Talous koskettaa kaikkia – Siksi vastuullisen median on kerrottava siitä ymmärrettävästi

Kun maailma muuttuu nopeasti ja taloudellinen epävarmuus kasvaa, luotettavan taloustiedon merkitys korostuu. Kauppalehden päätoimittaja Riina Nevalaisen mukaan kotimainen talousmedia on tässä avainasemassa.

Inflaatio, korkojen nousu ja energian hinnan vaihtelut ovat viime vuosina konkretisoineet sen, että talous todella koskettaa kaikkia. Kauppalehden päätoimittaja Riina Nevalaisen mukaan laadukas talousjournalismi ei ole vain asiantuntijoiden työkalu, vaan koko kansan palvelu.

”Talous kytkeytyy kaikkeen toimintaan yhteiskunnassa. Tarvitaan sekä nopeaa uutisreaktiota että syventävää tietoa, joka auttaa ymmärtämään ilmiöitä”, Nevalainen sanoo.

Reutersin vuoden 2024 globaalin, online-median käyttöä kartoittavan raportin mukaan 28 prosenttia vastaajista kertoi nähneensä viimeisen viikon aikana virheellistä tai harhaanjohtavaa tietoa taloudesta ja elinkustannuksista, mikä tekee talousaiheista kolmanneksi yleisimmän disinformaation kohteen politiikkaan ja koronavirukseen liittyvien aiheiden jälkeen.

Ylipäätään tiedon luotettavuuden arviointi on vaikeutunut mediaympäristön muuttuessa ja erityisesti sosiaalisen median alustojen käytön yleistyttyä. Luotettava, journalistinen talousmedia toimiikin tärkeänä vastavoimana disinformaatiolle.

Kotimainen näkökulma on korvaamaton

Vaikka kansainväliset uutislähteet tarjoavat laajaa talousdataa, Nevalaisen mukaan kotimainen media tuo tiedon lähelle suomalaista lukijaa.

”Me seuraamme Helsingin pörssiä ja suomalaisia yrityksiä tiiviisti. Vastaavaa tietoa ei ole saatavilla mistään muualta.”

Paikallisuus on myös kilpailuetu ja palvelee suomalaista mediankäyttöä. Eurobarometrin Media & News Survey 2023 -tutkimuksen mukaan suomalaiset seuraavat talous- ja finanssiaiheisia uutisia EU-keskiarvoa enemmän: 38 prosenttia suomalaisista kertoo seuranneensa talousuutisia viimeisen viikon aikana, kun EU-keskiarvo on 31 prosenttia. (2). Kotimaiseen talousmediaan panostaminen siis palvelee suomalaisten tarpeita.

Mainostajalle kotimainen talousmedia tarjoaa näkyvyyden lisäksi kontekstin, jossa brändi saa uskottavuutta ja arvoa.

”Laadukas journalismi luo myös mainostilalle uskottavuutta ja lisää brändin arvoa”, Kauppalehden Nevalainen toteaa.

Reutersin tuoreenraportin mukaan suomalaiset valitsevat uutislähteensä ennen kaikkea luotettavuuden perusteella (3). Kun mainos näkyy tällaisessa ympäristössä, yritys hyötyy median uskottavuudesta ja samalla mainostaja tukee vastuullista tiedonvälitystä.

Riippumattomuus syntyy luottamuksesta ja taloudellisesta vakaudesta

Nevalainen torjuu toisinaan esitetyn väitteen, että kaupallinen media ei voisi olla riippumaton.

”Kaupallinen media voi mitä suurimmassa määrin olla kriittinen ja riippumaton toimija. Me olemme vastuussa lukijoillemme, ja juuri siksi meidän on ansaittava heidän luottamuksensa joka päivä.”

Hyvä taloudellinen pohja mahdollistaa panostukset toimitustyöhön, teknologiaan ja jatkuvaan kehitykseen. Tämä on myös edellytys sille, että media voi pysyä mukana toimintaympäristön muutoksessa ja säilyttää riippumattomuutensa.

”Median murros on ollut viimeisten parinkymmenen vuoden aikana melko voimakasta. Se on tarkoittanut myös isoja haasteita joidenkin mediabrändien elinvoimaisuudelle. Mainonta on ollut jo pitkään yksi keskeinen osa mediataloutta. Mainokset ovat lukijoille, katsojille tai kuuntelijoille myös arvokasta ja rahanarvoista sisältöä”, Nevalainen summaa.

Tulevaisuus vaatii uudistumista – mutta myös juurien muistamista

Nevalainen näkee laadukkaan, kotimaisen uutis- ja talousmedian tulevaisuuden valoisana, mutta tunnistaa myös haasteet. Erityisesti nuorten tavoittaminen vaatii uusia tapoja ja sisältöjä.

