Autoilun datakatsaus: Iltalehti tavoittaa autoilevat suomalaiset

Iltalehti Autot -osion monipuolinen ja ajankohtainen sisältö kokoaa yhteen autoilevat suomalaiset. Mikä puhuttaa uuden auton ostajia juuri nyt ja miten heidät tavoittaa mainonnalla? Tutustu Iltalehden autotoimituksen näkemyksiin muuttuvasta markkinasta.

Iltalehti on suuri suomalainen uutismedia, joka tavoittaa lukijat valtakunnallisesti. Iltalehden suosituimpia sisältöjä ovat uutissisällöt ja lisäksi suuria yleisöjä tavoitetaan tehokkaasti erilaisten lifestyle- tai muiden sisältöjen kautta.

Iltalehti Autot tarjoaa uutisia, testejä, koeajoja, videoita, mielipiteitä sekä ​puheenaiheita ja vinkkejä automaailmasta ja liikenteestä. Lisäksi sähköautoilun oma osio kokoaa uusimman, kiinnostavan ja monipuolisen tiedon yhteen ja jakaa sähköautoiluun liittyvät sisällöt suomalaisille. ​​

Tavoitteena olla Suomen suosituin digitaalinen automedia

Iltalehti Autot -osion sisällöt on tarkoitettu kaikille autoileville ja autoista kiinnostuneille suomalaisille ja sen tavoitteena on olla maan suosituin digitaalinen automedia.

Autot-osion sisällöistä löytää uutta tietoa niin kovan luokan autointoilijat kuin autoiluun vasta perehtyvät. FIAM-mittauksen mukaan Iltalehden autojuttuja lukee viikossa keskimäärin 600 000 – 700 000 eri lukijaa.

Missä mennään automarkkinalla 2024?

Iltalehden toimituksessa seurataan tiiviisti autotoimialaa ja autonostajien mietteitä. Tässä muutama poiminta trendeistä ja markkinamuutoksista, jotka näkyvät etenkin uusien autojen ostajien pohdinnoissa ja käyttäytymisessä todennäköisesti myös vuonna 2024.

Muuttuvat ja alentuvat hinnat:

Vuonna 2023 nähtiin merkittäviä muutoksia hinnoittelussa. Tulevaisuudessa automerkkien hintamuutokset ja kilpailijoiden reagoiminen niihin saattaa tehdä kuluttajista aiempaa tarkempia heidän odottaessa mahdollisia tulevia alennuksia.

Nollakorkojen paluu:

Markkinalla on jo nähty ensimmäisiä nollakorkotarjouksia autorahoituksessa. Yleisesti korkeiden korkojen ja elinkustannusten nousun aikana korkotarjousten merkitys saattaa olla entistäkin suurempi kuluttajien ostopäätöksissä.

Uudet merkit ja mallit:

Markkinoille on tullut – ja todennäköisesti on vielä tulossa – kokonaan uusia automerkkejä ja malleja. Tämä merkki-disruptio saa kuluttajat harkitsemaan laajemmin uuden autonsa valintaa. Uudet merkit pyrkivät voittamaan markkinaosuutta edullisilla hinnoilla ja pitkillä takuilla, kun taas vanhat merkit voivat puolustaa asemaansa tuttuudella, luotettavuudella ja kattavalla huoltoverkolla.

Tuo brändisi osaksi muuttuvan markkinan puheenaiheita

Iltalehti Autot ja sähköautot-teemaosio tarjoavat mainostajalle mahdollisuuden tavoittaa tehokkaasti autoilusta kiinnostuneet ja auton ostoa suunnittelevat lukijat oikeassa kontekstissa.

Muuttuvassa automarkkinassa pidät oman brändisi kuluttajien mielessä pitkäjänteisellä brändimainonnalla. Taktisemmalla mainonnalla taas tavoitat ostoaikeessa olevat kuluttajat esimerkiksi hinta- tai rahoitustarjouksin.

