Mitkä ovat mainostajalle tärkeät kohderyhmät juuri nyt?

Ajankohtaiset yleisöt: Mainostajalle tärkeät kohderyhmät juuri nyt

Kesä on mielenkiintoista aikaa, kun kesäsesongin ollessa parhaimmillaan valmistaudutaan jo tuleviin kausiin ja tehdään hankintoja syksyä varten. Katso vinkkimme, miten Alman medioissa ja palveluissa voi kohdentaa mainontaa, ja mitkä kolme otollista kohdeyleisöä ovat liikkeellä.


Alman medioita ja palveluita käyttää yli 3 miljoonaa suomalaista viikoittain*. Sisältöjemme parissa viihdytään arjessa, työssä ja vapaa-ajalla. Palveluitamme, kuten Iltalehti, Kauppalehti ja Etuovi.com, käyttävät ihan tavalliset kuluttajat kuin yrityspäättäjät. Mainostajalle tämä tarkoittaa laajaa verkostoa ja monipuolista yleisöä mainonnalle.

Me autamme sinua löytämään juuri sellaisen yleisön, joka on kiinnostunut sinun tuotteistasi ja palveluistasi – olipa otollinen yleisö kuinka paikallisesti pieni tai valtakunnallisesti suuri tahansa. Alla on muutamia esimerkkejä kohdentamisella tavoitettavista yleisöistä.

Lähde: FIAM (+16-vuotiaat internetin käyttäjät). Alman digiverkosto 2023 (1-8)

1. Aktiiviset lomailijat

Kesällä ihmisten on mahdollista viettää aktiivista vapaa-aikaa, kun valoisa aika ja luonto tarjoavat liikkujille enemmän mukavuuksia ja ulkotapahtumia järjestetään useilla paikkakunnilla. Myös pitkät lomat houkuttelevat matkustelemaan ja vaihtamaan maisemaa.

Mainostajan kannattaa hyödyntää aktiiviset kesäihmiset lisäämällä yritykselle näkyvyyttä ja tuomalla omaa brändiä tunnetuksi.

Tavoita liikkuvat kesäihmiset siellä ja täällä

Mainonnassa kannattaa hyödyntää verkkokäyttäjän sijaintia yhtenä kohdentamisen keinona. Näin voit varmistua siitä, että mainontasi näkyy ihmisille halutulla alueella juuri silloin, kun reissataan ja liikutaan ympäri Suomen. Näin voit houkutella myös satunnaiset maakuntamatkailijat tuotteidesi ja palveluidesi pariin.

Toinen mainio keino tavoittaa aktiiviset ihmiset on kohdentaa mainontaa kontekstin eli aihepiirin mukaan. Näin voit tavoittaa tietystä aiheesta, kuten vaikkapa matkailusta tai ruuasta ja juomasta kiinnostuneet.

Kohdentaminen sijainnin ja aihepiirin mukaan on hyvä valinta esimerkiksi silloin, kun haluat vaikkapa personoida viestin paikalliselle yleisölle.

2. Koululaiset ja opiskelijat

Syksy voi tuntua vielä kaukaiselta, mutta moni uuden alun edessä oleva tekee valmisteluja syksyä varten jo täydellä tohinalla. Nyt on juuri se hetki, kun etsitään opiskelupaikkakunnalta vuokra-asuntoja, kalustetaan ja sisustetaan uusia tai vanhoja koteja, ja hankintaan liikkumisvälineitä kodin, koulun tai työpaikan välille.

Voit tavoittaa myös nämä tärkeitä päätöksiä tekevät nuoret aikuiset, katso vinkit alta.

Kohdenna mainontaa opiskelijoille:

Mainontaa voi kohdentaa muun muassa iän, sukupuolen, koulutustason tai ammattiaseman sekä muiden demografiatietojen mukaan. Myös sijainti toimii erinomaisena kohdentamisen keinona, kun halutaan tavoittaa uudet paikkakuntalaiset.

Suositun Vuokraovi.com-palvelumme kautta saatavaan dataan perustuen mainontaa voi kohdentaa vuokra-asuntoa etsiville. Tätä kohdennusta voi hyödyntää esimerkiksi sähkö- ja internetasioissa, muuttofirmat, lähikaupat ja muut lähialueen palvelut, kodin remontoimiseen liittyvät yritykset sekä tietysti vuokranantajat.

3. Harrastajat, ulkoilijat ja liikkujat

Kesätauon jälkeen alkaa monen harrastusjalkaa vipattaa. Moni haaveilee uuden harrastuksen aloittamisesta tai aikoo panostaa entistä vahvemmin jo hyvin alkaneeseen lajiin. Mainontaa kohdentamalla on mahdollista tavoittaa nämä harrastuksensa parissa viihtyvät yleisöt, katso vinkit alta.

