Alma Talk: Näin Suomi bidaa ja kohdentaa

Alma Talk: Näin Suomi bidaa ja kohdentaa

Ohjelmallinen on kasvanut nopeasti yhdestä tärkeimmistä digitaalisen mainonnan ostotavoista. Sen avulla mainonnasta on tullut tehokkaampaa ja nopeampaa. Kuten kaikki mainonta, myös ohjelmallinen tarvitsee toimiakseen yleisöjä. Mistä yleisöjä saa?

Mainostajan arki, mitä se nykypäivänä on?

Vuoden 2023 ensimmäinen Alma Talk -webinaari käsitteli monelle mainonnan ostajalle tuttua ja kuumaakin aihetta: miten kohdentaa, kun kolmannen osapuolen evästeitä ei ole? Lisäksi tilaisuudessa käytiin läpi vuosittaisen kyselytutkimuksen tuloksia, jotka kertovat ohjelmallisen mainonnan markkinatilanteesta suomalaisten ammattiostajien näkökulmasta.

Katso Alma Talk -tallenne tämän artikkelin lopusta.


Suomalaisten ammattiostajien näkemyksiä vuonna 2023

Tanja Jaatinen avaa Alma Talkin käymällä läpi Näin Suomi bidaa -kyselyn tuloksia. Puheenvuoron lopussa kuulet, mikä tutkimustuloksissa yllätti. Lisäksi Tanja antaa vinkit ohjelmallisen mainonnan ostajille vuodelle 2023.

Evästekato vaikuttaa jo tällä hetkellä ostajien arjessa ohjelmallisen mainonnan kampanjasuunnitteluun. Tänä päivänä saatavilla oleva kanavavalikko on kuitenkin hyvin laaja, mikä mahdollistaa eri kampanjatyyppien tekemisen ohjelmallisesti. Liikkuvan kuvan ratkaisut, suuren huomioarvon formaatit sekä evästeettömän ympäristön hyödyntäminen tulevat kasvattamaan mainonnan tehoa entisestään.

Tanja Jaatinen
Tanja Jaatinen, ohjelmallisen mainonnan tiiminvetäjä käy läpi Näin Suomi bidaa -kyselyn tuloksia.

Uusia kohdennustapoja testataan, näitä pidettiin tärkeimpinä

Tärkeimmiksi kohdennuskeinoiksi ostajien keskuudessa nousivat kontekstuaalinen kohdentaminen, eri medioiden tarjoaman kiinnostusaluedatan käyttö, retargetointi, ostoaiedata sekä mainostajan oma asiakasdata. Mainostajan dataa voi hyödyntää kohdentamisessa esimerkiksi Alma Data Cleanroom -palvelun avulla.

Nyt käytetään monipuolisempia mittareita – ”Yksi mittari ei kerro kaikkea”

Kyselyssä nousi esiin, että ohjelmallisessa mainonnassa käytetään monipuolisempia mittareita sekä brändillisessä että taktisessa tekemisessä. Mainonnan mittaamisen ja optimoinnin vaatimukset kasvavat, mikä tulee tarkoittamaan myös muun muassa huomioarvon merkityksen kasvamista. Vaikka datan määrä vähenee, mainostaja pystyy jatkossakin kohdentamaan tehokkaasti, ja ehkä jopa laadukkaammin kuin aiemmin.

Tärkeimpinä mittareina pidetään tavoittavuutta (reach), kustannustehokkuutta mittaavaa konversion hintaa (CPA) sekä tuottoa suhteessa mainonnan kuluihin (ROAS).


Miten huomioarvo tulee ottaa huomioon digitaalisessa mainonnassa?

Elias Hokkanen kertoo, mitkä neljä asiaa tutkitusti vaikuttavat mainoksen huomioarvoon, joten ota vinkeistä vaarin – tai huomioarvo.

Taistelu käyttäjien huomiosta on kovaa. Jokainen mainostaja pohtii, miten erottua mainostulvassa näyttävästi ja vaikuttavasti. Perinteiset mittarit, kuten viewability ja klikit, ovat vain osa totuutta.

Nyt on tarve lisätä ymmärrystä mainonnan vaikuttavuudesta ja tehokkuudesta.

Elias Hokkanen, ohjelmallisen mainonnan asiantuntija kertoo huomioarvosta.

Huomioarvo mittaa sitä, miten mainokset huomataan

Huomioarvoon perustuvat mittarit eivät nojaa evästeisiin, vaan useaan eri metodologiaan, kuten muun muassa tekoälyyn, interaktioihin (hiiren osoittimen liikkuminen, videon pysäyttäminen tai klikkaaminen jne.) ja silmänliikepaneeleihin.

Parempaa mainontaa käyttäjille

Korkean huomioarvon eli niin sanotut high impact -mainosformaatit ovat tulleet Suomen markkinaan viime vuosina rytinällä. Kun mainoksia optimoidaan käyttäjien huomioarvon perusteella, teoriassa käyttäjien näkemien mainosten laatu paranee, ja mainostajan saama kustannustehokkuus kasvaa.

Lue myös blogi: Attention! Huomio huomioarvoon


Alman ratkaisut mainonnan kohdentamiseen
– myös evästeettömässä maailmassa

Jenna Kärki kruunaa tilaisuuden kohdentamisella. Kuuntele puheenvuoron lopussa vinkkejä, miten Jenna kannustaa kohdentamaan vuonna 2023.

Miten mainontaa kohdennetaan Almalla ilman evästeitä?