”Aiemmat sukupolvet kasvoivat uutismedian kuluttajiksi jo lapsuudenkotiensa aamukahvipöydissä painettujen lehtien äärellä. Miten voimme digiaikana kasvattaa lapset ja nuoret laadukkaan uutismedian kuluttajiksi?”

Ratkaisun avain löytyy Nevalaisen mukaan sisällöistä, jotka ovat yleisölle aidosti hyödyllisiä. Kotimaisen median tulee hänen mukaansa pysyä uskollisena tehtävälleen tuottaa luotettavaa, ymmärrettävää ja yhteiskunnallisesti merkityksellistä tietoa.

Lähteet
  1. Reuters: Digital News Report 2024 (Global edition)
  2. Euroopan komission Eurobarometri, Media & News Survey 2023 
  3. Reuters: Uutismedia verkossa 2025 

Lue seuraavaksi:

Brand Talk 2025

Lämpimästi tervetuloa 28.8.2025 järjestettävään Brand Talk -tilaisuuteen, jossa Taloustutkimus julkistaa vuoden 2025 arvostetuimmat suomalaiset brändit ja nostaa […]

Kotimainen media näyttää suuntaa vastuullisuudessa ja tarjoaa yrityksille alustan viestiä omista arvoistaan

Alma Media rakentaa vastuullisuutta aktiivisesti osana liiketoimintaansa. Alma News Median johtaja Juha-Petri Loimovuoren mukaan vastuullisuus […]

Vapaa media kantaa kriisien yli – Kotimaisessa mediassa mainostavat yritykset tärkeä mahdollistaja

Kun maailma ympärillä muuttuu nopeasti ja epävarmuus kasvaa, luotettavan tiedon merkitys korostuu. Alma Median toimitusjohtaja […]

Hei hei evästeet, tervetuloa tekoäly – viisi oppia Programmatic Pioneersista

Saimme kesäkuun alussa mahdollisuuden vierailla Lontoossa ohjelmallisen mainonnan lippulaivatapahtumassa, Programmatic Pioneersissa. Tässä tiivistetyt havainnot ja […]

Alma Spotlight – Janne Tuominen, Digital Growth Director s360: Haastan kaikkia asiantuntijoita miettimään digimainonnan metriikoita kriittisesti

Alma Spotlight -podcastin kevään viimeisen jakson asiantuntijahaastattelussa on s360:n tuore digitaalisen kasvun johtaja Janne Tuominen. […]

Luotettavuus, tuloksellisuus ja yhteiskunnallinen merkitys – Kotimainen media on vastuullisen mainostajan valinta 

Mainostaminen kotimaisessa mediassa on paitsi tuloksellista, myös strateginen ja vastuullinen valinta, joka tukee brändiä, demokratiaa […]

Mitkä autot myyvät loppuvuonna ja mitä markkinasta on nyt syytä tietää? Katso Ajankohtaista autokaupasta -webinaari!

Autokauppa elää murrosta, jossa yhä useampi valitsee auton käyttövoimaksi sähkön samalla kun kuluttajien ostopolut nopeutuvat. […]

Mitä tämän päivän sijoittaja kaipaa? Selkeyttä, vinkkejä ja luotettavia brändejä

Minkälainen on tämän päivän sijoittaja? Miten sijoituspäätöksiä tehdään ja mistä haetaan inspiraatiota? Näihin kysymyksiin haettiin […]

Alma Spotlight – Näin Suomi Bidaa -kyselyn jälkipuinti – Miika Luoma, Agency Lead: ”Miksi digimainonnalta odotetaan välitöntä reaktiota verrattuna muihin kanaviin?” 

Alma Spotlight -podcastin uusimmassa jaksossa puidaan läpi tuoreen ohjelmallisen mainonnan Näin Suomi bidaa – kyselyn […]

Suomalaisten kesäsuunnitelmat 2025

Miten suomalaiset viettävät kesälomaansa? Entä miten luottavaisesti suomalaiset suhtautuvat omaan taloudelliseen tilanteeseensa? Muun muassa näitä […]

Alman kesäedut 2025

Kesällä on loistava tilaisuus tavoittaa sekä kuluttajat että päättäjät! Suomalaiset viettävät aikaa Alman medioiden ja […]

Suorat lennot ja sopivat hinnat kiinnostavat suomalaisia matkailijoita – Katso, mitä matkailun pulssikysely paljasti

Marraskuussa 2024 kuluttajille tehdyn kyselyn mukaan yli puolet vastaajista suunnittelee matkustamista seuraavan 6 kuukauden aikana […]