Display-mainonnan aineisto-ohjeet

    Alma Media > Mainostajat > Aineisto-ohjeet > Display-mainonnan aineisto-ohjeet


Alta löydät Alman display- ja bannerimainosten kootut aineisto-ohjeet. Näillä ohjeilla pääset alkuun digitaalisen mainoksesi suunnittelussa. Vilkaise myös vinkkimme mainosaineistojen tekniseen optimointiin, joilla voit parantaa kampanjasi käyttökokemusta, viewabilityä ja tuloksellisuutta.

Jos sinulla herää kysymyksiä tai tarvitset apua aineiston toimituksessa, ota yhteyttä mainostajien asiakaspalveluun osoitteessa: mediamainonta@almamedia.fi

Hyppää osioon:

Näyttöpohjainen    |    Tulospohjainen    |    Erikoismainosmuodot    |    Tapettiaineistot    |    HTML5‑ohjeet


Display-mainonta, näyttöpohjainen (CPM)

  • JPG, GIF, PNG, HTML5 tai kolmannen osapuolen tägi.
  • HUOM. Kolmannen osapuolen tägin kautta tulevia aineistoja ei voida skaalata.
  • Kaikkien aineistojen ja mahdollisten seurantapikseleiden tulee olla HTTPS-yhteensopivia.
MainosmuotoKokoKilotavuraja
Paraati980×400 px JA 300×300 px300 kt
Paraati ja Pystyparaati980×400 px JA 300×431 px TAI 300×600 px300 kt
Paraati ja Tapetti980×400 px JA 1600×1200 px300 kt ja 400 kt
Digikokosivu620×891 px JA 300×431 px300 kt
Pystyparaati300×600 px TAI 300×431 px300 kt
Boksi300×250 px300 kt
Jättiboksi468×400 px JA 300×300 px300 kt
Palstaboksi300×300 px300 kt
Megaparaati980×552 px TAI 980×600 px JA 300×431 px300 kt
Pidennetty suurtaulu160×600 px300 kt
Välimainos980×120 px JA 300×150 px300 kt
Digietusivu*600×700 px300 kt
Supersivu**2560×1440 px JA 1024×1366 px400 kt
Alma UpeaPakollinen: 300×300 px
Valinnainen: 300×600 px
300 kt
Alma YleisöPakollinen: 300×300 px
Valinnainen: 300×600 px
300 kt
Alma KattavaPakollinen: 300×300 px
Valinnainen: 300×600 px
300 kt
Alma Business Kattava300×300 px300 kt
Alma AitioPakollinen: 300×300 px
Valinnainen: 300×600 px
300 kt
Alma Business AitioPakollinen: 300×300 px
Valinnainen: 300×600 tai 300×431 px
300 kt
Alma LoistavaPakollinen: 980×400 ja 300×600 px
Valinnainen: 300×431 px
300 kt
Alma Business LoistavaPakollinen: 980×400 ja 300×600 px
Valinnainen: 300×431 px
300 kt
Natiividisplay***Katso Natiividisplayn aineisto-ohje

*vain JPG
**vain JPG tai Alma Visuals
***vain JPG, GIF tai PNG

Display-mainonta, tulospohjainen (CPC)

  • JPG, GIF, PNG, HTML5 tai kolmannen osapuolen tägi.
  • HUOM. Kolmannen osapuolen tägin kautta tulevia aineistoja ei voida skaalata.
  • Kaikkien aineistojen ja mahdollisten seurantapikseleiden tulee olla HTTPS-yhteensopivia.

Alma Verkosto tulospohjainen

Toimitettava vähintään nämä kolme mainosmuotoa:

Mainosmuoto 1: 300×250 px (max. 300 kt)
Mainosmuoto 2: 160×600 px ja/tai 200×600 px ja/tai 250×600 px (max. 300 kt)
Mainosmuoto 3: 980×120 px ja/tai 468×400 px (max. 300 kt)

Lisäohjeet:

  • Aineistojen mukana tulee toimittaa URL-osoite, johon mainoksen klikkaukset ohjataan. Jokaiselle aineistolle voi toimittaa oman osoitteen tai seurannan.
  • Aineiston on oltava klikkiin ohjaava esim. kehote, kilpailu, tarjous.
  • Aineiston on oltava klikattava koko alueelta.
  • Aineisto voi olla kevyesti animoitu, mutta sen pitää olla edelleen klikkiin ohjaava.
  • Aineisto ei saa sisältää ääntä tai videota.
  • Mainoksessa tulee selkeästi näkyä mainostajan nimi ja logo.

Muut ehdot:

  • Klikin hinta optimoituu kilpailutilanteen sekä mainonnan toimivuuden mukaan.
  • Alma Media ei takaa kampanjalle tiettyä klikkimäärää tai budjettia.
  • Tulospohjainen mainonta laskutetaan perustuen Alman mainonnanjakelujärjestelmän todentamiin klikkeihin.
  • Aineiston voi halutessaan vaihtaa kerran kampanjan aikana. Suosittelemme toimittamaan kaikki materiaalit ennen kampanjan alkua, vaikka niitä ajettaisiin vasta myöhemmin kampanjan aikana.
  • Kampanjaan voi toimittaa useamman aineistoversion. Mainonnanjakelujärjestelmä optimoi kohti parhaiten toimivia materiaaleja per aineistokoko. Emme takaa tiettyä näkyvyyttä tai klikkien määrää aineistojen välillä.
  • Alma Media ei vastaa aineiston virheellisyydestä johtuvasta aineiston käsittelyn ja kampanjan alun mahdollisesta myöhästymisestä.
  • Alma Media pidättää oikeuden olla julkaisematta sopimattomaksi katsomaansa tai yllä olevia ehtoja noudattamatonta materiaalia.

Alma Business tulospohjainen

Toimitettava nämä neljä mainosmuotoa:

  • 300×300 px (max. 300 kt)
  • 160×600 px (max. 300 kt)
  • 468×400 px (max. 300 kt)
  • 980×400 px (max. 300 kt)

Lisäohjeet:

  • Aineistojen mukana tulee toimittaa URL-osoite, johon mainoksen klikkaukset ohjataan. Jokaiselle aineistolle voi toimittaa oman osoitteen tai seurannan.
  • Aineiston on oltava klikkiin ohjaava esim. kehote, kilpailu, tarjous.
  • Aineiston on oltava klikattava koko alueelta.
  • Aineisto voi olla kevyesti animoitu, mutta sen pitää olla edelleen klikkiin ohjaava.
  • Aineisto ei saa sisältää ääntä tai videota.
  • Mainoksessa tulee selkeästi näkyä mainostajan nimi ja logo.

Muut ehdot:

  • Klikin hinta optimoituu kilpailutilanteen sekä mainonnan toimivuuden mukaan.
  • Alma Media ei takaa kampanjalle tiettyä klikkimäärää tai budjettia.
  • Tulospohjainen mainonta laskutetaan perustuen Alman mainonnanjakelujärjestelmän todentamiin klikkeihin.
  • Aineiston voi halutessaan vaihtaa kerran kampanjan aikana. Suosittelemme toimittamaan kaikki materiaalit ennen kampanjan alkua, vaikka niitä ajettaisiin vasta myöhemmin kampanjan aikana.
  • Kampanjaan voi toimittaa useamman aineistoversion. Mainonnanjakelujärjestelmä optimoi kohti parhaiten toimivia materiaaleja per aineistokoko. Emme takaa tiettyä näkyvyyttä tai klikkien määrää aineistojen välillä.
  • Alma Media ei vastaa aineiston virheellisyydestä johtuvasta aineiston käsittelyn ja kampanjan alun mahdollisesta myöhästymisestä.
  • Alma Media pidättää oikeuden olla julkaisematta sopimattomaksi katsomaansa tai yllä olevia ehtoja noudattamatonta materiaalia.

