“Jos jokainen asiakas pitää hakea mainonnan kautta, brändiä ei ole vielä rakennettu” – Näin syntyy vahva brändi

Suomalaiset yritykset kilpailevat yhtä aikaa halpatuonnin ja globaalien premium‑brändien kanssa. Jos tuotteesi ei ole aidosti ainutlaatuinen, pitkäjänteinen brändin rakentaminen on käytännössä ainoa kestävä kasvun tie, sanoo markkinointitoimisto Viisi Agencyn Annika Räihä.

”Vahva brändi näkyy liikevaihdossa, hinnoitteluvoimassa ja kriisien yli selviämisessä. Sen vaikutus voimistuu laadukkaassa mediaympäristössä, jossa huomio ja luottamus ovat puolellasi”, toteaa Annika Räihä, Viisi Agencyn toinen perustaja ja markkinointistrategi.

Brändi vai vain logo?

Moni yritys puhuu “brändistään”, vaikka käytännössä kyse on nimestä, logosta ja fontista. Brändi syntyy vasta, kun tuote tulee mieleen ilman jatkuvaa ostetun huomion ruuvia: kun ihmisillä on jokin tunne, käsitys ja odotus sinusta.

“Jos jokainen asiakas pitää hakea mainonnan kautta, brändiä ei ole vielä rakennettu. Jos et aio kilpailla hinnalla, sinun on pakko rakentaa brändi”, Annika Räihä sanoo.

Mitä vahva brändi mahdollistaa?

Räihän mukaan vahvasta brändistä on monenlaista etua, minkä takia siihen panostaminen kannattaa:

  • Hinnoitteluvoima. ”Tunnettu ja pidetty brändi saa reaktion pienemmilläkin alennusprosenteilla.”
  • Resilienssi. ”Kriiseistä palaudutaan nopeammin: rakennettu luottamus ja tuttuus toimivat turvaverkkona.”
  • Parempi suoriutuminen. ”Kun brändi tekee isoimman työn, myös ’viimeisen klikin’ kampanjat tuottavat moninkertaisesti.”
  • Baseline‑kasvu. ”Brändi nostaa perusmyyntiä – asiakkaat löytävät ja haluavat tuotteita ilman, että jokainen ostopäätös ostetaan erikseen.”

Räihä listaa esimerkkejä onnistuneista, kotimaisista brändeistä:

”Puuilon johdonmukainen brändityö ja etenkin vahva ääni‑identiteetti, Hakolan vahvaan brändiin luottava hinnoittelu ja maltillisesta tuotantokapasiteetista kiinnipitäminen, Myssyfarmin tarina ja missio. Nämä ovat kulkeneet erilaisia polkuja, mutta niissä on sama ydin: brändi on tehty todeksi arjessa, ei pelkissä kampanjoissa.”

Laadukas mediaympäristö tukee vahvan brändin vaikutusta

Annika Räihä muistuttaa, että jotta brändi voi toimia, se tarvitsee aikaa ja tilaa vaikuttaa. Digissä iso osa näytöistä ei tosiasiassa synnytä vaikutusta, jos mainos vain vilahtaa ohi, ei näy kunnolla tai esiintyy väärässä yhteydessä . Siksi näkyvyys (viewability), läpinäkyvyys ja riittävä huomioikkuna ovat tärkeitä.

”Tutkimusten mukaan muistijälki voi syntyä noin 2,5 sekunnin kohtaamisesta.”

Mainosympäristön luotettavuus on vähintään yhtä tärkeä – etenkin, kun brändi on vasta rakenteilla. Vahva brändi kestää heikompiakin konteksteja, mutta rakentamisvaiheessa laadukas mediaympäristö tarjoaa uskottavuutta ja rauhaa kertoa tarinan.

“Mitä tärkeämmästä ostopäätöksestä on kyse, sitä suurempi merkitys on sillä, missä ympäristöissä brändisi kohdataan”, Annika Räihä toteaa.

Miten brändin vaikutusta mitataan?

  • Brand tracking ja Share of Search (kuinka aktiivisesti brändiäsi haetaan).
  • Performance‑mittareiden kehitys (esim. ROAS kuukausittain ja vuodesta toiseen).
  • Baseline‑myynnin nousu pitkällä aikavälillä.
  • Pitkä tarkastelujänne. Brändinrakennus on maraton, ei sprintti.

