May I have your attention, please!

Huomion saaminen on oleellinen asia missä tahansa kontekstissa, kun halutaan saada jokin viesti läpi. Huomion saamiseen vaikuttavat lukuiset eri tekijät muun muassa se, kuka ja mikä viestiä välittää ja miten. Digimainonnan kontekstissa yhtä moniulotteinen käsite on se, miten huomaamista ja sitä kautta mainonnan vaikuttavuutta voi todentaa, ja hyödyntää digimainonnan optimoinnissa ja suunnittelussa.

WARCin tuore Guide to Attention -raportti kuvailee mainonnan huomion, attentionin, olevan yhdistelmä kohdeyleisön aikaa ja sisältöön keskittymistä. Raportin mukaan attention on joustava käsite, jonka kesto ja intensiteetti, sekä tapa kuluttaa mainossisältöä vaihtelevat. Tästä syystä raportin johtopäätösten mukaan attentionin mittaamisen standardisointia ei kannatta odottaa, vaan aloittaa mainonnan huomion mittaaminen ja optimointi saman tien. Tämä siitäkin huolimatta, että skeptikkojen huolenaiheina ovat attentionin selkeän määritelmän puutteen lisäksi mm. vaihtelevat mittaustavat ja epäjohdonmukaiset tulkinnat.


WARC Attention Guide -raportin tärkeimmät huomiot attention-mittaamiseen:

  1. Huomioi, että mainonnan attention ei ole joko ”on” tai off”.  Se on moniulotteinen kokonaisuus ja sillä on erilaisia asteikkoja.
  2. Attention ei ilmene samalla tavalla kaikilla alustoilla ja laitteilla, tai brändeillä.
  3. Attention-mittauksessa kannattaa nojata useampaan eri menetelmään, sillä jokaisessa eri mittaustyökalussa on omat hyvät ja huonot puolensa.
  4. Varmista, että attention -optimointi on kustannustehokasta.
  5. Tekoäly auttaa attention-mittaamisen käyttöönotossa tuomalla siihen skaalautuvuutta ja nopeutta.
  6. Hyväksy oppimiskäyrä, sillä attentionin rakentaminen osaksi kampanjan tehokkuutta vaatii, että monet eri tekijät ovat tasapainossa. Hyödynnä ”crawl, walk, run -metodia”, jonka avulla edetään perustaitojen hankkimisesta laajempaan käyttöönottoon jatkuvan seurannan avulla. Run–vaiheessa mittaus skaalautuu luotettavasti.

Attention-mittareiden yhdistäminen mainonnan tuloksiin, mediasuunnitteluun sekä median ostamiseen ja optimointiin voivat muuttaa digimainontaa merkittävästi ja tuoda vastauksia siihen, miten mainonta ylipäätään liikuttaa kuluttajia. Attention-mittareiden käyttöönotto kehittää lisäksi merkittävästi mainonnan luovia ratkaisuja sekä median tarjoamia mainospaikkoja ja formaatteja. Tekoälyn avulla skaalautuva attention-data voi osoittaa, mitkä asiat luovassa toteutuksessa saavat mainonnan toimimaan.

Median puolella mainospaikkojen tarkastelu attention-mittareiden kautta voi siirtää katseen CPM-hinnoista enemmän mainospaikkojen laatuun. Ohjelmallinen ostotapa tuo mm. skaalautuvuutta siihen, miten kampanjoiden mainospaikkoja voi priorisoida attention-datan avulla.

Me Almalla tarjoamme tehokkaita korkean huomioarvon mainosratkaisuja sekä kehitämme jatkuvasti attention-mittareiden avulla mainosinventaarin vaikuttavuutta. Tästä esimerkkinä Alma Attention Score, jonka tuomme syksyllä 2025 osaksi ohjelmallisen mainonnan diilejä. Alma Attention Score kertoo yhden selkeän tunnusluvun avulla yleisön huomioista ja mainonnan vaikuttavuudesta.