Alma Business Plus tulospohjainen

Toimitettava nämä kaksi mainosmuotoa:

  • 160×600 px (max. 300 kt)
  • 300×250 px (max. 300 kt)

Lisäohjeet:

  • Aineistojen mukana tulee toimittaa URL-osoite, johon mainoksen klikkaukset ohjataan. Jokaiselle aineistolle voi toimittaa oman osoitteen tai seurannan.
  • Aineiston on oltava klikkiin ohjaava esim. kehote, kilpailu, tarjous.
  • Aineiston on oltava klikattava koko alueelta.
  • Aineisto voi olla kevyesti animoitu, mutta sen pitää olla edelleen klikkiin ohjaava.
  • Aineisto ei saa sisältää ääntä tai videota.
  • Mainoksessa tulee selkeästi näkyä mainostajan nimi ja logo.

Muut ehdot:

  • Klikin hinta optimoituu kilpailutilanteen sekä mainonnan toimivuuden mukaan.
  • Alma Media ei takaa kampanjalle tiettyä klikkimäärää tai budjettia.
  • Tulospohjainen mainonta laskutetaan perustuen Alman mainonnanjakelujärjestelmän todentamiin klikkeihin.
  • Aineiston voi halutessaan vaihtaa kerran kampanjan aikana. Suosittelemme toimittamaan kaikki materiaalit ennen kampanjan alkua, vaikka niitä ajettaisiin vasta myöhemmin kampanjan aikana.
  • Kampanjaan voi toimittaa useamman aineistoversion. Mainonnanjakelujärjestelmä optimoi kohti parhaiten toimivia materiaaleja per aineistokoko. Emme takaa tiettyä näkyvyyttä tai klikkien määrää aineistojen välillä.
  • Alma Media ei vastaa aineiston virheellisyydestä johtuvasta aineiston käsittelyn ja kampanjan alun mahdollisesta myöhästymisestä.
  • Alma Media pidättää oikeuden olla julkaisematta sopimattomaksi katsomaansa tai yllä olevia ehtoja noudattamatonta materiaalia.

Somenosto

HUOM. Kaikki seuraavat elementit tarvitaan:

  • 13 eri aineistoa
    ㅤ- Aineistossa on oltava selkeä klikkiin ohjaava kehote (esim. ”Osta nyt”, ”Tilaa tästä”).
    ㅤ- Kehotteen tulee näkyä mainosaineistossa koko ajan.
  • Kuvasuhde: 16:9, 4:5 tai 1:1
  • Suositellut kuvakoot: min. 640×360 px max. 1920×1080 px. HUOM. Kuvasuhteen säilyttävä samana (16:9)
  • Tiedoston tyyppi: JPG tai MP4 tai VAST
  • Tiedoston koko: kuva max. 250 kt TAI video max. 3 Mt, pituus max. 20 s
  • Logo eli ikoni: 1:1
  • Mainostajan nimi: max. 50 merkkiä
  • Kuvausteksti: max. 75 merkkiä
  • Otsikko: max. 50 merkkiä
  • Leipäteksti: max. 150 merkkiä 
  • CTA-painike (tähän kehote): max. 18 merkkiä
  • Näkyvä URL eli kotisivujen osoite (pitää olla julkinen)
    ㅤ- Alma Consumer -verkosto: max. 50 merkkiä
    ㅤ- Alma Businessverkosto: max. 30 merkkiä
    ㅤ- Pelkkä domain ilman polkua, esim: omaosoite.fi
    ㅤㅤ(ei siis näin: omaosoite.fi/polku/)
  • Laskeutumissivuston URL (ei näkyvä)


Somenosto videolla:

  • vaakavideo kuvasuhde 16:9
  • pystyvideo kuvasuhde 4:5
  • neliövideo kuvasuhde 1:1

Video käynnistyy automaattisesti ilman ääniä, kun mainos tulee käyttäjän ruudulle, ja pysähtyy, jos kävijä siirtyy muualle. Video alkaa alusta pyörittyään loppuun.

Eri pikselikoot skaalautuvat oikeaan kokoon, kun kuvasuhde on oikea.

Tekniset ohjeet:

  • VAST 4.0
  • Format: MP4
  • Video bitrate: 750 – 8000 kbit/s
  • Audio bitrate: 384 kbit/s
  • Stereo audio 44.1 kHz tai 48kHz
  • Äänentasot: EBU R128 -standardin mukaisesti -23 LUFS
  • Framerate: 24, 25, 30 FPS
  • Kesto: max. 20 s
  • Tiedostokoko: max. 3 Mt

Erikoismainosmuodot

Alma Visuals:

Interscroller

Aineisto-ohjeet:

  • Formaatti: MP4, JPG, tai PNG
  • Resoluutio: 370×600 px, 768×1230 px tai 1080×1920 px
  • Videon suositeltu pituus: 6–15 s, max. 15 s
  • Videon koko: max. 4 Mt, looppaava video max. 14 Mt (suositellaan mahdollisimman kevyttä videota).

Muu ohjeistus:

  • Aineistossa voidaan käyttää koko aineiston kokoista videota tai kuvaa. Jos käytössä on video, voidaan mainokseen asettaa erillinen loppukuva, joka jää näkyviin, kun video pysähtyy tai aineisto voidaan asettaa looppaamaan, jolloin video pyörii jatkuen. Jos video ei looppaa, on huomioitava viimeiseen näkymään haluttu sisältö aineistoon.
  • Video tai kuva voi olla yhtenä assettina tai vaihtoehtoisesti videon/kuvan päälle voi asettaa elementtejä esim. logo, CTA-nappi, copy-teksti jne. Elementit lisätään: transparent PNG-tiedostomuodossa. Interscroller voidaan rakentaa hyödyntäen videota niin, että videon taustalla on kuva ja video peittää esim. 50/50 % tai 30/70 % alueesta. Tällöin edellä mainittujen kuvasuhteiden mukaan aineistoon toimitetaan taustakuva. Esim. koossa 768×1230 pikseliä oleva taustakuva ja video 1080×1080 (neliö). Video skaalataan taustakuvan päälle.
  • Suosittelemme jättämään 15 % turvavyöhykkeen mainoksesi ylä- ja alaosaan. Näillä alueilla ei saa olla mitään tärkeää sisältöä (tekstiä, logoja, toimintakehotuksia jne.).

Alma Visuals Karuselli

Vaihtoehdot

  1. Koko bannerin karuselli: Karuselli voi olla koko bannerin kokoinen, jolloin karusellin tuotekortit tulee toimittaa bannerin pikselikoon mukaan.
    (Esimerkki Digikokosivu 620×891)
  2. Karuselli osana banneria: Jos karuselli ei ole koko bannerin kokoinen, taustakuva toimitetaan bannerin pikselikoon mukaan. Tällöin karuselli asetetaan taustakuvan päälle haluttuun kohtaan ja se voi olla minkä kokoinen tahansa aineiston kokonaispikselirajojen sisällä.
    (Esimerkki Pystyparaati 300×600)
  3. Erikoistoteutus: Karuselli voi viedä osan bannerista esim. 269×400 px (980×400-kokoisessa desktop paraatissa) ja sen viereen voidaan asettaa esim. video, kuva tai muuta grafiikkaa 16:9 muodossa (711×400). Näissä toteutuksissa on toimitettava tarkka ohjeistus tai esimerkkikuva, miten elementtien halutaan bannerissa näkyvän. 
    (Esimerkki Paraati 980×400)

Aineisto-ohjeet:

  • Formaatit: JPG, PNG tai MP4 (video)
  • Kuvatiedostojen tulee olla nimettyinä haluttuun numerojärjestykseen: 01_karuselli.jpg, 02_karuselli.jpg jne.
  • Jokaisella tuotekortilla voi olla oma linkitysosoite, linkit ilmoitetaan muodossa 01_karuselli@2x.jpg = http://www.sivusto.fi jne.

Vinkit!

