Poliittinen mainonta – Mitä mainostajan tulee tietää? 

EU:n uusi poliittisen mainonnan avoimuusasetus (EU 2024/900), englanniksi Transparency and Targeting of Political Advertising Regulation (TTPA), tiukentaa poliittisen mainonnan sääntelyä 10. lokakuuta 2025 alkaen. 

Asetuksen tavoitteena on lisätä poliittisen mainonnan avoimuutta ja läpinäkyvyyttä varmistamalla, että kansalainen näkee selkeästi, kuka mainoksen on rahoittanut ja miksi juuri hän näkee mainoksen. Asetus koskee kaikkea maksettua poliittista mainontaa kaikissa EU-maissa. 

Poliittista mainontaa voi toistaiseksi tehdä Alma Median printtimedioissa ja Iltalehden digitaalisissa natiiviartikkeleissa. Muut mainosmuodot eivät ole tällä hetkellä mahdollisia. Tarjontaa laajennetaan, kun tekniset ja hallinnolliset valmiudet sen mahdollistavat. 

Mikä on poliittista mainontaa? 

Mainonta on poliittista, kun sen rahoittajana on poliittinen toimija itse tai hänen puolestaan joku muu, TAI mainonnan viesti on suunniteltu vaikuttamaan äänestyskäyttäytymiseen tai lainsäädäntö- tai sääntelyprosessiin. 

Esimerkkinä poliittisesta toimijasta ovat poliittinen puolue tai poliitikko, esimerkiksi kansanedustaja tai -ehdokas, kunnallispoliitikko tai kuntavaaliehdokas. 

Esimerkkejä poliittisesta mainonnasta: 

  • Puolueiden ja ehdokkaiden vaalikampanjat 
  • Ammattiliiton kampanja, joka ajaa lakimuutosta 
  • Yrityksen kampanja, joka ottaa kantaa lainsäädäntöön (esim. sokerivero, ilmastolain muutos) 

Poliittista mainontaa eivät ole luonteeltaan puhtaasti yksityiset kaupalliset viestit, kuten esimerkiksi poliitikkojen asuntomyynti-ilmoitukset. Myöskään yhteiskunnallinen mainonta, joka ei ole luonteeltaan poliittista, ei kuulu tämän rajoituksen piiriin. 

Vastuunjako poliittisen mainonnan velvoitteiden osalta 

Mainostajan vastuulla on: 

  • Ilmoittaa tilausvaiheessa, jos kampanja on poliittista mainontaa 
  • Toimittaa avoimuusilmoituksen tiedot: rahoittaja, kampanjan kesto, varojen määrä ja alkuperä, mahdollinen kohdentaminen/segmentointi  
  • Varata riittävästi aikaa kampanjan suunnitteluun ja velvoitteiden täyttämiseen 
  • Huolehtia, että julkaisuun toimitettava mainos on valmis ja ohjeiden mukaan merkitty 
  • Varmistaa tietojen oikeellisuus – vastuu toimitettujen tietojen oikeellisuudesta on mainostajalla 

Alman vastuulla julkaisijana on: 

  • Toimittaa mainostajalle linkki avoimuusilmoitukseen varauksen jälkeen 
  • Tarkistaa, että mainoksessa on vaaditut tiedot selkeästi esillä 
  • Tallentaa tiedot vaadittuihin rekistereihin (vähintään 7 vuodeksi) 
  • Toimia asetuksen ja kansallisen lainsäädännön edellyttämällä tavalla ja päivittää ohjeet viranomaislinjausten tarkentuessa 

Suosittelemme lähettämään mainosaineiston hyvissä ajoin ennen suunniteltua julkaisua, jotta ehdimme tarkistaa sen. Emme voi julkaista mainosta, josta puuttuu vaadittavat merkinnät tai se on muuten virheellinen. 

Poliittisen mainonnan merkitsemisvaatimukset 

Mainoksessa tulee olla: 

  • Tekstimerkintä ”poliittinen mainos” selkeästi erottuvana 
  • Rahoittajan tunnistetiedot 
    Rahoittajan nimi (liikenimi tai luonnollisen henkilön etu- ja sukunimi) 
    Jos rahoittajan määräysvaltaa käyttää jokin muu taho, myös tämän tahon nimi on ilmoitettava (esim. konsernin emoyhtiö) 
  • Aiheen ilmoitus 
    Tieto siitä, mihin päätöksentekoon, vaaliin tai kansanäänestykseen mainos liittyy (esim. “Eduskuntavaalit 2027”) 
  • Linkki avoimuusilmoitukseen 
    Linkki tai QR-koodi avoimuusilmoitukseen, josta löytyvät yksityiskohtaiset kampanjatiedot. Toimitamme linkin, kun varaus on tehty. 

Avoimuusilmoitus 

EU-asetuksen mukaan jokaisesta poliittisesta mainoksesta on laadittava avoimuusilmoitus, jossa kerrotaan yksityiskohtaisesti mainoksen rahoittaja, kampanjan kesto, budjetti, varojen alkuperä sekä mahdollinen kohdentaminen. 

Avoimuusilmoituksen tarkoitus on varmistaa, että kansalainen näkee avoimesti, kuka mainoksen on rahoittanut ja millä perusteella se hänelle näytetään. 

