State of Programmatic: Globaalit trendit ja kasvun ajurit ohjelmallisessa mainonnassa

Ohjelmallinen mainonta jatkaa vahvaa kasvuaan maailmalla, vaikka avoimen internetin kehitys on hidastunut. Uudet kanavat, laadun korostaminen ja datan älykäs hyödyntäminen avaavat kuitenkin merkittäviä mahdollisuuksia myös Suomen markkinalle.

Ohjelmallisen ostotavan globaali kasvu jatkuu, veturina suljetut ekosysteemit

Ohjelmallinen mainonta kasvaa edelleen globaalisti. EMARKETERin mukaan Yhdysvalloissa jopa 92 % display-mainonnan investoinneista kulkee ohjelmallisten kanavien kautta. Tämä luku sisältää kuitenkin myös suljetut ekosysteemit, kuten sosiaalisen median alustat. Kun tarkastellaan vain avointa internetiä, kasvu on hidastunut tai jopa pysähtynyt. Suljetut ympäristöt haukkaavat valtaosan kasvusta, mikä muuttaa markkinan dynamiikkaa.

Attention kasvun vauhdittajaksi Suomessa?

Vaikka avoimen internetin kasvu on tällä hetkellä maltillista, globaalisti vahvassa nousussa ovat CTV (Connected TV) ja DOOH (Digital Out-of-home), sekä myös audio ja retail media, jotka kasvattavat rooliaan ohjelmallisessa ostamisessa (WARC: Future of Programmatic 2025).

Globaalit trendit vaikuttavat myös Suomessa ohjelmalliseen mainontaan, mutta kasvuluvuista nähdään, että Suomen markkinassa on myös paljon piirteitä, jotka poikkeavat globaaleista trendeistä.

Alma Median Näin Suomi Bidaa -tutkimuksessa attention nousi vuoden 2025 tärkeimmäksi teemaksi ja uskomme, että se voi vauhdittaa display-mainonnan kasvua Suomen markkinalla. Panostus laatuun ja huomion mittaamiseen voi olla ratkaiseva tekijä ohjelmallisen kasvun kannalta.

Tekoäly ja avoimen internetin evästeettömyys ajavat suljettujen ekosysteemien kasvua

Iso osa avoimesta internetistä on jo tällä hetkellä näkymätöntä adtechille ja se on johtanut siihen, että mainostajat ovat hyvin riippuvaisia isojen alustojen tarjoamasta datasta. Tämä ei ole täysin ongelmatonta, sillä mainonnan kontrolli siirtyy yhä enemmän tekoälypohjaisille alustoille ja brändeille voi olla vaikeaa seurata muun muassa kontekstia, jossa mainonta näkyy.

Kuratoidut markkinapaikat ovat yksi suurista globaaleista trendeistä, ja niiden merkitys kasvaa myös Suomessa. Markkinapaikkojen etuina nähdään muun muassa parempi ROI ja korkeampi match rate. Toteutustapa kuitenkin ratkaisee, saadaanko kuraatiolla selkeää hyötyä mainostajalle.

Myös Tukholmassa järjestetyssä Stockholm Programmatic Summit -tapahtumassa nostettiin kuraatio esille vahvana trendinä ja ennustettiin markkinapaikkojen jatkavan yleistyvänä ostotapana vuonna 2026. Uudempana näkökulmana nostettiin esille myös julkaisijoiden isompi rooli markkinapaikkojen inventaarin tarjoamassa muun muassa lähetettävien mainoskutsujen ja eri kohdentamisen vaihtoehtojen näkökulmasta.

Lontoon Programmatic Pioneers -seminaarissa markkinointitoimisto WPP:n perustaja Sir Martin Sorrel linjasi seuraavien ohjelmallisen mainonnan megatrendien olevan hyvin tekoälyvetoisia ja vahvistavan isojen alustojen vaikutusvaltaa entisestään. Kampanjasuunnittelu sekä erilliset osto- ja myyntijärjestelmät nykyisellään tulevat hänen mukaan jäämään historiaan ja uudenlaisissa ”algorithmic planner” -rooleissa lisäarvo luodaan tuomalla mainostajille ymmärrystä siitä, miten tekoälyä hyödynnetään brändien näkökulmasta.

