Ajankohtaista autokaupasta: Sähköautot ja hybridit kasvattavat suosiotaan

Luet ensimmäistä Ajankohtaista autokaupasta -artikkelia, jossa tarkastellaan suomalaista automarkkinaa maan johtavan markkinapaikan Nettiauton lukujen valossa. Artikkelisarja on tarkoitettu autoalan toimijoille ja autokaupan tilanteesta kiinnostuneille.

Artikkelin datan lähde on Nettiauto, joka on Suomen suurin autojen kauppapaikka verkossa. Nettiautossa autokauppaa tekevät sekä autoliikkeet, että yksityiset henkilöt ja myytävänä on käytettyjä ja uusia autoja.

Nettiauton kautta jopa noin 600 000 autoa vaihtaa omistajaa joka vuosi. Viikoittain palvelu tavoittaa noin 725 000 kävijää (Lähde: FIAM). Palvelun tarjoama data antaakin kattavan kuva mitä autokaupassa tapahtuu juuri nyt.

Tässä artikkelissa tarkastellaan vuoden 2023 kolmannen kvartaalin lukuja verraten niitä edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan. Luvut kertovat siten autokaupan tilanteesta aikavälillä heinäkuusta syyskuun loppuun.

Artikkelissa tarkastellaan samalla sekä autoliikkeiden että yksityisten henkilöiden myymiä autoja. Mikäli haluat kuulla lisää autokaupan tilanteesta, vaikka vain autoliikkeiden myymien autojen osalta, pyydä meidät kylään!

Autokaupassa nähtävissä pieniä piristymisen merkkejä edelliseen vuoteen verrattuna

Tarkastellessa sekä myytäväksi asetettujen autojen, että myytyjen ajoneuvojen määriä, nähdään nousua edellisen vuoden vastaavan kvartaalin lukuihin. Yhteensä Nettiautossa myytiin vuoden 2023 kolmannen kvartaalin aikana noin 180 000 autoa. Keskimääräinen auton myyntiaika oli 22 päivää.

Nettiauton liiketoimintapäällikkö Erno Kalalahti iloitseekin vilkastunutta autokauppaa:

”Mennyt kvartaali oli Nettiauton historiassa autojen myynnin euromäärällä mitattuna kaikkien aikojen suurin.”

Muutos verrattuna edelliseen vuoteen
Myytäväksi asetetut autot + 3,6 % ↑
Myydyt autot+ 5,2 % ↑

Autoliikkeet myyvät valtaosan Nettiauton kautta myytävistä autoista

Nettiautossa autokauppaa tekevät sekä autoliikkeet, että yksityishenkilöt suoraan toisille kuluttajille. Valtaosa myydyistä autoista on kuitenkin myyty autoliikkeiden kautta.

Myytyjen autojen osuus autoliikkeiden kautta myytyinä verrattuna kuluttajien väliseen kauppaan heinä – syyskuussa 2023

Volkswagen myydyin merkki autoliikkeiden ja kuluttajien välisissä kaupoissa

Tarkasteltaessa myydyimpiä automerkkejä heinä – syyskuussa nousee Volkswagen suosituimmaksi merkiksi Nettiauton kautta tehdyissä kaupoissa sekä autoliikkeiden että yksityishenkilöiden myymänä. Osuudet on laskettu myydyistä kappalemääristä.

Suosituimmat merkit autoliikkeiden myymissä autoissa  

Osuus myydyistä autoista
Volkswagen11,2 %
Toyota10,7 %
Mercedes-Benz10,1 %

Suosituimmat merkit yksityishenkilöiden myymissä autoissa

    Osuus myydyistä autoista
    Volkswagen11,3 %
    Mercedes-Benz9,4 %
    BMW8,2 %

    Käyttövoimista sähkö ja hybridi kasvattaneet voimakkaasti suosiotaan

    Autojen erilaiset käyttövoimat ovat puhuttaneet paljon automarkkinaa viime aikoina. Nettiauton kautta myydyissä autoissa bensiini on yhä suosituin käyttövoima, mutta sähkö- ja hybridiautot ovat nostaneet voimakkaasti suosiotaan, kun myytyjä automääriä verrataan edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan. Samalla bensiiniautojen myynti on pysynyt lähes samana ja dieselautojen kysyntä on hieman laskenut.

    Sähkö- ja hybridiautot korostuvat erityisesti kalliimman hintaluokan autoissa. Esimerkiksi yli 40 000 euroa maksavien autojen suosituin käyttövoima on hybridi ja toiseksi suosituin sähkö.

