Google Chromen päivitys rajoittaa raskaiden mainosaineistojen näkymistä

Taustatietoja

Google on tuomassa Chrome versio 85 -päivityksen myötä verkkoselaimeensa ominaisuuden, jonka on mahdollista puuttua raskaiden tai prosessoria kuormittavien aineistojen näkymiseen. Tämä ominaisuus kulkee nimellä Heavy Ad Intervention. Google on aloittanut toiminnon käyttöönoton syyskuun 2020 aikana porrastetusti Chrome 85:een päivittyneissä selaimissa. Tarkempaa ajankohtaa kaiken kattavalle käyttöönotolle ei ole vielä Googlelta tullut. 

Google Chrome on erittäin suosittu selain ja kattaa merkittävän osan myös Alma Median käyttäjien selaimista. Mainosaineistoa suunnitellessa on syytä huomioida selaimen tuomat rajoitteet ja reunaehdot toteutukselle, jotta mainosta voidaan näyttää suunnitellusti ja toivotulle kohderyhmälle. 

Chrome-selaimissa on ollut mahdollista jo versiosta 80 asti (julkaistiin alkuvuodesta 2020) manuaalisesti valita asetuksista raskaiden mainosaineistojen blokkaus.

Mitä tämä tarkoittaa?

Google Chrome -selainten Heavy Ad Intervention poistaa mainosaineiston näkyvistä seuraavien reunaehtojen täyttyessä:

  • Aineisto lataama paino ylittää 4 MB. Koskee mainoksen kokonaispainoa, eli kaikkia sen lataamia elementtejä (esim. kuvat, videot, scriptit, mittapikselit, fontit jne.)
  • Aineisto käyttää prosessoria 15 sekunnin ajan 30 sekunnin kuluessa.
  • Aineisto käyttää prosessoria kaiken kaikkiaan 60 sekunnin ajan.

Näistä merkittävin ja eniten estoja aiheuttava tekijä on aineiston lataamat resurssit, eli kokonaispaino joka ylittää 4MB rajan.

Heavy Ad Intervention vaikuttaa kaikkiin mainosmateriaaleihin joita esitetään ad iframen sisällä. Se Voi poistaa näkyvistä täysin tavallisia mainosbannereita, outstream-videoita tai ohjelmallisesti ostettuja mainosnäyttöjä, jos ne rikkovat Chrome-selaimen asettamia rajoituksia.

Googlen Chrome -selain ei estä mainosaineiston näkymistä mikäli käyttäjä itse on ollut vuorovaikutuksessa mainoksen kanssa, esim. painanut play-nappia (click to play) tai klikannut seuraavaa kohdetta mainoksessa (click). Pelkkä hiiren liikuttaminen mainosaineiston päällä ei ole riittävä toimenpide.

Seuraamme Almassa jatkuvasti tilannetta ja reagoimme tarvittaessa

Suoraan Almalta ostetut kampanjat: Tarkastamme kaikki meille saapuvat mainosaineistot, että ne noudattavat annettuja aineisto-ohjeitamme. Mikäli havaitsemme aineistoissa mahdollisia ongelmia Google Chrome -selaimen ja Heavy Ad Interventionin kanssa, mainonnanhallintamme on aineistoon liittyen yhteydessä ja pyytää tarvittavia korjauksia.

Ohjelmallisesti ostetut kampanjat: Huutokauppa impressiosta on mahdollista voittaa rajat ylittävällä aineistolla. Jos aineisto kuitenkin rikkoo Chromen sääntöjä, poistuu se näkyvistä rajojen ylittyessä. Tämä vaikuttaa heikentävästi kampanjatuloksiin ja käyttökokemukseen. Emme pysty tällä hetkellä seuraamaan rajat ylittäviä aineistoja, joten ostajan on tärkeä varmistaa, että aineistot ovat ohjeistuksen mukaisia.

Miten varautua ja mitä voi tehdä?

Mainosaineistoa suunnitellessa ota huomioon seuraavia seikkoja:

  • Kokonaispaino ei saa ylittää 4MB. Tämä pitää sisällään kaikki ladattavat resurssit. Myös kampanjan kylkeen asetettavat mittapikselit, viewability seurannat ja kolmansien osapuolien asettamat scriptit.
  • Optimoi ja pakkaa käyttämäsi kuva- ja videoelementit parhaasi mukaan.
  • Rich Media mainoksissa rohkaise ja ohjaa käyttäjää toimimaan mainoksen kanssa, jolloin on mahdollista ladata enemmän resursseja ja Googlen Chrome selain ei rajoita näkymistä.
  • WEbGL:n avulla tehdyt animoinnit ovat huomattavasti kevyempiä kuin HTML5:n avulla tehdyt.
  • Mikäli aineistoa ei ole mahdollista keventää enempää, niin harkitse toteutuksen kääntämistä click to play -formaattiin autoplayn sijaan.
  • Kiinnitä huomiota videoaineistojen pituuteen. Leikkaamalla ja optimoimalla videota lyhyemmäksi säästät tiedoston painossa. 30 sekunnin videon editointi 15 sekuntiin säästää merkittävästi tiedoston painossa.
  • Pyri toteuttamaan aineistot aina polite loadingia hyödyntäen. Kevyt esilataus jossa tärkeä viesti tai brandi näkyy mahdollisimman nopeasti kuluttajalle samalla kun painavampia osia ladataan.
  • Autoplay videoissa joiden pituus on maksimissaan 15 sekuntia voi sisältää uudelleen käynnistys ominaisuuden.
  • Autoplay aineistojen kanssa, lähemmäs 30 sekunnin pituiset videot olisivat hyvä jättää loppuplanssiin, eli viimeinen kuva toimii lopetuskuvana, videon pysähtyessä.