  • Kuvat kannattaa toimittaa tuplakoossa (esim. 269×400 px -> 538×800 px) ja nimetä ne @2x-päätteellä (01_karuselli@2x.jpg). Näin kuvat näkyvät parempilaatuisina tarkemmilla näytöillä
  • Karusellin näkymät voidaan kasata eri elementteistä esim. logo, CTA-nappi, copy-teksti jne. Elementit lisätään JPG tai transparent PNG-tiedostomuodossa (jos halutaan läpinäkyvä karuselli)
  • Myös monimutkaisemmat toteutukset onnistuvat. Kannattaa kysyä esimerkiksi videon+tuotekarusellin yhdistelmästä. (Esimerkki Digikokosivu 620×891)

Visuals-karuselli voidaan toteuttaa Alma Median kaikilla yleisimmillä mainospaikoilla. Kysy lisää toteutuksista!

Supersivu videolla

Formaatti:

  • MP4-video (vain Alma Visuals -toteutuksena).
  • Maksimipituus 10 s.
  • CTA, logo ja jokin pääviesti mielellään näkyvillä koko videon ajan.
  • Jos videossa on ääntä ja siinä jokin viesti, suosituksena on tekstitetty video. Käyttäjän tulee aktivoida ääni erikseen.
  • Supersivun Alma Visuals -toteutus ainoastaan Alma Visuals -tiimin toteuttamana.

Aineiston koot:

  • Desktop: 2560×1440 px (MP4 max. 3,5 Mt)
  • Mobiili: 1024×1366 px (MP4 max. 3,5 Mt)

Videoparaati, Digikokosivu videolla, tai Pystyparaati videolla

Videon koko (valitaan yksi näistä):

  • Videoparaati: 980×400 px, 980×552/980×600 px (megaparaati)
  • Digikokosivu videolla: 610×877 px tai 620×891 px & mobiili 300×431 px
  • Pystyparaati videolla: 300×431 px tai 300×600 px


Muut tarvittavat tiedot ja komponentit:

  • Videon formaatti: MP4
  • Kuvan formaatti: JPG tai PNG
  • Videon maksimipituus 15 s, suositus on 10–15 s
  • Video voi joko loopata (pyöriä jatkuen) tai pysähtyä viimeiseen näkymään. Jos video ei looppaa, aineistoon on huomioitava viimeiseen näkymään haluttu sisältö.
  • Tiedostokoko: max. 10 MB (suositellaan mahdollisimman kevyttä videota)
  • URL eli ohjausosoite


Vaihtoehdot videon/taustakuvan asemointiin aineistossa:

  1. Aineisto voi olla koko alueeltaan videota, jolloin video tulee toimittaa aineiston pikselikoon mukaan.
  2. Jos aineisto ei ole koko bannerin alueelta videota, taustakuva toimitetaan bannerin pikselikoon mukaan. Tällöin video asetetaan taustakuvan päälle ja se voi olla minkä kokoinen tahansa aineiston kokonaispikselirajojen sisällä.
  3. Video voi viedä osan bannerista (esim. Paraatissa 711×400 px) ja sen viereen voidaan asettaa kuva esim. logolle, CTA:lle, copy-tekstille tms. (täten kuva olisi Paraatissa 269×400 px). Näissä toteutuksissa on toimitettava tarkka ohjeistus tai esimerkkikuva, miten elementtien halutaan bannerissa näkyvän. 
  • Video voi olla yhtenä assettina tai vaihtoehtoisesti videon/kuvan päälle voi asettaa elementtejä esim. logo, CTA-nappi, copy-teksti jne. Elementit lisätään: transparent PNG-tiedostomuodossa
  • Vinkki: Myös monimutkaisemmat toteutukset onnistuvat. Kannattaa kysyä esimerkiksi videon+tuotekarusellin yhdistelmästä.

Raaputuspinta

Mainos, jossa käyttäjä voi raaputtaa tai pyyhkiä bannerin pintaa. Pinta voi olla esim. sadetta, jäätä, likaa, arpapintaa jne. Alta paljastuu mainos, joka voi olla klikattava.

Aineisto-ohjeet:

  • Aineisto: kaksi kuvaa koossa 600 x 600 px, max. 100 kt/kuva. Toinen kuva on raaputettava pinta, toinen on alta paljastuva kuva.
  • Tiedostomuoto: PNG, JPEG tai GIF.
  • Raaputettavassa tai pyyhittävässä pinnassa tulee olla selkeä kehote raaputtamiseen.
  • Linkki: kohde, johon käyttäjä ohjataan mainosta klikatessaan.

Kalenterimainos

Mainosta klikkaamalla aukeaa kalenterimuistutus, jonka käyttäjä voi tallentaa puhelimensa kalenteriin.

Aineisto-ohjeet:

  • Aineisto: 600 x 600 px. Kolmannen osapuolen tägin kautta tulevien aineistojen tulee olla 300 x 300 px, kuvan koko maksimissaan 300 kt.
  • Formaatti: JPG, PNG tai GIF.

Mainostaja toimittaa aineiston, johon kalenterimuistutus tulee (kts. mobiiliparaati) sekä tiedot kalenterimuistutukseen:

  • Otsikko
  • Tekstisisältö
  • Tapahtuman alkamis- ja loppumisajankohta
  • Muistutuksen ajankohta esim. puoli tuntia ennen tapahtuman alkua

Store Locator

Mainosta klikkaamalla aukeaa karttanäkymä, joka näyttää esimerkiksi mainostajan lähimmän toimipisteen sijainnin käyttäjälle.

Aineisto-ohjeet:

  • Kuvamateriaali: 600 x 600 px, kuvan maksimikoko on 100 kt.
  • Formaatti: PNG, JPEG, GIF.
  • Mainostajan tulee toimittaa toimipisteiden nimi- ja osoitetiedot Excel-tiedostona.
  • Mainostajan logo voidaan asettaa sekä kartan yläosaan että kartassa sijaitsevien toimipisteiden kohdille.
  • Kartassa olevien elementtien värejä voidaan myös muokata.

Ohjeet toimipisteiden listaamiselle:

  • Toimipisteiden tiedot tulee olla täytettynä Excel-muodossa esimerkkitiedostoon.
  • Pakolliset tiedot: toimipisteen nimi, osoite, postinumero, kaupunki.
  • Valinnaiset tiedot: latitude- ja longitude-koordinaatit, puhelinnumero, sähköpostiosoite, www-sivu.
  • Custom-kohtiin voi lisätä vapaasti tietoa, esim. aukioloajat, tarjous tai muu lisätieto.

Kuvasto

Kuvastoa suositellaan hyödynnettävän mahdollisimman suuren pinnan mainoskoossa esim. digikokosivu tai paraati. Muissakin formaateissa onnistuu, mutta suurempi formaatti takaa parhaimman huomioarvon. Kuvastoa voidaan ajaa laiteriippumattomasti.

  • Kuvasto voi olla koko bannerin alueella tai vain osa siitä
    • Jos kuvasto on vain osa banneria, aineistoon voidaan asettaa elementtejä esim. logo, CTA-nappi, copy-teksti jne. Elementit lisätään: transparent PNG-tiedostomuodossa
  • Taustakuvan formaatti: JPG tai PNG
  • Kuvastoa voidaan ajaa: esim. ISSUUn ja Publitaksen näköislehti-palveluiden kautta embed-koodilla
  • URL eli ohjausosoite
  • Banneri voidaan linkittää asiakkaan verkkosivuille tai vaihtoehtoisesti asiakas voi itse asettaa tuotekohtaiset linkit katalogin palveluntarjoajan päässä (tämä ominaisuus pitää tarkistaa suoraan palveluntarjoajalta esim. ISSUU)


Muut erikoismainosmuodot:

Alma Dynamo – tuotefeedi

Alma Dynamo on dynaamisen mainonnan ratkaisu, joka koostuu brändielementistä sekä feedin avulla muodostuvista tuotekorteista.


