Printti on luotettavin media

Luottamus printtiin voi paremmin kuin koskaan

Monen suomalaisen kahvipöydässä on tuote, jonka osa luulee olevan unohdettu. Nimittäin sanomalehti. Kaikenlaisten valeuutisten yleistyessä suomalaiset uskovat painettuun sanaan yhä vahvemmin, ja luottamus printtiin voi paremmin kuin koskaan: tutkimuksen mukaan 76 % aikuisväestöstä luottaa sanomalehtiin.

Sanomalehti on luotettavin, asiantuntevin ja laadukkain media

Tämän kertoo IRO Research Oy:n Tuhat suomalaista -tutkimus, jonka mukaan koko aikuisväestöstä 76 % luottaa painettuihin tai digitaalisiin sanomalehtiin. Seuraavaksi eniten luotetaan tv-kanaviin tai niiden verkkopalveluihin (59 %). Kolmanneksi sijoittuvat radiokanavat tai niiden verkkopalvelut (45 %).

Vertailun vuoksi: Googleen, verkossa oleviin uutisportaaleihin, sosiaaliseen mediaan, tubettajiin ja blogeihin luotettavuuden liittää vain 1–6 % suomalaisista.

Sanomalehdet ovat suomalaisten mielestä ylivoimaisesti luotettavin media

Mainostajalle tämä on tärkeä tieto. Monet yritykset ovat saattaneet unohtaa painetun sanan voiman, mutta tutkimukset osoittavat, ettei luottamus ole kadonnut mihinkään. Oikealla mediavalinnalla mainostaja voi kohdentaa viestinsä juuri halutulle yleisölle. Näkyvyys pitkään toimineessa ja tunnetussa julkaisussa antaa mainostajan brändille uskottavuutta.

Tavoita suomalaiset tunnetuissa medioissa. Ne löydät Almalta.

Kauppalehti

Kauppalehti

Kauppalehti on monikanavainen talouden ilmiöiden ja rahamarkkinan uutismedia, jonka lukijat ovat Suomen vaikuttavimpia päättäjiä ja asiantuntijoita​. Kauppalehden painettu lehti + näköislehti ​tavoittavat printissä 111 000 suomalaista, ja teknologian ja markkinoinnin osiot tavoittavat 25–67 % alan asiantuntijoista​. Printin ja digin yhteistavoittavuus (printti 5 nroa + digi 1 vko) on 710 000​.

Kauppalehden lukijoista 84 % suhtautuu positiivisesti mainontaan sanomalehtiprintissä.

Lähde: KMT 2022

Iltalehti

Iltalehti

Iltalehti on valtakunnallinen ja kattava uutismedia sekä monipuolinen lifestyle-media. Digissä viikkotavoittavuus on 2,8 miljoonaa, ja printtilehdellä on 225 000 lukijaa päivässä, 549 000 lukijaa viikossa. Iltalehdessä on runsaasti mahdollisuuksia mainostaa sekä digissä että printissä.

Lähde: FIAM 2023, KMT 2022, painettu + näköislehti

Digillä ja printillä on vahva yhteisvaikutus

Liiketoimintavaikutus on suurinta mainostettaessa sekä digissä että printissä. Kombinaatiolla on 37 % suurempi vaikutus liiketoiminnan keskeisiin mittareihin, kuin mainostettaessa vain digissä tai printissä, ja 62 % suurempi vaikutus kuin tilanteessa, jossa ei mainosteta ollenkaan.​

Lähde: IPA Databank study 2021, Newsworks & Peter Field

Haluatko kuulla lisää printin voimasta?

Ota yhteyttä niin selvitetään yhdessä, mitkä mediat sopivat juuri sinun tarpeisiisi, jotta saat kampanjallasi parhaimman mahdollisen hyödyn.

Lue seuraavaksi:

Ajankohtaista autokaupasta: Sähköautot valtaavat markkinaa, mutta pelot jarruttavat yhä kuluttajia

Sähköautojen suosio kasvaa vauhdilla, mutta osa suomalaisista suhtautuu yhä varauksella uuden käyttövoiman yleistymiseen, selviää Alman […]

Kun julkaisija kuratoi, mainostaja hyötyy: Tukholman Programmatic Summit korosti polkua kohti laadukkaampaa inventaaria

Syyskuussa 2025 järjestetty Stockholm Programmatic Summit kokosi yhteen ohjelmallisen mainonnan ekosysteemin keskeisiä toimijoita ensisijaisesti Ruotsin […]

Ohjelmallinen ostaminen Suomessa 2025: optimismia, tekoälyä ja uusia kasvun kanavia 

IAB Finlandin 12.11.2025 julkaistu Ohjelmallisen ostamisen nykytila ja trendit 2025 -tutkimus paljastaa, että vaikka ohjelmallisen […]

Suomalaisten mediankäyttö nyt – Olemme edelleen uutiskansaa, myös digissä

Uutismedian kulutus jatkaa digitalisoitumistaan ja suomalaiset ovat sitoutuneita journalistisiin uutissisältöihin. Suomalaisten mediankäyttö on muuttunut pysyvästi […]

Poliittinen mainonta – Mitä mainostajan tulee tietää? 

EU:n uusi poliittisen mainonnan avoimuusasetus (EU 2024/900), englanniksi Transparency and Targeting of Political Advertising Regulation (TTPA), tiukentaa poliittisen […]

Tekoäly on parhaimmillaan hyvä työkaveri – Näin sen käyttö toimitustyössä hyödyttää myös mainostajaa

Alma Media on kehittänyt yli 30 tekoälytyökalua, jotka tehostavat toimitustyötä ja parantavat journalismin laatua. Mainostajille […]

Näin hyödynnät dataa oikein: Vältä yleisimmät virheet ja onnistu digimarkkinoinnissa

Digitaalisen median kasvu on muuttanut markkinoinnin pelisääntöjä. Data ja sen hyödyntäminen ovat nousseet keskiöön, mutta […]

Käytetty auto kiinnostaa, kuluttajien hintatietoisuus korkealla 

Suomalaiset ovat jälleen aktiivisesti autokaupoilla, ja suurin kiinnostus kohdistuu käytettyihin autoihin. Hintatietoisuus ja talouden epävarmuus […]

Tulevaisuuden organisaatiot rakentuvat ihmisen ajattelun ja tekoälyn ekosysteemille 

Alma Median ja IAB:n tekoälyaiheisessa seminaarissa teknologiayrittäjä Maria Ritola haastoi ajattelemaan tekoälyä uudella tavalla: menestys […]

Koulutusvalinnat tehdään digissä – Oletko mukana vaikuttamassa? 

Nuorten ja aikuisten koulutusvalinnat tapahtuvat yhä vahvemmin verkossa. Päätöspolku on digitaalinen, ja oikea-aikainen näkyvyys ratkaisee. […]

State of Programmatic: Globaalit trendit ja kasvun ajurit ohjelmallisessa mainonnassa

Ohjelmallinen mainonta jatkaa vahvaa kasvuaan maailmalla, vaikka avoimen internetin kehitys on hidastunut. Uudet kanavat, laadun […]

B2B-markkinointi nyt – tekoäly, monimutkaistuvat ostoprosessit ja markkinoinnin uusi rooli 

B2B-markkinointi on monella tapaa murroksessa. Ostoprosessit ovat monimutkaistuneet, päätöksentekijöiden määrä kasvanut ja digitaaliset kanavat ovat […]