Tältä digimarkkinointi näyttää 2025 – Trendit ja vinkit markkinointipäättäjälle

Tekoäly ja koneoppiminen mullistavat markkinointia ja viestintää. Myös datan merkitys kasvaa. Luova ja kohdennettu mainonta, audion ja liikkuvan kuvan hyödyntäminen sekä evästeettömät ratkaisut ovat avainasemassa tulevaisuudessa. Tutustu trendeihin ja vinkkeihin, joilla voit varmistaa markkinointisi menestyksen myös vuonna 2025.

Tulevaisuus tuo mukanaan uusia mahdollisuuksia ja haasteita digimarkkinoinnissa. Lue alta digimarkkinoinnin tuulista meiltä ja maailmalta. Artikkelin sisällössä on hyödynnetty tekoälyä.

Digitaalisen markkinoinnin ja viestinnän globaaleja trendejä

1. Tekoäly ja koneoppiminen

Tekoäly ja koneoppiminen tarjoavat uusia mahdollisuuksia datan ja sisällön hyödyntämiseen. Tekoälypohjaiset mainosratkaisut ja personoidut palvelut voivat parantaa asiakaskokemusta. Virtuaalitodellisuus (VR) ja lisätty todellisuus (AR) yhdistettynä tekoälyyn luovat vaikuttavia kokemuksia.

2. Datan hyödyntäminen

Datan hyödyntäminen on yhä tärkeämpää, mutta samalla yksityisyys ja tietosuoja ovat keskeisiä huolenaiheita. Kolmannen osapuolen evästeiden poistuminen muuttaa digitaalista mainontaa, ja uusia ratkaisuja kehitetään. Ohjelmallisen mainonnan merkitys kasvaa, sillä se muun muassa automatisoi prosesseja dataa tehokkaasti hyödyntäen.

3. Mainonnan luova sisältö

Mainonnan sisällön personointi ja mainonnan vaikuttavuus ovat keskeisessä roolissa. Tekoäly vauhdittaa luovaa suunnittelua ja optimointia, mikä mahdollistaa entistä tehokkaammat ja kohdennetummat kampanjat. Lyhyet videot ovat suosittuja, sillä ne saavat katsojan huomion tehokkaasti. Vuorovaikutteiset mainokset lisäävät käyttäjien sitoutumista ja tarjoavat ainutlaatuisia kokemuksia.

4. Audion merkitys

Audion merkitys kasvaa jatkuvasti, ja ääniohjaus sekä puheentunnistus ovat keskeisiä teknologioita tässä kehityksessä. Podcastit ovat suosittuja, tarjoten monipuolista sisältöä ja uusia mahdollisuuksia markkinointiin. Audio muokkaa viestintää ja tarjoaa uusia tapoja tavoittaa yleisöjä.

5. Liikkuva kuva

Videon asema digitaalisessa markkinoinnissa kasvaa jatkuvasti. Korkean huomioarvon mainosmuodot ovat yhä suositumpia. Connected TV (CTV) ja Digital Out-of-Home (DOOH) tarjoavat uusia mahdollisuuksia tavoittaa yleisöjä tehokkaasti. Liikkuva kuva tehostaa mainonnan vaikutusta.

Alma tulevaisuuden haasteita ratkomassa

Markkinoinnin ja viestinnän kenttä on täynnä mahdollisuuksia mutta samalla myös haasteita. Haluamme olla mainostajan tukena navigoimassa näissä muutoksissa. Alla muutamia esimerkkejä, miten hyödynnämme uusia teknologioita tehokkaasti ja mitä hyötyjä voimme niiden avulla tarjota mainostaja-asiakkaillemme.

  • Tekoälyn ja koneoppimisen haasteet hallintaan: Kehitämme muun muassa personoitua journalistista sisältöä ja tekoälyyn perustuvia mainonnan ratkaisuja. Mainostajana saat laadukkaampaa ja sitoutunutta yleisöä sekä tehokkaampaa mainontaa.
  • Hyödynnetään datan tuomat mahdollisuudet: Kehitämme evästeettömiä tapoja kohdentaa mainontaa ja entistä tehokkaampia ohjelmallisen mainonnan ratkaisuja. Mainostajalle tämä tuo tehokasta ja tarkasti kohdennettua mainontaa sekä työkaluja selvitä evästekadosta.
  • Audion uudet mahdollisuudet: Kehitämme podcastien kaupallista hyödyntämistä sekä niiden tuotantoja. Saat siten uusia mahdollisuuksia sitouttaa kohdeyleisösi ja rakentaa brändiäsi erinomaisen audiosisällön avulla.
  • Liikkuvan kuvan ratkaisujen kehittäminen jatkuu: Kehitämme uudenlaisia liikkuvan kuvan ratkaisuja ja tarjoamme laadukkaita videotuotantoja eri kanaviin. Mainostajana uusia mahdollisuuksia sitouttaa kohdeyleisösi vaikuttavan liikkuvan kuvan avulla.

Markkinoinnin ammattilainen: Panosta näihin kolmeen kokonaisuuteen vuonna 2025!

