Autoilun datakatsaus: Tunne yritysten autohankinnoista päättävät paremmin uuden tutkimuksen avulla

Kun suomalaisissa yrityksissä tehdään ostopäätöksiä autoihin ja muihin kuljetusvälineisiin liittyen, tiedätkö, keitä nämä päätöksentekijät ovat? Mikä motivoi heitä tekemään ostopäätöksiä ja mistä he hakevat tietoa päätöstensä tueksi? Entä mistä ja miten heidät tavoittaa mainonnalla? Otetaan siitä selvää PäättäjäMindin tarjoaman tutkimustiedon avulla!

Suurin osa hankintapäättäjistä työskentelee pienissä yrityksissä

Noin 70 % autojen ja kuljetusvälineiden hankintapäätöksistä vastaavaa työskentelee alle 50 henkilöä työllistävissä yrityksissä. Tyypillisimmät toimialat ovat kuluttajapalvelut 29 % ja teollisuus 22 %. Päätoimisena yrittäjinä vastaajista työskentelee 16 %.

Autojen ja kuljetusvälineiden hankintapäättäjät ovat varsin miesvaltainen ryhmä. Noin 77 % näistä päättäjistä on miehiä ja noin 23 % naisia. Tyypillinen koulutusala näillä hankintapäättäjällä on tekninen (noin 41 %) tai kaupallinen (noin 23 %).

”71 % autojen ja kuljetusvälineiden hankinnoista vastaavaa päättäjää työskentelee alle 50 henkilöä työllistävissä yrityksissä.”

Näistä lähteistä autojen ostopäätöksiä tekevät päättäjät etsivät tietoa

PäättäjäMind-tutkimuksessa selvitettiin muun muassa sitä, mistä päättäjät hakevat inspiraatiota ja tietoa ostopäätöksiinsä.

Autojen ja kuljetusvälineiden hankintapäättäjät kokevat tärkeimmiksi lähteiksi keskustelut kollegojen kanssa, hakukoneet internetissä sekä myyjiltä saadut tiedot.

Tietoa hankintapäätösten tueksi lähdetään hakemaan messuilta ja näyttelyistä. Myös ammattikirjallisuus on autojen ja kuljetusvälineiden hankintapäättäjien mielestä tärkeimpien inspiraation ja tiedon lähteiden joukossa kuin keskimäärin muiden päättäjien keskuudessa.

”65 % autojen ja kuljetusvälineiden hankinnoista vastaavaa päättäjää kokee keskustelut kollegoiden kanssa tärkeiksi inspiraation lähteiksi hankintapäätöksissään.”

Tärkeimmät fokusalueet ovat tehokkuuden lisääminen ja kulukuri

Kysyttäessä tärkeimmistä fokusalueista vuodelle 2023 autojen ja kuljetusvälineiden hankintapäättäjät mainitsevat kilpailutilanteen muutokset ja niihin reagoimisen, liiketoiminnan tehokkuuden lisäämisen, uusasiakashankinnan ja kulujen karsimisen. Nämä luultavasti ohjaavat hankintapäätöksiä autojen ja kuljetusvälineiden osalta tarkempaan vertailuun ja harkintaan.

”34 % autojen ja kuljetusvälineiden hankinnoista päättävää nimeää kilpailutilanteen muutokset ja niihin reagoimisen vuoden 2023 tärkeimmäksi fokusalueeksi.”

Tavoita oikeat päättäjät Alman medioissa

Mainonnalla voidaan vaikuttaa myös autoilun ja kuljetusvälineiden hankintapäättäjiin sekä heidän ostokäyttäytymiseensä. Varsinkin, kun tavoitat nämä B2B-päättäjät kattavasti Alman medioista. Alman digiverkoston peitto tässä kohderyhmässä on jopa 88 % viikossa.

Mainonnan kohdentaminen on avainasemassa myös B2B-markkinoinnissa. Kohdentamisessa voidaan hyödyntää esimerkiksi yleisön kiinnostuksen kohteita, taustaa ja asemaa tai ostoaietta.

Meiltä löydät oikeat yleisöt niin autoista kiinnostuneiden kuluttajien kuin autojen hankinnoista vastaavien B2B-päättäjien keskuudesta. Autoiluun ja autojen hankintaan liittyvää kohdentamista voit tehdä jopa tiettyyn automerkkiin pohjautuen, joten älykkäästi kohdentamalla teet tehokkaampaa ja vaikuttavampaa mainontaa!
Tutustu Alman monipuolisiin mainonnan kohdennuskeinoihin >>

Alman digiverkosto tavoittaa 88 % autojen ja kuljetusvälineiden hankinnoista päättävistä viikossa.”

