Printti on luotettavin media

Luottamus printtiin voi paremmin kuin koskaan

Monen suomalaisen kahvipöydässä on tuote, jonka osa luulee olevan unohdettu. Nimittäin sanomalehti. Kaikenlaisten valeuutisten yleistyessä suomalaiset uskovat painettuun sanaan yhä vahvemmin, ja luottamus printtiin voi paremmin kuin koskaan: tutkimuksen mukaan 76 % aikuisväestöstä luottaa sanomalehtiin.

Sanomalehti on luotettavin, asiantuntevin ja laadukkain media

Tämän kertoo IRO Research Oy:n Tuhat suomalaista -tutkimus, jonka mukaan koko aikuisväestöstä 76 % luottaa painettuihin tai digitaalisiin sanomalehtiin. Seuraavaksi eniten luotetaan tv-kanaviin tai niiden verkkopalveluihin (59 %). Kolmanneksi sijoittuvat radiokanavat tai niiden verkkopalvelut (45 %).

Vertailun vuoksi: Googleen, verkossa oleviin uutisportaaleihin, sosiaaliseen mediaan, tubettajiin ja blogeihin luotettavuuden liittää vain 1–6 % suomalaisista.

Sanomalehdet ovat suomalaisten mielestä ylivoimaisesti luotettavin media

Mainostajalle tämä on tärkeä tieto. Monet yritykset ovat saattaneet unohtaa painetun sanan voiman, mutta tutkimukset osoittavat, ettei luottamus ole kadonnut mihinkään. Oikealla mediavalinnalla mainostaja voi kohdentaa viestinsä juuri halutulle yleisölle. Näkyvyys pitkään toimineessa ja tunnetussa julkaisussa antaa mainostajan brändille uskottavuutta.

Tavoita suomalaiset tunnetuissa medioissa. Ne löydät Almalta.

Kauppalehti

Kauppalehti

Kauppalehti on monikanavainen talouden ilmiöiden ja rahamarkkinan uutismedia, jonka lukijat ovat Suomen vaikuttavimpia päättäjiä ja asiantuntijoita​. Kauppalehden painettu lehti + näköislehti ​tavoittavat printissä 111 000 suomalaista, ja teknologian ja markkinoinnin osiot tavoittavat 25–67 % alan asiantuntijoista​. Printin ja digin yhteistavoittavuus (printti 5 nroa + digi 1 vko) on 710 000​.

Kauppalehden lukijoista 84 % suhtautuu positiivisesti mainontaan sanomalehtiprintissä.

Lähde: KMT 2022

Iltalehti

Iltalehti

Iltalehti on valtakunnallinen ja kattava uutismedia sekä monipuolinen lifestyle-media. Digissä viikkotavoittavuus on 2,8 miljoonaa, ja printtilehdellä on 225 000 lukijaa päivässä, 549 000 lukijaa viikossa. Iltalehdessä on runsaasti mahdollisuuksia mainostaa sekä digissä että printissä.

Lähde: FIAM 2023, KMT 2022, painettu + näköislehti

Digillä ja printillä on vahva yhteisvaikutus

Liiketoimintavaikutus on suurinta mainostettaessa sekä digissä että printissä. Kombinaatiolla on 37 % suurempi vaikutus liiketoiminnan keskeisiin mittareihin, kuin mainostettaessa vain digissä tai printissä, ja 62 % suurempi vaikutus kuin tilanteessa, jossa ei mainosteta ollenkaan.​

Lähde: IPA Databank study 2021, Newsworks & Peter Field

Haluatko kuulla lisää printin voimasta?

Ota yhteyttä niin selvitetään yhdessä, mitkä mediat sopivat juuri sinun tarpeisiisi, jotta saat kampanjallasi parhaimman mahdollisen hyödyn.

Lue seuraavaksi:

Poliittisen mainonnan pelisääntöihin päivitys – Mitä mainostajan on hyvä tietää?

EU:n uusi poliittisen mainonnan avoimuusasetus astuu voimaan lokakuussa. Poliittinen mainonta ei jatkossakaan ole kiellettyä, mutta sen […]

Näin mittaat lyhytvideomainonnan onnistumista – kolme kriittistä mittaria

Videomainonta kasvaa vauhdilla, mutta miten voimme varmistua, että investointi tuottaa tulosta? Alma Median Miika Luoma […]

May I have your attention, please!

Huomion saaminen on oleellinen asia missä tahansa kontekstissa, kun halutaan saada jokin viesti läpi. Huomion […]

Brand Talk 2025: Tässä ovat Suomen arvostetuimmat brändit

Brand Talk  2025 järjestettiin 28.8. Alma-talolla, jossa yli sata brändeistä kiinnostunutta ammattilaista kerääntyi kuulemaan kiinnostavia […]

B2B Pulssi kertoo: Näin suomalaisissa yrityksissä ajatellaan tekoälystä  

Suomalaisyritysten IT- ja digivastuulliset päättäjät näkevät tekoälyssä valtavan liiketoimintapotentiaalin, mutta sen hyödyntäminen on monilla vasta […]

Talous koskettaa kaikkia – Siksi vastuullisen median on kerrottava siitä ymmärrettävästi

Kun maailma muuttuu nopeasti ja taloudellinen epävarmuus kasvaa, luotettavan taloustiedon merkitys korostuu. Kauppalehden päätoimittaja Riina […]

Kotimainen media näyttää suuntaa vastuullisuudessa ja tarjoaa yrityksille alustan viestiä omista arvoistaan

Alma Media rakentaa vastuullisuutta aktiivisesti osana liiketoimintaansa. Alma News Median johtaja Juha-Petri Loimovuoren mukaan vastuullisuus […]

Vapaa media kantaa kriisien yli – Kotimaisessa mediassa mainostavat yritykset tärkeä mahdollistaja

Kun maailma ympärillä muuttuu nopeasti ja epävarmuus kasvaa, luotettavan tiedon merkitys korostuu. Alma Median toimitusjohtaja […]

Hei hei evästeet, tervetuloa tekoäly – viisi oppia Programmatic Pioneersista

Saimme kesäkuun alussa mahdollisuuden vierailla Lontoossa ohjelmallisen mainonnan lippulaivatapahtumassa, Programmatic Pioneersissa. Tässä tiivistetyt havainnot ja […]

Alma Spotlight – Janne Tuominen, Digital Growth Director s360: Haastan kaikkia asiantuntijoita miettimään digimainonnan metriikoita kriittisesti

Alma Spotlight -podcastin kevään viimeisen jakson asiantuntijahaastattelussa on s360:n tuore digitaalisen kasvun johtaja Janne Tuominen. […]

Luotettavuus, tuloksellisuus ja yhteiskunnallinen merkitys – Kotimainen media on vastuullisen mainostajan valinta 

Mainostaminen kotimaisessa mediassa on paitsi tuloksellista, myös strateginen ja vastuullinen valinta, joka tukee brändiä, demokratiaa […]

Mitkä autot myyvät loppuvuonna ja mitä markkinasta on nyt syytä tietää? Katso Ajankohtaista autokaupasta -webinaari!

Autokauppa elää murrosta, jossa yhä useampi valitsee auton käyttövoimaksi sähkön samalla kun kuluttajien ostopolut nopeutuvat. […]