Alma Spotlight kesäjakso – Alman mediamyynti paljastaa: Näillä taidoilla pärjäät kun mediaostaminen automatisoituu

Alma Spotlightin kevään viimeisessä jaksossa on vieraana Alman mediamyynnistä Henrik Pitkäkoski ja Ville Helminen! Molemmat ovat viihtyneet Almalla jo pitkään ja he tekevät tällä hetkellä hommia samassa tiimissä. Tiimi on osa Alma Mediaratkaisuja ja se vastaa Alman isoimmista mainostaja-asiakkuuksista. Kummallakin on vähän erilainen tausta, miten he ovat aikoinaan päätyneet Almalle, mutta selkeä halu ja into tehdä töitä median parissa yhdistää molempien polkuja.

Jaksossa kuullaan mediamyynnin arjesta, jossa tylsät päivät ovat harvassa. Jutustelun lomassa vakavoidutaan myös perusasioiden äärelle; mihin mediamyyjää tarvitaan, kun mainonnan ostaminen on automatisoitunut ja tekoäly tulee jatkossa ottamaan entistä suurempaa roolia mediasuunnittelussa? Henrik ja Ville pääsevät vastaamaan tähän aika isoon tulevaisuuden kysymykseen.


Kuuntele podcast alta:


”Ostotapa ei poista tarvetta asiantuntijuudelle, jolla ohjataan asiakkaita aina parempaan tekemiseen.”

Sama pätee tekoälyn kouluttamiseen:

”Meillä on paras tuntemus Alman tarjoamasta. Suuri yleisö ja siitä saatavan datan mahdollisuudet sekä eri kanavien ominaisuudet täytyy avata asiakkaille, jotta he pystyvät hyödyntämään meidän medioitamme parhaalla mahdollisella tavalla.”

”Ydintehtävä mediamyynnin työssä on ohjelmallisessa ostotavassa sama kuin suoraostossa.”

Automatisoitu ostaminen ja laaja kanavavalikoima ovat tuoneet mediamyynnin arkeen valtavasti lisää tarvetta ymmärtää erilaisia kokonaisuuksia ja riippuvuuksia, joita teknologia mahdollistaa. Haastetta on Almalla ratkottu lisäämällä yhteistyötä mediamyynnin ja digikehityksen välillä, sekä syventämällä toimialatuntemusta, jotta asiakkaille pystytään tuottamaan entistä enemmän lisäarvoa.

”Vanha mielikuva mediamyynnistä, jossa klousataan kerran vuodessa koko vuoden tekemiset, ei ole enää tätä päivää”, toteaa Henrik.

”Mediamyynnin konsultatiivisuus ei katoa ostotavan myötä, vaan meidän vastuullamme on tuntea asiakkaiden toimiala niin, että emme puhu vain teknologian tarjoamista kyvykkyyksistä vaan siitä, miten niitä kannattaa hyödyntää.”, Ville kertoo.

On tärkeää ymmärtää, mitkä ovat niitä juttuja, joihin pitää kiinnittää huomiota. Ohjelmallisessa ei pärjää narratiivipainotteisella käsienheiluttelulla, ja on hyvä, että meillä on lukuja ja analytiikkaa taustalla, eikä tarvitse myyjän mielipiteillä optimoida” tiivistää Ville.

Mikä sitten jarruttaa ohjelmallisen mainonnan osuuden kasvua verrattuna muuhun Eurooppaan? Onko se liian kivat mediamyyjät ja ostamisen helppous nykyisellään?

Näihin kysymyksiin vastataan podissa ja lopuksi kuullaan myös mediamyyjän kesätunnustukset, josta selviää mm. mikä on paras paikka viedä asiakas kesälounaalle ja mikä on mediamyyjän kesäpainajainen.

Lue seuraavaksi:

Alma Spotlight – Janne Tuominen, Digital Growth Director s360: Haastan kaikkia asiantuntijoita miettimään digimainonnan metriikoita kriittisesti

Alma Spotlight -podcastin kevään viimeisen jakson asiantuntijahaastattelussa on s360:n tuore digitaalisen kasvun johtaja Janne Tuominen. […]

Luotettavuus, tuloksellisuus ja yhteiskunnallinen merkitys – Kotimainen media on vastuullisen mainostajan valinta 

Mainostaminen kotimaisessa mediassa on paitsi tuloksellista, myös strateginen ja vastuullinen valinta, joka tukee brändiä, demokratiaa […]

Mitkä autot myyvät loppuvuonna ja mitä markkinasta on nyt syytä tietää? Katso Ajankohtaista autokaupasta -webinaari!

Autokauppa elää murrosta, jossa yhä useampi valitsee auton käyttövoimaksi sähkön samalla kun kuluttajien ostopolut nopeutuvat. […]

Mitä tämän päivän sijoittaja kaipaa? Selkeyttä, vinkkejä ja luotettavia brändejä

Minkälainen on tämän päivän sijoittaja? Miten sijoituspäätöksiä tehdään ja mistä haetaan inspiraatiota? Näihin kysymyksiin haettiin […]

Alma Spotlight – Näin Suomi Bidaa -kyselyn jälkipuinti – Miika Luoma, Agency Lead: ”Miksi digimainonnalta odotetaan välitöntä reaktiota verrattuna muihin kanaviin?” 

Alma Spotlight -podcastin uusimmassa jaksossa puidaan läpi tuoreen ohjelmallisen mainonnan Näin Suomi bidaa – kyselyn […]

Suomalaisten kesäsuunnitelmat 2025

Miten suomalaiset viettävät kesälomaansa? Entä miten luottavaisesti suomalaiset suhtautuvat omaan taloudelliseen tilanteeseensa? Muun muassa näitä […]

Alman kesäedut 2025

Kesällä on loistava tilaisuus tavoittaa sekä kuluttajat että päättäjät! Suomalaiset viettävät aikaa Alman medioiden ja […]

Suorat lennot ja sopivat hinnat kiinnostavat suomalaisia matkailijoita – Katso, mitä matkailun pulssikysely paljasti

Marraskuussa 2024 kuluttajille tehdyn kyselyn mukaan yli puolet vastaajista suunnittelee matkustamista seuraavan 6 kuukauden aikana […]

Näin rakennat menestyneen brändin – Katso Alma Talk -seminaarin tallenne!

Miksi brändinrakentamiseen kannattaa nyt satsata, vaikka taktinen mainonta tuntuisi houkuttelevammalta? Tuore Alma Talk -seminaari pureutui […]

Outstream-video vakuuttaa numeroin: Alman ohjelmallisen VTR jopa 60 %

Videomainonta on tehokas tapa vangita yleisön huomio ja outstream-video on noussut vahvaksi vaihtoehdoksi mainostajan keinovalikoimassa […]

Näin Suomi Bidaa: Evästeettömyyskeskustelu hiipuu, tuudittuuko markkina virheellisesti kolmannen osapuolen evästeiden riittävyyteen?

Suuri osa digimainonnasta ostetaan kanavista ja selaimista, joita kolmannen osapuolen evästeet eivät tue. Googlen Chrome-selain […]

Näin Suomi Bidaa: Ostajien markkinapaikat jakavat ostajien mielipiteet, onko sittenkin kyseessä vain mediatoimistojen uusi ansaintalogiikka?

Yksi digimainonnan ja ohjelmallisen ostamisen suurimmista buzzwordeista 2024 ja edelleen 2025 on ollut ostajien omat […]