton käyttövoimaksi sähkön samalla kun kuluttajien ostopolut nopeutuvat. Alma Median Ajankohtaista autokaupasta -webinaarissa pureudutaan datan ja tutkimusten avulla siihen, mihin suuntaan markkina on nyt menossa ja miten pysyä kehityksen kärjessä. Webinaarin asiantuntijoina toimivat Alma Mobilityn Erno Kalalahti ja Eemil Hartikainen.

Monilla eri mittareilla katsottuna meneillään on sähköautojen vuosi. Käytettyjen sähköautojen myynti kasvaa hurjaa vauhtia, ja niiden tarjonta monipuolistuu sekä malleissa että hintaluokissa. Samalla kun hybridien suosio hiipuu, kasvaa sähköautojen myydyt kappalemäärät sekä liikevaihto kovaa vauhtia Suomen suosituimmassa autojen markkinapaikassa Nettiautossa.

Tilastojen mukaan sähköautot ovat nousseet suosituimmaksi vaihtoehdoksi myös uusien työsuhdeautojen joukossa. Lisäksi, kun tarkastelemme yritysten omistuksessa olevia autoja, peräti viisi kymmenestä suosituimmastaautomallista on täyssähköisiä.


Ostajan motiivit vaikuttavat käyttövoiman valintaan

Vaikka sähkö kasvattaa markkinaosuuttaan, Alma Median teettämän tuoreen tutkimuksen mukaan bensiini- ja dieselautoilla on edelleen omat tukijansa. Kuluttajat valitsevat käyttövoiman omien tarpeidensa mukaan.

Esimerkiksi bensiiniauton ostaneet mainitsevat valinnan tärkeimmiksi motiiveiksi halun nimenomaan ostaa polttomoottoriauto, sen hintatason sekä varmaksi koetun tekniikan vuoksi. Dieselautot puolestaan kiinnostavat edelleen vaikkapa mökkeilijöitä ja veneilijöitä esimerkiksi niiden pitkän toimintamatkan, varman tekniikan ja vetokyvyn vuoksi.

Sähköauton valinnassa painavat edulliset käyttökulut, latausmahdollisuudet ja ajomukavuus. Yllättäen ympäristöystävällisyys ei tutkimuksen mukaan ole enää keskeisin kriteeri sähköauton valinnassa.


Kuluttajakäyttäytyminen on digitalisoitunut ja nopeutunut

Yli 65 % ostajista tekee ostopäätöksen auton ostosta kahden kuukauden sisällä etsinnän aloittamisesta. Moni ostaa auton ilman koeajoa. Vertailua tehdään laajasti eri merkkien ja myyjien välillä, ja onnistunut ilmoitus digitaalisessa kanavassa ratkaisee, syntyykö kauppa. Myynti-ilmoituksessa korostuvat kuvien laatu, tiedon kattavuus ja hinnoittelu.

Katso webinaari, niin tiedät, mitkä sähköautomerkit kiinnostavat eniten kuluttajia ja miten esimerkiksi Tesla pärjää vertailussa. Kuulet myös, millainen on käytettyjen ja uusien sähköautojen jäännösarvo. Asiantuntijat kertovat loppuvuoden markkinanäkymästä ja siitä, millaisin keinoin autokauppias voi erottautua.


Katso Ajankohtaista autokaupasta -webinaari tästä:


Parhaat ratkaisut ajoneuvokaupan jokaiseen vaiheeseen.

Tutustu Alma Mobilityyn >>

Kiinnostuitko mainonnasta Suomen laajimmassa autoilun kokonaisuudessa?

Ota yhteyttä mediamyyntiimme >> 

Lue seuraavaksi:

Alma Spotlight – Janne Tuominen, Digital Growth Director s360: Haastan kaikkia asiantuntijoita miettimään digimainonnan metriikoita kriittisesti

Alma Spotlight -podcastin kevään viimeisen jakson asiantuntijahaastattelussa on s360:n tuore digitaalisen kasvun johtaja Janne Tuominen. […]

Luotettavuus, tuloksellisuus ja yhteiskunnallinen merkitys – Kotimainen media on vastuullisen mainostajan valinta 

Mainostaminen kotimaisessa mediassa on paitsi tuloksellista, myös strateginen ja vastuullinen valinta, joka tukee brändiä, demokratiaa […]

Mitä tämän päivän sijoittaja kaipaa? Selkeyttä, vinkkejä ja luotettavia brändejä

Minkälainen on tämän päivän sijoittaja? Miten sijoituspäätöksiä tehdään ja mistä haetaan inspiraatiota? Näihin kysymyksiin haettiin […]

Alma Spotlight – Näin Suomi Bidaa -kyselyn jälkipuinti – Miika Luoma, Agency Lead: ”Miksi digimainonnalta odotetaan välitöntä reaktiota verrattuna muihin kanaviin?” 

Alma Spotlight -podcastin uusimmassa jaksossa puidaan läpi tuoreen ohjelmallisen mainonnan Näin Suomi bidaa – kyselyn […]

Suomalaisten kesäsuunnitelmat 2025

Miten suomalaiset viettävät kesälomaansa? Entä miten luottavaisesti suomalaiset suhtautuvat omaan taloudelliseen tilanteeseensa? Muun muassa näitä […]

Alman kesäedut 2025

Kesällä on loistava tilaisuus tavoittaa sekä kuluttajat että päättäjät! Suomalaiset viettävät aikaa Alman medioiden ja […]

Suorat lennot ja sopivat hinnat kiinnostavat suomalaisia matkailijoita – Katso, mitä matkailun pulssikysely paljasti

Marraskuussa 2024 kuluttajille tehdyn kyselyn mukaan yli puolet vastaajista suunnittelee matkustamista seuraavan 6 kuukauden aikana […]

Näin rakennat menestyneen brändin – Katso Alma Talk -seminaarin tallenne!

Miksi brändinrakentamiseen kannattaa nyt satsata, vaikka taktinen mainonta tuntuisi houkuttelevammalta? Tuore Alma Talk -seminaari pureutui […]

Outstream-video vakuuttaa numeroin: Alman ohjelmallisen VTR jopa 60 %

Videomainonta on tehokas tapa vangita yleisön huomio ja outstream-video on noussut vahvaksi vaihtoehdoksi mainostajan keinovalikoimassa […]

Näin Suomi Bidaa: Evästeettömyyskeskustelu hiipuu, tuudittuuko markkina virheellisesti kolmannen osapuolen evästeiden riittävyyteen?

Suuri osa digimainonnasta ostetaan kanavista ja selaimista, joita kolmannen osapuolen evästeet eivät tue. Googlen Chrome-selain […]

Näin Suomi Bidaa: Ostajien markkinapaikat jakavat ostajien mielipiteet, onko sittenkin kyseessä vain mediatoimistojen uusi ansaintalogiikka?

Yksi digimainonnan ja ohjelmallisen ostamisen suurimmista buzzwordeista 2024 ja edelleen 2025 on ollut ostajien omat […]

Alma Spotlight – Roni Harju, Omnicom Media Group: Kuratoidun markkinapaikan avulla pystymme jakamaan tarkempaa tietoa mainosinventaarin toimivuudesta niin mainostajille kuin julkaisijoille

Alma Spotlightin vuoden viimeiseen asiantuntijahaastatteluun saimme vieraaksi Roni Harjun OMG:ltä. Roni toimii Omnicom Media Groupilla […]