Talous koskettaa kaikkia – Siksi vastuullisen median on kerrottava siitä ymmärrettävästi

Kun maailma muuttuu nopeasti ja taloudellinen epävarmuus kasvaa, luotettavan taloustiedon merkitys korostuu. Kauppalehden päätoimittaja Riina Nevalaisen mukaan kotimainen talousmedia on tässä avainasemassa.

Inflaatio, korkojen nousu ja energian hinnan vaihtelut ovat viime vuosina konkretisoineet sen, että talous todella koskettaa kaikkia. Kauppalehden päätoimittaja Riina Nevalaisen mukaan laadukas talousjournalismi ei ole vain asiantuntijoiden työkalu, vaan koko kansan palvelu.

”Talous kytkeytyy kaikkeen toimintaan yhteiskunnassa. Tarvitaan sekä nopeaa uutisreaktiota että syventävää tietoa, joka auttaa ymmärtämään ilmiöitä”, Nevalainen sanoo.

Reutersin vuoden 2024 globaalin, online-median käyttöä kartoittavan raportin mukaan 28 prosenttia vastaajista kertoi nähneensä viimeisen viikon aikana virheellistä tai harhaanjohtavaa tietoa taloudesta ja elinkustannuksista, mikä tekee talousaiheista kolmanneksi yleisimmän disinformaation kohteen politiikkaan ja koronavirukseen liittyvien aiheiden jälkeen.

Ylipäätään tiedon luotettavuuden arviointi on vaikeutunut mediaympäristön muuttuessa ja erityisesti sosiaalisen median alustojen käytön yleistyttyä. Luotettava, journalistinen talousmedia toimiikin tärkeänä vastavoimana disinformaatiolle.

Kotimainen näkökulma on korvaamaton

Vaikka kansainväliset uutislähteet tarjoavat laajaa talousdataa, Nevalaisen mukaan kotimainen media tuo tiedon lähelle suomalaista lukijaa.

”Me seuraamme Helsingin pörssiä ja suomalaisia yrityksiä tiiviisti. Vastaavaa tietoa ei ole saatavilla mistään muualta.”

Paikallisuus on myös kilpailuetu ja palvelee suomalaista mediankäyttöä. Eurobarometrin Media & News Survey 2023 -tutkimuksen mukaan suomalaiset seuraavat talous- ja finanssiaiheisia uutisia EU-keskiarvoa enemmän: 38 prosenttia suomalaisista kertoo seuranneensa talousuutisia viimeisen viikon aikana, kun EU-keskiarvo on 31 prosenttia. (2). Kotimaiseen talousmediaan panostaminen siis palvelee suomalaisten tarpeita.

Mainostajalle kotimainen talousmedia tarjoaa näkyvyyden lisäksi kontekstin, jossa brändi saa uskottavuutta ja arvoa.

”Laadukas journalismi luo myös mainostilalle uskottavuutta ja lisää brändin arvoa”, Kauppalehden Nevalainen toteaa.

Reutersin tuoreenraportin mukaan suomalaiset valitsevat uutislähteensä ennen kaikkea luotettavuuden perusteella (3). Kun mainos näkyy tällaisessa ympäristössä, yritys hyötyy median uskottavuudesta ja samalla mainostaja tukee vastuullista tiedonvälitystä.

Riippumattomuus syntyy luottamuksesta ja taloudellisesta vakaudesta

Nevalainen torjuu toisinaan esitetyn väitteen, että kaupallinen media ei voisi olla riippumaton.

”Kaupallinen media voi mitä suurimmassa määrin olla kriittinen ja riippumaton toimija. Me olemme vastuussa lukijoillemme, ja juuri siksi meidän on ansaittava heidän luottamuksensa joka päivä.”

Hyvä taloudellinen pohja mahdollistaa panostukset toimitustyöhön, teknologiaan ja jatkuvaan kehitykseen. Tämä on myös edellytys sille, että media voi pysyä mukana toimintaympäristön muutoksessa ja säilyttää riippumattomuutensa.

”Median murros on ollut viimeisten parinkymmenen vuoden aikana melko voimakasta. Se on tarkoittanut myös isoja haasteita joidenkin mediabrändien elinvoimaisuudelle. Mainonta on ollut jo pitkään yksi keskeinen osa mediataloutta. Mainokset ovat lukijoille, katsojille tai kuuntelijoille myös arvokasta ja rahanarvoista sisältöä”, Nevalainen summaa.

Tulevaisuus vaatii uudistumista – mutta myös juurien muistamista

Nevalainen näkee laadukkaan, kotimaisen uutis- ja talousmedian tulevaisuuden valoisana, mutta tunnistaa myös haasteet. Erityisesti nuorten tavoittaminen vaatii uusia tapoja ja sisältöjä.

