Kysely paljastaa: Näin suomalaiset käyttäytyvät ruokakaupassa

Loppuvuodesta 2024 kuluttajille tehdyn kyselyn mukaan heidän ostoskoreistansa löytyy maukkaita, laadukkaita ja kotimaisia tuotteita, jotka päätyvät jääkaappiin yhä uudestaan ja uudestaan. Jotta mainostajan tuote päätyy osaksi kuluttajan ruuanlaittoa, heitä on muistutettava omista tuotteista säännöllisesti ja pitkäjänteisesti.


Näin suomalainen käyttäytyy ruokaostoksilla

Suomalaiset hakevat eniten inspiraatiota kokkaamiseen ja ruokaostoksiin ennen kauppaan menemistä ehkä hieman yllättäen tarjouslehdistä ja katalogeista. Myös verkosta sekä ystäviltä ja perheeltä haetaan inspiraatiota päivän tai viikon ruokaostoksia varten.

Ennen ostohetkeä perinteiset mediat, kuten tv, radio, aikakauslehdet ja sanomalehdet, tuovat vain harvalle inspiraatiota. Yksi syy siihen voi olla aika: edellisen illan tv-mainoksessa vilahtanutta tuotetta ei muista juuri hetkeä ennen seuraavan iltapäivän kauppareissua, eikä mainosta voi hakea puhelimen näytölle yhtä näppärästi kuin verkosta löytyvää reseptiä tai kaverin viestiä.

Suurin osa (58 %) kuluttajista suunnittelee ruokaostoksensa etukäteen. Kolmannes kuitenkin tekee ruokaostokset spontaanisti. Myös tarjoukset sekä ajankohtaiset, sesongissa olevat raaka-aineet vaikuttavat ruokaostosten suunnitteluun. Osa on siirtynyt ostamaan ruokansa nettikaupoista.

Vaikka ostokset suunnitellaan suurimmaksi osaksi tarkkaan, 66 % vastaajista käy kaupassa 2–3 kertaa viikossa.


Ostopäätökseen vaikuttavat ruuan ominaisuudet, laatu ja hinta

Suomalaiset valitsevat ostoskoriinsa eniten tuotteita, joiden ominaisuudet, kuten maku, ovat vakuuttaneet heidät. Kuluttajat arvostavat myös hinta-laatu-suhdetta: tutkimuksen mukaan toiseksi ja kolmanneksi eniten ostopäätökseen vaikuttivat tuotteen laatu sekä hinta.

Kuluttajat panostavatkin omien arvojensa mukaisiin ja laadukkaisiin tuotteisiin, jotka he kokevat itselleen hyviksi – suomalaiset ovat siis hyvin hinta-laatutietoista kansaa. He etsivätkin jatkuvasti ruokakaupasta parasta diiliä tai löytöjä, jotka perustuvat heidän omiin arvoihinsa. Vastaajat nostivat myös muun muassa kotimaisuuden, ruuan terveellisyyden sekä kaupan esillepanon vaikuttavan ostopäätökseensä.

Kysely heijastaa tiukentunutta taloudellista tilannetta: se on saanut monet kuluttajat pohtimaan aiempaa tarkemmin kaupasta mukaan lähteviä tuotteita. Esimerkiksi tarjoukset ja alennukset vaikuttavat huomattavasti ostopäätöksiin.

Vastuullisuus sen sijaan on menettänyt merkitystään kuluttajien keskuudessa, eikä vastuullisuuskysymykset vaikuta ostopäätökseen yhtä paljon esimerkiksi hintaan ja laatuun verrattuna.


Uutuustuotteita kokeillaan säännöllisesti tarjouksia mukaillen

Ruokakaupassa moni tarttuu tavasta tuttuihin ja turvallisiin tuotteisiin. Myös taloudellinen tilanne vaikuttaa selkeästi uutuustuotteiden kokeilunhaluun.

Suurin osa vastaajista kokeilee uusia tuotteita kerran kuussa tai harvemmin. Hinta ja tarjoukset, mielenkiintoiset uutuudet sekä ruoan ominaisuudet saavat kuluttajan vaihtamaan totutun tuotteen toiseen.

Vaihtelunhalu ja hyvä tarjous houkuttelevat valitsemaan mielenkiintoisen uutuuden etenkin silloin, kun kyseessä on lapsiperhe.

Hinta ja tarjous saisivat etenkin alle 44-vuotiaat vaihtamaan totutun tuotteen toiseen. Hyvä hinta ja houkuttavat tarjoukset vaikuttavat tähän ikäryhmään enemmän kuin heitä vanhempiin tai kaikkiin kyselyyn vastanneisiin. Myös mielenkiintoiset uutuudet kiinnostavat heitä vahvemmin kuin koko väestöä. Lisäksi ystävien ja perheen suosituksia uutuustuotteista kuunnellaan herkästi.

Vaihtelun- ja kokeilunhalu ovat tässä ikäryhmässä myös korkealla.


Mainostaja: pysy jatkuvasti kuluttajien mielissä!