Asetuksen mukaisesti avoimuusilmoituksen laatiminen ja tietojen oikeellisuus ovat mainostajan vastuulla. Julkaisijan, kuten Alman, tehtävänä on varmistaa, että ilmoituksen tiedot näkyvät mainoksessa vaaditulla tavalla. 

Ilman vaadittuja tietoja poliittista mainosta ei voida julkaista. 

Poliittiseen mainokseen tulee sisällyttää linkki avoimuusilmoitukseen, joka sisältää tarkemmat tiedot mm. mainoskampanjan rahoittajasta, budjetista ja varojen alkuperästä. 

Avoimuusilmoituksessa on oltava: 

  • Rahoittajan täydelliset yhteystiedot 
  • Kampanjan kesto 
  • Varojen määrä ja alkuperä 
  • Käytetyt kohdentamis- ja näyttämistekniikat 

Linkki avoimuusilmoitukseen toimitetaan mainostajalle varauksen tekemisen jälkeen. Avoimuusilmoitus tulee toimittaa hyvissä ajoin ennen kampanjan julkaisupäivää. Ilman vaadittuja tietoja mainosta ei voida julkaista.  

Kansallinen lainsäädäntö ja käytännöt kehittyvät 

Suomessa kansallinen lainsäädäntö ja viranomaislinjaukset ovat vielä osittain kesken. Päivitämme käytäntöjämme ja ohjeistuksiamme jatkuvasti, kun yksityiskohdat täsmentyvät. 

Tavoitteemme on tehdä poliittisen mainonnan ostamisesta mahdollisimman selkeää ja sujuvaa. 

Tarvitsetko apua? 

Autamme mielellämme kampanjan luokittelussa, käytännön toteutuksessa ja kampanjavaihtoehtojen suunnittelussa. 
Ota yhteyttä asiantuntijaamme 

Lue seuraavaksi:

Ajankohtaista autokaupasta: Sähköautot valtaavat markkinaa, mutta pelot jarruttavat yhä kuluttajia

Sähköautojen suosio kasvaa vauhdilla, mutta osa suomalaisista suhtautuu yhä varauksella uuden käyttövoiman yleistymiseen, selviää Alman […]

Kun julkaisija kuratoi, mainostaja hyötyy: Tukholman Programmatic Summit korosti polkua kohti laadukkaampaa inventaaria

Syyskuussa 2025 järjestetty Stockholm Programmatic Summit kokosi yhteen ohjelmallisen mainonnan ekosysteemin keskeisiä toimijoita ensisijaisesti Ruotsin […]

Ohjelmallinen ostaminen Suomessa 2025: optimismia, tekoälyä ja uusia kasvun kanavia 

IAB Finlandin 12.11.2025 julkaistu Ohjelmallisen ostamisen nykytila ja trendit 2025 -tutkimus paljastaa, että vaikka ohjelmallisen […]

Suomalaisten mediankäyttö nyt – Olemme edelleen uutiskansaa, myös digissä

Uutismedian kulutus jatkaa digitalisoitumistaan ja suomalaiset ovat sitoutuneita journalistisiin uutissisältöihin. Suomalaisten mediankäyttö on muuttunut pysyvästi […]

Tekoäly on parhaimmillaan hyvä työkaveri – Näin sen käyttö toimitustyössä hyödyttää myös mainostajaa

Alma Media on kehittänyt yli 30 tekoälytyökalua, jotka tehostavat toimitustyötä ja parantavat journalismin laatua. Mainostajille […]

Näin hyödynnät dataa oikein: Vältä yleisimmät virheet ja onnistu digimarkkinoinnissa

Digitaalisen median kasvu on muuttanut markkinoinnin pelisääntöjä. Data ja sen hyödyntäminen ovat nousseet keskiöön, mutta […]

Käytetty auto kiinnostaa, kuluttajien hintatietoisuus korkealla 

Suomalaiset ovat jälleen aktiivisesti autokaupoilla, ja suurin kiinnostus kohdistuu käytettyihin autoihin. Hintatietoisuus ja talouden epävarmuus […]

Tulevaisuuden organisaatiot rakentuvat ihmisen ajattelun ja tekoälyn ekosysteemille 

Alma Median ja IAB:n tekoälyaiheisessa seminaarissa teknologiayrittäjä Maria Ritola haastoi ajattelemaan tekoälyä uudella tavalla: menestys […]

Koulutusvalinnat tehdään digissä – Oletko mukana vaikuttamassa? 

Nuorten ja aikuisten koulutusvalinnat tapahtuvat yhä vahvemmin verkossa. Päätöspolku on digitaalinen, ja oikea-aikainen näkyvyys ratkaisee. […]

State of Programmatic: Globaalit trendit ja kasvun ajurit ohjelmallisessa mainonnassa

Ohjelmallinen mainonta jatkaa vahvaa kasvuaan maailmalla, vaikka avoimen internetin kehitys on hidastunut. Uudet kanavat, laadun […]

B2B-markkinointi nyt – tekoäly, monimutkaistuvat ostoprosessit ja markkinoinnin uusi rooli 

B2B-markkinointi on monella tapaa murroksessa. Ostoprosessit ovat monimutkaistuneet, päätöksentekijöiden määrä kasvanut ja digitaaliset kanavat ovat […]

Näin mittaat lyhytvideomainonnan onnistumista – Kolme kriittistä mittaria

Videomainonta kasvaa vauhdilla, mutta miten voimme varmistua, että investointi tuottaa tulosta? Alma Median Miika Luoma […]