Valio toteutti kolme sisältönatiivia, jotka sitouttivat kuluttajia yli odotusten
Miten Valio onnistui houkuttelemaan suomalaiset viettämään aikaa reseptien ja visailun parissa?
TAVOITE: Valio halusi vahvistaa tuotteidensa näkyvyyttä ja sitouttaa kuluttajia sesonkien ympärille rakentuvalla sisällöllä. Tavoitteena ei ollut suora konversio, vaan ennen kaikkea sisällön parissa vietetty aika ja kiinnostuksen herättäminen laajassa kohderyhmässä.
“Kampanjan konkreettiset tavoitteet painottuivat brändipreferenssin vahvistamiseen, jolloin brändin parissa vietetty aika on erityisesti tärkeää. Lisäksi tavoitteena oli herättää ostokiinnostusta uutuustuotteille houkuttelevilla resepteillä sekä rakentaa positiivisia mielikuvia ja syventää kuluttajien suhdetta brändiin”, kuvailee Valion Henna Kaijomaa.
RATKAISU:
Kampanja toteutettiin kolmena erillisenä sisältönatiivina Alma Median uutismedioiden ympäristössä. Kanavavalinta perustui laajaan tavoittavuuteen ja aiempiin hyviin kokemuksiin natiivimainonnasta Alma Median uutismedioissa.
1. Appelsiini-suklaajuustokakku
Houkutteleva resepti, joka nousi kampanjan tähdeksi ja keräsi poikkeuksellisen paljon huomiota.
2. Kesän helpoin menu
Inspiroiva reseptiartikkeli, joka tarjosi helppoja vinkkejä kesän juhlapöytään.
3. Muistatko nämä legendaariset tuotteet?
Viihteellinen visailu, joka herätti nostalgiaa ja toi Valion klassikot esiin 120-vuotisjuhlavuoden kunniaksi.
Sisältömarkkinoinnin rooli on kertoa tuotteista kiinnostavalla tavalla. Haasteena on, että ihmiset hukkuvat sisältöihin – siksi halusimme löytää kuluttajalähtöisen, erottuvan tavan puhutella heitä. Massamedian ympäristö ja laadukas sisältöformaatti olivat meille luonteva valinta.
Mari Ulkuniemi, markkinointitoimisto Dagmar
TULOKSET & VAIKUTTAVUUS:
Appelsiini-suklaajuustokakku-artikkelin uniikit lukukerrat, uskomaton tulos
Kesän helpoin menu -reseptiartikkelin keskimääräinen lukuaika, mikä on huikea lukema
Muistatko nämä legendaariset tuotteet -visailuartikkelin uniikit lukukerrat, todellinen menestys
Tärkein onnistuminen oli se, että kuluttajat todella pysähtyivät sisällön äärelle, mikä osoittaa, että kuluttajalähtöisesti suunniteltu natiivisisältö toimii. Lisäksi kampanja vahvisti käsitystä siitä, että natiivimainonta on edelleen erittäin tehokas tapa tavoittaa ja sitouttaa laajoja kohderyhmiä.
Henna Kaijomaa, Valio
Kaikki kolme kampanjaa performoivat yli keskiarvon verrattuna samassa palvelussa olleisiin muihin artikkeleihin sekä lukukertojen että lukuajan suhteen.
Parhaiten sisällöistä toimi Appelsiini-suklaajuustokakku-resepti, joka ylitti odotukset niin kiinnostavuudessa kuin sitoutumisessa. Retrovisailu toi kampanjaan viihteellisyyttä ja keräsi runsaasti osallistumisia, mikä vahvisti Valion brändin lähestyttävyyttä.
Alman kanssa yhteistyö oli sujuvaa ja mutkatonta – he ymmärsivät kampanjan tavoitteet ja toivat lisäarvoa toteutukseen.
Henna Kaijomaa, Valio
Sitouttavat sisältönatiivit
Valion menestynyt kolmen erillisen sisältönatiivin kampanja keväällä ja kesällä 2025 todisti, että natiivimainonta on kuluttajalähtöinen tapa puhutella yleisöä. Alma Median uutismediaympäristö tarjosi Valion kampanjalle laajan tavoittavuuden, luotettavan kontekstin ja monipuoliset natiiviformaatit.
“Kokonaisuutena kampanja oli erittäin onnistunut. Sisällöt olivat huolellisesti suunniteltuja, kohderyhmää kiinnostavia ja toimivat loistavasti uutismediaympäristössä. Yhteinen näkemys ja proaktiivinen ote näkyivät lopputuloksessa, joka ylitti odotukset sekä sisällöllisesti että tuloksellisesti”, Dagmarin Mari Ulkuniemi summaa.