”Aiemmat sukupolvet kasvoivat uutismedian kuluttajiksi jo lapsuudenkotiensa aamukahvipöydissä painettujen lehtien äärellä. Miten voimme digiaikana kasvattaa lapset ja nuoret laadukkaan uutismedian kuluttajiksi?”

Ratkaisun avain löytyy Nevalaisen mukaan sisällöistä, jotka ovat yleisölle aidosti hyödyllisiä. Kotimaisen median tulee hänen mukaansa pysyä uskollisena tehtävälleen tuottaa luotettavaa, ymmärrettävää ja yhteiskunnallisesti merkityksellistä tietoa.

Lähteet
  1. Reuters: Digital News Report 2024 (Global edition)
  2. Euroopan komission Eurobarometri, Media & News Survey 2023 
  3. Reuters: Uutismedia verkossa 2025 

Lue seuraavaksi:

Ajankohtaista autokaupasta: Sähköautot valtaavat markkinaa, mutta pelot jarruttavat yhä kuluttajia

Sähköautojen suosio kasvaa vauhdilla, mutta osa suomalaisista suhtautuu yhä varauksella uuden käyttövoiman yleistymiseen, selviää Alman […]

Kun julkaisija kuratoi, mainostaja hyötyy: Tukholman Programmatic Summit korosti polkua kohti laadukkaampaa inventaaria

Syyskuussa 2025 järjestetty Stockholm Programmatic Summit kokosi yhteen ohjelmallisen mainonnan ekosysteemin keskeisiä toimijoita ensisijaisesti Ruotsin […]

Ohjelmallinen ostaminen Suomessa 2025: optimismia, tekoälyä ja uusia kasvun kanavia 

IAB Finlandin 12.11.2025 julkaistu Ohjelmallisen ostamisen nykytila ja trendit 2025 -tutkimus paljastaa, että vaikka ohjelmallisen […]

Suomalaisten mediankäyttö nyt – Olemme edelleen uutiskansaa, myös digissä

Uutismedian kulutus jatkaa digitalisoitumistaan ja suomalaiset ovat sitoutuneita journalistisiin uutissisältöihin. Suomalaisten mediankäyttö on muuttunut pysyvästi […]

Poliittinen mainonta – Mitä mainostajan tulee tietää? 

EU:n uusi poliittisen mainonnan avoimuusasetus (EU 2024/900), englanniksi Transparency and Targeting of Political Advertising Regulation (TTPA), tiukentaa poliittisen […]

Tekoäly on parhaimmillaan hyvä työkaveri – Näin sen käyttö toimitustyössä hyödyttää myös mainostajaa

Alma Media on kehittänyt yli 30 tekoälytyökalua, jotka tehostavat toimitustyötä ja parantavat journalismin laatua. Mainostajille […]

Näin hyödynnät dataa oikein: Vältä yleisimmät virheet ja onnistu digimarkkinoinnissa

Digitaalisen median kasvu on muuttanut markkinoinnin pelisääntöjä. Data ja sen hyödyntäminen ovat nousseet keskiöön, mutta […]

Käytetty auto kiinnostaa, kuluttajien hintatietoisuus korkealla 

Suomalaiset ovat jälleen aktiivisesti autokaupoilla, ja suurin kiinnostus kohdistuu käytettyihin autoihin. Hintatietoisuus ja talouden epävarmuus […]

Tulevaisuuden organisaatiot rakentuvat ihmisen ajattelun ja tekoälyn ekosysteemille 

Alma Median ja IAB:n tekoälyaiheisessa seminaarissa teknologiayrittäjä Maria Ritola haastoi ajattelemaan tekoälyä uudella tavalla: menestys […]

Koulutusvalinnat tehdään digissä – Oletko mukana vaikuttamassa? 

Nuorten ja aikuisten koulutusvalinnat tapahtuvat yhä vahvemmin verkossa. Päätöspolku on digitaalinen, ja oikea-aikainen näkyvyys ratkaisee. […]

State of Programmatic: Globaalit trendit ja kasvun ajurit ohjelmallisessa mainonnassa

Ohjelmallinen mainonta jatkaa vahvaa kasvuaan maailmalla, vaikka avoimen internetin kehitys on hidastunut. Uudet kanavat, laadun […]

B2B-markkinointi nyt – tekoäly, monimutkaistuvat ostoprosessit ja markkinoinnin uusi rooli 

B2B-markkinointi on monella tapaa murroksessa. Ostoprosessit ovat monimutkaistuneet, päätöksentekijöiden määrä kasvanut ja digitaaliset kanavat ovat […]