Autokauppa elää murrosta, jossa yhä useampi valitsee auton käyttövoimaksi sähkön samalla kun kuluttajien ostopolut nopeutuvat. Alma Median Ajankohtaista autokaupasta -webinaarissa pureudutaan datan ja tutkimusten avulla siihen, mihin suuntaan markkina on nyt menossa ja miten pysyä kehityksen kärjessä. Webinaarin asiantuntijoina toimivat Alma Mobilityn Erno Kalalahti ja Eemil Hartikainen.
Monilla eri mittareilla katsottuna meneillään on sähköautojen vuosi. Käytettyjen sähköautojen myynti kasvaa hurjaa vauhtia, ja niiden tarjonta monipuolistuu sekä malleissa että hintaluokissa. Samalla kun hybridien suosio hiipuu, kasvaa sähköautojen myydyt kappalemäärät sekä liikevaihto kovaa vauhtia Suomen suosituimmassa autojen markkinapaikassa Nettiautossa.
Tilastojen mukaan sähköautot ovat nousseet suosituimmaksi vaihtoehdoksi myös uusien työsuhdeautojen joukossa. Lisäksi, kun tarkastelemme yritysten omistuksessa olevia autoja, peräti viisi kymmenestä suosituimmastaautomallista on täyssähköisiä.
Ostajan motiivit vaikuttavat käyttövoiman valintaan
Vaikka sähkö kasvattaa markkinaosuuttaan, Alma Median teettämän tuoreen tutkimuksen mukaan bensiini- ja dieselautoilla on edelleen omat tukijansa. Kuluttajat valitsevat käyttövoiman omien tarpeidensa mukaan.
Esimerkiksi bensiiniauton ostaneet mainitsevat valinnan tärkeimmiksi motiiveiksi halun nimenomaan ostaa polttomoottoriauto, sen hintatason sekä varmaksi koetun tekniikan vuoksi. Dieselautot puolestaan kiinnostavat edelleen vaikkapa mökkeilijöitä ja veneilijöitä esimerkiksi niiden pitkän toimintamatkan, varman tekniikan ja vetokyvyn vuoksi.
Sähköauton valinnassa painavat edulliset käyttökulut, latausmahdollisuudet ja ajomukavuus. Yllättäen ympäristöystävällisyys ei tutkimuksen mukaan ole enää keskeisin kriteeri sähköauton valinnassa.
Kuluttajakäyttäytyminen on digitalisoitunut ja nopeutunut
Yli 65 % ostajista tekee ostopäätöksen auton ostosta kahden kuukauden sisällä etsinnän aloittamisesta. Moni ostaa auton ilman koeajoa. Vertailua tehdään laajasti eri merkkien ja myyjien välillä, ja onnistunut ilmoitus digitaalisessa kanavassa ratkaisee, syntyykö kauppa. Myynti-ilmoituksessa korostuvat kuvien laatu, tiedon kattavuus ja hinnoittelu.
Katso webinaari, niin tiedät, mitkä sähköautomerkit kiinnostavat eniten kuluttajia ja miten esimerkiksi Tesla pärjää vertailussa. Kuulet myös, millainen on käytettyjen ja uusien sähköautojen jäännösarvo. Asiantuntijat kertovat loppuvuoden markkinanäkymästä ja siitä, millaisin keinoin autokauppias voi erottautua.
Katso Ajankohtaista autokaupasta -webinaari tästä:
Parhaat ratkaisut ajoneuvokaupan jokaiseen vaiheeseen.
Kiinnostuitko mainonnasta Suomen laajimmassa autoilun kokonaisuudessa?