Alma Dynamoa varten toimitettavat tiedot ja materiaalit:

1. URL-osoite yleiselle CTA:lle (pakollinen)
2. CTA teksti esim. ”Katso kaikki” (pakollinen)
3. Dynamossa käytettävä brändielementti. Valitse toinen näistä:

Brändielementti tiedoilla (Huomioi, että Brändielementistä on käytävä ilmi mainostaja):

  • Logo, PNG, GIF tai JPG muodossa, Max. 30kt.
  • Brändikuva, PNG, GIF tai JPG muodossa, 16:9, max. 100kt
  • Taustaväri hexakoodina* #FFFFFF
  • Brändikortin otsikko max 60 merkkiä
  • Brändikortin ingressi max 140 merkkiä
  • Laskeutumissivun URL-osoite brändikuvalle

*Vinkki! RGB Heksadesimaali: HEX tulee sanasta Hexadecimal. Se on digitaalisen värimäärittelyn muoto ja vastaa RGB-väriä. Sitä käytetään erityisesti verkkosivuilla. HEX-koodi koostuu kuudesta merkistä, jotka edustavat punaisen, vihreän ja sinisen värin arvoja heksadesimaalimuodossa. Tässä esimerkkejä muutamista väreistä.

TAI

Brändielementti yhdellä isolla kuvalla (Huomioi, että brändielementistä on käytävä ilmi mainostaja):

  • Brändikuva PNG, GIF tai JPG muodossa.
  • Max. 100 kt.
  • Kuvan mitat 300 pikseliä leveä ja 336 pikseliä korkea. Suosittelemme jättämään 40 pikseliä korkean turvavyöhykkeen brändikuvan alalaitaan. Tällä alueella ei saa olla mitään tärkeää sisältöä (tekstiä, logoja, toimintakehotuksia jne.).
  • Laskeutumissivun URL-osoite brändikuvalle
4. Feed

URL-osoite dynaamiseen feediin, joka on CSV UTF-8 tai XML muodossa. CSV tiedostojen tallentaminen UTF-8 muodossa on tärkeää, jotta esimerkiksi skandinaaviset merkit kuten ö,ä,å näkyvät oikein. Min. 5 kohdetta. Max. 1000 kohdetta (pakollinen).

Tuotekortteja esittävän Feedin sisältä tulee löytyä sarakkeet, jotka pitävät sisällään seuraavia tietoja:

  • Uniikki ID per jokainen rivi /tuote (pakollinen)
  • Tuotteen nimi esim. hiiligrilli (pakollinen)
  • Tuotteen laskeutumissivun URL-osoite (pakollinen)
  • Tuotteen kuvan URL-osoite (pakollinen) HUOM! ei Dropbox, Google Drive tai Sharepoint linkkejä.
  • Hinta (pakollinen)
  • Tuotteen kuvaus (ei pakollinen)
  • Alennettu hinta (ei pakollinen)
  • viimeisen 30 pv alin hinta (huomioi Omnibus-direktiivi, jos käytät alennettua hintaa. Ei pakollinen)
  • Tuotteen branditieto esim. Mustang (ei pakollinen)
  • Yksikkö. Jos ei anna yksikköä, niin annamme hinnan yhteydessä kpl (ei pakollinen)

Liitä aineistojen latauslinkin kautta lisäksi tieto esim. tekstimuodossa tai erillisessä tekstitiedostossa, että mistä feedin sarakkeesta löytyy kukin tieto.

Esimerkiksi:

  • Uniikki ID = ID
  • Tuotteen nimi = title
  • Tuotteen laskeutumisivu = link
  • Tuotteen kuvan URL = imgLink
  • Tuotteen kuvaus = description
  • Hinta = price
  • Alennettu hinta = salePrice
  • Viimeisen 30 pv alin hinta = omnibusPrice
  • Tuotteen bränditieto = brand
  • Yksikkö = unit

Voit ladata tuotefeedin esimerkkitiedoston ja tyhjän pohjan seuraavista linkeistä:

Esimerkki tuotefeedistä

Tyhjä pohja tuotefiidiä varten


Mainosaineistojen toimitus:

Dynamon aineistot toimitetaan aineistolinkin kautta vähintään 5 arkipäivää ennen kampanjan alkua.

Lisätietoja kohdasta Materiaalien toimittaminen valmistettavaa digiaineistoa varten


Hyödyllistä tietoa:

Mikäli feeditiedostoa ei ole mahdollista ladata mihinkään julkiseen verkko-osoitteeseen saataville, niin CSV UTF-8 tai XML on mahdollista lähettää myös suoraan Almalle samaisen aineiston latauslinkin kautta.

Tallennamme tuosta tiedostosta Dynamon sen hetkisillä tiedostossa olevilla kohdetiedoilla. Tällöin tietojen päivittäminen ei kuitenkaan ole mahdollista reaaliajassa vaan vaatii aina uuden CSV UTF-8 tai XML tiedon lähettämisen. Emme tee manuaalisia rivimuutoksia feedin tietoihin, vaan asiakas vastaa feedin tiedoista ja oikeellisuudesta.

CSV tiedostojen tallentaminen UTF-8 muodossa on tärkeää, jotta esimerkiksi skandinaaviset merkit kuten ö,ä,å näkyvät oikein.

Itse feediä tai esitettäviä kuvia ei saa tallentaa Dropboxiin, Google Driveen tai Sharepointin kaltaisiin tiedostojen jakopalveluihin. Emme pysty tällaisista paikoista lukemaan tietoja Dynamoon. Toimitettavat ja käytettävät URL osoitteet tulee olla julkisessa verkossa olevia osoitteita esim. omalle kotisivupalvelimelle.

Alma Dynamo – vaalifeedi

Alma Dynamo on dynaamisen mainonnan ratkaisu, joka koostuu brändielementistä sekä feedin avulla muodostuvista korteista.


Alma Dynamon vaaliversiota varten toimitettavat tiedot ja materiaalit:

1. URL-osoite yleiselle CTA:lle (pakollinen)
2. CTA teksti esim. ”Kaikki ehdokkaat” (pakollinen)
3. Brändielementti yhdellä isolla kuvalla (Huomioi, että brändielementistä on käytävä ilmi mainostaja):
  • Brändikuva PNG, GIF tai JPG muodossa.
  • Max. 100 kt.
  • Kuvan mitat 300 pikseliä leveä ja 336 pikseliä korkea. Suosittelemme jättämään 40 pikseliä korkean turvavyöhykkeen brändikuvan alalaitaan.  Tällä alueella ei saa olla mitään tärkeää sisältöä (tekstiä, logoja, toimintakehotuksia jne.).
  • URL-osoite laskeutumissivulle, johon brändikuva ohjataan
4. Feed

URL-osoite dynaamiseen feediin, joka on CSV UTF-8 tai XML muodossa. Tai staattinen tiedosto, joka on CSV UTF-8 tai XML muodossa. Min. 5 ehdokasta. Max. 1000 ehdokasta. CSV tiedostojen tallentaminen UTF-8 muodossa on tärkeää, jotta esimerkiksi skandinaaviset merkit kuten ö,ä,å näkyvät oikein.

Ehdokkaita esittävän Feedin sisältä tulee löytyä sarakkeet/kentät, jotka pitävät sisällään seuraavia tietoja. Tähdellä merkityt tiedot pakollisia:

  • uniikki ID – [ID] *
  • ehdokkaan nimi – [name] *
  • ammatti – [occupation] *
  • maakunta tai hyvinvointialue – [region] *
  • ehdokkaan kuvan URL-osoite – [imageLink] * HUOM! ei Dropbox, Google Drive tai Sharepoint linkkejä.
  • laskeutumissivun URL-osoite, johon kortti ohjataan – [link] *
  • ehdokkaan aluevaalien alue – [candidateCounty]
  • ehdokkaan aluevaalien ehdokasnumero – [candidateCountyNumber]
  • ehdokkaan aluevaalien ehdokasnumerolaatikon taustaväri RGB heksadesimaalimuodossa esim. #FFFFFF – [candidateCountyNumberBgColor]
  • ehdokkaan aluevaalin ehdokasnumeron väri RGB heksadesimaalimuodossa esim. #808080 – [candidateCountyNumberTextColor]
  • ehdokkaan kuntavaalien kunta – [candidateMunicipal]
  • ehdokkaan kuntavaalien ehdokasnumero – [candidateMunicipalNumber]
  • ehdokkaan kuntavaalien ehdokasnumerolaatikon taustaväri RGB heksadesimaalimuodossa esim. #FFFFFF – [candidateMunicipalNumberBgColor]
  • ehdokkaan kuntavaalien ehdokasnumeron väri RGB heksadesimaalimuodossa esim. #C0C0C0 – [candidateMunicipalNumberTextColor]

Huomioi, että vaalidynamon ehdokaskortissa saat parhaan lopputuloksen, kun ehdokaskuvan kuvasuhde on 1:1, eli neliö ja minimikoko 224×224 pikseliä.