Esittely: Annika Räihä, Viisi Agency

Annika Räihä on markkinointistrategi ja Teemu Neiglickin kanssa perustamansa markkinointitoimisto Viisi Agencyn partneri. Uransa alkuvuosina hän katsoi markkinointia ostajan näkökulmasta: edulliset kontaktihinnat ja optimointi veivät tilaa vaikuttavuudelta. Sittemmin suunta on kääntynyt ja tänään Räihä puhuu vahvan brändin pitkäjänteisestä rakentamisesta, jonka vaikutus mitataan liikevaihdossa, hinnoitteluvoimassa ja resilienssissä. Viisi Agency syntyi halusta korjata alan isoja kipupisteitä ja auttaa suomalaisia yrityksiä globaalissa kilpailussa ketterästi ja aidosti asiakaslähtöisesti. Viisi uskoo, että panostamalla aidosti kuluttajia kiinnostavan brändin luomiseen, saadaan aikaan merkittäviä liiketoiminnan tuloksia.

Lue seuraavaksi:

Alma Spotlight videocast: Kontekstin voima ja algoritmien rajat – Suunnittelijan opit ostajalle

Alma Spotlight siirtyi videostudioon ja sai vieraaksi Kinesson Senior Addressable Planner Pekka Kotilaisen kertomaan, miten […]

Kuka osui oikeaan? Näin toteutuivat ohjelmallisen mainonnan ennusteet 2025

Vuoden 2025 alussa Näin Suomi Bidaa -tutkimuksessa esitettiin rohkeita väitteitä siitä, mitä ohjelmallisen mainonnan kentällä […]

Tältä digimarkkinointi näyttää vuonna 2026 – Trendit ja vinkit markkinointipäättäjälle

Vuosi 2026 jatkaa digimarkkinoinnin saralla jo käynnissä olevia muutoksia: tekoälystä tulee yhä vahvemmin osa arkea, […]

Ajankohtaista autokaupasta: Sähköautot valtaavat markkinaa, mutta pelot jarruttavat yhä kuluttajia

Sähköautojen suosio kasvaa vauhdilla, mutta osa suomalaisista suhtautuu yhä varauksella uuden käyttövoiman yleistymiseen, selviää Alman […]

Kun julkaisija kuratoi, mainostaja hyötyy: Tukholman Programmatic Summit korosti polkua kohti laadukkaampaa inventaaria

Syyskuussa 2025 järjestetty Stockholm Programmatic Summit kokosi yhteen ohjelmallisen mainonnan ekosysteemin keskeisiä toimijoita ensisijaisesti Ruotsin […]

Ohjelmallinen ostaminen Suomessa 2025: optimismia, tekoälyä ja uusia kasvun kanavia 

IAB Finlandin 12.11.2025 julkaistu Ohjelmallisen ostamisen nykytila ja trendit 2025 -tutkimus paljastaa, että vaikka ohjelmallisen […]

Suomalaisten mediankäyttö nyt – Olemme edelleen uutiskansaa, myös digissä

Uutismedian kulutus jatkaa digitalisoitumistaan ja suomalaiset ovat sitoutuneita journalistisiin uutissisältöihin. Suomalaisten mediankäyttö on muuttunut pysyvästi […]

Poliittinen mainonta – Mitä mainostajan tulee tietää? 

EU:n uusi poliittisen mainonnan avoimuusasetus (EU 2024/900), englanniksi Transparency and Targeting of Political Advertising Regulation (TTPA), tiukentaa poliittisen […]

Tekoäly on parhaimmillaan hyvä työkaveri – Näin sen käyttö toimitustyössä hyödyttää myös mainostajaa

Alma Media on kehittänyt yli 30 tekoälytyökalua, jotka tehostavat toimitustyötä ja parantavat journalismin laatua. Mainostajille […]

Näin hyödynnät dataa oikein: Vältä yleisimmät virheet ja onnistu digimarkkinoinnissa

Digitaalisen median kasvu on muuttanut markkinoinnin pelisääntöjä. Data ja sen hyödyntäminen ovat nousseet keskiöön, mutta […]

Käytetty auto kiinnostaa, kuluttajien hintatietoisuus korkealla 

Suomalaiset ovat jälleen aktiivisesti autokaupoilla, ja suurin kiinnostus kohdistuu käytettyihin autoihin. Hintatietoisuus ja talouden epävarmuus […]

Tulevaisuuden organisaatiot rakentuvat ihmisen ajattelun ja tekoälyn ekosysteemille 

Alma Median ja IAB:n tekoälyaiheisessa seminaarissa teknologiayrittäjä Maria Ritola haastoi ajattelemaan tekoälyä uudella tavalla: menestys […]