Monivaiheinen ostopäätösprosessi, monipuoliset mittarit

Kollegani kirjoittivat aiemmin elokuussa julkaistussa blogissaan ohjelmallisesti ostetun B2B-mainonnan haasteista, ja minkälaisilla keinolla näitä haasteita saisi käännettyä onnistumisiksi. Yksi merkittävimmistä haasteista on mainonnan tehon mittaaminen, johon tulee toki kiinnittää erityistä huomioita niin B2B – kuin B2C -mainonnassakin. Ohjelmallisesti ostetussa mainonnassa konversiomittareita on melko helppo asettaa ja seurata. Ja kun B2B -mainonnassa liidien tavoittelulla on iso rooli, voisi vetää johtopäätöksen, että mainonnan tehon mittaaminen olisikin itseasiassa melko helppo juttu.

Haasteen kuitenkin aiheuttaa monivaiheinen ostopäätösprosessi. B2B -ostopäätöksiin yrityksissä vaikuttaa keskimäärin 5,4 henkilöä koko prosessin aikana ja nämä kaikki todennäköisesti ovat myös persoonaltaan erilaisia henkilöitä. Jos mainonnan tehon mittaaminen keskittyy vain viimeisen henkilön tekemään konversioon, merkittävä osa mainonnan tehosta jää mittaamatta.

B2B-markkinointi Alma Talkissa

Pari viikkoa sitten järjestetyssä Alma Talk -aamutilaisuudessa aiheena oli B2B -markkinointi ja lavalla kuultiin kolme erittäin ajatuksia herättävää ja inspiroivaa puheenvuoroa. Jokainen puhuja toi esille, kuinka tärkeää on laajentaa mittaamista ja optimointia ostoputken eri vaiheisiin. Erittäin oivaltavia näkemyksiä tämän päivän markkinoinnista tarjoilivat Markkinointidataan ja tiedolla johtamiseen erikoistunut Annalect, viestintätoimisto Netprofile ja Vuoden toimisto -tittelin viime vuonna teknologiakategoriassa voittanut markkinointitoimisto P+SBD.

Jussi Piri Annalectistä toi esille, kuinka tärkeää on perustaa markkinointi-investointipäätökset faktaan mutun sijasta. Lause voi kuulostaa itsestään selvältä, mutta ei silti läheskään aina toteudu käytännössä. Annalectin tekemän tutkimuksen mukaan tiedolla johdetussa markkinoinnissa enemmän haasteita kohtaavat nimenomaan B2B -yritykset, ja kuitenkin 93% yritysjohtajista pitää tiedolla johdettua markkinointia elinehtona yrityksen menestymiselle. Oikeiden asioiden mittaamisella on kauaskantoiset seuraukset. Jos mitataan vääriä asioita, myös saadaan vääriä asioita, totesi Piri.

Juha Frey Netprofilesta puolestaan totesi, että pelkkä liidien tavoittelu on tragedia yritykselle pitkällä tähtäimellä. Näin varmasti on, jos huomio ja mittaaminen painottuu vain yhteen osaan mainonnan vaikuttavuudesta. Kaikki 5,4 ostopäätöksen tekijää tavoitetaan eri kanavista ja eri viesteillä, jolloin viestien personointi eri ostajapersoonille vaikuttaa suoraan viestin vaikuttavuuteen. Toinen huomioonotettava asia on, missä vaiheessa näitä ostajapersoonia ollaan puhuttelemassa; ollaanko tavoittamassa, sitouttamassa vai kertomassa itsestämme yrityksenä – siis rakentamassa brändimielikuvaa. Loppukonversion kannalta tavoittaminen ja sitouttaminen ovat elintärkeitä, mutta jos keskitytään vain siihen, mitä asiakas haluaa kuulla, unohdetaan keitä me itse olemme, totesi Frey. Mittaaminen ja koko ostoprosessin vaiheiden ymmärtäminen nousevat näin ollen myös markkinointiviestien suunnittelussa avainrooliin.

P+SBD:n Anni Honkaniemen puheenvuoro ”liidejä ja liidejä” otsikosta huolimatta käsitteli myös koko ostoprosessin tärkeyden merkitystä. Oikealla strategialla voidaan tavoittaa jopa tuhansia laadukkaita liidejä kuukausittain ja liidien oikeanlainen hoito johtaa asiakkuuden arvon kasvattamiseen, totesi Honkaniemi. Kuunnellessa jokaista uuden ajan markkinoinnin ammattilaista ymmärsin, että kun markkinointi on menossa tähän tiedon ja luovuuden älykkääseen yhdistämiseen, edessä on täysin uudenlainen aikakausi.