Uuden tuotteen jääminen pysyvästi kuluttajan ostoskoriin vaatii vankkaa muistuttamista. Mainostajan onkin hyvä olla läsnä, esillä ja muistuttaa olemassaolostaan läpi kuluttajan päivän: aamubussissa, lounaalla ja matkalla ruokakauppaan töiden jälkeen. Ole siis rohkeasti näkyvillä monissa kuluttajan pisteissä perinteisen television ja radion sijaan.

Digimainonnalla tavoitat kuluttajat päivän mittaan eri kohtaamispisteissä. Nosta brändisi kuluttajien mieleen pitkäjänteisellä brändimarkkinoinnilla ja muistuta tarjouksista taktisilla kampanjoilla. Sisältömarkkinointi tarjoaa oivan tavan kertoa esimerkiksi uutuustuotteista tai antaa kuluttajille arkea helpottavia vinkkejä.


Haluatko tietää elintarvikepulssikyselystä enemmän?

Elintarvikkeiden pulssikysely antaa arvokasta tietoa siitä, miltä kuluttajan ostoskori näyttää ja miten hän ostoksensa valitsee. Milloin lapsiperheet tai pt-päättäjät valitsevat uutuustuotteen ostoskoriinsa? Kaipaatko vinkkejä, miten voit hyödyntää tutkimustuloksia mainontasi suunnittelussa? Nämä ja paljon muuta saat selville ottamalla yhteyttä alla olevalla lomakkeella!

Lue seuraavaksi:

May I have your attention, please!

Huomion saaminen on oleellinen asia missä tahansa kontekstissa, kun halutaan saada jokin viesti läpi. Huomion […]

Brand Talk 2025: Tässä ovat Suomen arvostetuimmat brändit

Brand Talk  2025 järjestettiin 28.8. Alma-talolla, jossa yli sata brändeistä kiinnostunutta ammattilaista kerääntyi kuulemaan kiinnostavia […]

B2B Pulssi kertoo: Näin suomalaisissa yrityksissä ajatellaan tekoälystä  

Suomalaisyritysten IT- ja digivastuulliset päättäjät näkevät tekoälyssä valtavan liiketoimintapotentiaalin, mutta sen hyödyntäminen on monilla vasta […]

Talous koskettaa kaikkia – Siksi vastuullisen median on kerrottava siitä ymmärrettävästi

Kun maailma muuttuu nopeasti ja taloudellinen epävarmuus kasvaa, luotettavan taloustiedon merkitys korostuu. Kauppalehden päätoimittaja Riina […]

Kotimainen media näyttää suuntaa vastuullisuudessa ja tarjoaa yrityksille alustan viestiä omista arvoistaan

Alma Media rakentaa vastuullisuutta aktiivisesti osana liiketoimintaansa. Alma News Median johtaja Juha-Petri Loimovuoren mukaan vastuullisuus […]

Vapaa media kantaa kriisien yli – Kotimaisessa mediassa mainostavat yritykset tärkeä mahdollistaja

Kun maailma ympärillä muuttuu nopeasti ja epävarmuus kasvaa, luotettavan tiedon merkitys korostuu. Alma Median toimitusjohtaja […]

Hei hei evästeet, tervetuloa tekoäly – viisi oppia Programmatic Pioneersista

Saimme kesäkuun alussa mahdollisuuden vierailla Lontoossa ohjelmallisen mainonnan lippulaivatapahtumassa, Programmatic Pioneersissa. Tässä tiivistetyt havainnot ja […]

Alma Spotlight – Janne Tuominen, Digital Growth Director s360: Haastan kaikkia asiantuntijoita miettimään digimainonnan metriikoita kriittisesti

Alma Spotlight -podcastin kevään viimeisen jakson asiantuntijahaastattelussa on s360:n tuore digitaalisen kasvun johtaja Janne Tuominen. […]

Luotettavuus, tuloksellisuus ja yhteiskunnallinen merkitys – Kotimainen media on vastuullisen mainostajan valinta 

Mainostaminen kotimaisessa mediassa on paitsi tuloksellista, myös strateginen ja vastuullinen valinta, joka tukee brändiä, demokratiaa […]

Mitkä autot myyvät loppuvuonna ja mitä markkinasta on nyt syytä tietää? Katso Ajankohtaista autokaupasta -webinaari!

Autokauppa elää murrosta, jossa yhä useampi valitsee auton käyttövoimaksi sähkön samalla kun kuluttajien ostopolut nopeutuvat. […]

Mitä tämän päivän sijoittaja kaipaa? Selkeyttä, vinkkejä ja luotettavia brändejä

Minkälainen on tämän päivän sijoittaja? Miten sijoituspäätöksiä tehdään ja mistä haetaan inspiraatiota? Näihin kysymyksiin haettiin […]

Alma Spotlight – Näin Suomi Bidaa -kyselyn jälkipuinti – Miika Luoma, Agency Lead: ”Miksi digimainonnalta odotetaan välitöntä reaktiota verrattuna muihin kanaviin?” 

Alma Spotlight -podcastin uusimmassa jaksossa puidaan läpi tuoreen ohjelmallisen mainonnan Näin Suomi bidaa – kyselyn […]