Vinkki! RGB Heksadesimaali: HEX tulee sanasta Hexadecimal. Se on digitaalisen värimäärittelyn muoto ja vastaa RGB-väriä. Sitä käytetään erityisesti verkkosivuilla. HEX-koodi koostuu kuudesta merkistä, jotka edustavat punaisen, vihreän ja sinisen värin arvoja heksadesimaalimuodossa. Tässä esimerkkejä muutamista väreistä.

Voit ladata vaalifeedin esimerkkifeedin sekä tyhjän pohjan seuraavista linkistä. Muista tallentaa lopullinen tiedosto CSV UTF-8 -muotoon.

Esimerkki vaalifeedistä

Tyhjä pohja vaalifeediä varten


Mainosaineistojen toimitus:

Dynamon aineistot toimitetaan aineistolinkin kautta vähintään 5 arkipäivää ennen kampanjan alkua.

Lisätietoja kohdasta Materiaalien toimittaminen valmistettavaa digiaineistoa varten


Hyödyllistä tietoa:

Mikäli feeditiedostoa ei ole mahdollista ladata mihinkään julkiseen verkko-osoitteeseen saataville, niin CSV UTF-8 tai XML on mahdollista lähettää myös suoraan Almalle samaisen aineiston latauslinkin kautta.

Tallennamme tuosta tiedostosta Dynamon sen hetkisillä tiedostossa olevilla kohdetiedoilla. Tällöin tietojen päivittäminen ei kuitenkaan ole mahdollista reaaliajassa vaan vaatii aina uuden CSV UTF-8 tai XML tiedon lähettämisen. Emme tee manuaalisia rivimuutoksia feedin tietoihin, vaan asiakas vastaa feedin tiedoista ja oikeellisuudesta.

CSV tiedostojen tallentaminen UTF-8 muodossa on tärkeää, jotta esimerkiksi skandinaaviset merkit kuten ö,ä,å näkyvät oikein.

Itse feediä tai esitettäviä kuvia ei saa tallentaa Dropboxiin, Google Driveen tai Sharepointin kaltaisiin tiedostojen jakopalveluihin. Emme pysty tällaisista paikoista lukemaan tietoja Dynamoon. Toimitettavat ja käytettävät URL osoitteet tulee olla julkisessa verkossa olevia osoitteita esim. omalle kotisivupalvelimelle.

Topscroll (desktop)


Formaatti – valmis aineisto

Kolmannen osapuolen Adnami-tagiaineisto
Aineiston koko:
2560×1440 px (max 200 kt)


Formaatti – Almalla valmistettava aineisto

Aineiston koko:
2560×1440 px (16:9), JPG, PNG or GIF (max 200 kt)
TAI 1920×1080 px, MP4 (max 3,5, Mt)


Suositukset mainoksen safe zoneista. Oletuksena on, että luovan korkeus on 80 %. Mikäli luovan korkeus on alle 80 %, turvavyöhykkeitä kannattaa mukauttaa vastaavasti.

Katso tarkemmat ohjeet Adnamin sivuilla

Topscroll (Mobiili)


Formaatti – valmis aineisto

Kolmannen osapuolen Adnami-tagiaineisto
Aineiston koko:
1080×1920 px (max 200 kt)


Formaatti – Almalla valmistettava aineisto

Aineiston koko:
1080×1920 px, JPG, PNG or GIF (max 200 kt)
TAI 1080×1920 px, MP4 (max 3,5 Mt)


Suositukset mainoksen safe zoneista. Oletuksena on, että luovan korkeus on 80 %. Mikäli luovan korkeus on alle 80 %, turvavyöhykkeitä kannattaa mukauttaa vastaavasti.

Katso tarkemmat ohjeet Adnamin sivuilla

Midscroll (mobiili)


Formaatti – valmis aineisto

Kolmannen osapuolen Adnami-tagiaineisto
Aineiston koko:
1080×1920 px (max 200 kt)


Formaatti – Almalla valmistettava aineisto

Aineiston koko:
1080×1920 px, JPG, PNG or GIF (max 200 kt)
TAI 1080×1920 px, MP4 (max 3,5 Mt)


Suositukset mainoksen safe zoneista:

spec explainer-02

Katso tarkemmat ohjeet Adnamin sivuilla

Double Midscroll (Mobiili)


Formaatti – Almalla valmistettava aineisto

Aineiston koko:
Kuva: 1080×1920 px, JPG, PNG or GIF (max 500 kt)
JA Video: 1080×1920 px, MP4 (max 2 Mt)


Suositukset mainoksen safe zoneista:

Vältä tärkeän sisällön sijoittamista reunojen lähelle, koska se saattaa näyttää rajatulta joillakin näytöillä. Pidä kaikki tärkeät brändielementit ja viestit kohteen keskipisteessä.

Katso tarkemmat ohjeet Adnamin sivuilla

Inline Midscroll (Desktop)


Formaatti – valmis aineisto

Kolmannen osapuolen Adnami-tagiaineisto
Aineiston koko:

  • Iltalehti: 1080×1920 px (max 200 kt)
  • Muut palvelut: 1920×1080 px (max 200 kt)


Formaatti – Almalla valmistettava aineisto

Aineiston koko:

  • Iltalehti: Kuva 1080×1920 px (9:16),  JPG, PNG or GIF (max 200 kt) TAI video 1080×1920 px, MP4 (max 1 Mt)
  • Muut palvelut: Kuva 1920×1080 px (16:9), JPG, PNG or GIF (max 200 kt) TAI Video 1920×1080 px, MP4 (max 1 Mt)


Suositukset mainoksen safe zoneista:

Suosittelemme jättämään 20 % turvavyöhykkeen mainoksesi ylä- ja alaosaan sekä kummallekin sivulle. Näillä alueilla ei saa olla mitään tärkeää sisältöä (tekstiä, logoja, toimintakehotuksia jne.).

Katso tarkemmat ohjeet Adnamin sivuilla

Seamless Skin (Desktop)

Formaatti – valmis aineisto

Kolmannen osapuolen Adnami-tagiaineisto
Aineiston koko:
1600×1150 px (max 3,5 Mt)


Formaatti – Almalla valmistettava aineisto

Aineiston koko:

Tausta:
Kuva 2560×1440 px, JPG (max 200 kt)
Video 1920×1080 px, MP4 (max 1 Mt)

Sivupeittokuvat:
800×1440 px, PNG (max 400 kt)

Katso tarkemmat ohjeet Adnamin sivuilla

Fluid Skin (Desktop)

Fluid skin koostuu kolmesta erillisestä elementistä – vasemmasta paneelista, oikeanpuoleisesta paneelista ja yläbannerista. Voit käyttää joko kuvia tai videota kunkin elementin tausta-aineistona.

Formaatti – valmis aineisto

Kolmannen osapuolen Adnami-tagiaineisto
Aineiston koko:
1600×1150 px (max 3,5 Mt)


Formaatti – Almalla valmistettava aineisto

Sivupaneelien aineiston koko:

Tausta:
Kuva 800×1440 px, JPG
Video 1080×1920 px (9:16), MP4

Peittokuva:
800×1440 px

Yläbannerin aineiston koko:

Kuva tai video: 1000x400px* (JPG, MP4)

HTML5: Leveys 100 % (responsiivinen), korkeus 400 pikseliä* (HTML-zip-tiedosto tai kolmannen osapuolen tagi)


Kaikki aineistot saavat painaa maksimissaan 3,5 Mt.