Optimoidulla ja hyvin toteutetulla mainosaineistoilla saadaan paremmat tulokset. Kevyempi mainosaineisto on nopeammin käyttäjän ruudulla, se ei kuormita käyttäjän päätelaitetta sekä selainta ja käyttökokemus on kokonaisvaltaisesti parempi. 

Almassa käytössä olevalla Alma Visuals -työkalulla voidaan helposti ja joustavasti toteuttaa vaikuttavia ja vuorovaikutteisia mainosratkaisuja, joissa rajoitusten aiheuttamat tekniset haasteet on huomioitu.

Ota yhteyttä mediamyyntiimme, niin kerromme lisää Alma Visualsin tarjoamista monipuolisista mahdollisuuksista.

Lue seuraavaksi:

Poliittisen mainonnan pelisääntöihin päivitys – Mitä mainostajan on hyvä tietää?

EU:n uusi poliittisen mainonnan avoimuusasetus astuu voimaan lokakuussa. Poliittinen mainonta ei jatkossakaan ole kiellettyä, mutta sen […]

Näin mittaat lyhytvideomainonnan onnistumista – kolme kriittistä mittaria

Videomainonta kasvaa vauhdilla, mutta miten voimme varmistua, että investointi tuottaa tulosta? Alma Median Miika Luoma […]

May I have your attention, please!

Huomion saaminen on oleellinen asia missä tahansa kontekstissa, kun halutaan saada jokin viesti läpi. Huomion […]

Brand Talk 2025: Tässä ovat Suomen arvostetuimmat brändit

Brand Talk  2025 järjestettiin 28.8. Alma-talolla, jossa yli sata brändeistä kiinnostunutta ammattilaista kerääntyi kuulemaan kiinnostavia […]

B2B Pulssi kertoo: Näin suomalaisissa yrityksissä ajatellaan tekoälystä  

Suomalaisyritysten IT- ja digivastuulliset päättäjät näkevät tekoälyssä valtavan liiketoimintapotentiaalin, mutta sen hyödyntäminen on monilla vasta […]

Talous koskettaa kaikkia – Siksi vastuullisen median on kerrottava siitä ymmärrettävästi

Kun maailma muuttuu nopeasti ja taloudellinen epävarmuus kasvaa, luotettavan taloustiedon merkitys korostuu. Kauppalehden päätoimittaja Riina […]

Kotimainen media näyttää suuntaa vastuullisuudessa ja tarjoaa yrityksille alustan viestiä omista arvoistaan

Alma Media rakentaa vastuullisuutta aktiivisesti osana liiketoimintaansa. Alma News Median johtaja Juha-Petri Loimovuoren mukaan vastuullisuus […]

Vapaa media kantaa kriisien yli – Kotimaisessa mediassa mainostavat yritykset tärkeä mahdollistaja

Kun maailma ympärillä muuttuu nopeasti ja epävarmuus kasvaa, luotettavan tiedon merkitys korostuu. Alma Median toimitusjohtaja […]

Hei hei evästeet, tervetuloa tekoäly – viisi oppia Programmatic Pioneersista

Saimme kesäkuun alussa mahdollisuuden vierailla Lontoossa ohjelmallisen mainonnan lippulaivatapahtumassa, Programmatic Pioneersissa. Tässä tiivistetyt havainnot ja […]

Alma Spotlight – Janne Tuominen, Digital Growth Director s360: Haastan kaikkia asiantuntijoita miettimään digimainonnan metriikoita kriittisesti

Alma Spotlight -podcastin kevään viimeisen jakson asiantuntijahaastattelussa on s360:n tuore digitaalisen kasvun johtaja Janne Tuominen. […]

Luotettavuus, tuloksellisuus ja yhteiskunnallinen merkitys – Kotimainen media on vastuullisen mainostajan valinta 

Mainostaminen kotimaisessa mediassa on paitsi tuloksellista, myös strateginen ja vastuullinen valinta, joka tukee brändiä, demokratiaa […]

Mitkä autot myyvät loppuvuonna ja mitä markkinasta on nyt syytä tietää? Katso Ajankohtaista autokaupasta -webinaari!

Autokauppa elää murrosta, jossa yhä useampi valitsee auton käyttövoimaksi sähkön samalla kun kuluttajien ostopolut nopeutuvat. […]