Alma Spotlight – Janne Tuominen, Digital Growth Director s360: Haastan kaikkia asiantuntijoita miettimään digimainonnan metriikoita kriittisesti

Alma Spotlight -podcastin kevään viimeisen jakson asiantuntijahaastattelussa on s360:n tuore digitaalisen kasvun johtaja Janne Tuominen. s360 on seitsemässä eri maassa toimiva digitaalisen markkinoinnin toimisto, jossa Janne vastaa asiakkuuksista, strategiasta ja myynnistä. Jaksossa Tuominen avaa näkemyksiään digimainonnan nykytilasta, mittaamisen haasteista ja siitä, miten kasvuun päästään.

Digimainonta kasvaa Euroopassa vauhdilla, mutta Suomessa kasvu on jäänyt vaatimattomaksi. Janne nostaa esiin huolen siitä, että markkinointia – ja erityisesti digimainontaa – ei Suomessa vielä hyödynnetä täysimääräisesti. Syitä voi löytyä niin osaamisesta, asenteista kuin mittaamisen haasteista.

“Ehkä suurin haaste on se, että tuloksia ei aina osata tulkita oikein. Jos ei ymmärretä, mikä toimii ja miksi, on vaikea perustella panostuksia.”


Mittaaminen vaatii uusia tulokulmia, AI tulee avuksi

Janne lähestyy digimainonnan mittaamista useista eri näkökulmista ja ravistelee pinttyneitä käytäntöjä. Mittaamisen näennäinen helppous ja nopea tuloksellisuus voivat ohjata mainostajia väärään suuntaan.

“Me ollaan opetettu mainostajat siihen, että siirrät rahaa tänne ja näet tulokset heti. Mutta jos tuloksia ei näy heti, vedetään johtopäätös, että kanava ei toimi. Suosittelen mainostajia ottamaan käyttöön muitakin tapoja mitata digimainontaa, kun alustojen omat raportoinnit”

Keskustelussa pohditaan myös, miten tekoäly ja automaatio vaikuttavat mittaamiseen ja asiantuntijatyöhön:

“Jos et näe, mitä tapahtuu toimenpiteen ja tuloksen välillä, et voi oppia. Se on riski, jos kaikki ulkoistetaan algoritmille – silloin asiantuntijuus alkaa rapautua”, Janne muistuttaa.

Tekoälystä toivotaan apua mm. kanavien yhteismitallisuuteen ja pidemmän aikavälin myynnin mittaamiseen:

”Myynninmallinnus on koko ajan kevyempää toteuttaa ja siinä tekoäly tulee tekemään asioita helpommaksi”, Janne iloitsee.


Suljettujen ekosysteemien helppous – onko kritiikille tilaa?

Janne nostaa esiin myös suljettujen ekosysteemien, kuten esimerkiksi somemainonnan erityispiirteet: se on helppoa ostaa, tulokset näkyvät nopeasti ja kohderyhmät ovat tavoitettavissa. Samalla hän varoittaa liiallisesta luottamisesta yksittäisiin mittareihin. Somemainonnan osuus digibudjeteista on suuri, mutta sen tehokkuutta ei aina arvioida kriittisesti. Janne peräänkuuluttaa parempaa mittaamista ja rohkeutta tarkastella myös vaihtoehtoisia kanavia ja mittareita.

“Viime kädessä tärkein mittari on se, kuinka paljon kassaan tulee rahaa. Siitä pitäisi lähteä kaikki suunnittelu”, Janne summaa.


Kuuntele Jannen mietteet ja saat vastauksia muun muassa näihin kysymyksiin:

Miksi mittaaminen on sekä digimainonnan vahvuus että sudenkuoppa?

Miten AI ja automaatio muuttavat asiantuntijatyötä – ja miksi se voi olla myös riski?

Miksi yhteismitallinen mittaaminen on tulevaisuuden avain?

Miten kasvua voidaan rakentaa digimainonnan avulla, myös kansainvälisesti?


Kuuntele podcast alta:

Lue seuraavaksi:

Ohjelmallinen ostaminen Suomessa 2025: optimismia, tekoälyä ja uusia kasvun kanavia 

IAB Finlandin 12.11.2025 julkaistu Ohjelmallisen ostamisen nykytila ja trendit 2025 -tutkimus paljastaa, että vaikka ohjelmallisen […]

Suomalaisten mediankäyttö nyt – Olemme edelleen uutiskansaa, myös digissä

Uutismedian kulutus jatkaa digitalisoitumistaan ja suomalaiset ovat sitoutuneita journalistisiin uutissisältöihin. Suomalaisten mediankäyttö on muuttunut pysyvästi […]

Poliittinen mainonta – Mitä mainostajan tulee tietää? 

EU:n uusi poliittisen mainonnan avoimuusasetus (EU 2024/900), englanniksi Transparency and Targeting of Political Advertising Regulation (TTPA), tiukentaa poliittisen […]

Tekoäly on parhaimmillaan hyvä työkaveri – Näin sen käyttö toimitustyössä hyödyttää myös mainostajaa

Alma Media on kehittänyt yli 30 tekoälytyökalua, jotka tehostavat toimitustyötä ja parantavat journalismin laatua. Mainostajille […]

Näin hyödynnät dataa oikein: Vältä yleisimmät virheet ja onnistu digimarkkinoinnissa

Digitaalisen median kasvu on muuttanut markkinoinnin pelisääntöjä. Data ja sen hyödyntäminen ovat nousseet keskiöön, mutta […]

Käytetty auto kiinnostaa, kuluttajien hintatietoisuus korkealla 

Suomalaiset ovat jälleen aktiivisesti autokaupoilla, ja suurin kiinnostus kohdistuu käytettyihin autoihin. Hintatietoisuus ja talouden epävarmuus […]

Tulevaisuuden organisaatiot rakentuvat ihmisen ajattelun ja tekoälyn ekosysteemille 

Alma Median ja IAB:n tekoälyaiheisessa seminaarissa teknologiayrittäjä Maria Ritola haastoi ajattelemaan tekoälyä uudella tavalla: menestys […]

Koulutusvalinnat tehdään digissä – Oletko mukana vaikuttamassa? 

Nuorten ja aikuisten koulutusvalinnat tapahtuvat yhä vahvemmin verkossa. Päätöspolku on digitaalinen, ja oikea-aikainen näkyvyys ratkaisee. […]

State of Programmatic: Globaalit trendit ja kasvun ajurit ohjelmallisessa mainonnassa

Ohjelmallinen mainonta jatkaa vahvaa kasvuaan maailmalla, vaikka avoimen internetin kehitys on hidastunut. Uudet kanavat, laadun […]

B2B-markkinointi nyt – tekoäly, monimutkaistuvat ostoprosessit ja markkinoinnin uusi rooli 

B2B-markkinointi on monella tapaa murroksessa. Ostoprosessit ovat monimutkaistuneet, päätöksentekijöiden määrä kasvanut ja digitaaliset kanavat ovat […]

Näin mittaat lyhytvideomainonnan onnistumista – Kolme kriittistä mittaria

Videomainonta kasvaa vauhdilla, mutta miten voimme varmistua, että investointi tuottaa tulosta? Alma Median Miika Luoma […]

May I have your attention, please!

Huomion saaminen on oleellinen asia missä tahansa kontekstissa, kun halutaan saada jokin viesti läpi. Huomion […]