Sisältömarkkinointi kasvatti Raahen tunnettuutta / Case Raahen kaupunki
Raahen kaupunki halusi tavoittaa yrityspäättäjät ja tehdä tunnetuksi Raahen seudun elinvoimaa ja mahdollisuuksia yrityksille. Sisältömarkkinointikampanja Kauppalehdessä toi pienen kaupungin aktiiviselle meiningille valtakunnallista näkyvyyttä. Tulokset ylittivät kaikki odotukset.
Perämeren rannikolla sijaitseva satamakaupunki Raahe halusi vahvistaa profiiliaan houkuttelevana paikkana yrittää. Tavoitteena oli kasvattaa Raahen seudun tunnettuutta yrityspäättäjien keskuudessa, ja tuoda esiin seudun aktiivista ja innovatiivista elinkeinoelämää, keskeistä sijaintia ja kokoaan suurempaa roolia Suomen ilmastotavoitteiden saavuttamisessa.
Kumppanisisältö on vaikuttava keino kertoa enemmän
Raahe toivoi saavansa viestinsä esiin arvostetussa ja tunnetussa valtakunnallisessa päättäjämediassa. Yhteistyökumppaniksi valittiin Alma Media ja kampanjan keskiöön Kauppalehti.
Ratkaisuksi valikoitui sisältömarkkinointi, joka sopii erinomaisesti juuri tunnettuuden kasvattamiseen ja mielikuvien vahvistamiseen. Kauppalehteen suunniteltiin kolmen Kumppanisisällön sarja, jonka viestiä syvennettiin samanaikaisesti Alma-verkostossa pyörivällä display-mainonnalla.
”Halusimme kertoa ja esitellä Kauppalehden päättäjäyleisölle, mitä kaikkea innostavaa Raahen elinkeinoelämässä on meneillään. Siksi Kumppanisisällöt sopivat ratkaisuksi paremmin kuin pelkkä displaymainoskampanja – artikkeleissa on yksinkertaisesti tilaa kertoa koko tarina”, kertoo myyntipäällikkö Mervi Ketolainen Alma Mediasta.
Salaisuutena tiivis yhteistyö
Raahen kaupungin artikkelit toteutettiin tiiviissä yhteistyössä Alma Brand Studion kanssa.
Kolmen kumppanisisällön sarja suunniteltiin yhdessä Raahen kaupunkimarkkinoinnille tärkeiden teemojen eli osaamisen kehittämisen, vihreän siirtymän ja rakentamisen ympärille. Valitut aiheet ja pääviestit kirkastettiin Brand Studion vastaavan tuottajan kanssa Kauppalehteen sopiviksi näkökulmiksi, ja niistä luotiin kohderyhmää kiinnostavia artikkeleita. Artikkelit julkaistiin helmi-, kesä- ja syyskuussa 2024.
Uutismediaan tuotetuissa kumppanisisällöissä kiinnitetään myös paljon huomiota otsikointiin: informatiivisten mutta lukemaan houkuttelevien otsikoiden kautta Raahe ja kaupungin markkinointiviestit tulivat tutuksi laajalle kohderyhmälle – siis heillekin, jotka eivät lopulliseen artikkeliin klikanneet.
Tutustu Raahen kiinnostaviin tarinoihin alla:
- Raahessa ei jääty odottamaan kun pula osaajista uhkasi – nyt paikallinen koulutusmalli kiinnostaa ympäri Suomea – Kauppalehti
- Raahessa ratkaistaan Suomen ilmastotavoitteiden onnistuminen – Kauppalehti
- Satamakaupunki Raahessa investoidaan poikkeuksellisen paljon isoihin rakennushankkeisiin – Kauppalehti
Esimerkki retargeting paraatimainoksesta sisältöartikkelin lukeneille
Sisältömarkkinointi ylitti kaikki odotukset
Tulokset osoittavat, että Raahen seudun aktiivinen elinkeinoelämä todella kiinnosti Kauppalehden lukijoita.
Kolmen kumppanisisällön sarja keräsi kampanjan aikana yhteensä yli 12 300 lukukertaa ja artikkelien parissa vietettiin aikaa yhteensä yli 200 tuntia – huomattavasti enemmän kuin Kauppalehden Kumppanisisältö-artikkeleissa keskimäärin. Suosituimmaksi aiheeksi nousi koulutusta käsittelevä artikkeli, joka keräsi yli 5 000 lukukertaa. Artikkeleita luettiin tavallista enemmän myös Pohjois-Pohjanmaalla ja Lapissa, mikä kertoo siitä, että paikalliset menestystarinat kiinnostavat.
Osaltaan menestykseen vaikutti myös Raahen kaupungin oma aktiivinen artikkeleiden markkinointi omissa kanavissa, joka lisäsi suoraa liikennettä.
”Tästä kannattaa ottaa mallia: Tuodaan sisältö arvostettuun mediaympäristöön, josta oma yleisö tavoitetaan, ja otetaan siitä kaikki irti myös omissa kanavissa”, Ketolainen vinkkaa.
”Meidän näkökulmastamme kampanja onnistui loistavasti. Artikkelien lukumäärät olivat huikeita, isompia kuin osasimme odottaa – viestimme ja teemamme kiinnostivat. Tavoitteemme oli tuoda Raahea esiin sisältömarkkinoinnin keinoin luotettavassa mediaympäristössä ajankohtaisin ja valtakunnallisesti kiinnostavin tulokulmin. Tämä tavoite täyttyi kirkkaasti.
Yhteistyö Alma Median kanssa toimi erittäin jouhevasti; prosessi pysyi koko ajan hyvin aikataulussa, ja meidän toiveitamme kuunneltiin herkällä korvalla. Pääsimme jalostamaan alkuperäistä kampanjaideaamme Alman Median asiantuntijoiden kanssa, ja lopputuloksena syntyi kiinnostava sisältömarkkinointipaketti, joka puhutteli oikealla tavalla juuri meidän valitsemaamme kohderyhmää.
Sisältömarkkinoinnilla tulee olemaan jatkossakin vahva rooli meidän tekemisessämme. Se on hyvä keino herättää kiinnostusta aluetta kohtaan sekä kasvattaa luottamusta kohderyhmän keskuudessa aidon ja kiinnostavan viestin avulla.”
– Tarmo Somero, markkinointisihteeri, Raahen kaupunki
Haluatko sinäkin nostaa alueesi tai yrityksesi näkyvyyden uudelle tasolle ja tavoittaa päättäjät valtakunnallisesti?
Tutustu Alma Mediaratkaisujen Kumppanisisältöihin ja lue lisää display-mainonnasta.