1. Panosta brändiin

Varmista brändin erottuminen vaikuttavalla markkinoinnilla ja luo siten brändillesi kilpailuetua. Kasvata asiakasuskollisuutta muun muassa tunteisiin ja arvoihin vetoamalla. Varmista jatkuva näkyvyys rohkealla ja luovalla mainonnalla sekä monipuolisilla visuaalisilla ratkaisuilla. Hyödynnä myös liikkuvaa kuvaa ja audion mielikuvien rakentamiseksi.

2. Panosta markkinoinnin osaamiseen

Hyödynnä tekoälyä ja tuntemusta tekoälytyökaluista markkinoinnin kasvun moottorina. Asiakastuntemus ja liiketoiminnan syvällinen ymmärrys auttavat markkinoinnin suunnittelussa ja kehittämisessä. Johda tiedolla ja käytä oikeita mittareita yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi.

3. Panosta dataan ja sen monipuoliseen hyödyntämiseen

Käytä omaa dataa sekä julkaisijan dataa monipuolisesti tehokkaaseen kohdentamiseen ja ohjelmalliseen mainontaan. Varmista tietoturva sekä käytä analytiikkaa ja mittaamista tulosten saavuttamiseksi. Hyödynnä evästeettömiä ratkaisuja ja varaudu evästekatoon. Johda tiedolla ja tee data-avusteisia päätöksiä optimoinnin ja testaamisen avulla. Syvennä asiakasymmärrystä jatkuvasti.

Lähteet: WARC, Microsoft Copilot

Lue seuraavaksi:

B2B Pulssi kertoo: Näin suomalaisissa yrityksissä ajatellaan tekoälystä  

Suomalaisyritysten IT- ja digivastuulliset päättäjät näkevät tekoälyssä valtavan liiketoimintapotentiaalin, mutta sen hyödyntäminen on monilla vasta […]

Talous koskettaa kaikkia – Siksi vastuullisen median on kerrottava siitä ymmärrettävästi

Kun maailma muuttuu nopeasti ja taloudellinen epävarmuus kasvaa, luotettavan taloustiedon merkitys korostuu. Kauppalehden päätoimittaja Riina […]

Brand Talk 2025: Tässä ovat Suomen arvostetuimmat brändit

Brand Talk  2025 järjestettiin 28.8. Alma-talolla, jossa yli sata brändeistä kiinnostunutta ammattilaista kerääntyi kuulemaan kiinnostavia […]

Kotimainen media näyttää suuntaa vastuullisuudessa ja tarjoaa yrityksille alustan viestiä omista arvoistaan

Alma Media rakentaa vastuullisuutta aktiivisesti osana liiketoimintaansa. Alma News Median johtaja Juha-Petri Loimovuoren mukaan vastuullisuus […]

Vapaa media kantaa kriisien yli – Kotimaisessa mediassa mainostavat yritykset tärkeä mahdollistaja

Kun maailma ympärillä muuttuu nopeasti ja epävarmuus kasvaa, luotettavan tiedon merkitys korostuu. Alma Median toimitusjohtaja […]

Hei hei evästeet, tervetuloa tekoäly – viisi oppia Programmatic Pioneersista

Saimme kesäkuun alussa mahdollisuuden vierailla Lontoossa ohjelmallisen mainonnan lippulaivatapahtumassa, Programmatic Pioneersissa. Tässä tiivistetyt havainnot ja […]

Alma Spotlight – Janne Tuominen, Digital Growth Director s360: Haastan kaikkia asiantuntijoita miettimään digimainonnan metriikoita kriittisesti

Alma Spotlight -podcastin kevään viimeisen jakson asiantuntijahaastattelussa on s360:n tuore digitaalisen kasvun johtaja Janne Tuominen. […]

Luotettavuus, tuloksellisuus ja yhteiskunnallinen merkitys – Kotimainen media on vastuullisen mainostajan valinta 

Mainostaminen kotimaisessa mediassa on paitsi tuloksellista, myös strateginen ja vastuullinen valinta, joka tukee brändiä, demokratiaa […]

Mitkä autot myyvät loppuvuonna ja mitä markkinasta on nyt syytä tietää? Katso Ajankohtaista autokaupasta -webinaari!

Autokauppa elää murrosta, jossa yhä useampi valitsee auton käyttövoimaksi sähkön samalla kun kuluttajien ostopolut nopeutuvat. […]

Mitä tämän päivän sijoittaja kaipaa? Selkeyttä, vinkkejä ja luotettavia brändejä

Minkälainen on tämän päivän sijoittaja? Miten sijoituspäätöksiä tehdään ja mistä haetaan inspiraatiota? Näihin kysymyksiin haettiin […]

Alma Spotlight – Näin Suomi Bidaa -kyselyn jälkipuinti – Miika Luoma, Agency Lead: ”Miksi digimainonnalta odotetaan välitöntä reaktiota verrattuna muihin kanaviin?” 

Alma Spotlight -podcastin uusimmassa jaksossa puidaan läpi tuoreen ohjelmallisen mainonnan Näin Suomi bidaa – kyselyn […]

Suomalaisten kesäsuunnitelmat 2025

Miten suomalaiset viettävät kesälomaansa? Entä miten luottavaisesti suomalaiset suhtautuvat omaan taloudelliseen tilanteeseensa? Muun muassa näitä […]