Kaikki puheenvuorot toivat esille ostopäätösprosessin eri vaiheet, ja kuinka tämän päivän teknologia pystytään valjastamaan palvelemaan markkinointitoimenpiteitä läpi ostoputken. Kun mittarit on asetettu vastaamaan kunkin toimenpiteen erilaisia tavoitteita, lukujen perusteella voidaan tehdä faktaan pohjautuvia markkinointipäätöksiä.

Ohjelmallisesti ostetussa mainonnassa tehokkuus ohjaa toimintaa.  Monipuolistuva mittaristo parantaa display-mainonnan tehon mittaamista merkittävästi varsinkin B2B-toimijoilla, kun pystytään aidosti ja luotettavasti mittaamaan ostoputken eri vaiheita.

Lue seuraavaksi:

Näin mittaat lyhytvideomainonnan onnistumista – kolme kriittistä mittaria

Videomainonta kasvaa vauhdilla, mutta miten voimme varmistua, että investointi tuottaa tulosta? Alma Median Miika Luoma […]

May I have your attention, please!

Huomion saaminen on oleellinen asia missä tahansa kontekstissa, kun halutaan saada jokin viesti läpi. Huomion […]

Brand Talk 2025: Tässä ovat Suomen arvostetuimmat brändit

Brand Talk  2025 järjestettiin 28.8. Alma-talolla, jossa yli sata brändeistä kiinnostunutta ammattilaista kerääntyi kuulemaan kiinnostavia […]

B2B Pulssi kertoo: Näin suomalaisissa yrityksissä ajatellaan tekoälystä  

Suomalaisyritysten IT- ja digivastuulliset päättäjät näkevät tekoälyssä valtavan liiketoimintapotentiaalin, mutta sen hyödyntäminen on monilla vasta […]

Talous koskettaa kaikkia – Siksi vastuullisen median on kerrottava siitä ymmärrettävästi

Kun maailma muuttuu nopeasti ja taloudellinen epävarmuus kasvaa, luotettavan taloustiedon merkitys korostuu. Kauppalehden päätoimittaja Riina […]

Kotimainen media näyttää suuntaa vastuullisuudessa ja tarjoaa yrityksille alustan viestiä omista arvoistaan

Alma Media rakentaa vastuullisuutta aktiivisesti osana liiketoimintaansa. Alma News Median johtaja Juha-Petri Loimovuoren mukaan vastuullisuus […]

Vapaa media kantaa kriisien yli – Kotimaisessa mediassa mainostavat yritykset tärkeä mahdollistaja

Kun maailma ympärillä muuttuu nopeasti ja epävarmuus kasvaa, luotettavan tiedon merkitys korostuu. Alma Median toimitusjohtaja […]

Hei hei evästeet, tervetuloa tekoäly – viisi oppia Programmatic Pioneersista

Saimme kesäkuun alussa mahdollisuuden vierailla Lontoossa ohjelmallisen mainonnan lippulaivatapahtumassa, Programmatic Pioneersissa. Tässä tiivistetyt havainnot ja […]

Alma Spotlight – Janne Tuominen, Digital Growth Director s360: Haastan kaikkia asiantuntijoita miettimään digimainonnan metriikoita kriittisesti

Alma Spotlight -podcastin kevään viimeisen jakson asiantuntijahaastattelussa on s360:n tuore digitaalisen kasvun johtaja Janne Tuominen. […]

Luotettavuus, tuloksellisuus ja yhteiskunnallinen merkitys – Kotimainen media on vastuullisen mainostajan valinta 

Mainostaminen kotimaisessa mediassa on paitsi tuloksellista, myös strateginen ja vastuullinen valinta, joka tukee brändiä, demokratiaa […]

Mitkä autot myyvät loppuvuonna ja mitä markkinasta on nyt syytä tietää? Katso Ajankohtaista autokaupasta -webinaari!

Autokauppa elää murrosta, jossa yhä useampi valitsee auton käyttövoimaksi sähkön samalla kun kuluttajien ostopolut nopeutuvat. […]

Mitä tämän päivän sijoittaja kaipaa? Selkeyttä, vinkkejä ja luotettavia brändejä

Minkälainen on tämän päivän sijoittaja? Miten sijoituspäätöksiä tehdään ja mistä haetaan inspiraatiota? Näihin kysymyksiin haettiin […]