Mitä tämä kaikki tarkoittaa mainostajalle tässä hetkessä?

  • Panosta laatuun ja huomioon: Attention ja inventaarin laatu ovat keskeisiä kilpailutekijöitä.
  • Avoin internet ja evästeetön ympäristö: Rakenna ja hyödynnä ensimmäisen osapuolen dataa ja ota kontekstuaalinen kohdentaminen osaksi strategiaa.
  • Hajauta ja hallitse riskejä: Älä nojaa liikaa isoihin alustoihin, vaan jaa budjettia monipuolisesti.

Lue seuraavaksi:

B2B-markkinointi nyt – tekoäly, monimutkaistuvat ostoprosessit ja markkinoinnin uusi rooli 

B2B-markkinointi on monella tapaa murroksessa. Ostoprosessit ovat monimutkaistuneet, päätöksentekijöiden määrä kasvanut ja digitaaliset kanavat ovat […]

Poliittisen mainonnan pelisääntöihin päivitys – Mitä mainostajan on hyvä tietää?

EU:n uusi poliittisen mainonnan avoimuusasetus astuu voimaan lokakuussa. Poliittinen mainonta ei jatkossakaan ole kiellettyä, mutta sen […]

Näin mittaat lyhytvideomainonnan onnistumista – kolme kriittistä mittaria

Videomainonta kasvaa vauhdilla, mutta miten voimme varmistua, että investointi tuottaa tulosta? Alma Median Miika Luoma […]

May I have your attention, please!

Huomion saaminen on oleellinen asia missä tahansa kontekstissa, kun halutaan saada jokin viesti läpi. Huomion […]

Brand Talk 2025: Tässä ovat Suomen arvostetuimmat brändit

Brand Talk  2025 järjestettiin 28.8. Alma-talolla, jossa yli sata brändeistä kiinnostunutta ammattilaista kerääntyi kuulemaan kiinnostavia […]

B2B Pulssi kertoo: Näin suomalaisissa yrityksissä ajatellaan tekoälystä  

Suomalaisyritysten IT- ja digivastuulliset päättäjät näkevät tekoälyssä valtavan liiketoimintapotentiaalin, mutta sen hyödyntäminen on monilla vasta […]

Talous koskettaa kaikkia – Siksi vastuullisen median on kerrottava siitä ymmärrettävästi

Kun maailma muuttuu nopeasti ja taloudellinen epävarmuus kasvaa, luotettavan taloustiedon merkitys korostuu. Kauppalehden päätoimittaja Riina […]

Kotimainen media näyttää suuntaa vastuullisuudessa ja tarjoaa yrityksille alustan viestiä omista arvoistaan

Alma Media rakentaa vastuullisuutta aktiivisesti osana liiketoimintaansa. Alma News Median johtaja Juha-Petri Loimovuoren mukaan vastuullisuus […]

Vapaa media kantaa kriisien yli – Kotimaisessa mediassa mainostavat yritykset tärkeä mahdollistaja

Kun maailma ympärillä muuttuu nopeasti ja epävarmuus kasvaa, luotettavan tiedon merkitys korostuu. Alma Median toimitusjohtaja […]

Hei hei evästeet, tervetuloa tekoäly – viisi oppia Programmatic Pioneersista

Saimme kesäkuun alussa mahdollisuuden vierailla Lontoossa ohjelmallisen mainonnan lippulaivatapahtumassa, Programmatic Pioneersissa. Tässä tiivistetyt havainnot ja […]

Alma Spotlight – Janne Tuominen, Digital Growth Director s360: Haastan kaikkia asiantuntijoita miettimään digimainonnan metriikoita kriittisesti

Alma Spotlight -podcastin kevään viimeisen jakson asiantuntijahaastattelussa on s360:n tuore digitaalisen kasvun johtaja Janne Tuominen. […]

Luotettavuus, tuloksellisuus ja yhteiskunnallinen merkitys – Kotimainen media on vastuullisen mainostajan valinta 

Mainostaminen kotimaisessa mediassa on paitsi tuloksellista, myös strateginen ja vastuullinen valinta, joka tukee brändiä, demokratiaa […]