Katso tarkemmat ohjeet Adnamin sivuilla

Karuselli

Paraati
• Aineisto: kuvia 5–8, formaattina JPG, koossa 300×300 px tai 600×600 px, kuvien yhteenlaskettu kilotavuraja on 300 kt
• Kuvatiedostojen tulee olla nimettyinä haluttuun numerojärjestykseen 1.jpg, 2.jpg jne.
• Jokaisella kuvalla voi olla oma linkitysosoite, linkit ilmoitetaan muodossa 1.jpg = http://www.sivusto.fi jne.

Pystyparaati
• Aineisto: kuvia 5–8, formaattina JPG, koossa 300×600 px tai 300×431 px, kuvien yhteenlaskettu kilotavuraja on 300 kt
• Kuvatiedostojen tulee olla nimettyinä haluttuun numerojärjestykseen 1.jpg, 2.jpg jne.
• Jokaisella kuvalla voi olla oma linkitysosoite, linkit ilmoitetaan muodossa 1.jpg = http://www.sivusto.fi jne.

Boksi
• Aineisto: kuvia 3–8, formaattina JPG, koossa 300×300 px tai 600×600 px, kuvien yhteenlaskettu kilotavuraja on 300 kt
• Kuvatiedostojen tulee olla nimettyinä haluttuun numerojärjestykseen 1.jpg, 2.jpg jne.
• Jokaisella kuvalla voi olla oma linkitysosoite, linkit ilmoitetaan muodossa 1.jpg = http://www.sivusto.fi jne.

Jättiboksi
• Aineisto: kuvia 3–8, formaattina JPG, koossa 300×300 px tai 600×600 px, kuvien yhteenlaskettu kilotavuraja on 300 kt
• Kuvatiedostojen tulee olla nimettyinä haluttuun numerojärjestykseen 1.jpg, 2.jpg jne.
• Jokaisella kuvalla voi olla oma linkitysosoite, linkit ilmoitetaan muodossa 1.jpg = http://www.sivusto.fi jne.

Digikokosivu
• Aineisto: kuvia 3–8, formaattina JPG, koossa 610×877 px, kuvien yhteenlaskettu kilotavuraja on 300 kt
• Kuvatiedostojen tulee olla nimettyinä haluttuun numerojärjestykseen 1.jpg, 2.jpg jne.
• Jokaisella kuvalla voi olla oma linkitysosoite, linkit ilmoitetaan muodossa 1.jpg = http://www.sivusto.fi jne.

Uutiskirje

  • JPG tai staattinen GIF
  • Vain yksi aineisto per kampanjaviikko

Aineiston koot:

MediaKoot
Arvopaperi,
Kauppalehti,
Kauppalehti markkinointi,
lääke,
Mikrobitti,
Talouselämä,
Tekniikka&Talous,
Tivi,
Uusi Suomi,
Optio,
Fakta,
Kotikokki
300×300 px
(max. 150 kt)

Näköislehden kokosivu

Formaatti:

  • JPG, PNG tai HTML5
  • ei impressiopikseliä
  • ei tägi-aineistoja

Aineiston koot:

MediaKoot
Iltalehti,
Kauppalehti,
Tekniikka ja Talous, 
Tivi, 
Arvopaperi, 
Talouselämä
1536×2008 px JA 2048×1496 px
(max. yhteensä 5 Mt)

Kumppanibanneri

Formaatti:

  • JPG, GIF, PNG, HTML5 tai kolmannen osapuolen tägi.
  • Kaikkien aineistojen ja mahdollisten seurantapikseleiden tulee olla HTTPS-yhteensopivia.

Aineiston koot:

MediaKoot
Autotalli & Nettiauto980×120, 300×300 ja 300×100 px.
(max. 300 kt)
Nettikone,
Nettikaravaani,
Nettivaraosa
300×100 ja 468×60 px
(max. 300 kt)
Nettimoto,
Nettivene
300×100 px
(max. 300 kt)

Etuovi Volyymi

Formaatti:

  • JPG, GIF, PNG, HTML5 tai kolmannen osapuolen tägi.
  • Kaikkien aineistojen ja mahdollisten seurantapikseleiden tulee olla HTTPS-yhteensopivia.

Aineiston koot:

Media:Koot:
EtuoviPakollinen: 300×300 px
Valinnainen: 300×600, 468×400, 640×640 px

Tapettiaineistot

  • Tapetti koostuu seuraavista elementeistä: tapettiaineisto, paraatiaineisto sekä kohdeurl. 
  • Klikattavan tapetin tulisi sisältää kehote, joka ohjaa käyttäjää klikkaamaan. 
  • Mainoksen ydinviesti tai kehote tulee sijoittaa paraatin yhteyteen. 
  • Tapetin toteutuksen tulee olla hillitty, ja se on hyväksytettävä Alma Medialla viimeistään viisi (5) päivää ennen kampanjan alkua. Alma Medialla on oikeus pyytää korjauksia toteutukseen. 
  • Ydinviestiä tukeva viesti kannattaa sijoittaa tapetin yläosaan lähelle sisällön reunaa, sillä pienemmillä näyttöresoluutioilla osa tapetista saattaa jäädä piiloon.
  • Se, kuinka paljon tapettia näkyy, riippuu kävijän näytön leveydestä. Jos kävijällä on pieni näyttö, tapetti ei välttämättä näy lainkaan tai näkyy vain osittain. Tästä syystä tapetissa kannattaa suosia esimerkiksi toistuvaa kuvaa, jonka ymmärrettävyys ei kärsi erilaisista näyttöjen leveyksistä. Mobiililaitteilla tapetti ja sen kanssa myyty paraatipaikka ei näy lainkaan.
  • Valkoisen alueen jättämistä tapetin keskelle ei suositella.

(Ohjeet ohjelmallisesti ostettuna löytyvät sivun alaosasta.)

Suoramyynnin kautta ostettuna:

  • Koko: 1600×1200 px
  • Kilotavuraja: 400 kt
  • Tiedostomuodot JPG, PNG, GIF, HTML5 (zip) tai kolmannen osapuolen tägi.

Tapetti ja siihen liittyvä paraati asemoidaan sivulle seuraavasti: Tapettia näkyy sisällön vasemmalla puolella 176 pikseliä, sisältöalue peittää seuraavat 980 pikseliä, oikealla puolella tapettia näkyy 444 pikseliä. 1600 pikselin ulkopuolelle menevälle alueelle voi laittaa taustavärin, tällöin hex-koodi on ilmoitettava aineistotoimituksen yhteydessä. Dynaaminen tapetti voi toistua vain kerran. Tapetti kulkee sisällön mukana selaimen yläreunaan asti, johon se lukitaan ja näkyy koko ajan sivua selatessa.

Dynaamisen tapetin toteutuksen tulee olla rauhallinen. Kaiken animaation olisi hyvä loppua noin 5 sekunnin kuluttua. Käyttäjiltä on tullut runsaasti negatiivista palautetta jatkuvaa liikettä sisältävistä mainoksista, he kokevat jatkuvan liikkeen ja animaation häiritsevänä. Iltalehti/Telkku pidättää itsellään oikeuden olla hyväksymättä dynaamista tapettia, jonka katsotaan häiritsevän käyttäjäkokemusta.

Dynaamisen tapetin kanssa yhdessä näytettävän paraatipaikan aineisto tulee toimittaa erillisenä aineistona. Jos kampanjassa on tarkoitus näyttää useampaa aineistoa rotaatiossa, pyydämme olemaan yhteydessä: mediamainonta@almamedia.fi.