    Q3/2023 myydyimmät käyttövoimat

    Muutos verrattuna edelliseen vuoteen
    1. Bensiini+ 0,3 % ↑
    2. Diesel– 1,7 % ↓
    3. Hybridi+ 22,6 % ↑
    4. Sähkö+ 58,4 % ↑

        Mainostajan tukipaketti

        • Antamiasi tietoja käytetään vain tähän yhteydenottopyyntöön vastaamiseen. Tietosi poistetaan järjestelmästämme automaattisesti 12 kuukauden kuluttua.

        Lue seuraavaksi:

        Mitkä autot myyvät loppuvuonna ja mitä markkinasta on nyt syytä tietää? Katso Ajankohtaista autokaupasta -webinaari!

        Autokauppa elää murrosta, jossa yhä useampi valitsee auton käyttövoimaksi sähkön samalla kun kuluttajien ostopolut nopeutuvat. […]

        Mitä tämän päivän sijoittaja kaipaa? Selkeyttä, vinkkejä ja luotettavia brändejä

        Minkälainen on tämän päivän sijoittaja? Miten sijoituspäätöksiä tehdään ja mistä haetaan inspiraatiota? Näihin kysymyksiin haettiin […]

        Alma Spotlight – Näin Suomi Bidaa -kyselyn jälkipuinti – Miika Luoma, Agency Lead: ”Miksi digimainonnalta odotetaan välitöntä reaktiota verrattuna muihin kanaviin?” 

        Alma Spotlight -podcastin uusimmassa jaksossa puidaan läpi tuoreen ohjelmallisen mainonnan Näin Suomi bidaa – kyselyn […]

        Suomalaisten kesäsuunnitelmat 2025

        Miten suomalaiset viettävät kesälomaansa? Entä miten luottavaisesti suomalaiset suhtautuvat omaan taloudelliseen tilanteeseensa? Muun muassa näitä […]

        Alman kesäedut 2025

        Kesällä on loistava tilaisuus tavoittaa sekä kuluttajat että päättäjät! Suomalaiset viettävät aikaa Alman medioiden ja […]

        Suorat lennot ja sopivat hinnat kiinnostavat suomalaisia matkailijoita – Katso, mitä matkailun pulssikysely paljasti

        Marraskuussa 2024 kuluttajille tehdyn kyselyn mukaan yli puolet vastaajista suunnittelee matkustamista seuraavan 6 kuukauden aikana […]

        Näin rakennat menestyneen brändin – Katso Alma Talk -seminaarin tallenne!

        Miksi brändinrakentamiseen kannattaa nyt satsata, vaikka taktinen mainonta tuntuisi houkuttelevammalta? Tuore Alma Talk -seminaari pureutui […]

        Outstream-video vakuuttaa numeroin: Alman ohjelmallisen VTR jopa 60 %

        Videomainonta on tehokas tapa vangita yleisön huomio ja outstream-video on noussut vahvaksi vaihtoehdoksi mainostajan keinovalikoimassa […]

        Näin Suomi Bidaa: Evästeettömyyskeskustelu hiipuu, tuudittuuko markkina virheellisesti kolmannen osapuolen evästeiden riittävyyteen?

        Suuri osa digimainonnasta ostetaan kanavista ja selaimista, joita kolmannen osapuolen evästeet eivät tue. Googlen Chrome-selain […]

        Näin Suomi Bidaa: Ostajien markkinapaikat jakavat ostajien mielipiteet, onko sittenkin kyseessä vain mediatoimistojen uusi ansaintalogiikka?

        Yksi digimainonnan ja ohjelmallisen ostamisen suurimmista buzzwordeista 2024 ja edelleen 2025 on ollut ostajien omat […]

        Alma Spotlight – Roni Harju, Omnicom Media Group: Kuratoidun markkinapaikan avulla pystymme jakamaan tarkempaa tietoa mainosinventaarin toimivuudesta niin mainostajille kuin julkaisijoille

        Alma Spotlightin vuoden viimeiseen asiantuntijahaastatteluun saimme vieraaksi Roni Harjun OMG:ltä. Roni toimii Omnicom Media Groupilla […]

        Mihin asioihin auton valinnassa kiinnitetään huomiota? Katso suosituimmat hintaluokat ja käyttövoimat

        Millä perusteella auto valitaan ja millaisia autoja suomalaiset harkitsevat? Alma Businessmedioiden yleisöille toteutettu autotutkimus valaisee […]