EU:n uusi poliittisen mainonnan avoimuusasetus (EU 2024/900), englanniksi Transparency and Targeting of Political Advertising Regulation (TTPA), tiukentaa poliittisen mainonnan sääntelyä 10. lokakuuta 2025 alkaen.
Asetuksen tavoitteena on lisätä poliittisen mainonnan avoimuutta ja läpinäkyvyyttä varmistamalla, että kansalainen näkee selkeästi, kuka mainoksen on rahoittanut ja miksi juuri hän näkee mainoksen. Asetus koskee kaikkea maksettua poliittista mainontaa kaikissa EU-maissa.
Poliittista mainontaa voi toistaiseksi tehdä Alma Median printtimedioissa ja Iltalehden digitaalisissa natiiviartikkeleissa. Muut mainosmuodot eivät ole tällä hetkellä mahdollisia. Tarjontaa laajennetaan, kun tekniset ja hallinnolliset valmiudet sen mahdollistavat.
Mikä on poliittista mainontaa?
Mainonta on poliittista, kun sen rahoittajana on poliittinen toimija itse tai hänen puolestaan joku muu, TAI mainonnan viesti on suunniteltu vaikuttamaan äänestyskäyttäytymiseen tai lainsäädäntö- tai sääntelyprosessiin.
Esimerkkinä poliittisesta toimijasta ovat poliittinen puolue tai poliitikko, esimerkiksi kansanedustaja tai -ehdokas, kunnallispoliitikko tai kuntavaaliehdokas.
Esimerkkejä poliittisesta mainonnasta:
- Puolueiden ja ehdokkaiden vaalikampanjat
- Ammattiliiton kampanja, joka ajaa lakimuutosta
- Yrityksen kampanja, joka ottaa kantaa lainsäädäntöön (esim. sokerivero, ilmastolain muutos)
Poliittista mainontaa eivät ole luonteeltaan puhtaasti yksityiset kaupalliset viestit, kuten esimerkiksi poliitikkojen asuntomyynti-ilmoitukset. Myöskään yhteiskunnallinen mainonta, joka ei ole luonteeltaan poliittista, ei kuulu tämän rajoituksen piiriin.
Vastuunjako poliittisen mainonnan velvoitteiden osalta
Mainostajan vastuulla on:
- Ilmoittaa tilausvaiheessa, jos kampanja on poliittista mainontaa
- Toimittaa avoimuusilmoituksen tiedot: rahoittaja, kampanjan kesto, varojen määrä ja alkuperä, mahdollinen kohdentaminen/segmentointi
- Varata riittävästi aikaa kampanjan suunnitteluun ja velvoitteiden täyttämiseen
- Huolehtia, että julkaisuun toimitettava mainos on valmis ja ohjeiden mukaan merkitty
- Varmistaa tietojen oikeellisuus – vastuu toimitettujen tietojen oikeellisuudesta on mainostajalla
Alman vastuulla julkaisijana on:
- Toimittaa mainostajalle linkki avoimuusilmoitukseen varauksen jälkeen
- Tarkistaa, että mainoksessa on vaaditut tiedot selkeästi esillä
- Tallentaa tiedot vaadittuihin rekistereihin (vähintään 7 vuodeksi)
- Toimia asetuksen ja kansallisen lainsäädännön edellyttämällä tavalla ja päivittää ohjeet viranomaislinjausten tarkentuessa
Suosittelemme lähettämään mainosaineiston hyvissä ajoin ennen suunniteltua julkaisua, jotta ehdimme tarkistaa sen. Emme voi julkaista mainosta, josta puuttuu vaadittavat merkinnät tai se on muuten virheellinen.
Poliittisen mainonnan merkitsemisvaatimukset
Mainoksessa tulee olla:
- Tekstimerkintä ”poliittinen mainos” selkeästi erottuvana
- Rahoittajan tunnistetiedot
Rahoittajan nimi (liikenimi tai luonnollisen henkilön etu- ja sukunimi)
Jos rahoittajan määräysvaltaa käyttää jokin muu taho, myös tämän tahon nimi on ilmoitettava (esim. konsernin emoyhtiö) - Aiheen ilmoitus
Tieto siitä, mihin päätöksentekoon, vaaliin tai kansanäänestykseen mainos liittyy (esim. “Eduskuntavaalit 2027”) - Linkki avoimuusilmoitukseen
Linkki tai QR-koodi avoimuusilmoitukseen, josta löytyvät yksityiskohtaiset kampanjatiedot. Toimitamme linkin, kun varaus on tehty.
Avoimuusilmoitus
EU-asetuksen mukaan jokaisesta poliittisesta mainoksesta on laadittava avoimuusilmoitus, jossa kerrotaan yksityiskohtaisesti mainoksen rahoittaja, kampanjan kesto, budjetti, varojen alkuperä sekä mahdollinen kohdentaminen.
Avoimuusilmoituksen tarkoitus on varmistaa, että kansalainen näkee avoimesti, kuka mainoksen on rahoittanut ja millä perusteella se hänelle näytetään.
Asetuksen mukaisesti avoimuusilmoituksen laatiminen ja tietojen oikeellisuus ovat mainostajan vastuulla. Julkaisijan, kuten Alman, tehtävänä on varmistaa, että ilmoituksen tiedot näkyvät mainoksessa vaaditulla tavalla.
Ilman vaadittuja tietoja poliittista mainosta ei voida julkaista.
Poliittiseen mainokseen tulee sisällyttää linkki avoimuusilmoitukseen, joka sisältää tarkemmat tiedot mm. mainoskampanjan rahoittajasta, budjetista ja varojen alkuperästä.
Avoimuusilmoituksessa on oltava:
- Rahoittajan täydelliset yhteystiedot
- Kampanjan kesto
- Varojen määrä ja alkuperä
- Käytetyt kohdentamis- ja näyttämistekniikat
Linkki avoimuusilmoitukseen toimitetaan mainostajalle varauksen tekemisen jälkeen. Avoimuusilmoitus tulee toimittaa hyvissä ajoin ennen kampanjan julkaisupäivää. Ilman vaadittuja tietoja mainosta ei voida julkaista.
Kansallinen lainsäädäntö ja käytännöt kehittyvät
Suomessa kansallinen lainsäädäntö ja viranomaislinjaukset ovat vielä osittain kesken. Päivitämme käytäntöjämme ja ohjeistuksiamme jatkuvasti, kun yksityiskohdat täsmentyvät.
Tavoitteemme on tehdä poliittisen mainonnan ostamisesta mahdollisimman selkeää ja sujuvaa.
Tarvitsetko apua?
Autamme mielellämme kampanjan luokittelussa, käytännön toteutuksessa ja kampanjavaihtoehtojen suunnittelussa.
Ota yhteyttä asiantuntijaamme