Videotapetti (vain Alma Visuals -toteutuksena):

Tarvittavat komponentit:

  • Videon koko: 1600×1200 px
  • Videon formaatti: MP4
  • Videon maksimipituus 15 s, suositus 10 s
  • Video voi joko loopata (pyöriä jatkuen) tai pysähtyä viimeiseen näkymään. Jos video ei looppaa, on aineistoon huomioitava viimeiseen näkymään haluttu sisältö
  • Tiedostokoko: max. 10 MB
  • Video voi olla yhtenä assettina tai vaihtoehtoisesti videon/kuvan päälle voi asettaa elementtejä esim. logo, CTA-nappi, copy-teksti jne. Elementit lisätään: transparent PNG-tiedostomuodossa
  • URL eli ohjausosoite


Ohjelmallisesti ostettuna:

Huom. Tapetti on ostettavissa ohjelmallisesti ainoastaan Iltalehdessä.

Koko: 1600×1150 px kuva, johon sisällytetty myös 980×400 paraati. Myös HTML5-aineisto on mahdollinen.
Kilotavuraja max. 300 kt.

Mallipohja, jossa kuvasuhteet ovat oikein esiaseteltuina, on ladattavissa tästä:
ohjelmallisesti ostetun paraati+tapetin template (.psd)

Esikatselu: suunnittelupohja ja esimerkkitapetti.

  • Koko: 1600×1200 px
  • Kilotavuraja: 400 kt
  • Tiedostomuodot: JPG, PNG, GIF, HTML5 (zip) tai kolmannen osapuolen tägi.

Tapetti ja siihen liittyvä paraati asemoidaan sivulle seuraavasti: Tapettia näkyy sisällön vasemmalla puolella 176 pikseliä, sisältöalue peittää seuraavat 980 pikseliä, oikealla puolella tapettia näkyy 444 pikseliä. 1600 pikselin ulkopuolelle menevälle alueelle voi laittaa taustavärin, tällöin hex-koodi on ilmoitettava aineistotoimituksen yhteydessä. Dynaaminen tapetti voi toistua vain kerran. Tapetti kulkee sisällön mukana selaimen yläreunaan asti, johon se lukitaan ja näkyy koko ajan sivua selatessa.

Dynaamisen tapetin toteutuksen tulee olla rauhallinen. Kaiken animaation olisi hyvä loppua noin 5 sekunnin kuluttua. Käyttäjiltä on tullut runsaasti negatiivista palautetta jatkuvaa liikettä sisältävistä mainoksista, he kokevat jatkuvan liikkeen ja animaation häiritsevänä. Iltalehti/Telkku pidättää itsellään oikeuden olla hyväksymättä dynaamista tapettia, jonka katsotaan häiritsevän käyttäjäkokemusta.

Dynaamisen tapetin kanssa yhdessä näytettävän paraatipaikan aineisto tulee toimittaa erillisenä aineistona. Jos kampanjassa on tarkoitus näyttää useampaa aineistoa rotaatiossa, pyydämme olemaan yhteydessä mediamainonta@almamedia.fi.

Videotapetti (vain Alma Visuals -toteutuksena):

Tarvittavat komponentit:

  • Videon koko: 1600×1200 px
  • Videon formaatti: MP4
  • Videon maksimipituus 15 s, suositus on 10 s
  • Video voi joko loopata (pyöriä jatkuen) tai pysähtyä viimeiseen näkymään. Jos video ei looppaa, on aineistoon huomioitava viimeiseen näkymään haluttu sisältö
  • Tiedostokoko: max. 10 MB
  • Video voi olla yhtenä assettina tai vaihtoehtoisesti videon/kuvan päälle voi asettaa elementtejä esim. logo, CTA-nappi, copy-teksti jne. Elementit lisätään: transparent PNG-tiedostomuodossa
  • URL eli ohjausosoite

Aineisto-ohjeet – tapetti

  • Koko: suosituskoko on 1600×1200 px
  • Kilotavuraja: 400 kt
  • Tiedostomuodot: JPG, PNG, GIF, HTML5, kolmannen osapuolen tägi
  • Kuvan resoluutio: 72 dpi

Dynaaminen tapetti sijoitetaan paraatimainoksen yhteyteen. Paraatimainosta varten tulee toteuttaa erillinen aineisto.


Aineisto-ohjeet – paraati

  • Koko: 980×400 px
  • Kilotavuraja: 300 kt
  • Tiedostomuodot: JPG, PNG, GIF, HTML5, kolmannen osapuolen tägi
  • Kuvan resoluutio: 72 dpi


Tapetti ja siihen liittyvä paraati asemoidaan sivulle seuraavasti:

Etuovi.comin etu- ja hakutulossivun sisällön leveys on 1280 pikseliä ja sivut keskitetään näytön keskelle. Paraatimainos keskitetään palvelun navigaation alapuolelle niin, että mainospaikan ylä- ja alapuolelle jää 16 pikseliä korkeat marginaalit. Tapetin leveys on 1600 pikseliä (ja sisältö on 1280 pikseliä), joten tapetin molemmille reunoille jää 160 pikselin levyiset alueet.


Vinkkejä toteutukseen:

  • Mainoksen ydinviesti tai kehote tulee sijoittaa paraatin yhteyteen, ja ydinviestiä tukeva viesti kannattaa sijoittaa tapetissa lähelle sisällön reunaa (safe area, 160 pikseliä leveä). Pienemmillä näyttöresoluutioilla osa tapetista jää piiloon, tästä syystä kaikki elementit, joiden halutaan kokonaan näkyvän, tulee sijoittaa maksimissaan 160 pikseliä yli sisällön reunan. Tapetti näytetään jos käyttäjällä on vähintään 1440 pikselin levyinen näyttö.
  • Tapetin yleisilmeen tulee olla rauhallinen. Pidätämme oikeuden olla hyväksymättä tapettia, jonka katsotaan häiritsevän käyttäjäkokemusta. Mikäli tapettiin sijoitetaan animointia, se on tehtävä hillitysti.
Etuovi
Vuokraovi

(Ohjeet ohjelmallisesti ostettuna löytyvät sivun alaosasta.)

Suoramyynnin kautta ostettuna:

  • Koko: 1600×1200 px
  • Kilotavuraja: 400 kt
  • Tiedostomuodot: JPG, PNG, GIF, HTML5 (zip) tai kolmannen osapuolen tägi.


Asettelu:

Nettimoto:

Nettivaraosa:

Autotalli:

Nettivene:

Nettikaravaani:

Nettikone:

Nettiauto:

Nettiauton etusivu:
Nettiauton listasivu:

Nettiauton tapetti kannattaa suunnitella niin, että se toimii sekä uudistuneella että vanhalla sivulla.

Dynaamisen tapetin toteutuksen tulee olla rauhallinen. Kaiken animaation olisi hyvä loppua noin 5 sekunnin kuluttua. Käyttäjiltä on tullut runsaasti negatiivista palautetta jatkuvaa liikettä sisältävistä mainoksista, he kokevat jatkuvan liikkeen ja animaation häiritsevänä. Pidätämme oikeuden olla hyväksymättä dynaamista tapettia, jonka katsotaan häiritsevän käyttäjäkokemusta.

Dynaamisen tapetin kanssa yhdessä näytettävän paraatipaikan aineisto tulee toimittaa erillisenä aineistona. Jos kampanjassa on tarkoitus näyttää useampaa aineistoa rotaatiossa, pyydämme olemaan yhteydessä mediamainonta@almamedia.fi.


Videotapetti (vain Alma Visualstoteutuksena):

Tarvittavat komponentit:

  • Videon koko: 1600×1200 px
  • Videon formaatti: MP4
  • Videon maksimipituus 15 s, suositus on 10 s
  • Video voi joko loopata (pyöriä jatkuen) tai pysähtyä viimeiseen näkymään. Jos video ei looppaa, aineistoon on huomioitava viimeiseen näkymään haluttu sisältö
  • Tiedostokoko: max. 10 MB
  • Video voi olla yhtenä assettina tai vaihtoehtoisesti videon/kuvan päälle voi asettaa elementtejä esim. logo, CTA-nappi, copy-teksti jne. Elementit lisätään: transparent PNG-tiedostomuodossa
  • URL eli ohjausosoite

Ohjelmallisesti ostettuna:

Huom. Tapetti on ostettavissa ohjelmallisesti ainoastaan Nettiautossa.

