Syyskuussa 2025 järjestetty Stockholm Programmatic Summit kokosi yhteen ohjelmallisen mainonnan ekosysteemin keskeisiä toimijoita ensisijaisesti Ruotsin markkinalta. Tapahtumassa julkaisijat, mediatoimistot, teknologiakumppanit ja mainostajat keskustelivat alan kehityksestä ja tulevaisuudesta.
Yksi keskeisimmistä teemoista oli se, kuinka ekosysteemi on vuosien varrella kehittynyt ostojärjestelmien näkökulmasta. Tämä kehitys on tuonut DSP:lle (Demand Side Platform) koko ajan enemmän kyvykkyyksiä kun ostojärjestelmien dataintegraatiot, kohdentamisen vaihtoehdot, bränditurvallisuuden hallinta, inventaarin valinta, suorituskyvyn optimointi, luovien hallinta ja erilaiset verifioinnit ovat kehittyneet. Tämä kehitys on osaltaan johtanut myös kuratoitujen markkinapaikkojen yleistymiseen, kun kontrollia tuodaan yhä enemmän ostopuolelle. Kuratoiduilla markkinapaikoilla mediatoimistot kokoavat ja hallinnoivat mainosinventaaria tarjotakseen mainostajille enemmän tehokkuutta.
Tapahtumassa ennustettiin, että yksi seuraavista muutosvoimista ohjelmallisessa mainonnassa liittyy edelleen mainosinventaarin kuratointiin. Tulevana suuntana nähtiin SSP -vetoinen kuratointi, jossa myyntijärjestelmät ja julkaisijat tulevat ottamaan kuratoinnissa aktiivisempaa roolia.
Mitä hyötyä on SSP-vetoisen inventaarin kuratoinnista?
Ohjelmallisen mainonnan myyntijärjestelmät lähettävät yleisesti hyvin suuren määrän erilaista inventaaria mainoskutsuina ostojärjestelmille. SSP -vetoisessa inventaarin kuratoinnissa myyntijärjestelmällä on paremmat mahdollisuudet tehdä älykkäitä päätöksiä lähetettävästä inventaarista jo ennen kuin näyttökerrat päätyvät huutokauppaan. Sen sijaan, että ostojärjestelmille lähetettäisiin valtava määrä tarjouspyyntöjä, joista suurin osa jää ostamatta, myyntijärjestelmät voivat kuratoida inventaarin fiksusti, hyödyntäen esimerkiksi:
- Brand safetyä ja brand suitabilityä
- Kontekstia
- Julkaisijan omaa dataa
- Erilaisiin mittareihin pohjautuvia signaaleja
Tämä lähestymistapa vähentää hukkaa, laskee teknologian kustannuksia ja tuo läpinäkyvyyttä sekä tehokkuutta koko ostoprosessiin.
Julkaisijoiden rooli on olla enemmän kuin inventaarin tarjoajia
Tapahtuman paneelikeskustelussa ruotsalaiset julkaisijat toivat esiin turhautumisensa: kun kuratointi tapahtuu täysin ostojärjestelmän päädyssä, julkaisijoilla ei ole mahdollisuutta tuoda esiin inventaarinsa arvoa. Esimerkiksi julkaisijoiden käyttäytymiseen perustuva data sekä kontekstin tuomat hyödyt, tai esimerkiksi bränditurvallisuuteen liittyvät asiat jäävät helposti alihyödynnetyksi ostoprosessissa. Tämä voi rajoittaa mainostajien mahdollisuuksia hyödyntää laadukkainta inventaaria ja myös heikentää yhteistyötä mainostajien ja julkaisijoiden välillä.
SSP -vetoinen kuratointi ei tarkoita pelkstästään parempaa kohdentamista vaan rakenteellista tehokkuutta. Avoimet huutokaupat luovat päällekkäisiä tarjouspyyntöjä, turhia teknologiakustannuksia ja viivettä. Inventaarin kuratointi selkeyttää tätä toimitusketjua.
Diiliostaminen vastaa tällä hetkellä parhaiten myyntijärjestelmälähtöistä kuratointia.
Alman diilit mahdollistavat:
- Bränditurvallisen mediaympäristön journalistisen ja markkinapaikka -sisällön yhteydessä
- Laadukkaaseen journalistiseen sisältöön sekä asumisen ja autoilun markkinapaikkoihin perustuvan kontekstuaalisen kohdentamisen, eri kohdennussegmenttejä yhteensä 86 kpl
- Erittäin kattavan ensimmäisen osapuolen kiinnostus-, ostoaie- ja sosiodemografiadatan
- Videoformaatit sisällön yhteydessä, korkean huomioarvon display-formaatit, standardi display- ja natiiviformaatit
- Uutta! Eri signaaleja yhdistelevän Alma attention scoren avulla kuratoidut mainospaikat
Kysy lisää: programmatic@almamedia.fi