Alma Spotlightin kevään viimeisessä jaksossa on vieraana Alman mediamyynnistä Henrik Pitkäkoski ja Ville Helminen! Molemmat ovat viihtyneet Almalla jo pitkään ja he tekevät tällä hetkellä hommia samassa tiimissä. Tiimi on osa Alma Mediaratkaisuja ja se vastaa Alman isoimmista mainostaja-asiakkuuksista. Kummallakin on vähän erilainen tausta, miten he ovat aikoinaan päätyneet Almalle, mutta selkeä halu ja into tehdä töitä median parissa yhdistää molempien polkuja.
Jaksossa kuullaan mediamyynnin arjesta, jossa tylsät päivät ovat harvassa. Jutustelun lomassa vakavoidutaan myös perusasioiden äärelle; mihin mediamyyjää tarvitaan, kun mainonnan ostaminen on automatisoitunut ja tekoäly tulee jatkossa ottamaan entistä suurempaa roolia mediasuunnittelussa? Henrik ja Ville pääsevät vastaamaan tähän aika isoon tulevaisuuden kysymykseen.
Kuuntele podcast alta:
”Ostotapa ei poista tarvetta asiantuntijuudelle, jolla ohjataan asiakkaita aina parempaan tekemiseen.”
Sama pätee tekoälyn kouluttamiseen:
”Meillä on paras tuntemus Alman tarjoamasta. Suuri yleisö ja siitä saatavan datan mahdollisuudet sekä eri kanavien ominaisuudet täytyy avata asiakkaille, jotta he pystyvät hyödyntämään meidän medioitamme parhaalla mahdollisella tavalla.”
”Ydintehtävä mediamyynnin työssä on ohjelmallisessa ostotavassa sama kuin suoraostossa.”
Automatisoitu ostaminen ja laaja kanavavalikoima ovat tuoneet mediamyynnin arkeen valtavasti lisää tarvetta ymmärtää erilaisia kokonaisuuksia ja riippuvuuksia, joita teknologia mahdollistaa. Haastetta on Almalla ratkottu lisäämällä yhteistyötä mediamyynnin ja digikehityksen välillä, sekä syventämällä toimialatuntemusta, jotta asiakkaille pystytään tuottamaan entistä enemmän lisäarvoa.
”Vanha mielikuva mediamyynnistä, jossa klousataan kerran vuodessa koko vuoden tekemiset, ei ole enää tätä päivää”, toteaa Henrik.
”Mediamyynnin konsultatiivisuus ei katoa ostotavan myötä, vaan meidän vastuullamme on tuntea asiakkaiden toimiala niin, että emme puhu vain teknologian tarjoamista kyvykkyyksistä vaan siitä, miten niitä kannattaa hyödyntää.”, Ville kertoo.
On tärkeää ymmärtää, mitkä ovat niitä juttuja, joihin pitää kiinnittää huomiota. Ohjelmallisessa ei pärjää narratiivipainotteisella käsienheiluttelulla, ja on hyvä, että meillä on lukuja ja analytiikkaa taustalla, eikä tarvitse myyjän mielipiteillä optimoida” tiivistää Ville.
Mikä sitten jarruttaa ohjelmallisen mainonnan osuuden kasvua verrattuna muuhun Eurooppaan? Onko se liian kivat mediamyyjät ja ostamisen helppous nykyisellään?
Näihin kysymyksiin vastataan podissa ja lopuksi kuullaan myös mediamyyjän kesätunnustukset, josta selviää mm. mikä on paras paikka viedä asiakas kesälounaalle ja mikä on mediamyyjän kesäpainajainen.