Ajankohtaista autokaupasta: Hybridiautojen suosio jatkoi kasvuaan

Miltä näyttivät vuoden 2023 viimeisen vuosineljänneksen myyntiluvut Suomen suurimmassa autojen kauppapaikassa Nettiautossa? Ja millaisia trendejä niissä näkyy, kun lukuja verrataan edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan?

Autokauppaa tarkastellaan tässä artikkelissa Nettiauto-palvelun lukujen valossa. Nettiautossa autokauppaa tekevät autoliikkeet ja yksityiset henkilöt myyden niin uusia kuin käytettyjä autoja.

Nettiauto on Suomen suurin autojen kauppapaikka verkossa ja sen kautta jopa noin 600 000 autoa vaihtaa omistajaa joka vuosi. Viikoittain palvelu tavoittaa noin 725 000 kävijää (Lähde: FIAM).

Autokaupassa positiivista virettä edelliseen vuoteen verrattuna

Myytyjen ja myytäväksi asetettujen autojen kappalemäärissä on nähtävissä pientä nousua. Esimerkiksi myytyjen autojen määrä nousi 5 % edellisestä vuodesta ja oli yhteensä noin 152 000 autoa. Keskimääräinen auton myyntiaika oli 25 päivää.

Muutos verrattuna edelliseen vuoteen
Myytäväksi asetetut autot + 2,7 % ↑
Myydyt autot+ 5,0 % ↑

Tutut merkit kärjessä

Tarkastellessa myydyimpiä merkkejä, pysyvät samat merkit kolmen kärjessä kuin edellisenä vuonna vastaavaan aikaan. Osuudet on laskettu myydyistä kappalemääristä.

Suosituimmat merkit autoliikkeiden myymissä autoissa  

Osuus myydyistä autoista
Volkswagen10,9 %
Toyota10,9 %
Mercedes-Benz10,2 %

Suosituimmat merkit yksityishenkilöiden myymissä autoissa

    Osuus myydyistä autoista
    Volkswagen11,3 %
    Mercedes-Benz9,4 %
    BMW8,3 %

    Hybridien ja sähköautojen myynnin kasvu jatkuu

    Suosituimmat käyttövoimat tarkastellulla ajanjaksolla ovat perinteiset bensiini ja diesel. Kuitenkin hybridi- ja sähköautojen myynti on kasvanut voimakkaasti. Myytyjen hybridiautojen kappalemäärä on kasvanut lähes 50 % ja sähköautojen jopa yli 60 %, kun määriä verrataan vuoden 2022 vastaavaan ajankohtaan. Perinteisempien käyttövoimien suosio on samaan aikaan hieman laskenut.

    Q4/2023 myydyimmät käyttövoimat

    Muutos verrattuna edelliseen vuoteen
    1. Bensiini– 0,3 % ↓
    2. Diesel– 3,9 % ↓
    3. Hybridi+ 47,4 % ↑
    4. Sähkö+ 61,1 % ↑

      Mainostajan tukipaketti

      • Käsittelemme tietojasi vastuullisesti. Tietosuojaseloste.

      Lue seuraavaksi:

      Poliittisen mainonnan pelisääntöihin päivitys – Mitä mainostajan on hyvä tietää?

      EU:n uusi poliittisen mainonnan avoimuusasetus astuu voimaan lokakuussa. Poliittinen mainonta ei jatkossakaan ole kiellettyä, mutta sen […]

      Näin mittaat lyhytvideomainonnan onnistumista – kolme kriittistä mittaria

      Videomainonta kasvaa vauhdilla, mutta miten voimme varmistua, että investointi tuottaa tulosta? Alma Median Miika Luoma […]

      May I have your attention, please!

      Huomion saaminen on oleellinen asia missä tahansa kontekstissa, kun halutaan saada jokin viesti läpi. Huomion […]

      Brand Talk 2025: Tässä ovat Suomen arvostetuimmat brändit

      Brand Talk  2025 järjestettiin 28.8. Alma-talolla, jossa yli sata brändeistä kiinnostunutta ammattilaista kerääntyi kuulemaan kiinnostavia […]

      B2B Pulssi kertoo: Näin suomalaisissa yrityksissä ajatellaan tekoälystä  

      Suomalaisyritysten IT- ja digivastuulliset päättäjät näkevät tekoälyssä valtavan liiketoimintapotentiaalin, mutta sen hyödyntäminen on monilla vasta […]

      Talous koskettaa kaikkia – Siksi vastuullisen median on kerrottava siitä ymmärrettävästi

      Kun maailma muuttuu nopeasti ja taloudellinen epävarmuus kasvaa, luotettavan taloustiedon merkitys korostuu. Kauppalehden päätoimittaja Riina […]

      Kotimainen media näyttää suuntaa vastuullisuudessa ja tarjoaa yrityksille alustan viestiä omista arvoistaan

      Alma Media rakentaa vastuullisuutta aktiivisesti osana liiketoimintaansa. Alma News Median johtaja Juha-Petri Loimovuoren mukaan vastuullisuus […]

      Vapaa media kantaa kriisien yli – Kotimaisessa mediassa mainostavat yritykset tärkeä mahdollistaja

      Kun maailma ympärillä muuttuu nopeasti ja epävarmuus kasvaa, luotettavan tiedon merkitys korostuu. Alma Median toimitusjohtaja […]

      Hei hei evästeet, tervetuloa tekoäly – viisi oppia Programmatic Pioneersista

      Saimme kesäkuun alussa mahdollisuuden vierailla Lontoossa ohjelmallisen mainonnan lippulaivatapahtumassa, Programmatic Pioneersissa. Tässä tiivistetyt havainnot ja […]

      Alma Spotlight – Janne Tuominen, Digital Growth Director s360: Haastan kaikkia asiantuntijoita miettimään digimainonnan metriikoita kriittisesti

      Alma Spotlight -podcastin kevään viimeisen jakson asiantuntijahaastattelussa on s360:n tuore digitaalisen kasvun johtaja Janne Tuominen. […]

      Luotettavuus, tuloksellisuus ja yhteiskunnallinen merkitys – Kotimainen media on vastuullisen mainostajan valinta 

      Mainostaminen kotimaisessa mediassa on paitsi tuloksellista, myös strateginen ja vastuullinen valinta, joka tukee brändiä, demokratiaa […]

      Mitkä autot myyvät loppuvuonna ja mitä markkinasta on nyt syytä tietää? Katso Ajankohtaista autokaupasta -webinaari!

      Autokauppa elää murrosta, jossa yhä useampi valitsee auton käyttövoimaksi sähkön samalla kun kuluttajien ostopolut nopeutuvat. […]