Mainostajan tukipaketti

  • Antamiasi tietoja käytetään vain tähän yhteydenottopyyntöön vastaamiseen. Tietosi poistetaan järjestelmästämme automaattisesti 12 kuukauden kuluttua.

Lue seuraavaksi:

Mitkä autot myyvät loppuvuonna ja mitä markkinasta on nyt syytä tietää? Katso Ajankohtaista autokaupasta -webinaari!

Autokauppa elää murrosta, jossa yhä useampi valitsee auton käyttövoimaksi sähkön samalla kun kuluttajien ostopolut nopeutuvat. […]

Mitä tämän päivän sijoittaja kaipaa? Selkeyttä, vinkkejä ja luotettavia brändejä

Minkälainen on tämän päivän sijoittaja? Miten sijoituspäätöksiä tehdään ja mistä haetaan inspiraatiota? Näihin kysymyksiin haettiin […]

Alma Spotlight – Näin Suomi Bidaa -kyselyn jälkipuinti – Miika Luoma, Agency Lead: ”Miksi digimainonnalta odotetaan välitöntä reaktiota verrattuna muihin kanaviin?” 

Alma Spotlight -podcastin uusimmassa jaksossa puidaan läpi tuoreen ohjelmallisen mainonnan Näin Suomi bidaa – kyselyn […]

Suomalaisten kesäsuunnitelmat 2025

Miten suomalaiset viettävät kesälomaansa? Entä miten luottavaisesti suomalaiset suhtautuvat omaan taloudelliseen tilanteeseensa? Muun muassa näitä […]

Alman kesäedut 2025

Kesällä on loistava tilaisuus tavoittaa sekä kuluttajat että päättäjät! Suomalaiset viettävät aikaa Alman medioiden ja […]

Suorat lennot ja sopivat hinnat kiinnostavat suomalaisia matkailijoita – Katso, mitä matkailun pulssikysely paljasti

Marraskuussa 2024 kuluttajille tehdyn kyselyn mukaan yli puolet vastaajista suunnittelee matkustamista seuraavan 6 kuukauden aikana […]

Näin rakennat menestyneen brändin – Katso Alma Talk -seminaarin tallenne!

Miksi brändinrakentamiseen kannattaa nyt satsata, vaikka taktinen mainonta tuntuisi houkuttelevammalta? Tuore Alma Talk -seminaari pureutui […]

Outstream-video vakuuttaa numeroin: Alman ohjelmallisen VTR jopa 60 %

Videomainonta on tehokas tapa vangita yleisön huomio ja outstream-video on noussut vahvaksi vaihtoehdoksi mainostajan keinovalikoimassa […]

Näin Suomi Bidaa: Evästeettömyyskeskustelu hiipuu, tuudittuuko markkina virheellisesti kolmannen osapuolen evästeiden riittävyyteen?

Suuri osa digimainonnasta ostetaan kanavista ja selaimista, joita kolmannen osapuolen evästeet eivät tue. Googlen Chrome-selain […]

Näin Suomi Bidaa: Ostajien markkinapaikat jakavat ostajien mielipiteet, onko sittenkin kyseessä vain mediatoimistojen uusi ansaintalogiikka?

Yksi digimainonnan ja ohjelmallisen ostamisen suurimmista buzzwordeista 2024 ja edelleen 2025 on ollut ostajien omat […]

Alma Spotlight – Roni Harju, Omnicom Media Group: Kuratoidun markkinapaikan avulla pystymme jakamaan tarkempaa tietoa mainosinventaarin toimivuudesta niin mainostajille kuin julkaisijoille

Alma Spotlightin vuoden viimeiseen asiantuntijahaastatteluun saimme vieraaksi Roni Harjun OMG:ltä. Roni toimii Omnicom Media Groupilla […]

Mihin asioihin auton valinnassa kiinnitetään huomiota? Katso suosituimmat hintaluokat ja käyttövoimat

Millä perusteella auto valitaan ja millaisia autoja suomalaiset harkitsevat? Alma Businessmedioiden yleisöille toteutettu autotutkimus valaisee […]