Auto-osio tarjoaa myös mielenkiintoisia sisältömarkkinointimahdollisuuksia alan toimijoille, sillä osioissa​ julkaistaan myös mainostajakumppaneille tehtyjä sisältöjä. Sisältömarkkinoinnilla otat osaa esimerkiksi kuluttajaa kiinnostavaan käyttövoimakeskusteluun.

Mainostajan tukipaketti

  • Käsittelemme tietojasi vastuullisesti. Tietosuojaseloste.

Lue seuraavaksi:

“Jos jokainen asiakas pitää hakea mainonnan kautta, brändiä ei ole vielä rakennettu” – Näin syntyy vahva brändi

Suomalaiset yritykset kilpailevat yhtä aikaa halpatuonnin ja globaalien premium‑brändien kanssa. Jos tuotteesi ei ole aidosti […]

Alma Spotlight videocast: Kontekstin voima ja algoritmien rajat – Suunnittelijan opit ostajalle

Alma Spotlight siirtyi videostudioon ja sai vieraaksi Kinesson Senior Addressable Planner Pekka Kotilaisen kertomaan, miten […]

Kuka osui oikeaan? Näin toteutuivat ohjelmallisen mainonnan ennusteet 2025

Vuoden 2025 alussa Näin Suomi Bidaa -tutkimuksessa esitettiin rohkeita väitteitä siitä, mitä ohjelmallisen mainonnan kentällä […]

Tältä digimarkkinointi näyttää vuonna 2026 – Trendit ja vinkit markkinointipäättäjälle

Vuosi 2026 jatkaa digimarkkinoinnin saralla jo käynnissä olevia muutoksia: tekoälystä tulee yhä vahvemmin osa arkea, […]

Ajankohtaista autokaupasta: Sähköautot valtaavat markkinaa, mutta pelot jarruttavat yhä kuluttajia

Sähköautojen suosio kasvaa vauhdilla, mutta osa suomalaisista suhtautuu yhä varauksella uuden käyttövoiman yleistymiseen, selviää Alman […]

Kun julkaisija kuratoi, mainostaja hyötyy: Tukholman Programmatic Summit korosti polkua kohti laadukkaampaa inventaaria

Syyskuussa 2025 järjestetty Stockholm Programmatic Summit kokosi yhteen ohjelmallisen mainonnan ekosysteemin keskeisiä toimijoita ensisijaisesti Ruotsin […]

Ohjelmallinen ostaminen Suomessa 2025: optimismia, tekoälyä ja uusia kasvun kanavia 

IAB Finlandin 12.11.2025 julkaistu Ohjelmallisen ostamisen nykytila ja trendit 2025 -tutkimus paljastaa, että vaikka ohjelmallisen […]

Suomalaisten mediankäyttö nyt – Olemme edelleen uutiskansaa, myös digissä

Uutismedian kulutus jatkaa digitalisoitumistaan ja suomalaiset ovat sitoutuneita journalistisiin uutissisältöihin. Suomalaisten mediankäyttö on muuttunut pysyvästi […]

Poliittinen mainonta – Mitä mainostajan tulee tietää? 

EU:n uusi poliittisen mainonnan avoimuusasetus (EU 2024/900), englanniksi Transparency and Targeting of Political Advertising Regulation (TTPA), tiukentaa poliittisen […]

Tekoäly on parhaimmillaan hyvä työkaveri – Näin sen käyttö toimitustyössä hyödyttää myös mainostajaa

Alma Media on kehittänyt yli 30 tekoälytyökalua, jotka tehostavat toimitustyötä ja parantavat journalismin laatua. Mainostajille […]

Näin hyödynnät dataa oikein: Vältä yleisimmät virheet ja onnistu digimarkkinoinnissa

Digitaalisen median kasvu on muuttanut markkinoinnin pelisääntöjä. Data ja sen hyödyntäminen ovat nousseet keskiöön, mutta […]

Käytetty auto kiinnostaa, kuluttajien hintatietoisuus korkealla 

Suomalaiset ovat jälleen aktiivisesti autokaupoilla, ja suurin kiinnostus kohdistuu käytettyihin autoihin. Hintatietoisuus ja talouden epävarmuus […]