Kohdenna harrastajille kiinnostuksen perusteella

Mainoskampanjat voi kohdentaa harrastuksiin liittyviin konteksteihin sekä erilaisia datasegmenttejä hyödyntäen, jotta tavoitat esimerkiksi koiraharrastajat, marjastajat, metsästäjät, kalastajat sekä muut vapaa-ajan ulkoilijat tehokkaammin.

Tämä kohdennus toimii erinomaisesti esimerkiksi urheilu- ja harrastusliikkeille, aktiviteettipuistoille, kirpputori- ja tarvikemyymälöille sekä harrastusseuroille.

Haluatko tietää, miten tavoittaa ajankohtainen yleisö?

Ota yhteyttä niin suunnitellaan sinullekin kohdennettu kampanja.

Latasitko jo kesäkyselyn tulokset itsellesi?

Miten suomalaiset viettävät kesäänsä?
Kesäkysely 2023 tehtiin Iltalehden ja Alma Businessmedioiden lukijoille huhti-toukokuussa. Lukijat vastasivat omaan talouteensa ja kesänviettoonsa liittyviin kysymyksiin.

Lue seuraavaksi:

B2B-markkinointi nyt – tekoäly, monimutkaistuvat ostoprosessit ja markkinoinnin uusi rooli 

B2B-markkinointi on monella tapaa murroksessa. Ostoprosessit ovat monimutkaistuneet, päätöksentekijöiden määrä kasvanut ja digitaaliset kanavat ovat […]

Poliittisen mainonnan pelisääntöihin päivitys – Mitä mainostajan on hyvä tietää?

EU:n uusi poliittisen mainonnan avoimuusasetus astuu voimaan lokakuussa. Poliittinen mainonta ei jatkossakaan ole kiellettyä, mutta sen […]

Näin mittaat lyhytvideomainonnan onnistumista – kolme kriittistä mittaria

Videomainonta kasvaa vauhdilla, mutta miten voimme varmistua, että investointi tuottaa tulosta? Alma Median Miika Luoma […]

May I have your attention, please!

Huomion saaminen on oleellinen asia missä tahansa kontekstissa, kun halutaan saada jokin viesti läpi. Huomion […]

Brand Talk 2025: Tässä ovat Suomen arvostetuimmat brändit

Brand Talk  2025 järjestettiin 28.8. Alma-talolla, jossa yli sata brändeistä kiinnostunutta ammattilaista kerääntyi kuulemaan kiinnostavia […]

B2B Pulssi kertoo: Näin suomalaisissa yrityksissä ajatellaan tekoälystä  

Suomalaisyritysten IT- ja digivastuulliset päättäjät näkevät tekoälyssä valtavan liiketoimintapotentiaalin, mutta sen hyödyntäminen on monilla vasta […]

Talous koskettaa kaikkia – Siksi vastuullisen median on kerrottava siitä ymmärrettävästi

Kun maailma muuttuu nopeasti ja taloudellinen epävarmuus kasvaa, luotettavan taloustiedon merkitys korostuu. Kauppalehden päätoimittaja Riina […]

Kotimainen media näyttää suuntaa vastuullisuudessa ja tarjoaa yrityksille alustan viestiä omista arvoistaan

Alma Media rakentaa vastuullisuutta aktiivisesti osana liiketoimintaansa. Alma News Median johtaja Juha-Petri Loimovuoren mukaan vastuullisuus […]

Vapaa media kantaa kriisien yli – Kotimaisessa mediassa mainostavat yritykset tärkeä mahdollistaja

Kun maailma ympärillä muuttuu nopeasti ja epävarmuus kasvaa, luotettavan tiedon merkitys korostuu. Alma Median toimitusjohtaja […]

Hei hei evästeet, tervetuloa tekoäly – viisi oppia Programmatic Pioneersista

Saimme kesäkuun alussa mahdollisuuden vierailla Lontoossa ohjelmallisen mainonnan lippulaivatapahtumassa, Programmatic Pioneersissa. Tässä tiivistetyt havainnot ja […]

Alma Spotlight – Janne Tuominen, Digital Growth Director s360: Haastan kaikkia asiantuntijoita miettimään digimainonnan metriikoita kriittisesti

Alma Spotlight -podcastin kevään viimeisen jakson asiantuntijahaastattelussa on s360:n tuore digitaalisen kasvun johtaja Janne Tuominen. […]

Luotettavuus, tuloksellisuus ja yhteiskunnallinen merkitys – Kotimainen media on vastuullisen mainostajan valinta 

Mainostaminen kotimaisessa mediassa on paitsi tuloksellista, myös strateginen ja vastuullinen valinta, joka tukee brändiä, demokratiaa […]