Ota yhteyttä Alman ohjelmallisen mainonnan tiimiin, niin kerromme lisää attention-mittareista ja mittaamisesta programmatic@almamedia.fi

Tutustu korkean huomioarvon mainosratkaisuihin

Lue seuraavaksi:

Poliittisen mainonnan pelisääntöihin päivitys – Mitä mainostajan on hyvä tietää?

EU:n uusi poliittisen mainonnan avoimuusasetus astuu voimaan lokakuussa. Poliittinen mainonta ei jatkossakaan ole kiellettyä, mutta sen […]

Näin mittaat lyhytvideomainonnan onnistumista – kolme kriittistä mittaria

Videomainonta kasvaa vauhdilla, mutta miten voimme varmistua, että investointi tuottaa tulosta? Alma Median Miika Luoma […]

Brand Talk 2025: Tässä ovat Suomen arvostetuimmat brändit

Brand Talk  2025 järjestettiin 28.8. Alma-talolla, jossa yli sata brändeistä kiinnostunutta ammattilaista kerääntyi kuulemaan kiinnostavia […]

B2B Pulssi kertoo: Näin suomalaisissa yrityksissä ajatellaan tekoälystä  

Suomalaisyritysten IT- ja digivastuulliset päättäjät näkevät tekoälyssä valtavan liiketoimintapotentiaalin, mutta sen hyödyntäminen on monilla vasta […]

Talous koskettaa kaikkia – Siksi vastuullisen median on kerrottava siitä ymmärrettävästi

Kun maailma muuttuu nopeasti ja taloudellinen epävarmuus kasvaa, luotettavan taloustiedon merkitys korostuu. Kauppalehden päätoimittaja Riina […]

Kotimainen media näyttää suuntaa vastuullisuudessa ja tarjoaa yrityksille alustan viestiä omista arvoistaan

Alma Media rakentaa vastuullisuutta aktiivisesti osana liiketoimintaansa. Alma News Median johtaja Juha-Petri Loimovuoren mukaan vastuullisuus […]

Vapaa media kantaa kriisien yli – Kotimaisessa mediassa mainostavat yritykset tärkeä mahdollistaja

Kun maailma ympärillä muuttuu nopeasti ja epävarmuus kasvaa, luotettavan tiedon merkitys korostuu. Alma Median toimitusjohtaja […]

Hei hei evästeet, tervetuloa tekoäly – viisi oppia Programmatic Pioneersista

Saimme kesäkuun alussa mahdollisuuden vierailla Lontoossa ohjelmallisen mainonnan lippulaivatapahtumassa, Programmatic Pioneersissa. Tässä tiivistetyt havainnot ja […]

Alma Spotlight – Janne Tuominen, Digital Growth Director s360: Haastan kaikkia asiantuntijoita miettimään digimainonnan metriikoita kriittisesti

Alma Spotlight -podcastin kevään viimeisen jakson asiantuntijahaastattelussa on s360:n tuore digitaalisen kasvun johtaja Janne Tuominen. […]

Luotettavuus, tuloksellisuus ja yhteiskunnallinen merkitys – Kotimainen media on vastuullisen mainostajan valinta 

Mainostaminen kotimaisessa mediassa on paitsi tuloksellista, myös strateginen ja vastuullinen valinta, joka tukee brändiä, demokratiaa […]

Mitkä autot myyvät loppuvuonna ja mitä markkinasta on nyt syytä tietää? Katso Ajankohtaista autokaupasta -webinaari!

Autokauppa elää murrosta, jossa yhä useampi valitsee auton käyttövoimaksi sähkön samalla kun kuluttajien ostopolut nopeutuvat. […]

Mitä tämän päivän sijoittaja kaipaa? Selkeyttä, vinkkejä ja luotettavia brändejä

Minkälainen on tämän päivän sijoittaja? Miten sijoituspäätöksiä tehdään ja mistä haetaan inspiraatiota? Näihin kysymyksiin haettiin […]