Tavoita suomalaiset kesällä

Ajankohtaiset yleisöt: Näin tavoitat suomalaisen kesäkansan

Tässä vinkkejä kaikille mainostajille, miten tehdä ajankohtaista mainontaa. Erityisesti nämä neljä yleisöryhmää tavoitat juuri nyt.


Nappaa vinkit markkinoinnin vuosikelloosi, millaisten sisältöjen parista tavoitat yleisön keväällä ja kesän korvilla. Jos oma toimialasi tai sesonkisi ei osu juuri tähän hetkeen, tiedät kuitenkin, mitkä asiat tällä hetkellä suomalaisten mielessä pyörivät ja miten voit tavoittaa samanhenkisen yleisön.

1. Lomailijat ja matkailuyleisö

Kevät on parasta aikaa haaveiluun ja loman suunnitteluun! Jotkut suunnittelevat matkareittinsä ja -kohteensa hyvinkin tarkasti etukäteen, ja toiset menevät fiiliksen mukaan ja saattavat tehdä reissun ex tempore. Mainostajalle tämä tarkoittaa herkullista sesonkiaikaa koko kevään ja kesän ajaksi. Nyt on siis kysyntää matkailukohteiden, majoitusten, erilaisten kesätapahtumien, nähtävyyksien ja torimarkkinoiden mainonnalle.

Kun haluat tavoittaa lomailevan yleisön:

Mainontaa voi kohdentaa verkkokäyttäjän sijainnin perusteella kaupunki- tai maakuntatasolla. Tämä sopii mainiosti esimerkiksi paikallisten tapahtumien ja muiden kesäkohteiden mainostamiseen. Sää on monelle lomalaiselle tai muuten kesäänsä viettävälle asia, jonka perusteella matkakohteita pohditaan. Sääkohdennusta voi hyödyntää mainonnan personoinnissa monin tavoin. 

2. Sisustajat ja puutarhurit

Kotipuutarhurit, viherpeukalot sekä kodinsisustajat ja -remontoijat aloittavat omia projektejaan, jotka jatkuvat pitkälle syksyyn. Kohdennetulla mainonnalla voit tarjota heille uusia ideoita ja ohjata suoraan tuotteidesi ja palveluidesi pariin. 

Kun haluat tavoittaa yleisön sisustajista sekä pihan ja kodin laittajista:

Mainontaa voi kohdentaa verkkokävijälle, joka kuluttaa tai selailee puutarha-aiheisia sisältöjä tai laajemmin asumiseen, kotiin ja puutarhaan liittyviä sisältöjä Alman medioissa

3. Penkkiurheilijat

Maan suosituin urheilulaji kerää ääreensä isoja yleisöjä. Varsinkin jääkiekon MM-kisat ovat suuri ja kiinnostava ilmiö, jota lähes koko Suomi seuraa ja elää mukana. Lätkähuumassa etsitään kisakatsomoita ja -eväitä, ehkä teemaan sopivaa vaatetusta ja rekvisiittaa, ja jopa matkustetaan paikan päälle seuraamaan otteluita.

Kun haluat tavoittaa lätkähuumaisen yleisön:

Mainontaa voi kohdentaa verkkokävijöille, jotka kuluttavat jääkiekkoaiheisia sisältöjä Alman medioissa, kuten Iltalehden Jääkiekko-osiossa.

4. Juhlakansa

Kesäaikana juhlitaan monia mukavia tapahtumia, kuten vappua, juhannusta, koulujen päättäjäisiä ja valmistujaisia sekä erilaisia perhejuhlia. Juhliin etsitään esimerkiksi tarjottavia, lahjoja, juhlavaatteita sekä juhlissa tarvittavia palveluita, kuten juhlapaikkaa, ohjelmaa tai siivouspalveluita.  

Kun haluat tavoittaa juhlivan yleisön:

Mainontaa voi kohdentaa verkkokävijän kiinnostuksen mukaan, esimerkiksi ruoka- ja juomasisällöistä sekä tyylistä ja muodista kiinnostuneelle yleisölle Alman verkostossa. Lisäksi mainontaa voi tehdä myös sopivaan mediaan kohdentamalla.

Kontekstuaalinen kohdentaminen = Mainontaa kohdennetaan sisällöltään samantyyppisten aiheiden mukaan. Kontekstikohdentaminen toimii myös ilman kolmannen osapuolen evästeitä ja kohdentaminen tapahtuu aina reaaliaikaisesti perustuen verkkokävijän senhetkisen kiinnostuksen kohteeseen.