Koko: 1600×1150 px kuva, johon sisällytetty myös 980×400 paraati. Myös HTML5-aineisto on mahdollinen.
Kilotavuraja max. 300 kt.

Mallipohja, jossa kuvasuhteet ovat oikein esiaseteltuina, on ladattavissa tästä:
ohjelmallisesti ostetun paraati+tapetin template (.psd)

Esikatselu: suunnittelupohja ja esimerkkitapetti.

Tapetti, Kauppalehden ja Arvopaperin aineisto-ohjeet

Tapetin koko: 1600 x 1200 px

Etusivulla, uutisosioissa ja pörssissä tapettia näkyy sisällön molemmilla puolilla 200 pikseliä, paraatin kohdalla 310 pikseliä.

Kauppalehti:

Testimateriaalin esikatselu Kauppalehdessä >

Arvopaperi:

Testimateriaalin esikatselu Arvopaperissa >

Tapetti, Talouselämän, Tivin ja Tekniikka&Talouden aineisto-ohjeet

Tapetin koko: 1600 x 1200 px

Tapettia näkyy sisällön molemmilla puolilla 215 pikseliä, paraatin kohdalla 310 pikseliä.

Talouselämä:

Testimateriaalin esikatselu Talouselämässä >

Tekniikka&Talous:

Testimateriaalin esikatselu Tekniikassa&Taloudessa >

Mikrobitti:

Testimateriaalin esikatselu Mikrobitissä >

Tivi:

Testimateriaalin esikatselu Tivissä >


Tapetti, Uuden Suomen aineisto-ohjeet

Tapetin koko: 1600 x 1200 px

Tapettia näkyy sisällön molemmilla puolilla 200 pikseliä, paraatin kohdalla 310 pikseliä.

Uusi Suomi:

Testimateriaalin esikatselu Uudessa Suomessa >


Tapetti, yleiset aineisto-ohjeet

  • Tapetti koostuu seuraavista elementeistä: tapettiaineisto, paraatiaineisto sekä kohdeurl.
  • Klikattavan tapetin tulisi sisältää kehote, joka ohjaa käyttäjää klikkaamaan.
  • Mainoksen ydinviesti tai kehote tulee sijoittaa paraatin yhteyteen.
  • Tapettiaineiston koko on 1600 x 1200 pikseliä.
  • Paraatialueen koko on 980 x 400 pikseliä.
  • Tapetin toteutuksen tulee olla hillitty ja se on hyväksytettävä Alma Talentilla viimeistään viisi (5) päivää ennen kampanjan alkua. Alma Talentilla on oikeus pyytää korjauksia toteutukseen.

Videoparaati + tapetti (vain Alma Visuals -toteutuksena):

Aineistoista videota voi olla sekä tapetti- että paraatiaineisto tai pelkkä paraatiaineisto, jolloin tapettiaineistona on staattinen kuva.

Alma tarjoaa videotapetin asiakkaalle avaimet käteen -toteutuksena.

Tapettiaineiston/-videon koko:

1600 x 1200 px (koko tapettialue)

Videon koko: max. 4 MB, suositeltu pituus 10–30 s

Video asetetaan luuppaamaan, joten video suositellaan editoitavaksi siten, että se toimii luuppina.

Aineistoon voidaan laittaa pause-/play–painike, jolloin käyttäjä voi pysäyttää tai käynnistää videon uudelleen.

Paraatiaineiston koko:

  • 980 x 400 px (paraatialue)
  • Videotapetin päälle on mahdollista asettaa graafisia elementtejä *.PNG-muodossa (esim. logo tai tekstiä) jolloin video näkyy grafiikoiden alta.
MainosmuotoKoko(Mahdollisen) kuva aineiston koko (max. kt)(Mahdollisen) kuva-aineiston tiedostomuotoVideon suositeltu pituusVideon koko (max. MB)Videon tiedostomuoto
Tapetti1600 x 1200 px400 ktGIF, JPG, PNG10–30 s4 MB.MP4
Paraati980 x 400 px300 ktGIF, JPG, PNG10–30 s4 MB.MP4

HTML5, aineisto-ohjeet

 Teknologiat

  • Kevyiden kirjastojen käyttäminen aineistoissa on sallittua.
  • jQueryn käyttämistä ei suositella kirjaston suuren painon vuoksi.
  • Suurten fonttitiedostojen lataamista ulkoisesti ei suositella. Fonttitiedostojen koot on laskettava mukaan kilotavurajoihin. Fontin voi lisätä pakettiin vain, jos siihen on soveltuva lisenssi.
  • Jos dataa haetaan ulkoisilta palvelimilta, tulee palvelimen kestää mainoslatausten aiheuttama kuorma.
  • Aineiston toiminnallisuudessa on huomioitava yhteysvirheet.
  • Aineiston vaikutus suorituskykyyn on huomioitava (CPU-kuormitus maksimissaan noin 20 %).
  • Kaikki ulkoinen data on ladattava HTTPS:n kautta.
  • Jos käytät aineistonvalmistukseen Google Web Designeria niin varmistathan, että Non-Google Ad -asetus on valittuna.

Vaaditut toiminnallisuudet

  • Kursorin tulee muuttua klikattavilla alueilla niin, että se indikoi selkeästi kyseessä olevan klikattava elementti.
  • Linkkien tulee aueta uuteen välilehteen.

Ensilataus

  • Optimoimalla ja keventämällä aineiston ensilatausta mahdollistetaan paremmat tulokset (esim. viewability, CTR, huomioarvo).
  • Aineiston ydinsisältö tulee esittää ensilatauksen yhteydessä mahdollisimman nopeasti, jotta mainostila ei näy käyttäjälle tyhjänä.
  • Kevyt ja nopea ensilataus voidaan toteuttaa mm. optimoimalla kuvia ja tiedostoja.
  • Mikäli aineisto ei mahdu ensilatauksen kilotavurajaan, tulee sen ylittävä osuus ladata sivun latautumisen jälkeen (ks. jälkilataus / polite load).
  • Aineiston mukana ladattavat mittauspikselit ja -scriptit lasketaan myös mukaan ensilataukseen (esim. Adform, DoubleClick, MOAT, IAS).

Jälkilataus / Polite load

  • Tarkoittaa tiedostojen lataamista aineistoon vasta, kun sivusto on latautunut.
  • HUOM. Jälkilataus ei ole mahdollinen zip-tiedostona toimitettujen aineistojen kohdalla.
  • Latausten tulee tapahtua window.onload-eventistä.
  • Jälkilatausta tulee käyttää, jos aineisto ei mahdu kilotavurajoihin (usein esim. jos aineistossa on mukana video). Ensilatauksen on kuitenkin aina mahduttava kilotavurajaan.
  • Vaikka ensilatauksen jälkeen aineistoon voidaan ladata lisää dataa, on kuitenkin vältettävä turhia latauksia.
  • Jälkilataus on mahdollista käynnistää myös käyttäjän toimenpiteestä (click, mouseover).

Linkitykset

  • Linkitykset tulee toteuttaa aineistoon window.open(url,..) -komennolla tai normaaleina <a> tageinä.
  • Aineiston linkitys tulee lisätä index tiedostoon.
  • Klikkejä ei välttämättä saada rekisteröityä kaikissa aineistoissa, esimerkiksi jos klikattavat alueet on luotu dynaamisesti.

 Aineistojen toimitus

  • Aineistotoimituksen yhteydessä on ilmoitettava selaimet, joilla aineisto ei toimi.
  • HTML5-aineistot tulee toimittaa: kolmannen osapuolen täginä tai vaihtoehtoisesti zip-tiedostona.
  • Tägin takaa ajettavien HTML5-aineistojen tulee myös noudattaa tätä ohjeistusta.
  • Mainoksen sisältö näytetään iframen sisällä.