Kun suomalaisissa yrityksissä tehdään ostopäätöksiä autoihin ja muihin kuljetusvälineisiin liittyen, tiedätkö, keitä nämä päätöksentekijät ovat? Mikä motivoi heitä tekemään ostopäätöksiä ja mistä he hakevat tietoa päätöstensä tueksi? Entä mistä ja miten heidät tavoittaa mainonnalla? Otetaan siitä selvää PäättäjäMindin tarjoaman tutkimustiedon avulla!
Suurin osa hankintapäättäjistä työskentelee pienissä yrityksissä
Noin 70 % autojen ja kuljetusvälineiden hankintapäätöksistä vastaavaa työskentelee alle 50 henkilöä työllistävissä yrityksissä. Tyypillisimmät toimialat ovat kuluttajapalvelut 29 % ja teollisuus 22 %. Päätoimisena yrittäjinä vastaajista työskentelee 16 %.
Autojen ja kuljetusvälineiden hankintapäättäjät ovat varsin miesvaltainen ryhmä. Noin 77 % näistä päättäjistä on miehiä ja noin 23 % naisia. Tyypillinen koulutusala näillä hankintapäättäjällä on tekninen (noin 41 %) tai kaupallinen (noin 23 %).
”71 % autojen ja kuljetusvälineiden hankinnoista vastaavaa päättäjää työskentelee alle 50 henkilöä työllistävissä yrityksissä.”
Näistä lähteistä autojen ostopäätöksiä tekevät päättäjät etsivät tietoa
PäättäjäMind-tutkimuksessa selvitettiin muun muassa sitä, mistä päättäjät hakevat inspiraatiota ja tietoa ostopäätöksiinsä.
Autojen ja kuljetusvälineiden hankintapäättäjät kokevat tärkeimmiksi lähteiksi keskustelut kollegojen kanssa, hakukoneet internetissä sekä myyjiltä saadut tiedot.
Tietoa hankintapäätösten tueksi lähdetään hakemaan messuilta ja näyttelyistä. Myös ammattikirjallisuus on autojen ja kuljetusvälineiden hankintapäättäjien mielestä tärkeimpien inspiraation ja tiedon lähteiden joukossa kuin keskimäärin muiden päättäjien keskuudessa.
”65 % autojen ja kuljetusvälineiden hankinnoista vastaavaa päättäjää kokee keskustelut kollegoiden kanssa tärkeiksi inspiraation lähteiksi hankintapäätöksissään.”
Tärkeimmät fokusalueet ovat tehokkuuden lisääminen ja kulukuri
Kysyttäessä tärkeimmistä fokusalueista vuodelle 2023 autojen ja kuljetusvälineiden hankintapäättäjät mainitsevat kilpailutilanteen muutokset ja niihin reagoimisen, liiketoiminnan tehokkuuden lisäämisen, uusasiakashankinnan ja kulujen karsimisen. Nämä luultavasti ohjaavat hankintapäätöksiä autojen ja kuljetusvälineiden osalta tarkempaan vertailuun ja harkintaan.
”34 % autojen ja kuljetusvälineiden hankinnoista päättävää nimeää kilpailutilanteen muutokset ja niihin reagoimisen vuoden 2023 tärkeimmäksi fokusalueeksi.”
Tavoita oikeat päättäjät Alman medioissa
Mainonnalla voidaan vaikuttaa myös autoilun ja kuljetusvälineiden hankintapäättäjiin sekä heidän ostokäyttäytymiseensä. Varsinkin, kun tavoitat nämä B2B-päättäjät kattavasti Alman medioista. Alman digiverkoston peitto tässä kohderyhmässä on jopa 88 % viikossa.
Mainonnan kohdentaminen on avainasemassa myös B2B-markkinoinnissa. Kohdentamisessa voidaan hyödyntää esimerkiksi yleisön kiinnostuksen kohteita, taustaa ja asemaa tai ostoaietta.
Meiltä löydät oikeat yleisöt niin autoista kiinnostuneiden kuluttajien kuin autojen hankinnoista vastaavien B2B-päättäjien keskuudesta. Autoiluun ja autojen hankintaan liittyvää kohdentamista voit tehdä jopa tiettyyn automerkkiin pohjautuen, joten älykkäästi kohdentamalla teet tehokkaampaa ja vaikuttavampaa mainontaa!
Tutustu Alman monipuolisiin mainonnan kohdennuskeinoihin >>