Datasegmentti = Dataan perustuva kohderyhmä, joka muodostuu verkkokävijöiden käyttäytymisen perusteella. Erilaisia datasegmenttejä on lukuisia, kuten tässä esitellyt matkailusta, sisustamisesta, jääkiekosta tai juhlapalveluista kiinnostuneet.

Lue lisää, miksi kannattaa kohdentaa: Kohdentaminen on digimainonnan A ja O

Kiinnostuitko, miten löydät ajankohtaisen yleisön?

Ota yhteyttä niin suunnitellaan sinullekin ajankohtainen kohdennettu kampanja.


Lue seuraavaksi:

Poliittisen mainonnan pelisääntöihin päivitys – Mitä mainostajan on hyvä tietää?

EU:n uusi poliittisen mainonnan avoimuusasetus astuu voimaan lokakuussa. Poliittinen mainonta ei jatkossakaan ole kiellettyä, mutta sen […]

Näin mittaat lyhytvideomainonnan onnistumista – kolme kriittistä mittaria

Videomainonta kasvaa vauhdilla, mutta miten voimme varmistua, että investointi tuottaa tulosta? Alma Median Miika Luoma […]

May I have your attention, please!

Huomion saaminen on oleellinen asia missä tahansa kontekstissa, kun halutaan saada jokin viesti läpi. Huomion […]

Brand Talk 2025: Tässä ovat Suomen arvostetuimmat brändit

Brand Talk  2025 järjestettiin 28.8. Alma-talolla, jossa yli sata brändeistä kiinnostunutta ammattilaista kerääntyi kuulemaan kiinnostavia […]

B2B Pulssi kertoo: Näin suomalaisissa yrityksissä ajatellaan tekoälystä  

Suomalaisyritysten IT- ja digivastuulliset päättäjät näkevät tekoälyssä valtavan liiketoimintapotentiaalin, mutta sen hyödyntäminen on monilla vasta […]

Talous koskettaa kaikkia – Siksi vastuullisen median on kerrottava siitä ymmärrettävästi

Kun maailma muuttuu nopeasti ja taloudellinen epävarmuus kasvaa, luotettavan taloustiedon merkitys korostuu. Kauppalehden päätoimittaja Riina […]

Kotimainen media näyttää suuntaa vastuullisuudessa ja tarjoaa yrityksille alustan viestiä omista arvoistaan

Alma Media rakentaa vastuullisuutta aktiivisesti osana liiketoimintaansa. Alma News Median johtaja Juha-Petri Loimovuoren mukaan vastuullisuus […]

Vapaa media kantaa kriisien yli – Kotimaisessa mediassa mainostavat yritykset tärkeä mahdollistaja

Kun maailma ympärillä muuttuu nopeasti ja epävarmuus kasvaa, luotettavan tiedon merkitys korostuu. Alma Median toimitusjohtaja […]

Hei hei evästeet, tervetuloa tekoäly – viisi oppia Programmatic Pioneersista

Saimme kesäkuun alussa mahdollisuuden vierailla Lontoossa ohjelmallisen mainonnan lippulaivatapahtumassa, Programmatic Pioneersissa. Tässä tiivistetyt havainnot ja […]

Alma Spotlight – Janne Tuominen, Digital Growth Director s360: Haastan kaikkia asiantuntijoita miettimään digimainonnan metriikoita kriittisesti

Alma Spotlight -podcastin kevään viimeisen jakson asiantuntijahaastattelussa on s360:n tuore digitaalisen kasvun johtaja Janne Tuominen. […]

Luotettavuus, tuloksellisuus ja yhteiskunnallinen merkitys – Kotimainen media on vastuullisen mainostajan valinta 

Mainostaminen kotimaisessa mediassa on paitsi tuloksellista, myös strateginen ja vastuullinen valinta, joka tukee brändiä, demokratiaa […]

Mitkä autot myyvät loppuvuonna ja mitä markkinasta on nyt syytä tietää? Katso Ajankohtaista autokaupasta -webinaari!

Autokauppa elää murrosta, jossa yhä useampi valitsee auton käyttövoimaksi sähkön samalla kun kuluttajien ostopolut nopeutuvat. […]