Natiivimainonta ja ohjelmallinen – match made in heaven?

Tuottaako yrityksesi sisältöjä erilaisten sijoitustuotteiden valinnasta tai IT-ratkaisujen mahdollisuuksista? Tai tutkimusartikkeleita terveyteen liittyvistä aiheista ja ilmiöistä? Entä haluaisitko ohjata lukijavirtoja ajankohtaisten sisältöjesi pariin? Ohjelmallisesti ostettu uutisvirtaan sijoitettu natiivimainonta olisi tähän tehokas ratkaisu.

Uutismediat tuottavat päivittäin uutisia ja tietoa, joihin eri toimialojen mainostajat voivat reagoida tuomalla omia sisältöjään esille natiivimainonnan keinoin. Ohjelmallisesti ostettu natiivimainonta mahdollistaa nopean reagoinnin ajankohtaisiin ilmiöihin; mainostaja voi pikaisella aikataululla ohjata lukijoita omaan sisältöönsä, joka tukee tai haastaa mediassa uutisoitavaa aihetta, tai tuo pinnalla olevaan keskusteluun lisäinformaatiota. Lisäksi natiiviaineiston tuotanto on kevyempi verrattuna muihin luoviin ratkaisuihin, ja tämä osaltaan tukee nopeaa reagointia.

Natiivin mahdollisuudet ohjelmallisessa

Natiivimainonnalla pyritään ohjaamaan kuluttajia yrityksen sisältöjen pariin ja sitouttamaan asiakas yritykseen pitkällä aikavälillä. Myös ohjelmallisessa ostamisessa tekemistä ohjaa pitkäjänteisyys; reaaliaikainen mainonnan seuranta, optimointi ja tuloksiin reagoiminen mahdollistavat tehokkaan kohderyhmien tavoittamisen ja puhuttelemisen.

Reaaliaikaisuus: Natiivimainonnan tuloksia, kuten esimerkiksi lukuaikaa ja konversioita, voi seurata reaaliajassa. Lisäksi ajankohtaisiin puheenaiheisiin voidaan reagoida nopeasti ohjaamalla lukijoita natiivimainonnan keinoin yrityksen ajankohtaisiin sisältöihin.

Optimointi ja testaus: Natiivimainonnassa tulokset eri aineistojen välillä vaihtelevat suuresti. Erityisesti otsikointi vaikuttaa mainonnan toimivuuteen. Tulokset vaihtelevat myös riippuen siitä, millaista kuvitusta mainoksessa on käytetty. Näin ollen, ohjelmallinen ostaminen tarjoaa helpotusta eri aineistoversioiden testaamiseen ja parhaiden aineistojen optimointiin.

Datan hyödyntäminen: Natiivimainontaa voidaan kohdentaa entistä tarkemmin oikealle kohderyhmälle ja räätälöidä sisältöjä erilaisten segmenttien mukaan. Aineistojen optimoinnista saadaan suurempi hyöty, kun eri viestejä pystytään kohdistamaan tarkempiin kohderyhmiin.

Näin onnistut natiivimainonnassa

Natiivimainonnassa sisältö on kaiken A ja O. Panosta siis ensisijaisesti luovaan toteutukseen kuten otsikointiin, kuvaan ja ingressin. Muista myös hyödyntää ohjelmallisen ostotavan tuomat edut.

Kolme vinkkiä natiivimainontaan:

Ohjelmallinen ostotapa voi tehostaa natiivimainontaa ja parhaimmillaan mainostaja saa toimialallaan kilpailuetua ohjelmallisen natiivin ketteryydestä.

Lue seuraavaksi:

Vapaa media kantaa kriisien yli – Kotimaisessa mediassa mainostavat yritykset tärkeä mahdollistaja

Kun maailma ympärillä muuttuu nopeasti ja epävarmuus kasvaa, luotettavan tiedon merkitys korostuu. Alma Median toimitusjohtaja […]

Hei hei evästeet, tervetuloa tekoäly – viisi oppia Programmatic Pioneersista

Saimme kesäkuun alussa mahdollisuuden vierailla Lontoossa ohjelmallisen mainonnan lippulaivatapahtumassa, Programmatic Pioneersissa. Tässä tiivistetyt havainnot ja […]

Alma Spotlight – Janne Tuominen, Digital Growth Director s360: Haastan kaikkia asiantuntijoita miettimään digimainonnan metriikoita kriittisesti

Alma Spotlight -podcastin kevään viimeisen jakson asiantuntijahaastattelussa on s360:n tuore digitaalisen kasvun johtaja Janne Tuominen. […]

Luotettavuus, tuloksellisuus ja yhteiskunnallinen merkitys – Kotimainen media on vastuullisen mainostajan valinta 

Mainostaminen kotimaisessa mediassa on paitsi tuloksellista, myös strateginen ja vastuullinen valinta, joka tukee brändiä, demokratiaa […]

Mitkä autot myyvät loppuvuonna ja mitä markkinasta on nyt syytä tietää? Katso Ajankohtaista autokaupasta -webinaari!

Autokauppa elää murrosta, jossa yhä useampi valitsee auton käyttövoimaksi sähkön samalla kun kuluttajien ostopolut nopeutuvat. […]

Mitä tämän päivän sijoittaja kaipaa? Selkeyttä, vinkkejä ja luotettavia brändejä

Minkälainen on tämän päivän sijoittaja? Miten sijoituspäätöksiä tehdään ja mistä haetaan inspiraatiota? Näihin kysymyksiin haettiin […]

Alma Spotlight – Näin Suomi Bidaa -kyselyn jälkipuinti – Miika Luoma, Agency Lead: ”Miksi digimainonnalta odotetaan välitöntä reaktiota verrattuna muihin kanaviin?” 

Alma Spotlight -podcastin uusimmassa jaksossa puidaan läpi tuoreen ohjelmallisen mainonnan Näin Suomi bidaa – kyselyn […]

Suomalaisten kesäsuunnitelmat 2025

Miten suomalaiset viettävät kesälomaansa? Entä miten luottavaisesti suomalaiset suhtautuvat omaan taloudelliseen tilanteeseensa? Muun muassa näitä […]

Alman kesäedut 2025

Kesällä on loistava tilaisuus tavoittaa sekä kuluttajat että päättäjät! Suomalaiset viettävät aikaa Alman medioiden ja […]

Suorat lennot ja sopivat hinnat kiinnostavat suomalaisia matkailijoita – Katso, mitä matkailun pulssikysely paljasti

Marraskuussa 2024 kuluttajille tehdyn kyselyn mukaan yli puolet vastaajista suunnittelee matkustamista seuraavan 6 kuukauden aikana […]

Näin rakennat menestyneen brändin – Katso Alma Talk -seminaarin tallenne!

Miksi brändinrakentamiseen kannattaa nyt satsata, vaikka taktinen mainonta tuntuisi houkuttelevammalta? Tuore Alma Talk -seminaari pureutui […]

Outstream-video vakuuttaa numeroin: Alman ohjelmallisen VTR jopa 60 %

Videomainonta on tehokas tapa vangita yleisön huomio ja outstream-video on noussut vahvaksi vaihtoehdoksi mainostajan keinovalikoimassa […]