Mainontaa voi kohdentaa esimerkiksi 14 yleisökategoriaan:

autoilu, asuminen, business, teknologia, ura, viihde, ruoka ja juoma, elämäntyyli, henkilökohtainen talous, urheilu, harrastukset, demografiat, matkailu, sesongit.

Jenna Kärki, kohdentamisen tuotepäällikkö kertoo, miten Almalla voi kohdentaa mainontaa.

Näin me Almalla ratkomme kohdentamisen tulevaisuutta

  • Tunnisteiden käsittely. Emme ole riippuvaisia kolmansien osapuolten evästeistä, vaan pystymme käsittelemään tunnisteita monipuolisesti.
  • Reaaliaikainen profilointi. Data käsitellään suoraan käyttäjän laitteessa, joten pystymme profiloimaan kävijöitä reaaliaikaisesti ilman viivettä.
  • Kirjautunut käyttö. Olemme panostaneet kirjautuneen käytön kasvattamiseen.
  • Monipuoliset segmentointikyvykkyydet. Analysoimme monipuolisemmin kävijöiden käyttäytymistä älykkäillä ratkaisuilla.
  • Kontekstuaalinen mainonta. Kehitämme jatkuvasti kontekstuaalista mainontaa ja panostamme laadukkaisiin sisältöihin.
  • Datakumppanuuksien hyödyntäminen, kuten Alma Data Cleanroom.

Tutustu lisää: Alma Data Cleanroom

Katso Alma Talk -tallenne:
Näin Suomi bidaa ja kohdentaa

Haluatko hyödyntää huomioarvoa paremmin mainonnassa? Haluatko tavoittaa paremmin kohderyhmäsi kohdentamalla? Ota yhteyttä, niin kerromme mainonnan ratkaisuistamme!

"*" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Käsittelemme tietojasi vastuullisesti. Latauksen yhteydessä kerättyjä tietoja käytetään tilaamasi sisällön toimittamiseen ja markkinointiviestintään tietosuojaselosteemme mukaisesti. Voit muokata tilaamiasi sisältöjä tai peruuttaa markkinointiviestit milloin tahansa.

Lue seuraavaksi:

Poliittisen mainonnan pelisääntöihin päivitys – Mitä mainostajan on hyvä tietää?

EU:n uusi poliittisen mainonnan avoimuusasetus astuu voimaan lokakuussa. Poliittinen mainonta ei jatkossakaan ole kiellettyä, mutta sen […]

Näin mittaat lyhytvideomainonnan onnistumista – kolme kriittistä mittaria

Videomainonta kasvaa vauhdilla, mutta miten voimme varmistua, että investointi tuottaa tulosta? Alma Median Miika Luoma […]

May I have your attention, please!

Huomion saaminen on oleellinen asia missä tahansa kontekstissa, kun halutaan saada jokin viesti läpi. Huomion […]

Brand Talk 2025: Tässä ovat Suomen arvostetuimmat brändit

Brand Talk  2025 järjestettiin 28.8. Alma-talolla, jossa yli sata brändeistä kiinnostunutta ammattilaista kerääntyi kuulemaan kiinnostavia […]

B2B Pulssi kertoo: Näin suomalaisissa yrityksissä ajatellaan tekoälystä  

Suomalaisyritysten IT- ja digivastuulliset päättäjät näkevät tekoälyssä valtavan liiketoimintapotentiaalin, mutta sen hyödyntäminen on monilla vasta […]

Talous koskettaa kaikkia – Siksi vastuullisen median on kerrottava siitä ymmärrettävästi

Kun maailma muuttuu nopeasti ja taloudellinen epävarmuus kasvaa, luotettavan taloustiedon merkitys korostuu. Kauppalehden päätoimittaja Riina […]

Kotimainen media näyttää suuntaa vastuullisuudessa ja tarjoaa yrityksille alustan viestiä omista arvoistaan

Alma Media rakentaa vastuullisuutta aktiivisesti osana liiketoimintaansa. Alma News Median johtaja Juha-Petri Loimovuoren mukaan vastuullisuus […]

Vapaa media kantaa kriisien yli – Kotimaisessa mediassa mainostavat yritykset tärkeä mahdollistaja

Kun maailma ympärillä muuttuu nopeasti ja epävarmuus kasvaa, luotettavan tiedon merkitys korostuu. Alma Median toimitusjohtaja […]

Hei hei evästeet, tervetuloa tekoäly – viisi oppia Programmatic Pioneersista

Saimme kesäkuun alussa mahdollisuuden vierailla Lontoossa ohjelmallisen mainonnan lippulaivatapahtumassa, Programmatic Pioneersissa. Tässä tiivistetyt havainnot ja […]

Alma Spotlight – Janne Tuominen, Digital Growth Director s360: Haastan kaikkia asiantuntijoita miettimään digimainonnan metriikoita kriittisesti

Alma Spotlight -podcastin kevään viimeisen jakson asiantuntijahaastattelussa on s360:n tuore digitaalisen kasvun johtaja Janne Tuominen. […]

Luotettavuus, tuloksellisuus ja yhteiskunnallinen merkitys – Kotimainen media on vastuullisen mainostajan valinta 

Mainostaminen kotimaisessa mediassa on paitsi tuloksellista, myös strateginen ja vastuullinen valinta, joka tukee brändiä, demokratiaa […]

Mitkä autot myyvät loppuvuonna ja mitä markkinasta on nyt syytä tietää? Katso Ajankohtaista autokaupasta -webinaari!

Autokauppa elää murrosta, jossa yhä useampi valitsee auton käyttövoimaksi sähkön samalla kun kuluttajien ostopolut nopeutuvat. […]